Με τον Βίνσεντ Μόρισετ στο Pop

Με τον Βίνσεντ Μόρισετ στο Pop Facebook Twitter
Φωτό: Photoharrie.
0

Μερικοί πάγκοι με γυναικεία εσώρουχα των 2 ευρώ, μαγαζιά με υφάσματα και κλωστές, αδέσποτοι σκύλοι που κοιμούνται στον πεζόδρομο, ό,τι πάρεις εκατό, κουλούρια Θεσσαλονίκης, εποχικά είδη, μια αχαρτογράφητη περιοχή που σταδιακά έγινε το ελντοράντο του χίπστερ και η Μέκκα του flâneur που άφησε την περιοχή του Ψυρρή και πέρασε πάνω απ’ την οδό Αθηνάς. Είμαστε έξω απ’ το Pop με τον Βίνσεντ Μόρισετ, στον πεζόδρομο της Κλειτίου, εκεί όπου γράφτηκε η νέα αφήγηση του ιστορικού κέντρου, όταν τον Ιούνιο του 2001 άνοιξε εκείνο το μικροσκοπικό μπαρ που έμελλε να βάλει την πρώτη σταυροβελονιά σ’ αυτό που σήμερα αποκαλούμε «νέα πιάτσα της Αθήνας» και που θα μπορούσε να είναι κάτι αντίστοιχο με αυτό που συμβαίνει τώρα στο Ντάλστον του Λονδίνου. Ο Βίνσεντ πίνει την μπίρα του έξω απ’ το μπαρ, που τα ελάχιστα τετραγωνικά του έβγαλαν τον κόσμο έξω, σε μια νέου τύπου κοινωνικοποίηση που θυμίζει πλατεία ή τα σύγχρονα μποτεγιόν της Βαρκελώνης (άλλωστε, πολλοί απ’ τους θαμώνες προσκυνούν κάθε χρόνο το Primavera Sound). Εδώ, στον γυάλινο μικρόκοσμο της περιοχής, ο Βίνσεντ Μόρισετ είναι κάπως σαν σύγχρονος ήρωας. Ο μπάρμαν του μαγαζιού τού έδωσε πριν από λίγο τα συγχαρητήριά του για το ντοκιμαντέρ που γύρισε για τους Sigur Ros (το Inni) και προβλήθηκε στις Νύχτες Πρεμιέρας, κάποιοι τον ρωτάνε για τη φιλία του με τους Arcade Fire (είναι ο άνθρωπος που τους κάνει όλα τα web clips και αδελφικός τους φίλος τα τελευταία χρόνια). To Inni είναι ένα σκοτεινό αριστούργημα φτιαγμένο με απλά υλικά, λίγο κλειστοφοβικό, λίγο ηδονοβλεπτικό, επικεντρωμένο σε μια συναυλία των Sigur Ros στο Alexandra Palace στο Λονδίνο το 2008, με τον πολυεπίπεδο ήχο της μπάντας να έρχεται σε αντίθεση με την αφαιρετική κινηματογράφηση του Μόρισετ και τα DIY εφέ του να εικονοποιούν ιδανικά τα ονειρικά ηχοτοπία των Ισλανδών (σε βαθμό που νομίζεις ότι βλέπεις μπροστά σου γκέιζερ, ξωτικά που βγαίνουν μέσα από τη στερεοποιημένη λάβα των ισλανδικών βουνών, μπλε λίμνες, καταρράκτες και παγόβουνα που μετακινούνται). Ο Μόρισετ δεν είχε σπουδαίο υλικό στα χέρια του, απλώς τράβηξε δυο συναυλίες των Sigur Ros στο Λονδίνο, χωρίς να τον ενδιαφέρει να συλλέξει άλλο υλικό για την μπάντα (εκτός από κάποια αστεία περιστατικά απ’ την πρώιμη εποχή της, που παρεμβάλλονται ανάμεσα στα κομμάτια). «Πήγα δυο μέρες στο λάιβ, συνέλεξα όλο το υλικό και μετά, αφού το μόνταρα, το πρόβαλα σε μια flat screen και το ξανατράβηξα με μια κάμερα 16 mm για να βγει το αποτέλεσμα που είδατε. Μετά, έβαλα το φιλμ σ’ έναν προτζέκτορα και το πρόβαλα σ’ ένα πανί, απ’ όπου το ξανατράβηξα με μια ψηφιακή κάμερα. Εκεί, κατά τη διάρκεια της προβολής έβαζα τα δάχτυλά μου, ποτήρια ή μια σαλατιέρα μπροστά απ’ τη μηχανή για να δημιουργηθούν τα εφέ που ήθελα. Δεν είχα κανένα αρχικό πλάνο για το τι ήθελα να κάνω. Απλώς έβλεπα την ταινία και, ανάλογα με τα συναισθήματα που μου προκαλούσε, προσπαθούσα να δημιουργήσω τα αντίστοιχα εφέ. Εμπνεύστηκα από αυτό που είχε κάνει ο Νιλ Γιανγκ όταν έγραψε το σάουντρακ για τον Νεκρό του Τζιμ Τζάρμους. Ο Γιανγκ πήγε και είδε το φιλμ σε μια προβολή μαζί με την κιθάρα του κι έγραφε τη μουσική σύμφωνα με αυτά που έβλεπε στην ταινία. Κάτι αντίστοιχο ήθελα να κάνω κι εγώ», επισημαίνει ο Βίνσεντ και μετά μου λέει για την Αγγελική Παπούλια που συνάντησε τυχαία ενα βράδυ στα σοκάκια της Βενετίας, όπου εκείνη είχε πάει για την πρεμιέρα των Άλπεων κι ίδιος για το Inni, και κατέληξαν να πίνουν σαμπάνιες μέχρι το πρωί σ’ ένα μπαρ, για τον Κότζι Γιαμαμούρα, τον Γιαπωνέζο animator που αποτελεί μεγάλη επιρροή στη δουλειά του, για τους Arcade Fire που εκείνο το βράδυ του 2006 στο Primavera (ήμουν κι εγώ εκεί) ήταν η πρώτη και μοναδική φορά στη ζωή τους που μέθυσαν, και για τους Ισλανδούς που, ενώ είναι ντροπαλοί, όταν πίνουν γίνονται «τα χειρότερα πάρτι άνιμαλ που μπορείς να φανταστείς». Δέκα χρόνια μετά, το Pop μοιάζει μ’ ένα αρχαίο μαγαζί, από τα παλιότερα της Αθήνας, είναι συνειδητά ίδιο με τότε, το Zombie του (το εμβληματικό του κοκτέιλ που έβγαλε το καλό κοκτέιλ από τα μπαρ των ξενοδοχείων) είναι ακόμα άψογο, στην μπάρα του έχουν κάτσει μέλη των Hidden Cameras, Archive, Electrelane, The Real Tuesday Weld, Broadacast, ο Πέντρο Αλμοδόβαρ με τη Ροζί ντε Πάλμα, ενώ δεν θα ξεχάσω ποτέ το βράδυ μετά τη συναυλία των Sigur Ros στο Θέατρο Βράχων (εκείνο το βράδυ που έκλαιγαν ακόμα και οι πέτρες), που όλη η μπάντα ήρθε στο μαγαζί κι ο Jonsi ήταν τόσο ντροπαλός που χρειάστηκαν δυο σφηνάκια βότκα για να καταφέρει να μιλήσει σε μια γλώσσα διαφορετική από την ανύπαρκτη που τραγουδάει στους δίσκους του κι ο Βίνσεντ Μόρισετ κατέγραψε στην ταινία του.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο ΚΙΝΩΝΩ στο Κουκάκι που περνάει την πιο νόστιμη φάση του

Γεύση / Στο ΚΙΝΩΝΩ στο Κουκάκι που περνάει την πιο νόστιμη φάση του

Ο Βαγγέλης από το «Σπιρτόκουτο» –δηλαδή ο Γιάννης Βουλγαράκης– άφησε τα Κύθηρα για την Αθήνα και ανανέωσε, με τις λιτές του γεύσεις, έναν χώρο όπου κάποτε αράζαμε για ποτά και τώρα πηγαίνουμε για φρέσκες παπαρδέλες και σφακιανόπιτα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Γιαννούδι, Μαραθέφτικο, Μαύρο: Οι άγνωστες δυνάμεις του κυπριακού αμπελώνα

Το κρασί με απλά λόγια / Γιαννούδι, Μαραθεύτικο, Μαύρο: Οι ερυθρές δυνάμεις του κυπριακού αμπελώνα

Σε τι ξεχωρίζουν οι γηγενείς κόκκινες ποικιλίες της Κύπρου; Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και ο Παναγιώτης Ορφανίδης φιλοξενούν τον οινολόγο και οινοποιό Σοφοκλή Βλασίδη και συζητούν μαζί του για τα αυτόριζα αμπέλια του νησιού.
THE LIFO TEAM
Ronin: Ένα καταφύγιο ιαπωνικής κομψότητας και γεύσης στο Κολωνάκι/ Στο Ronin στο Κολωνάκι θα ανακαλύψεις το νόημα της ιαπωνικής απλότητας/ Ronin: Η ιαπωνική απλότητα που συγκινεί σε κάθε πιάτο

Γεύση / Ronin: Ιαπωνέζικη κουζίνα με ακρίβεια, λιγότερο fusion, περισσότερο zen

Το εστιατόριο Ronin φέρνει στο Κολωνάκι τη δύναμη της απλότητας της ιαπωνικής κουλτούρας και την αποθέωση της γευστικής λεπτομέρειας σε έναν απολαυστικό διάλογο μεταξύ παράδοσης και μοντέρνας δημιουργίας.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Καπάνι Μάρκετ: Ένα οινορεστοράν που παντρεύει Βορρά, Βαλκάνια και Ανατολή

Γεύση / Καπάνι Μάρκετ: Ένα οινορεστοράν που παντρεύει Βορρά, Βαλκάνια και Ανατολή

Ο σεφ Δημήτρης Μπαλάκας σιγομαγειρεύει σχεδόν τα πάντα στον ξυλόφουρνο, «ψήθηκε» με τις παραδοσιακές γεύσεις στον φούρνο του παππού και της γιαγιάς του, και μοιράστηκε μαζί μας τρεις αυθεντικές συνταγές από τη Φλώρινα.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Γκίκας Ξενάκης

Γκίκας Ξενάκης / «Έχω κάνει λάθη – δούλεψα πολύ με τον εαυτό μου για να τους σέβομαι όλους στην κουζίνα»

Μεγαλώνοντας στη Θήβα, αγάπησε το φρέσκο ψάρι, τα άγρια χόρτα και τις ταπεινές συνταγές. Αν και είχε αρχικά πολύ κακή εικόνα για τους μάγειρες, εξελίχθηκε σε σεφ για τον οποίο –όπως είπε ο Επίκουρος– μπορούσε να καταλάβει κανείς ένα πιάτο του με κλειστά τα μάτια. Ο «τιμονιέρης» της κουζίνας του Aleria, Γκίκας Ξενάκης, είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πούλοι και κουκνούκοι, τα ζυμαρένια ειδώλια της Ανάστασης

Γεύση / Πούλοι και κουκνούκοι, τα ζυμαρένια ειδώλια της Ανάστασης

Ευφάνταστα τσουρέκια και καλιτσούνια της Λαμπρής, που βγαίνουν σε ποικίλα σχήματα και εκδοχές στα νησιά του Αιγαίου, θυμίζουν ζυμαρένια μικρογλυπτά και αναδίδουν την αρχοντική ευωδιά των ημερών.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Πώς ο Ιωσήφ Ζησιάδης δημιούργησε το μοναδικό οινοποιείο της Πάτμου

Το κρασί με απλά λόγια / Πώς ένας πρώην υπουργός της Ελβετίας έγινε ο μοναδικός οινοποιός της Πάτμου

Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και ο Παναγιώτης Ορφανίδης φιλοξενούν τον Ιωσήφ Ζησιάδη, έναν άνθρωπο με πολυδιάστατη πορεία που κάποια στιγμή αποφάσισε να δημιουργήσει το μοναδικό οινοποιείο της Πάτμου.
THE LIFO TEAM