Η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων Hertz, που δραστηριοποιείται στον χώρο από το μακρινό 1918 όταν είχε ανοίξει το πρώτο μαγαζί με δέκα Ford Model Ts, ανακοίνωσε το βράδυ της Παρασκευής την υπαγωγή της στο αμερικανικό καθεστώς χρεοκοπίας για τις επιχειρήσεις της στις ΗΠΑ και τον Καναδά.

 

Η εταιρεία, που είχε αντέξει την Μεγάλη Ύφεση, το «πάγωμα» της αμερικανικής παραγωγής αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και αναρίθμητες κρίσεις πετρελαίου, είναι το τελευταίο «θύμα» της πανδημίας κορωνοϊού και το μεγαλύτερο, μέχρι στιγμής, στην αμερικανική αγορά. 

 

«Ο αντίκτυπος της Covid-19 στην ταξιδιωτική ζήτηση ήταν απότομος και δραματικός, προκαλώντας μια κατακόρυφη πτώση στα έσοδα και στις μελλοντικές κρατήσεις της εταιρείας», αναφέρει η Hertz στην ανακοίνωσή της, προσθέτοντας ότι παρότι έλαβε αμέσως μέτρα για να περιορίσει τις ζημιές «η αβεβαιότητα παραμένει όσον αφορά την ανάκαμψη των εσόδων και την πλήρη επαναλειτουργία της αγοράς, γεγονός που καθιστά απαραίτητη τη σημερινή ενέργεια».


Πρόκειται για την πιο ηχηρή υπόθεση πτώχευσης μετά τις καταρρεύσεις των αλυσίδων λιανικού εμπορίου JCPenney, Neiman Marcus και J.Crew, και των εταιρειών ενέργειας όπως η Whiting Petroleum και η Diamond Offshore Drilling. Καμία από αυτές τις εταιρείες όμως δεν είχε το μερίδιο της Hertz στην αγορά που μαζί με τις Avis Budget (CAR) και Enterprise κυριαρχούσαν στον χώρο της ενοικίασης αυτοκινήτων.  

 

Ο κλάδος έχει πληγεί με πρωτοφανή τρόπο από την κρίση, καθώς τα δύο τρίτα των εσόδων προέρχονταν από ενοικιάσεις αυτοκινήτων σε αεροδρόμια. Ωστόσο από τις αρχές Απριλίου, ο αριθμός των ταξιδιωτών στις ΗΠΑ έχει μειωθεί κατά 94% παρασύροντας μαζί και τις ενοικιάσεις αυτοκινήτων. 


Συνολικά η εταιρεία διαθέτει 568.000 οχήματα σε 12.400 διαφορετικά σημεία παγκοσμίως. Το ένα τρίτο των καταστημάτων της είναι σε αεροδρόμια.

 

Η υπαγωγή σε καθεστώς χρεοκοπίας δεν σημαίνει ωστόσο και το κλείσιμο της εταιρείας και στο παρελθόν η General Motors και πολλές αερογραμμές στις ΗΠΑ έχουν προβεί σε παρόμοια κίνηση χωρίς να σταματήσουν να λειτουργούν. Η προσφυγή επιτρέπει σε μια επιχείρηση να αναδιαρθρωθεί προστατευμένη από τους πιστωτές, εν όψει μιας «παρατεταμένης, παγκόσμιας οικονομικής ανάκαμψης».

 

Χιλιάδες απολύσεις

 

Η εταιρεία λειτουργεί σε ΗΠΑ και Καναδά με τρία διαφορετικά σχήματα - την Hertz, την Dollar και την Thrifty and Firefly. Ήδη 12.000 υπάλληλοι έχουν λάβει ειδοποίηση απόλυσης και ακόμα 4.000 βγαίνουν σε υποχρεωτική άδεια. Στις ΗΠΑ, η Hertz απασχολεί συνολικά 38.000 εργαζόμενους αλλά μόλις το 25% εκπροσωπείται από σωματεία. Στις 21 Απριλίου, η Hertz είχε καταργήσει 10.000 θέσεις εργασίας στη βόρεια Αμερική, δηλαδή το 26,3% του συνολικού δυναμικού της.

 

Η Hertz δραστηριοποιείται επίσης σε Ευρώπη, Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία, όπου τα καταστήματά της θα συνεχίσουν να λειτουργούν κανονικά. 

 

Οι μετοχές της εταιρείας, που από την αρχή της χρονιάς έχουν πέσει κατά 82%, μόνο χθες σημείωσαν πτώση 7,5% και είναι πιθανό να καταλήξουν στο μηδέν, στο πλαίσιο της διαδικασίας πτώχευσης. 

 

Ένα σημαντικό μέρος των εσόδων της Hertz προέρχεται και από ενοικιάσεις αυτοκινήτων σε ιδιοκτήτες άλλων ΙΧ που είτε είχαν τρακάρει, είτε είχαν δώσει το όχημά τους για επισκευή. Όμως με εκατομμύρια ανθρώπους να εργάζονται από το σπίτι, η ζήτηση έχει πέσει και από αυτή την κατηγορία πελατών. 

 

Με περσινό τζίρο 9,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τα προβλήματα είχαν ξεκινήσει πριν την πανδημία, αφού πέρυσι οι ζημιές ανήλθαν στα 58 εκατομμύρια δολάρια. Η εταιρεία είχε ήδη ανακοινώσει πως δεν θα αγόραζε καινούργια αυτοκίνητα φέτος και μάλιστα είχε αρχίσει να πουλά πολλά οχήματα ως μεταχειρισμένα. Τώρα το μέλλον της φαντάζει πιο αβέβαιο από ποτέ.