Μια απλή εξήγηση για τον θάνατο της δημοσιογραφίας

1

Σε όλον τον κόσμο η ενημέρωση αντιμετωπίζει προβλήματα πάσης φύσεως: ηθικά, δεοντολογικά, αλλά κυρίως οικονομικά. Άλλοτε κραταιοί της έντυπης δημοσιογραφίας όπως ο Observer, η Telegraph, το ΤΙΜΕ είτε φλερτάρουν με το λουκέτο είτε εμφανίζονται κάθε χρόνο με παθητικό στα ταμεία τους. 

Σύμφωνα με την εξαιρετική ανάλυση του Stig Abell στο "Newsnight" του BBC, το πρόβλημα - και καθώς ο Τύπος στήριζε πάντα την ύπαρξη του στη διαφήμιση- ξεκίνησε από τη μέρα που τα μέσα ενημέρωσης έχασαν το βασικό εργαλείο ή παιχνίδι τους για να παραμείνουν στην αγορά: το αναγνωστικό κοινό, τους ακροατές, τους τηλεθεατές. 

Γιατί πολύ απλά μπήκαν άλλοι παίκτες σ' αυτό το παιχνίδι εκατομμυρίων που έκαναν καλύτερο ταίριασμα διαφημίσεων - κοινού, ήξεραν ακριβώς πού να στοχεύσουν τη διαφήμιση τους και πόσο ακριβά (ή μάλλον φθηνά) να πουλήσουν αυτή τη στόχευση. Στο τέλος της ημέρας δεν έχει καμία σημασία αν το BuzzFeed είναι ένα δημοφιλές site με εκατομμύρια αναγνώστες. 

Ή αν η Washington Post είναι η εφημερίδα που τα ρεπορτάζ της κερδίζουν τα Πούλιτζερ. 

«Δεν υπάρχουν ειδήσεις, ανακοίνωσε ο εκφωνητής ειδήσεων στις 18 Απριλίου του 1930 μέσα από τον ραδιοφωνικό σταθμό του BBC και έτσι οι ακροατές άκουσαν κλασική μουσική και ρεσιτάλ πιάνου. Αυτό θα ήταν αδιανόητο στις μέρες μας, που σκρολάρουμε με πάθος στα τηλέφωνα μας, καθώς πάντα θα υπάρχουν όλο και περισσότερες ειδήσεις», λέει ο Abell. 

«Αυτό θα σήμαινε ότι η δημοσιογραφία είναι στα καλύτερά της, όμως, μόνο έτσι δεν είναι. Η οικονομική βάση των Μέσων είναι κατεστραμμένη. Ακόμη κι αν η διαφήμιση από τα έντυπα μετακινήθηκε online, αυτό δεν σημαίνει ότι βοήθησε τα ενημερωτικά sites. Κυρίως, οι τεχνολογικοί κολοσσοί ευνοήθηκαν από αυτή την αλλαγή, όπως το Google και το Facebook.

»Πρακτικά αυτοί οι δύο στέλνουν κυκλοφορία στα sites, συγκεντρώνοντας ωστόσο το 90% της διαφημιστικής δαπάνης. Η εξήγηση είναι απλή: κάνουν στόχευση προϊόντος - καταναλωτή καλύτερα απ' οποιαδήποτε άλλη εφημερίδα».

Κατά τον ίδιο, όταν χάνεται το χρήμα, χάνεται η εξουσία. Όταν χάνεται η εξουσία, εξαφανίζεται και το κύρος. Μέσα χωρίς κύρος και αναγνώστες, όσο έγκυρες ειδήσεις κι αν δημοσιεύουν, εξαφανίζονται. Στο τέλος δεν υπάρχουν ειδήσεις. Και ποιος θα παίξει πιάνο σήμερα..; 

Διεθνή
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζέφρι Έπσταϊν: Πρώην δικηγόρος του ζητά να δοθεί ασυλία στην Γκισλέιν Μάξγουελ

Διεθνή / Τζέφρι Έπσταϊν: Πρώην δικηγόρος του ζητά να δοθεί ασυλία στην Γκισλέιν Μάξγουελ

Ο ίδιος κάλεσε το υπουργείο Δικαιοσύνης να δώσει στη δημοσιότητα περισσότερα αρχεία από την έρευνά του σε βάρος του μεγαλοεπενδυτή για διακίνηση ανθρώπων και ακολούθως, προέτρεψε την κυβέρνηση να χορηγήσει ασυλία στην πρώην σύντροφό του
LIFO NEWSROOM
Γάζα: Ο στρατός του Ισραήλ σκότωσε 67 Παλαιστίνιους που ζητούσαν βοήθεια, λέει η Χαμάς

Διεθνή / Γάζα: Νεκροί από ισραηλινά πυρά τουλάχιστον 67 Παλαιστίνιοι που ζητούσαν βοήθεια- Κινδυνεύει με λιμοκτονία ο θύλακας

Οι IDF δήλωσαν ότι είχαν «ρίξει προειδοποιητικά πυρά» για να απομακρύνουν «μια άμεση απειλή» και αμφισβητούν τον αριθμό των νεκρών που δίνει η Χαμάς
LIFO NEWSROOM
Στα Κατεχόμενα ο Ερντογάν: «Ειρηνευτική επιχείρηση» χαρακτήρισε την εισβολή στην Κύπρο

Διεθνή / Στα Κατεχόμενα ο Ερντογάν: «Ειρηνευτική επιχείρηση» χαρακτήρισε την εισβολή στην Κύπρο

«Στην 51η επέτειο της ειρηνευτικής επιχείρησης στην Κύπρο, θυμάμαι με έλεος τους μάρτυρες που έδωσαν τη ζωή τους για τον υπαρξιακό αγώνα του τουρκοκυπριακού λαού», αναφέρει
LIFO NEWSROOM
Παρελάσεις, σημαίες, τραγούδια - Μια ματιά στην καμπάνια που εξαναγκάζει τα παιδιά της Ουκρανίας να αγαπήσουν τη Ρωσία

Διεθνή / Παρελάσεις, σημαίες, τραγούδια: Μέσα στην καμπάνια που εξαναγκάζει τα παιδιά της Ουκρανίας να αγαπήσουν τη Ρωσία

«Κάθε φορά που ξεκινούσε το μάθημα, η δασκάλα μάς έβαζε να σηκωθούμε, να βάλουμε το χέρι στην καρδιά και να ακούσουμε τον ρωσικό εθνικό ύμνο»
LIFO NEWSROOM
Reuters: Οι Έλληνες πενθούν, οι Τούρκοι γιορτάζουν την επέτειο της εισβολής που δίχασε την Κύπρο

Διεθνή / Reuters: Οι Έλληνες πενθούν, οι Τούρκοι γιορτάζουν την επέτειο της εισβολής που δίχασε την Κύπρο

Τουρκία και Κύπρος τιμούν διαφορετικά την 20ή Ιουλίου, με μνήμες, επιμνημόσυνες τελετές και δηλώσεις που αναζωπυρώνουν τις ιστορικές πληγές. Ο ΟΗΕ προειδοποιεί για «μακρύ δρόμο μπροστά»
LIFO NEWSROOM
Ο Τζόνι Ντεπ βγάζει στο σφυρί έργα τέχνης – Ανάμεσά τους μια αυτοπροσωπογραφία και ένας πίνακας για την κόρη του

Διεθνή / Ο Τζόνι Ντεπ βγάζει στο σφυρί έργα τέχνης – Ανάμεσά τους μια αυτοπροσωπογραφία και ένας πίνακας για την κόρη του

Η συλλογή «Let the Light In» περιλαμβάνει έργα που φιλοτέχνησε ο σταρ των «Πειρατών της Καραϊβικής» στη νότια Γαλλία στις αρχές των 00s, την εποχή της σχέσης του με τη Βανέσα Παραντί
LIFO NEWSROOM
Η αναγνώριση παλαιστινιακού κράτους θα επέτρεπε την εκμετάλλευση κοιτασμάτων φυσικού αερίου, λέει ειδικός

Διεθνή / Η αναγνώριση παλαιστινιακού κράτους θα επέτρεπε την εκμετάλλευση κοιτασμάτων φυσικού αερίου, λέει ειδικός

Το Gaza Marine εντοπίστηκε το 2000, αλλά έκτοτε η εκμετάλλευσή του εμποδίζεται από νομικές αντιπαραθέσεις και την άρνηση του Ισραήλ να επιτρέψει ανάπτυξη των κοιτασμάτων
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια
Παλιά υπήρχε μονοπώλιο των μέσων στην παρουσίαση της είδησης καθώς και της ανάλυσης αυτής.Όταν ο καθείς από εμάς μπορεί να καταστεί μέσο, λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων, τότε δεν είναι παράλογο να υπάρχει απώλεια εσόδων και άρα εξουσίας και κύρους.Εκεί ανοίγονται δύο επιλογές: είτε τα ΜΜΕ λειτουργούν σαν ένα κλειστό σύστημα και λένε "είδηση είναι ότι λέμε εμείς και όλα τα άλλα είναι εν δυνάμει φήμες" σε μια απόπειρα να αυξήσουν την εγκυρότητά τους (όπου εννοείται δεν θα δημοσιεύουν ΠΟΤΕ ανακρίβειες και ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες) είτε επενδύουν στην ανάλυση όπου κάθε άρθρο / ρεπορτάζ θα είναι ένα μικρό διδακτορικό / ντοκιμαντέρ. Δεδομένο είναι ότι δεν θα επιστρέψεις ποτέ στην παλιά κατάσταση οικονομικά. De facto ο πιτσιρικάς στα Εξάρχεια που ανεβάζει βιντεάκι από τα επεισόδια θα είναι εκεί πριν το βαν του ΣΚΑΪ. Αυτό δεν αλλάζει. Τα ΜΜΕ μπορούν να αλλάξουν. Η Lifo είναι από τα καλύτερα παραδείγματα προσαρμογής, με πολλά περιθώρια βελτίωσης.Τα ΜΜΕ στην Ελλάδα, ηλεκτρονικός και έντυπος τύπος, επένδυσαν πολύ στο sensationalism που έφερε κέρδη άμεσα αλλά ταύτισε το προϊόν με το χαμηλό επίπεδο και με την εδραία πεποίθηση ότι anyone can do it. Από Ακρίτα σε Μικρούτσικο και από Παπαδάκη σε Παπαχρήστου.