Πώς η εγκληματολογία, η τέχνη και το ποδόσφαιρο «ζωντάνεψαν» έναν Μυκηναίο πολεμιστή

Πώς η εγκληματολογία, η τέχνη και το ποδόσφαιρο «ζωντάνεψαν» έναν Μυκηναίο πολεμιστή Facebook Twitter
Ο Tobias Houlton κατά την ανάπλαση του προσώπου του Γρύπα Πολεμιστή.
0

Μια ζεστή μέρα του Μαΐου του 2015, το ζευγάρι των αρχαιολόγων Jack Davis και Sharon Stocker βρισκόταν σε μια τράπεζα στη Χώρα Μεσσηνίας, όταν δέχθηκε ένα τηλεφώνημα που άλλαξε τη ζωή τους. Η ομάδα τους είχε σκάψει περίπου ενάμισι μέτρο βάθος σε έναν ελαιώνα κοντά στο Ανάκτορο του Νέστορα στην Πύλο και είχε βρει χαλκό. «Το μέταλλο ήταν σπάνιο στην πρώιμη μυκηναϊκή περίοδο − συνδέεται με την ελίτ», λέει η Stocker.

Η ανακάλυψη, που αποκαλύφθηκε πλήρως τους επόμενους πεντέμισι μήνες και έφερε στο φως όπλα, πανοπλίες και αντικείμενα τέχνης με πολεμικά θέματα, ήταν ο τάφος του Γρύπα Πολεμιστή, του οποίου το όνομα προέρχεται από το μυθολογικό πλάσμα που ήταν μισό αετός και μισό λιοντάρι και απεικονίζεται σε ένα ελεφαντοστέινο κουτί καλλωπισμού που βρέθηκε στην ανασκαφή.

Το περιοδικό «Archaeology» τη χαρακτήρισε «μία από τις μεγαλύτερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις στην Ελλάδα τα τελευταία 50 χρόνια». Πολλά από αυτά τα εξαίσια ευρήματα παρουσιάζονται στην έκθεση «The Kingdom of Pylos: Warrior-Princes of Mycenaean Greece» στο Μουσείο Getty Villa, η οποία θα διαρκέσει έως τις 12 Ιανουαρίου 2026.

Για να «ζωντανέψει» ο Γρύπας Πολεμιστής δημιουργήθηκε ένα «μέσο πρότυπο προσώπου» βασισμένο σε 50 Έλληνες αθλητές, αντλώντας χαρακτηριστικά κυρίως από την εθνική ποδοσφαιρική ομάδα. «Ξέραμε ότι ήταν νέος, υγιής και δυνατός», λέει ο Houlton. «Ο σκελετός του είχε εμφανώς μυώδη όψη».

Μια αναπάντεχη ανακάλυψη

Η ομάδα των αρχαιολόγων δεν περίμενε να βρει κάτι σπουδαίο κατά την ανασκαφή στον συγκεκριμένο ελαιώνα, γνωστό ως χωράφι Τσάκωνα. Αρχικά σκόπευαν να σκάψουν στο χωράφι Δημόπουλου, κι αυτό κοντά στο Ανάκτορο του Νέστορα, με την ελπίδα να μάθουν περισσότερα για τους ανθρώπους που ζούσαν έξω από το ανακτορικό συγκρότημα. Λόγω νομικών καθυστερήσεων, όμως, δεν μπόρεσαν να ανασκάψουν εκεί που ήθελαν και τελικά πήραν άδεια να σκάψουν στον ελαιώνα, που ανήκε ήδη στο ελληνικό κράτος.

Πώς η εγκληματολογία, οι καλές τέχνες και η εθνική ομάδα ποδοσφαίρου αποκάλυψαν το πρόσωπο ενός πολεμιστή 3.500 ετών Facebook Twitter
Ο Jack Davis και η Sharon Stocker στο σημείο που βρέθηκε ο τάφος του Πολεμιστή, 2015. Φωτ.: Robert A. McCabe

Το χωράφι Τσάκωνα θεωρούνταν για δεκαετίες απρόσφορο. Το 1968 ο Αμερικανός αρχαιολόγος Carl Blegen είχε σκάψει σε αρκετά σημεία στο χωράφι αλλά δεν είχε βρει τίποτα ουσιαστικό. Τη δεκαετία του 1990, γεωλόγοι είχαν πει στους Davis και Stocker ότι η περιοχή ήταν υπερβολικά διαβρωμένη για να αποδώσει ανακαλύψεις. «Οπότε, το να βρούμε τον Γρύπα Πολεμιστή δεν ήταν στα σχέδιά μας», θυμάται η Stocker. «Για εμάς, αυτή η ανασκαφή φαινόταν ότι θα ήταν καταστροφή», προσθέτει ο Davis.

Πάντως, έγινε αμέσως φανερό ότι είχαν ανακαλύψει μια πλούσια ταφή, αν και δύσκολο να ανασκαφεί. «Ήταν σαν όλο το υλικό του τάφου να είχε μπει σε πρέσα», λέει ο Davis.

Η πολυπλοκότητα της ανασκαφής έκανε τους Davis και Stocker να καλέσουν τη Lynne A. Schepartz, βιολογική ανθρωπολόγο, για να βοηθήσει με τα οστά. Αν και τα περισσότερα αφαιρέθηκαν επιτόπου, το έδαφος ήταν εξαιρετικά σκληρό και οι ανασκαφείς αποφάσισαν ότι θα ήταν καλύτερο να αφαιρέσουν την περιοχή της λεκάνης και το κρανίο μέσα σε μεγάλα μπλοκ χώματος.

Εφόσον τα οστά ανήκαν προφανώς σε έναν και μοναδικό σκελετό, η Schepartz αναρωτήθηκε αν υπήρχαν αρκετά υπολείμματα ώστε να μπορέσει ο τότε συνάδελφός της στο Πανεπιστήμιο του Witwatersrand στο Γιοχάνεσμπουργκ, Tobias Houlton, να ανασυνθέσει το πρόσωπο του πολεμιστή. Τον προσέγγισε και εκείνος ανταποκρίθηκε με ενθουσιασμό.

Συναρμολογώντας ένα αρχαίο παζλ

Χρόνια πριν ο Houlton γίνει λέκτορας Αναγνώρισης Κρανιοπροσωπικών Χαρακτηριστικών και Εγκληματολογικής Απεικόνισης στο Κέντρο Ανατομίας και Ανθρώπινης Αναγνώρισης του Πανεπιστημίου του Dundee, υπήρξε γλύπτης. Συνδυάζοντας την αγάπη του για τη γλυπτική και το ενδιαφέρον του για την επιστήμη, έκανε διδακτορικό στην εγκληματολογική τέχνη. Έχει συνεργαστεί με διεθνείς και εθνικές υπηρεσίες επιβολής του νόμου για την ανασύνθεση προσώπων από λείψανα που βρέθηκαν σε τόπους εγκλημάτων ή σε ανώνυμους τάφους και έχει συμβάλει στη σύνδεση αγνοουμένων με αταυτοποίητα κρανία, χρησιμοποιώντας την τεχνική της επικάλυψης παλαιών δισδιάστατων φωτογραφιών με τρισδιάστατες σαρώσεις κρανίων, ώστε να εκτιμηθεί η πιθανότητα ταυτοποίησης.

Πώς η εγκληματολογία, οι καλές τέχνες και η εθνική ομάδα ποδοσφαίρου αποκάλυψαν το πρόσωπο ενός πολεμιστή 3.500 ετών Facebook Twitter
Κατά την διαδικασία ανασύνθεσης του προσώπου του Γρύπα Πολεμιστή με χρήση του λογισμικού Geomagic Freeform.

Όταν έφτασε στην Πύλο και εξέτασε τα θραύσματα του κρανίου, δεν ήταν σίγουρος ότι θα είχε αρκετό υλικό για να το ανασυνθέσει. «Ήταν στην κυριολεξία θαύμα που καταφέραμε να έχουμε τόσο μεγάλο μέρος του κρανίου», λέει. «Συχνά το κρανίο διαλύεται εντελώς στα όξινα ελληνικά εδάφη».

Η ομάδα κατέγραψε λεπτομερώς πού βρέθηκε κάθε κομμάτι οστού. Στη συνέχεια φωτογράφησαν και σάρωσαν τρισδιάστατα κάθε θραύσμα. Στις περισσότερες περιπτώσεις μπόρεσαν να καταλάβουν πώς έδεναν τα κομμάτια μεταξύ τους και σχημάτιζαν το κρανίο. Ο Houlton αναθάρρησε· ίσως είχε επιβιώσει αρκετό υλικό ώστε να χτιστεί τελικά ένα πρόσωπο.

Ένα πρόσωπο αναδύεται

Ο Houlton εισήγαγε τις σαρώσεις του κρανίου στο Geomagic Freeform. Αυτό το πανίσχυρο λογισμικό 3D περιλαμβάνει μια συσκευή απτικής ανάδρασης που μοιάζει με βραχίονα και έχει ένα εργαλείο σαν πένα στην άκρη. Του επέτρεψε να δουλέψει σαν γλύπτης – δημιούργησε μια επιφάνεια από πηλό πάνω στο κρανίο και τη διαμόρφωσε όπως θα έκανε με τα χέρια του. Το πρόγραμμα παρήγαγε επίσης ιστούς, μύες και λίπος βάσει των διαστάσεων και της μορφολογίας του κρανίου.

Μία από τις προκλήσεις ήταν ότι ορισμένα οστά γύρω από το ρινικό άνοιγμα είχαν διαλυθεί. Για να καλύψει τα κενά, ο Houlton δημιούργησε ένα «μέσο πρότυπο προσώπου» βασισμένο σε 50 Έλληνες αθλητές, αντλώντας χαρακτηριστικά κυρίως από την εθνική ποδοσφαιρική ομάδα. «Ξέραμε ότι ο Γρύπας Πολεμιστής ήταν νέος, υγιής και δυνατός», λέει ο Houlton. «Ο σκελετός του είχε εμφανώς μυώδη όψη».

Πώς η εγκληματολογία, οι καλές τέχνες και η εθνική ομάδα ποδοσφαίρου αποκάλυψαν το πρόσωπο ενός πολεμιστή 3.500 ετών Facebook Twitter
Φωτορεαλιστική απεικόνιση του Γρύπα Πολεμιστή.

Παρά την εικασία για το σχήμα της μύτης, ο Houlton είναι βέβαιος για την ακρίβεια του υπόλοιπου προσώπου: τα οστά του μετώπου, των φρυδιών, τα ζυγωματικά και μεγάλο μέρος της κάτω γνάθου ήταν καλά διατηρημένα. Όσο για τα μαλλιά, βασίστηκε στις καλλιτεχνικές απεικονίσεις της εποχής: δεν ήταν της μόδας για έναν Μυκηναίο άντρα τέτοιας τάξης να έχει γένια, αλλά μάλλον είχε μακριά μαλλιά. Αυτή η υπόθεση ενισχύεται από τα πέντε ελεφαντοστέινα χτένια που βρέθηκαν στον τάφο. Χρησιμοποίησε επίσης ιστορικούς μέσους όρους για την κυματιστή υφή των μαλλιών και το καστανό χρώμα των ματιών.

Όταν ο πολεμιστής, που ήταν ηλικίας 30-35 ετών όταν πέθανε, παρουσιάστηκε διαδικτυακά το 2016, χαρακτηρίστηκε ομόφωνα όμορφος. «Αν έπαιζε ηθοποιός τον ρόλο του, θα μπορούσε να είναι ο Harry Hamlin στο “Clash of the Titans”», λέει ο Houlton.

Δίνοντας ξανά πρόσωπο στην προϊστορία

Οι Davis και Stocker συμφωνούν ότι η συνεργασία με τον Houlton ήταν όχι μόνο διασκεδαστική αλλά και μοναδική εμπειρία. «Είναι πολύ διαφορετικό να βλέπεις ένα πρόσωπο συνδεδεμένο με το σκελετικό υλικό», λέει ο Davis. «Αυτό που δημιούργησε ο Toby έκανε τον Γρύπα Πολεμιστή πραγματικό και αυτό ήταν πολύ συγκινητικό». Θυμάται ότι όταν αποκάλυψαν για πρώτη φορά το πρόσωπο σε διάλεξη, πολλοί έμειναν άφωνοι. Ένας Έλληνας φίλος στο ακροατήριο, μάλιστα, φώναξε: «Θεέ μου, είναι ο γιος μου!»

Πώς η εγκληματολογία, οι καλές τέχνες και η εθνική ομάδα ποδοσφαίρου αποκάλυψαν το πρόσωπο ενός πολεμιστή 3.500 ετών Facebook Twitter
«Αν έπαιζε ηθοποιός τον ρόλο του, θα μπορούσε να είναι ο Harry Hamlin στο “Clash of the Titans”», λέει ο Houlton. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Η ανασύνθεση προσώπου δημιουργεί μια πιο προσωπική σύνδεση με το παρελθόν και βοηθά να σχηματίσουμε πιο ολοκληρωμένη εικόνα για την καθημερινή ζωή της εποχής. Αυτή η τεχνολογία έχει δώσει πρόσωπο και σε άλλους, όπως τη Γυναίκα του Lagmansören, τον Άνδρα του Stafford Road και τον Cheddar Man (που πήρε το όνομά του από το Cheddar Gorge, όπου βρέθηκε – ναι, εκεί που φτιάχνεται το τυρί cheddar). Κατά τα άλλα, οι αρχαιολόγοι βασίζονται πολύ στα κτερίσματα για να υποθέσουν πώς ζούσαν οι προϊστορικοί άνθρωποι. «Η ταυτότητα είναι πολύ πιο σύνθετη από την εμφάνιση ή τη γενετική», σχολιάζει η Claire Lyons, επιμελήτρια της έκθεσης. «Περισσότερα από 1.400 αντικείμενα στον τάφο του Γρύπα Πολεμιστή ρίχνουν φως στο πώς έβλεπε τον εαυτό του και πώς τον έβλεπε η οικογένεια και η κοινότητά του – ως ηγέτη, θρησκευτική μορφή και ήρωα». Αυτή είναι μια σημαντική διαπίστωση που προέκυψε από την ανάλυση των Davis και Stocker.

«Στα κείμενα του Ομήρου, είναι σύνηθες οι ήρωες να θέλουν να διασφαλίσουν ότι θα τιμώνται μετά θάνατον», λέει η Stocker. «Το πετυχαίνουν μέσω των κατορθωμάτων τους. Νιώθω ότι κατά κάποιον τρόπο αποκαταστήσαμε την τιμή αυτού του ανθρώπου, δείχνοντας πόσο σπουδαίος πολεμιστής υπήρξε και αποκαλύπτοντας τον υπέροχο τάφο του στο κοινό. Φαντάζομαι ότι θα ήταν περήφανος που θυμόμαστε σήμερα τι σπουδαία προσωπικότητα υπήρξε».

Πώς η εγκληματολογία, οι καλές τέχνες και η εθνική ομάδα ποδοσφαίρου αποκάλυψαν το πρόσωπο ενός πολεμιστή 3.500 ετών Facebook Twitter
O σφραγιδόλιθος που βρέθηκε στον τάφο του Πολεμιστή Γρύπα. Φωτ.: Jeff Vanderpool

Ο Γρύπας Πολεμιστής ζει

Οι επισκέπτες της έκθεσης θα αντικρίσουν το πρόσωπο του Γρύπα Πολεμιστή, καθώς και επιλεγμένα πολυτελή αντικείμενα που βρέθηκαν στον τάφο του, όπως μια χρυσή και ελεφαντοστέινη λαβή ξίφους, εργαλεία καλλωπισμού, σφραγιδόλιθους, χρυσά αγγεία και τέσσερα μινωικά χρυσά δαχτυλίδια. Τα ευρήματα θα αποτελέσουν αντικείμενο έρευνας και επιστημονικής ανάλυσης για πολλά χρόνια. «Η σημασία του Γρύπα Πολεμιστή έγκειται στην τεράστια τύχη ότι ο τάφος του δεν συλήθηκε ποτέ», καταλήγει η Lyons. «Προσφέρει πολύτιμα στοιχεία για την άνοδο της μυκηναϊκής Πύλου σε μια κρίσιμη καμπή της ελληνικής προϊστορίας».

Η έκθεση συνδιοργανώθηκε από το Μουσείο J. Paul Getty και το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.