Το πείραμα του Facebook: ανήθικο, ανεκδιήγητο, παράνομο αλλά και μια τρύπα στο νερό

Το πείραμα του Facebook: ανήθικο, ανεκδιήγητο, παράνομο αλλά και μια τρύπα στο νερό Facebook Twitter
5

H τελευταία εβδομάδα δεν ήταν και πολύ καλή για το Facebook. Το κοινωνικό δίκτυο καθόταν επάνω σε μια ωρολογιακή βόμβα που απασφαλίστηκε με τη δημοσίευση της μελέτης δύο πανεπιστημιακών, οι οποίοι με τη βοήθειά του διεξήγαγαν ένα πείραμα χειραγώγησης των συναισθημάτων των χρηστών του, χωρίς τη συγκατάθεσή τους. Μια φράση που από μόνη της, χωρίς περαιτέρω ανάλυση, είναι αρκετή για να προκαλέσει έναν ισχυρό επικοινωνιακό σεισμό.

Στο πείραμα συμμετείχαν, χωρίς να ερωτηθούν, 689.003 λογαριασμοί, οι οποίοι χωρίστηκαν σε αυτούς που θα λάμβαναν μόνο θετικές ειδήσεις και λέξεις, προκειμένου να μελετηθεί ο ψυχολογικός αντίκτυπος που θα είχαν επάνω τους, και σε αυτούς που θα εξετίθεντο σε αρνητικές έννοιες.

Η έρευνα, που το Facebook εκ των υστέρων δικαιολόγησε ως έναν ποιοτικό έλεγχο για τη βελτίωση του προϊόντος και των υπηρεσιών, έδειξε ότι ως έναν βαθμό τα 3 εκατομμύρια posts που πειράχτηκαν κατάφεραν να επιδράσουν στην ψυχολογία των χρηστών. Και κάπου εκεί θεώρησε την υπόθεση λήξασα.

Τρία τα συμπεράσματα:

Το πρώτο είναι ότι το πείραμα, ως απομονωμένο γεγονός, διεξήχθη εν αγνοία των χρηστών και αποτελεί το ύψιστο φάουλ του κοινωνικού δικτύου. Είναι καταδικαστέο και δικαιολογεί στο έπακρο τις αντιδράσεις εναντίον των μεγαλομανών πρακτικών του αλλά και τη δημόσια συγνώμη της αντιπροέδρου του Sheryl Sandberg.

Το δεύτερο είναι ότι στο συγκεκριμένο πείραμα χρησιμοποιήθηκαν αλγόριθμοι ανάλυσης συναισθημάτων πίσω από λέξεις, μία πρακτική που έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των διαφημιστών, ιδιαίτερα στο πεδίο των social media, όπου οι καταναλωτές εκφράζονται ελεύθερα και εκείνοι μπορούν να εξάγουν συμπεράσματα για το προϊόν που τους ενδιαφέρει από τα λεγόμενά τους. Όμως η ανάλυση μελετά τις λέξεις απομονωμένες από το συνολικό νόημα ενός status update. Έτσι, η ίδια η μέθοδος της έρευνας είναι μονοδιάστατη και δεν δίνει ιδιαίτερη εγκυρότητα στα συμπεράσματά της, όταν αντιλαμβάνεται μια φράση όπως το «damn good» ως αρνητική επειδή το «damn» εμπεριέχει δυνατότερα αρνητικά νοήματα από τα θετικά του «good». Πράγμα που σημαίνει ότι οι υπολογιστές, και κατ' επέκταση το Facebook, απέχουν πολύ από το να αναγνωρίζουν και να επηρεάζουν τα συναισθήματά μας.

Το τρίτο συμπέρασμα εξάγεται από το ερώτημα γιατί το Facebook να διαπράξει ένα τέτοιο ατόπημα, με τον φόβο μάλιστα μιας δημόσιας κατακραυγής. Η απάντηση, όπως δίνεται από το «Wired», καλύπτει τις όποιες πιθανές αμφιβολίες μπορεί να είχα για τις προθέσεις του γιγαντιαίου κοινωνικού δικτύου. Το έγκυρο περιοδικό αναφέρει ότι το Facebook στοχεύει στο κέρδος, το οποίο εξασφαλίζεται από τη βελτίωση προϊόντων και υπηρεσιών. Και στην περίπτωση του Facebook, το προϊόν του είναι ο ίδιος ο χρήστης ή, καλύτερα, η αντίληψη που έχει ο αλγόριθμός του για τον χρήστη.

Έτσι, όσο καλύτερα εκπαιδεύσει το Facebook τα συστήματά του να «γνωρίζουν» τον κάθε χρήστη, τόσο πιο εύστοχο περιεχόμενο θα μπορεί να του σερβίρει, κάτι που αρέσει στους διαφημιστές και στις υπόλοιπες πηγές κέρδους του. Το θέμα δεν είναι πόσο καλά το Facebook θα «γνωρίζει» τον καθένα από εμάς αλλά πόσο καλύτερα από τον ανταγωνισμό μπορεί να μαντέψει τι μας αρέσει, ακόμα κι αν ρισκάρει μια τέτοια επικοινωνιακή κρίση σαν αυτή που αντιμετωπίζει.

[via]

Τech & Science
5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα AI «διαβάζει» το καρδιογράφημα καλύτερα από τους γιατρούς και προβλέπει επικίνδυνες επιπλοκές

Τech & Science / Ένα AI «διαβάζει» το καρδιογράφημα καλύτερα από τους γιατρούς και προβλέπει επικίνδυνες επιπλοκές

Το AI μοντέλο εντοπίζει ανωμαλίες στο καρδιογράφημα που συνδέονται με μεγαλύτερο κίνδυνο επιπλοκών, οι οποίες συνήθως περνούν απαρατήρητες από τους γιατρούς
LIFO NEWSROOM
Ένας νεφέλωμα, δύο οπτικές: Το τηλεσκόπιο Webb της NASA το καταγράφει σε εντυπωσιακά χρώματα

Τech & Science / Ένας νεφέλωμα, δύο οπτικές: Το τηλεσκόπιο Webb της NASA το καταγράφει σε εντυπωσιακά χρώματα

Το τηλεσκόπιο James Webb της NASA αποκαλύπτει δύο εντυπωσιακές εικόνες του νεφελώματος NGC 6072, δείχνοντας πώς η παρατήρηση μέσω διαφορετικών οργάνων του μπορεί να αποκαλύψει εντελώς διαφορετικές όψεις ενός και μόνο κοσμικού αντικειμένου
LIFO NEWSROOM
Η Meta παρουσίασε τα πρώτα Ray-Ban με ενσωματωμένη οθόνη επαυξημένης πραγματικότητας

Τech & Science / Η Meta παρουσίασε τα πρώτα Ray-Ban με ενσωματωμένη οθόνη επαυξημένης πραγματικότητας

Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ παρουσίασε τα γυαλιά στο συνέδριο Meta Connect στην Καλιφόρνια, σημειώνοντας ότι «τα γυαλιά είναι το μόνο μέσο όπου η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να δει και να ακούσει ό,τι βλέπεις κι ακούς εσύ»
LIFO NEWSROOM
Νέο εργαλείο AI προβλέπει τον κίνδυνο για 1.000 ασθένειες έως και 20 χρόνια πριν

Τech & Science / Νέο εργαλείο AI προβλέπει τον κίνδυνο για 1.000 ασθένειες έως και 20 χρόνια πριν

Λαμβάνει υπόψη το ιατρικό ιστορικό, βασικά δημογραφικά στοιχεία και παράγοντες τρόπου ζωή ώστε να εκτιμήσει αν και πότε μπορεί να εμφανιστούν παθήσεις όπως καρκίνος, διαβήτης και καρδιολογικά ή αναπνευστικά νοσήματα
LIFO NEWSROOM
Η Σελήνη «πωλείται»: Φινλανδική εταιρεία αγόρασε ήδη πόρους - Τι είναι το Ήλιο-3

Τech & Science / Η Σελήνη «πωλείται»: Φινλανδική εταιρεία αγόρασε ήδη πόρους - Τι είναι το Ήλιο-3

Το ηλιακό φως «βομβαρδίζει» το φεγγάρι με Ήλιο-3 εδώ και 4 δισεκατομμύρια χρόνια - Επειδή η Σελήνη δεν έχει μαγνητικό πεδίο, το ισότοπο παραμένει στην επιφάνεια, αντίθετα με τη Γη, όπου απορρίπτεται στο διάστημα
LIFO NEWSROOM
Πώς χρησιμοποιούν οι άνθρωποι το ChatGPT – Η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα μελέτη

Τech & Science / Πώς χρησιμοποιούν οι άνθρωποι το ChatGPT – Η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα μελέτη

Η μελέτη αποδεικνύει ότι το μοντέλο δεν χρησιμοποιείται μόνο για την επιτάχυνση επαγγελματικών διαδικασιών αλλά και για να εμπλουτίσει την καθημερινή ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων παγκοσμίως
LIFO NEWSROOM
Η Apple αποκλείει τους Ευρωπαίους χρήστες από τη νέα λειτουργία ζωντανής μετάφρασης των AirPods Pro

Τech & Science / Η Apple αποκλείει τους Ευρωπαίους χρήστες από τη νέα λειτουργία ζωντανής μετάφρασης των AirPods Pro

H λειτουργία «Live Translation with AirPods», που αποτελεί μέρος του Apple Intelligence, δεν θα ενεργοποιείται εάν ο χρήστης βρίσκεται εντός ΕΕ και ο λογαριασμός Apple ανήκει σε περιοχή της ΕΕ
LIFO NEWSROOM

σχόλια

3 σχόλια
Ααααααχ 4 σχόλια μονο... Λοιπον το fb μπορει να μην ξερει πως σκεφτομαστε, (σε λίγο θα το ξερει και αυτο) αλλα το πραγματικο τρομακτικο ειναι οτι δεν ειχε κανενα προβλημα να ΕΠΗΡΕΑΣΕΙ πως σκεφτομαστε, ευτηχισμένοι, δυστυχισμένοι, το οποιο ειναι πραγματικα τρομακτικο.Ειναι τρομακτικο που δεν υπαρχουν περισσότερα σχόλια...
δυστυχως ειναι πλεον κατι σαν δημοσιο αγαθο, ενα δημοσιο μεσο επικοινωνιας - που παιζει μετα δεδομενα και τα συναισθηματα σου! Πρεπει να γινει κατι τώρα για αυτο, και τουλάχιστον κάτι κινείται - περισσότερο για αυτα στην συνέχεια!
Όταν σταματήσουμε να σκεφτόμαστε με όρους ηθικής (γενικότερα), τότε, ίσως, καταφέρουμε να ξεπεράσουμε (ειδικότερα) το (αδιέξοδο) δίλημμα Resistance-through-Persistence ή Resistance-through-Distance.Με άλλα λόγια, ο πρώτος νόμος του Kranzberg (Technology is neither good nor bad; nor is it neutral) παραμένει, ακόμη, δυστυχώς, αφόρητα επίκαιρος.
Φιλε Lupin, πολυ ενδιαφερον το σχολιο σου..και το "Technology is neither good nor bad; nor is it neutral" ακομα περισσοτερο..μπορεις σε παρακαλω να μου το εξηγησεις λιγο παραπανω γιατι δεν το καταλαβαινω? Και ιδιαιτερως γιατι ειναι επικαιρο? Σε ευχαριστω πολυ!