Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
 

Μπήκαμε στο «εκκεντρικό» σπίτι της οδού Πινδάρου

Το εγκαταλελειμμένο κτίριο που μοιάζει με παραμυθένιο πύργο ανακαινίστηκε πλήρως και περιμένει τους νέους του ιδιοκτήτες.
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Δίπλα στην πολύβουη οδό Ακαδημίας, στη διασταύρωση με την Πινδάρου, στον αριθμό 2, στέκεται επιβλητικά η πιο ιδιόρρυθμη κατοικία της Αθήνας. Κοιτώντας κάποιος το συγκεκριμένο κτίσμα, είναι σίγουρο πως θα του έρθουν στο μυαλό συνειρμοί από τα παραμύθια των αδελφών Γκριμ καθώς και αναφορές από το κίνημα Arts and Crafts. Πρόκειται για ένα αρχιτεκτονικό έργο του πρώτου τετάρτου του 20ού αιώνα που δικαιολογημένα χαρακτηρίστηκε ιστορικό διατηρητέο κτίριο, αφού αποτελεί σημαντικό κομμάτι του αισθητικού πλούτου του κέντρου της Αθήνας. Το οικόπεδο στο οποίο ανήκει το κτίριο είχε αγοραστεί από τη σύζυγο του Λεωνίδα Δεληγιώργη, Θεανώ, το 1881. Είναι χτισμένο σε δύο χρονικές φάσεις κι έχει συνδεθεί αντιστοίχως με τους αρχιτέκτονες Ερνέστο Τσίλερ και Νικόλαο Ζουμπουλίδη. Αναμφίβολα, πολλοί χώροι, κυρίως εσωτερικά, θυμίζουν την τεχνική που χρησιμοποιούσε ο Τσίλερ στα κτίριά του. Όσον αφορά τον Νικόλαο Ζουμπουλίδη, να θυμίσουμε ότι ήταν εκείνος που έχτισε πολλά υποκαταστήματα της Εθνικής Τράπεζας και το ενδιαφέρον του εστιαζόταν στα αρχαία ελληνικά πρότυπα, κυρίως σε θέματα μινωικής τέχνης. Σήμερα η εκκεντρική κατοικία της οδού Πινδάρου ανήκει στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων. Το συνολικό εμβαδόν της φτάνει τα 653 τ.μ., ενώ η ανακαίνισή της διήρκεσε περίπου επτά χρόνια. Σύμφωνα με ιστορικές πηγές, οι εργασίες των διαρρυθμίσεων στην κατοικία χρονολογούνται από τον Σεπτέμβριο του 1922 έως τα μέσα του 1923. Παράλληλα, συμπεριλαμβάνεται στα σχετικά λίγα σωζόμενα κτίρια του τέλους του 19ου αιώνα, ενώ το μορφολογικό ενδιαφέρον της συγκεκριμένης κατοικίας αποτελεί πλέον κομμάτι της ιστορίας της αρχιτεκτονικής.

 

Οι πρώτες εικόνες από την περιπλάνηση είναι σαγηνευτικές. Κρατώντας τα βασικά στοιχεία του αρχικού σχεδιασμού, η αναμόρφωση, που πραγματοποιήθηκε με εργασίες επισκευής και βελτίωσης εκ μέρους του Μετοχικού Ταμείου, έρχεται να προσδώσει εκ νέου αίγλη στις αρχικές αναλογίες του κτιρίου.

Συγκεκριμένα, η κατοικία της οδού Πινδάρου υπάγεται στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Αυτή την περίοδο το κτίριο συγκαταλέγεται, ανάμεσα σε άλλα, στο πλαίσιο του πιλοτικού προγράμματος για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των εποπτευόμενων φορέων του με τίτλο «Ανάκτηση των ακινήτων του ιστορικού κέντρου της Αθήνας - Αξιοποίηση με όρους κοινωνικής ανταπόδοσης». Γι' αυτό υπάρχει ανοιχτός διαγωνισμός στον οποίο φορείς της γενικής κυβέρνησης (δημόσιοι φορείς, υπηρεσίες του Δημοσίου καθώς και λοιπά νομικά πρόσωπα κοινωφελούς ή ανθρωπιστικού χαρακτήρα) μπορούν να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους όσον αφορά τα ακίνητα των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων.

 

Λίγο προτού το κτίριο μισθωθεί, ξεναγηθήκαμε πρώτοι σε όλους τους χώρους της επιβλητικής κατοικίας. Στο πυρήνα της κίνησης της πόλης, το κτίριο της οδού Πινδάρου έρχεται να αναβαθμίσει τον δημόσιο χώρο, να θυμίσει τους αρχιτεκτονικούς θησαυρούς και να δώσει πνοή στο πληγωμένο αθηναϊκό κέντρο. Οι πρώτες εικόνες από την περιπλάνηση είναι σαγηνευτικές. Κρατώντας τα βασικά στοιχεία του αρχικού σχεδιασμού, η αναμόρφωση, που πραγματοποιήθηκε με εργασίες επισκευής και βελτίωσης εκ μέρους του Μετοχικού Ταμείου, έρχεται να προσδώσει εκ νέου αίγλη στις αρχικές αναλογίες του κτιρίου. Μικρές και μεγάλες σχεδιαστικές λεπτομέρειες ξεχωρίζουν στις επιφάνειες της ιδιόρρυθμης κατοικίας. Ο σχεδιασμός είναι κατά κύριο λόγο εμπνευσμένος από τη βυζαντινή κοσμική αρχιτεκτονική και εμπλουτισμένος με περίτεχνες συνθέσεις και όμορφες αναλογίες. Πέτρινοι τοίχοι, γύψινη διακόσμηση χρωματισμένη με ξύλο, πλίνθινοι θολίσκοι, δίρριχτη κεραμοσκεπή και πρωσικοί θόλοι συναποτελούν τον βασικό όγκο της εκκεντρικής κατοικίας. Στην εξωτερική του όψη το τετραώροφο διατηρητέο κτίριο εκπέμπει μια απίστευτη γοητεία. Στο ίδιο μήκος κύματος και το εσωτερικό του, όπου το εκλεκτικιστικό ύφος κυριαρχεί, επηρεασμένο από τους βυζαντινούς ρυθμούς. Επίσης, το χαμηλό ύψος των ορόφων, τα τέσσερα υπερκείμενα παράθυρα της εισόδου με τα δίφυλλα παντζούρια εντυπωσιάζουν τον επισκέπτη, όπως και το κυρίως θύρωμα, ειδικά για το τοξωτό άνοιγμα και τον γεωμετρικό διάκοσμο με ισοσκελή τρίγωνα. Στη συνέχεια, ανεβαίνοντας στους υπόλοιπους ορόφους, το βλέμμα στέκεται αρκετά συχνά στα τετράγωνα παράθυρα του κλιμακοστασίου, από τα οποία μπορείς να δεις το γειτονικό Μέγαρο Δεληγιώργη. Επίσης, μπορείς να κοιτάξεις είτε προς την οδό Κανάρη είτε προς την οδό Πινδάρου. Η πίσω όψη του κτιρίου είναι λιτή, χωρίς καμία ιδιαίτερη επεξεργασία. Ομολογουμένως, στην μπροστινή πλευρά του κτιρίου αξίζει να παρατηρήσετε τον τρισδιάστατο όγκο του μπαλκονιού, το οποίο, σε συνδυασμό με τα δύο παράθυρα στο κάτω μέρος, δημιουργεί ρυθμό και θεατρικότητα.

 

Αναμφισβήτητα, η εκκεντρική κατοικία της οδού Πινδάρου είναι ένα ισχυρό αποτύπωμα της αρχιτεκτονικής ιστορίας της Αθήνας, η οποία έρχεται να συμβάλει στην πολιτιστική κληρονομιά καθώς και στην ανασύσταση της αστικής φυσιογνωμίας της πόλης.

 

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Δημοσιογράφος. Σπούδασε στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Πάντειου Πανεπιστήμιου ([email protected])

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αυτά είναι τα ωραιότερα κτίρια του Ερνέστου Τσίλερ
Αριστουργήματα στην Αθήνα και την υπόλοιπη Ελλάδα, από τον σπουδαίο αρχιτέκτονα που γεννήθηκε το 1837
Ποιος ήταν ο Δημήτρης Πικιώνης;
Αυτή είναι η ζωή του έλληνα αρχιτέκτονα που διαμόρφωσε αριστοτεχνικά τον περιβάλλοντα χώρο του ομφαλού της Αθήνας. Σαν σήμερα το 1968 πεθαίνει στην Αθήνα
Τα ίχνη που άφησαν οι Γερμανοί στους δρόμους της Αθήνας
Με τη βοήθεια μιας εφαρμογής για κινητά και tablets ακολουθήσαμε έναν εναλλακτικό περίπατο στα «Γερμανικά Ίχνη» της πόλης- ζοφερά ή περίλαμπρα.
Στις αίθουσες του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών θα δεις μερικά αριστουργήματα
Τεκμήρια της Οθωνικής περιόδου, το σαλόνι της Αμαλίας και μερικά ακόμα από τα σημαντικότερα εκθέματα του μουσείου
Πώς ήταν άραγε η Αθήνα την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας;
Ο αρχαιολόγος Γιώργης Μαγγίνης περιγράφει την εικόνα της ελληνικής πρωτεύουσας από το 1485 έως το 1830 και αναλύει τους πολιτιστικούς δεσμούς μεταξύ μουσουλμάνων και χριστιανών κατά τους τέσσερις αιώνες της οθωμανικής συμβίωσης

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

20 νέα πρόσωπα της Θεσσαλονίκης μάς συστήνονται
Είκοσι νέα πρόσωπα που ζουν και δραστηριοποιούνται στην πόλη περιγράφουν τα στοιχεία που την κάνουν ξεχωριστή και μας λένε τι θα άλλαζαν σε αυτήν.
Πέντε σημεία της Αθήνας που θυμίζουν τα χρόνια της γερμανικής κατοχής
Οι φυλακίσεις, τα βασανιστήρια, οι δωσίλογοι και οι εκτελέσεις στους δρόμους της πρωτεύουσας
Η ολική μεταμόρφωση της αθηναϊκής Ριβιέρας
Αξιοποιήσεις εκτάσεων, κτιρίων και περιοχών, στρατηγικές παρεμβάσεις και επενδυτικά σχέδια δίνουν νέα πνοή στο παραλιακό μέτωπο.
Η Γλυφάδα της νιότης μου: 9 Αθηναίοι θυμούνται
Η Γλυφάδα όπως τη γνώρισαν και την αγάπησαν 9 Αθηναίοι που έζησαν εκεί (και κάποιοι ζουν ακόμα) τα καλύτερά τους χρόνια
Ρεπορτάζ στα Εξάρχεια: Τι νέα από το γαλατικό χωριό;
Παρά τα πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζει, η περιοχή των Εξαρχείων δεν παραιτείται και παραμένει ένα από τα πιο γοητευτικά μέρη του κέντρου.
Τρεις εκκλησίες διαφορετικών δογμάτων στο κέντρο της Αθήνας
Η Αγγλικανική Εκκλησία, ο καθολικός Ναός του Αγίου Διονυσίου και ο Ρώσικος Ναός
Η Πλάκα του 1821
Ποια σημεία της ιστορικής γειτονιάς σχετίζονται με την Επανάσταση
Η ιστορία του Αγίου Δημητρίου Λουμπαρδιάρη και το κλειστό «αναπαυτήριο»
Οι έριδες για την περίφραξη του χώρου και το αρχιτεκτονικό αποτύπωμα του Δ. Πικιώνη.
 Όταν ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης ανασχεδίασε την πόλη των Σκοπίων
Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη αναδεικνύει μια άγνωστη ιστορική πτυχή της γειτονικής χώρας.
Το Airbnb, οι επενδυτές και οι ανερχόμενες περιοχές της Αθήνας
Όλα όσα αλλάζουν στον χάρτη των ακινήτων στην πρωτεύουσα.
Ο μόνιμος θόρυβος της Ερμού και η ερημιά του ΟΑΚΑ
Όλα όσα μας ενοχλούν και πρέπει να αλλάξουν στην Αθήνα
Από τι είναι φτιαγμένη η κοινωνία της Αθήνας;
Ένα νέο βιβλίο αναδεικνύει τις κοινωνικές ομάδες και το δομημένο περιβάλλον της πρωτεύουσας
Σε ποιες περιοχές της Αθήνας υπάρχει πιο έντονο αίσθημα φόβου (και ποιες θεωρούνται ζόρικες τη νύχτα)
Τα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. είναι αποκαλυπτικά
Τι γνώμη έχουν οι τουρίστες για την Αθήνα, σύμφωνα με μια νέα έρευνα;
Όλα όσα απαντούν οι επισκέπτες της πρωτεύουσας, σύμφωνα με την έρευνα της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών - Αττικής και Αργοσαρωνικού και της GBR Consulting
Πέντε εμβληματικά κτίρια του αθηναϊκού αρχιτεκτονικού μοντερνισμού
Θεωρούνται σημεία αναφοράς στον πολεοδομικό ιστό της πρωτεύουσας
1 σχόλιο
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 1 Επόμενα
avatar geoathan77 11.11.2017 | 12:22
Ευτυχώς ήρθαν οι χουνταιοι τα γκρέμισαν έφεραν την εργολαβικη νοοτροπια για να θυμίζουν οι ελληνικές πόλεις Καμπούλ. Αν εφτιαξαν και δρομους
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή