Το ανθρώπινο πρόσωπο των φυλακών στη Νορβηγία, ένα στοίχημα για τον σωφρονισμό στις Δυτικές κοινωνίες

3

Ρίχνοντας κανείς μια ματιά τόσο στους εσωτερικούς όσο και στους εξωτερικούς χώρους των φυλακών του Halden στη Νορβηγία, εύκολα μπερδεύεται.

Όλα θυμίζουν μοντέρνους ξενώνες ή έστω αρχιτεκτονική κολεγίου. Όμως, είναι φυλακές. Εδώ, οι κρατούμενοι έχουν τον δικό τους ιδιωτικό χώρο, βιβλιοθήκες και κοινόχρηστους χώρους στους οποίους κυριαρχεί το design και μία νότα αισιοδοξίας, από τα δωμάτιά τους μπορούν να δουν street art και πράσινο. 

Χάνουμε κάτι εδώ; Σύμφωνα με την αρχιτέκτονα των φυλακών του Halden, Gudrun Molden, η φιλοσοφία αυτού του εγχειρήματος, κρύβεται στην εξής κουβέντα: «Η καταδίκη αφαιρεί από τον άνθρωπο την ελευθερία του και αυτό είναι αρκετό. Η καθημερινότητα, ωστόσο, είναι άλλο πράγμα και δεν πρέπει να είναι καταδίκη», εξηγεί. 

Το ανθρώπινο πρόσωπο των φυλακών στη Νορβηγία, ένα στοίχημα για τον σωφρονισμό στις Δυτικές κοινωνίες Facebook Twitter

Ολόκληρη η αρχιτεκτονική δομή των φυλακών στηρίζεται στο ότι τα κτήρια σωφρονισμού πρέπει να είναι αποκεντρωμένα και να επιτρέπουν στους κρατούμενους μετακινήσεις που κάπως θα θυμίζουν την καθημερινότητά τους, θα κρατούν σώμα και πνεύμα απασχολημένο, δεν θα επιτρέπουν, ούτε θα ευνοούν εντάσεις με τους φύλακες και αιματηρές εξεγέρσεις στο εσωτερικό της φυλακής. 

Όλα παίζουν τον ρόλο του εδώ: από τα χρώματα και τα υλικά κατασκευής της κτηριακή εγκατάστασης, που βλέπει και μέσα στην οποία ζει ο κρατούμενος, μέχρι τον περιβάλλοντα εξωτερικό χώρο. Γι' αυτό ακριβώς έχουν προτιμηθεί υλικά όπως το ξύλο και το γυαλί, εν αντιθέσει με το σκυρόδεμα και άλλα σκληρά υλικά...

Επίσης, τεράστια σημασία δίνεται στον τρόπο με τον οποίο εποπτεύονται οι κρατούμενοι. Αντί να υπάρχει ένας φύλακας για έναν δύσκολα διαχειρίσιμο πληθυσμών κρατουμένων, εδώ έχει επιλεχθεί το σύστημα των μικρότερων κοινοτήτων που μοιράζονται συγκεκριμένους χώρους και κάθε μικρότερη ομάδα έχει τον δικό της φρουρό.

Αυτό ειδικά, όπως αναφέρεται, και το γεγονός ότι για τους κρατούμενους είναι εφικτό να απευθύνονται σε έναν τέτοιου είδους φύλακα, αποσοβεί τις όποιες εντάσεις μεταξύ τους και διευκολύνει την καθημερινότητα όλων. 

Φυσικά, όλα τα παραπάνω απαιτούν πολλά χρήματα, πολλή μελέτη και ορθολογικό σχεδιασμό και σοφές επενδύσεις από τις εκάστοτε κυβερνήσεις που ενδιαφέρονται να επανεξετάσουν το σύστημα σωφρονισμού τους. Γι' αυτό και τέτοιου είδους φυλακές για την ώρα εντοπίζονται μόνο σε κάποιες -προηγμένης σωφρονιστικής φιλοσοφίας- χώρες του δυτικού κόσμου και στη Σκανδιναβία. 

«Είναι ζωτικό να αντιμετωπίζεις τους κρατούμενους με ανθρώπινη συμπεριφορά, ώστε να εξαλείφεις την οργή τους. Είναι σημαντικό να εξασφαλίζεις στον φυλακισμένο αξιοπρέπεια», λέει η αρχιτέκτονας. 

Υπερβολικό; Το ζητούμενο είναι στο μέλλον όλες οι φυλακές να μοιάζουν με το Halden, κάτι που μοιάζει απολύτως ουτοπικό. Όχι μόνο γιατί απουσιάζουν οι καλές προθέσεις ή τα κονδύλια, αλλά γιατί η φιλοσοφία του συγκεκριμένου συστήματος μοιάζει -για την ώρα, τουλάχιστον- δυσεφάρμοστη σε βαρυποινίτες και ποινικούς εγκληματίες με σοβαρότατα αδικήματα στο ενεργητικό τους... 

Διεθνή
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βρετανία: Θεαματικά κέρδη για την βασιλική οικογένεια από αιολικά πάρκα και ξεναγήσεις στα ανάκτορα

Διεθνή / Βρετανία: Θεαματικά κέρδη για την βασιλική οικογένεια από αιολικά πάρκα και ξεναγήσεις στα ανάκτορα

Τα έσοδα του Crown Estate, που διαχειρίζεται την δημόσια περιουσία της βασιλικής οικογένειας, ανήλθαν σε 1.1 δισ. λίρες το τρέχον έτος σε αντίθεση με το 2023, που ήταν 443 εκατ. λίρες
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ
Σελίν Ντιόν: Θα ερμηνεύσει το «L'Hymne à l'amour» της Εντίθ Πιάφ στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων;

Διεθνή / Σελίν Ντιόν: Θα ερμηνεύσει το «L'Hymne à l'amour» της Εντίθ Πιάφ στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων;

«Η παρουσία της στο Παρίσι δεν είναι σύμπτωση», δήλωσε η Γαλλίδα υπουργός Αθλητισμού - Η τραγουδίστρια του «My heart will go on» έφτασε στην γαλλική πρωτεύουσα την Τρίτη 23 Ιουλίου
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Ενδιαφέρουσα σαν ιδέα, όμως το αποτέλεσμα μετράει. Θα φέρει αποτελεσματικότερο σωφρονισμό αυτή η προσέγγιση, λιγότερες υποτροπές μετά την αποφυλάκιση; Αν ναι, τότε βεβαίως και αξίζει τον κόπο.
Διαφωνώ. Αυτό που κάνουν γενικά οι Σκανδιναβοί ΔΕΝ είναι προοδευτικό. Τα σωφρονιστικά συστήματα πρέπει να έχουν και τιμωρητικό χαρακτήρα και όχι να ζουν σε χλιδή, τέτοιους χώρους απλοί εργάτες δεν τους έχουν και τους έχουν τα κατακάθια της κοινωνίας? Ε όχι. Στην πλειοψηφία τους, δεν τους αξίζει. Μας έχουν τον - αμετανόητο κιόλας - φονιά τρομοκράτη Μπρειβικ που σκότωσε 77 άτομα (παιδιά κυρίως) σε τέτοια πολυτέλεια, γυμναστήριο, ιντερνετ κτλπ και μόνο 21 έτη ποινή (ούτε καν μία φορά "ισόβια" στην Ελλάδα δηλαδή) και μας την βγαίνει και απο πάνω επειδή κάποτε του κόψαν κάποια παροχή ή την μειώσαν και έλεγε για καταπάτηση δικαιωμάτων κρατουμένου! Ας τάχε κάνει τα τρομοκρατικά του σε κάνα βαλκανικό κράτος και θα βλέπαμε τι διαβίωση θα είχε...Τέτοιες Φυλακές της δίνω σε τίποτα άτομα που μπήκαν μέσα για χρέη και τίποτα μητέρες με νήπια μαζί τους. Οι υπόλοιποι όχι.
Οχι, οι φυλακές (κατά τη γνώμη μου) δεν πρέπει να έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα, δεν πιστεύω πως η τιμωρία βοηθάει στο σωφρονισμό κανενός ανθρώπου. Το ζήτημα δεν είναι όταν (και αν) ελευθερωθούν να μην ξανακάνουν κάτι επειδή φοβούνται την τιμωρία αλλά επειδή αντιλαμβάνονται το λάθος. Οι άσχημες συνθήκες σε φυλακές, το μόνο που μπορούν να πετύχουν είναι να εντείνουν την αποστροφή του ατόμου προς την κοινωνία και το μίσος προς αυτή.Επίσης η στέρηση της ελευθερίας από μόνη της είναι μεγάλη τιμωρία. Δε χρειάζεται κάτι περισσότερο. Αυτό που όντως χρειάζεται, είναι η προστασία της υπόλοιπης κοινωνίας από τέτοια κακοποιά στοιχεία. Που σημαίνει οτι σε περιπτώσεις όπως ο Μπρειβικ μπορεί να είναι θεμιτή και η απομάκρυνση από την κοινωνία εφ όρου ζωής, ωστε να προστατευτούν οι υπόλοιποι. Σε αυτό συμφωνώ, οι ποινές σε μερικούς πρέπει να είναι ισόβιες και η επικοινωνία με τον υπόλοιπο κόσμο να ελέγχεται αυστηρά (ωστε να μη μπορούν να καθοδηγήσουν "ομοιδεάτες" σε αντίστοιχες πράξεις). Αλλά οι συνθήκες ζωής τους μπορούν και πρέπει να είναι ανθρώπινες, αν θέλουμε να έχουμε ανθρώπινες κοινωνίες. Η φυλάκιση δεν πρέπει να είναι τιμωρία, δε γίνεται ως κοινωνία να λειτουργούμε εκδικητικά. Πρέπει να φροντίζει να προστατεύει την κοινωνία και εαν είναι δυνατόν να βοηθάει το φυλακισμένο να επανενταχθεί σε αυτήν κατόπιν σοφρωνισμού (αυτό εξάλλου είναι και το νόημα του όρου |σωφρονιστικό ίδρυμα" που δεν έχει καμία σχέση με την τιμωρία.