Τα ίχνη που άφησαν οι Γερμανοί στους δρόμους της Αθήνας

Τα ίχνη που άφησαν οι Γερμανοί στους δρόμους της Αθήνας Facebook Twitter
Το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο είναι κατασκευασμένο από τον Ερνέστο Τσίλερ, σήμερα ανήκει στο γερμανικό κράτος και διακρίνεται για τις κόκκινες διακοσμητικές εσοχές του
0

Τις περισσότερες φορές προσπερνάμε γρήγορα κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, χωρίς να εστιάζουμε σε λεπτομέρειες και ιστορικές τοποθεσίες που κατά το παρελθόν είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο. Από την Ελλάδα του Όθωνα έως την Αθήνα της γερμανικής κατοχής, η πόλη είναι γεμάτη από σημεία που επαναφέρουν στο προσκήνιο τη γερμανική επιρροή. Σε αυτά τα ίχνη έρχεται να ρίξει φως η εφαρμογή «Deutsche Spuren / Γερμανικά ίχνη» που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε κινητά και τάμπλετ.

Σκοπός της είναι, εκτός από το να δώσει απαντήσεις, να πείσει τους χρήστες να πραγματοποιήσουν μια βόλτα στους δρόμους της Αθήνας, προκειμένου να ανακαλύψουν πολλά κρυμμένα μυστικά και ιστορίες που ξεκινούν από τον 19ο αιώνα και συνεχίζουν μέχρι τον 20ό, ξετυλίγοντας το κουβάρι του παρελθόντος. «Με την αγαπημένη σας φορητή συσκευή στο χέρι είναι ευκαιρία να μάθετε όσα δεν ξέρετε για τη σχέση Ελλάδας - Γερμανίας κατά το παρελθόν, να μυηθείτε στην αρχιτεκτονική, να γνωρίσετε τους πρωταγωνιστές της εποχής και να δείτε, μεταξύ άλλων, εικόνες από το εσωτερικό κτιρίων που δεν είναι προσβάσιμα στο ευρύ κοινό» διαβάζουμε στο ενημερωτικό σημείωμα του Ινστιτούτου Γκαίτε. Ήδη ο συγκεκριμένος ψηφιακός ταξιδιωτικός οδηγός λειτουργεί με επιτυχία και σε άλλες χώρες, όπως το Ισραήλ, η Βραζιλία, η Στοκχόλμη, η Ιρλανδία, η Μπρατισλάβα και η Ουκρανία.


Ένα καλοκαιρινό πρωινό Σαββάτου αποφάσισα να ξεναγηθώ στους δρόμους της πόλης, ακολουθώντας μια διαφορετική διαδρομή. Ένας εναλλακτικός περίπατος στα μονοπάτια της ιστορίας με στόχο την αναζήτηση των γερμανικών ριζών. Με αφετηρία την οδό Ομήρου, ακολουθήσαμε την παρακάτω πορεία: Αθηναϊκή Τριλογία, Πανεπιστημίου, Ομόνοια, πλ. Κοτζιά, Σταδίου, Κοραή, Ιλίου Μέλαθρον, Βασιλίσσης Σοφίας, Μέρλιν.

Κάνοντας τον συγκεκριμένο περίπατο, σου παρέχεται η δυνατότητα να προσέξεις λεπτομέρειες που δύσκολα θα παρατηρούσες κατά τη διάρκεια της αγχωτικής καθημερινότητας.


Περνώντας μπροστά από τον καθολικό ναό του Αγίου Διονυσίου και αφήνοντας πίσω μας το Οφθαλμιατρείο, στο οποίο κυριαρχεί ο μεσαιωνικός ρυθμός, κατηφόρισα προς την Ακαδημία, τα Προπύλαια και την Εθνική Βιβλιοθήκη, την επονομαζόμενη και Αθηναϊκή Τριλογία. Σταμάτησα για λίγη ώρα στην είσοδο του Πανεπιστημίου Αθηνών και παρατήρησα την Τοιχογραφία του Όθωνα, η οποία απεικονίζει τον πρώτο βασιλιά της Ελλάδας με αρχαιολογική ενδυμασία, περιστοιχισμένο από τις Επιστήμες. Οφείλω να πω ότι δεν είχα προσέξει αναλυτικά τη συγκεκριμένη απεικόνιση κι αιφνιδιάστηκα ευχάριστα. Γεγονός είναι πως οι τοιχογραφίες πάντοτε αποτελούσαν φορείς και δεδομένα έντονου συμβολισμού. Ειδικά το κόκκινο χρώμα, το οποίο βλέπουμε σε πολλές από τις τοιχογραφίες, σηματοδοτούσε το κόκκινο της Πομπηίας.

Τα ίχνη που άφησαν οι Γερμανοί στους δρόμους της Αθήνας Facebook Twitter
Η Τοιχογραφία του Όθωνα απεικονίζει τον πρώτο βασιλιά της Ελλάδας με αρχαιολογική ενδυμασία, περιστοιχισμένο από τις Επιστήμες.


Η επόμενη στάση ήταν στη διασταύρωση των οδών Φειδίου και Χαριλάου Τρικούπη, όπου στεγάζεται το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο. Κατασκευασμένο από τον Ερνέστο Τσίλερ, σήμερα ανήκει στο γερμανικό κράτος και διακρίνεται για τις κόκκινες διακοσμητικές εσοχές του. Ακριβώς δίπλα συναντάμε το εγκαταλελειμμένο και αφημένο στην τύχη του Μέγαρο Σλήμαν-Μελά. Το συγκεκριμένο μεγάλο οικόπεδο ανήκε στον φιλέλληνα Σλήμαν, ο οποίος ήθελε να δημιουργήσει ένα εμπορικό κέντρο, προκειμένου να αποκτήσουν σταθερό εισόδημα τα παιδιά του.


Στην οδό Πανεπιστημίου 64, εγκαταλείποντας για λίγο τον προηγούμενο αιώνα, εισχωρούμε στις ιστορίες του 20ού, αφού εκεί ήταν το διαβόητο «Καζίνο Μαυροκέφαλου», το μεγαλύτερο καζίνο της κατοχικής Αθήνας, όπου συναντιούνταν καταδότες και μαυραγορίτες. Μια σκοτεινή σελίδα της πόλης που ελάχιστοι θέλουν να θυμούνται, αφού, εκτός των άλλων, αποτέλεσε και κέντρο τυχερών παιχνιδιών. Δώδεκα ρουλέτες και τρία τραπέζια σεμέν ντε φερ το είχαν αναγάγει στο πιο μεγάλο παράνομο καζίνο της Αθήνας, στο οποίο απασχολούνταν περίπου 100 άτομα, ενώ τα κέρδη κάθε βραδιάς ξεπερνούσαν το τεράστιο για την εποχή ποσό των 100 χρυσών λιρών.

Τα ίχνη που άφησαν οι Γερμανοί στους δρόμους της Αθήνας Facebook Twitter
Ξενοδοχείο Μπάγκειον, Πλατεία Ομονοίας, Αθήνα © Μαριλένα Μπατάλη


Φτάνοντας μετά από λίγα λεπτά στην πλατεία Ομονοίας, περιεργάστηκα τα δύο επιβλητικά παλιά ξενοδοχεία της, το Μπάγκειον και τον Μέγα Αλέξανδρο, των οποίων η οικοδόμηση στηρίχτηκε σε σχέδια του Τσίλερ. Στο κάτω μέρος της πλατείας, στην κατεύθυνση της Αγίου Κωνσταντίνου, υπήρχε το γνωστό φαρμακείο του Μπακάκου. Αξίζει να επισημάνουμε ότι ήταν το πρώτο μοντέρνο κτίριο που κατασκευάστηκε πριν από την Κατοχή και για πολλά χρόνια η πλατεία δεν είχε σχέση με αυτό που βλέπουμε σήμερα ‒ τότε τα πορνεία της γειτονιάς συνυπήρχαν με τις οικογένειες, χωρίς να δημιουργείται κανένα απολύτως πρόβλημα.


Προχωρώντας την οδό Αιόλου, κατέληξα στην πλατεία Κοτζιά, εκεί όπου βρίσκεται σήμερα το δημαρχείο της πόλης. Τον 19ο αιώνα η συγκεκριμένη πλατεία βρισκόταν σε οικοδομικό οργασμό. Παράδειγμα αποτελεί το Μέγαρο Μελά, ένα αντιπροσωπευτικό έργο του Τσίλερ, με διαμερίσματα που νοικιάζονταν σε επαγγελματίες. Σήμερα φιλοξενεί τις υπηρεσίες της Εθνικής Τράπεζας. Η πλατεία κάποτε φιλοξενούσε το Δημοτικό Θέατρο Αθηνών, το οποίο, μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, δέχτηκε μεγάλο όγκο προσφύγων με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν προβλήματα στατικότητας και λίγο πριν από την Κατοχή να κατεδαφιστεί.

Τα ίχνη που άφησαν οι Γερμανοί στους δρόμους της Αθήνας Facebook Twitter
Μέγαρο Μελά


Ανεβαίνοντας την οδό Σταδίου, θα δούμε το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, όπου στεγάστηκε η πρώτη κατοικία του βασιλιά Όθωνα, κι απέναντι, στην οδό Κοραή 4, βρίσκεται το Γερμανικό Φρουραρχείο, άλλοτε κρατητήρια των ναζί, γνωστά ως Κομαντατούρ. Στα υπόγεια του κτιρίου ήταν τα κρατητήρια, ενώ στους ορόφους τα ανακριτικά γραφεία και οι υπηρεσίες του Φρουραρχείου. Εκεί καθορίζονταν θέματα καθημερινότητας, π.χ. οι ώρες κατά τις οποίες επιτρεπόταν η κυκλοφορία στους δρόμους. Γενικά, ήταν ένα σημείο μπροστά από το οποίο σπάνια επέλεγαν να περνούν την περίοδο της Κατοχής. Τραγική ειρωνεία είναι ότι μετά την απελευθέρωση της χώρας, στο ίδιο κτίριο στεγάστηκαν τα κεντρικά γραφεία της αντιστασιακής οργάνωσης του ΕΑΜ.


Πιο πάνω, στην αρχή της οδού Πανεπιστημίου, μπήκα στον όμορφο και δροσερό κήπο του Νομισματικού Μουσείου. Το Ιλίου Μέλαθρον, όπως είναι ευρέως γνωστό το κτίριο, αποτελούσε την κατοικία του φιλέλληνα Γερμανού επιχειρηματία και αρχαιολόγου Ερρίκου Σλήμαν. Σχεδιασμένο από τον Ερνέστο Τσίλερ, συγκαταλέγεται στα οικοδομήματα σπουδαίας αισθητικής. Εκεί όπου σήμερα λειτουργεί το αναψυκτήριο ήταν κάποτε το αμαξοστάσιο και ο στάβλος.


Ελάχιστα μέτρα πιο πέρα, το κτίριο της Βουλής, τα παλιά ανάκτορα που ανεγέρθηκαν για τον Όθωνα και την Αμαλία σε σχέδια του Γερμανού αρχιτέκτονα Φρίντριχ φον Γκέρτνερ. Να θυμίσουμε ότι το 1909 το κτίριο αποτέλεσε νοσοκομείο αλλά προσφέρθηκε και ως στέγη σε Μικρασιάτες πρόσφυγες και με απόφαση του Ελευθερίου Βενιζέλου, το 1935, μετατράπηκε σε χώρο στέγασης του Κοινοβουλίου.


Προτελευταία στάση η οδός Μέρλιν στο Κολωνάκι, μπροστά από το σημερινό Hondos Center, όπου κάποτε υπήρχε το κτίριο της Γκεστάπο. Για να θυμίζει όμως τις «μαύρες» σελίδες της Ιστορίας καθώς και πόσοι ελεύθεροι άνθρωποι χάθηκαν μέσα στον χώρο αυτό, έχει απομείνει μια πόρτα καθώς κι ένα μνημείο στο οποίο αναγράφεται η παρακάτω φράση: «Εδώ ήταν το κολαστήριο της Γκεστάπο 1941-1944».

Τα ίχνη που άφησαν οι Γερμανοί στους δρόμους της Αθήνας Facebook Twitter
Στην οδό Μέρλιν κάποτε υπήρχε το κτίριο της Γκεστάπο.


Ολοκλήρωσα τη βόλτα περνώντας από το Μέγαρο Δεληγεώργη, στη διασταύρωση των οδών Ακαδημίας και Κανάρη, επίσης έργο του Τσίλερ.


Αυτά ήταν μερικά από τα πάμπολλα κρυμμένα μυστικά τα οποία μπορείς να ανακαλύψεις μέσω της εφαρμογής του Γερμανικού Ινστιτούτου. Επίσης, κάνοντας τον συγκεκριμένο περίπατο, σου παρέχεται η δυνατότητα να προσέξεις λεπτομέρειες που δύσκολα θα παρατηρούσες κατά τη διάρκεια της αγχωτικής καθημερινότητας. Βλέπεις την πόλη με άλλη ματιά, ανιχνεύεις και θαυμάζεις τα ίχνη της αρχιτεκτονικής, μαθαίνεις θετικές και αρνητικές πλευρές των γεγονότων, ενημερώνεσαι για σημεία και κτίρια και, φυσικά, έχεις την ευκαιρία να ανακαλύψεις την Αθήνα με την οπτική μιας ιστορικής περιπλάνησης.


www.goethe.de

Τα ίχνη που άφησαν οι Γερμανοί στους δρόμους της Αθήνας Facebook Twitter
Το εγκαταλειμμένο Μέγαρο Σλήμαν - Μελά
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι συναρπαστικές ιστορίες πίσω από σημεία της Αθήνας που προσπερνάς απαρατήρητα- μέρος Α!

Urban Culture / Οι συναρπαστικές ιστορίες πίσω από σημεία της Αθήνας που προσπερνάς απαρατήρητα- μέρος Α!

«Κλέβει» η Ελλάδα τον Λόρδο Βύρωνα; Πού ήπιε ο Σωκράτης το κώνειο και πού αφιέρωναν οι αρχαίοι τα δάκρυά τους; Σημεία που προσπερνάς καθημερινά και πιθανόν να μην γνώριζες ότι υπήρχαν.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ