Ένα από τα βασικά γνωρίσματα του Άμστερνταμ είναι η καθιέρωση του ποδηλάτου, ως το κύριο μέσο μεταφοράς εντός της πόλης.
Παρόλα αυτά, δεν η ολλανδική πρωτεύουσα δεν καταλαμβάνει την 1η θέση στην κατάταξη ευρωπαϊκής έκθεσης για τις πιο φιλικές προς τη χρήση ποδηλάτου από παιδιά, χώρες.
Σύμφωνα με νέα έκθεση της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Clean Cities Campaign (CCC), η πόλη που κρίθηκε πιο κατάλληλη για να κάνουν τα παιδιά ποδήλατο, είναι το Παρίσι.
Αναλύοντας 36 ευρωπαϊκές πόλεις ως προς την καταλληλότητα των ποδηλατικών υποδομών τους για τα παιδιά, η έκθεση της CCC απέδωσε την υπεροχή του Παρισίου στην ποδηλασία για παιδιά, στις επενδύσεις για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024 και σε μια πρωτοβουλία 250 εκατ. ευρώ (210 εκατ. λίρες) για την κατασκευή 112 μιλίων (180 χλμ.) ποδηλατοδρόμων υπό τη δήμαρχο Αν Ινταλγκό.
Αξιοποιώντας δεδομένα σχετικά με τους διαχωρισμένους ποδηλατόδρομους, τις χαμηλές ταχύτητες των 30km/h (18mph) και τους «σχολικούς δρόμους» στους οποίους η κυκλοφορία είναι περιορισμένη, η CCC τοποθέτησε την Αμβέρσα στην τρίτη θέση, πριν από τις Βρυξέλλες, τη Λυών, το Ελσίνκι, τη Βαρκελώνη, το Μπρίστολ, το Όσλο και τη Γάνδη.
Η έκθεση σημειώνει πως, παρά το γεγονός ότι παραδοσιακά πρωτοπόρες πόλεις όπως το Άμστερνταμ ξεκίνησαν πολύ νωρίτερα την αναβάθμιση των υποδομών τους, πόλεις όπως το Παρίσι και οι Βρυξέλλες σημείωσαν εντυπωσιακή πρόοδο μέσα στην τελευταία δεκαετία.
«Αυτό αποδεικνύει ότι η ουσιαστική αλλαγή είναι δυνατή μέσα σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα» γράφει στην έκθεση.
Η ποδηλατική κινητικότητα από παιδιά στις πόλεις αποτελεί βασικό μέτρο, αναφέρει η έκθεση, επειδή το 70% του πληθυσμού της ΕΕ ζει σε αστικές περιοχές, το 14% των κατοίκων είναι κάτω των 14 ετών και τα παιδιά είναι ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου. Ωστόσο, η Barbara Stoll, ανώτερη διευθύντρια του CCC, δήλωσε ότι δέχεται πιέσεις. «Τα παιδιά είναι λιγότερο ελεύθερα να κυκλοφορούν στην πόλη και λιγότερο δραστήρια από ό,τι ήταν κάποτε, ιδίως τα κορίτσια», είπε.
Οι πόλεις που υστερούν στην ποδηλασία
Οκτώ πόλεις, κυρίως στη νότια, κεντρική και ανατολική Ευρώπη, κρίθηκαν από την έκθεση ως «υποβαθμισμένες», συμπεριλαμβανομένης της Μασσαλίας, της Ρώμης, της Φλωρεντίας, της Κρακοβίας, της Βουδαπέστης και, στην τελευταία θέση, της Σόφιας στη Βουλγαρία. Σε ολόκληρη την ήπειρο, καμία πόλη, συμπεριλαμβανομένου του Παρισιού, δεν είχε κάνει αρκετά, ώστε να λάβει «Άριστα».
Ο Clément Drognat Landre, συντονιστής του CCC στη Γαλλία, δήλωσε ότι ενώ οι ζώνες χαμηλών εκπομπών πολώνουν τις απόψεις, οι περισσότεροι υποστηρίζουν ασφαλέστερους χώρους για τα παιδιά με ποδήλατα.
«Ένα από τα τεράστια πλεονεκτήματα είναι η μείωση της ρύπανσης, η οποία αποτελεί μεγάλο κίνδυνο για την υγεία», είπε, προσθέτοντας, ότι η δημιουργία σχολικών δρόμων είχε μεγάλη υποστήριξη από το κοινό.
Στο Άμστερνταμ, που παραδοσιακά θεωρείται η πρωτεύουσα του ποδηλάτου, εντείνονται ανησυχίες για την αύξηση των ταχυτήτων στους αυτοκινητόδρομους από τη δεξιά κυβέρνηση, όπως γράφει ο Guardian. «Υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ των πόλεων και του εθνικού επιπέδου», επισημαίνει η Maud de Vries, συνιδρύτρια της οργάνωσης υπεράσπισης του ποδηλάτου BYCS. «Το Άμστερνταμ εστιάζει στο να διασφαλίσει ότι οι άνθρωποι αισθάνονται πραγματικά μέρος του δημόσιου χώρου. Αλλά σε εθνικό επίπεδο, τα πράγματα πρέπει να επιταχυνθούν», προσθέτει.