Το πείραμα του Facebook: ανήθικο, ανεκδιήγητο, παράνομο αλλά και μια τρύπα στο νερό

Το πείραμα του Facebook: ανήθικο, ανεκδιήγητο, παράνομο αλλά και μια τρύπα στο νερό Facebook Twitter
5

H τελευταία εβδομάδα δεν ήταν και πολύ καλή για το Facebook. Το κοινωνικό δίκτυο καθόταν επάνω σε μια ωρολογιακή βόμβα που απασφαλίστηκε με τη δημοσίευση της μελέτης δύο πανεπιστημιακών, οι οποίοι με τη βοήθειά του διεξήγαγαν ένα πείραμα χειραγώγησης των συναισθημάτων των χρηστών του, χωρίς τη συγκατάθεσή τους. Μια φράση που από μόνη της, χωρίς περαιτέρω ανάλυση, είναι αρκετή για να προκαλέσει έναν ισχυρό επικοινωνιακό σεισμό.

Στο πείραμα συμμετείχαν, χωρίς να ερωτηθούν, 689.003 λογαριασμοί, οι οποίοι χωρίστηκαν σε αυτούς που θα λάμβαναν μόνο θετικές ειδήσεις και λέξεις, προκειμένου να μελετηθεί ο ψυχολογικός αντίκτυπος που θα είχαν επάνω τους, και σε αυτούς που θα εξετίθεντο σε αρνητικές έννοιες.

Η έρευνα, που το Facebook εκ των υστέρων δικαιολόγησε ως έναν ποιοτικό έλεγχο για τη βελτίωση του προϊόντος και των υπηρεσιών, έδειξε ότι ως έναν βαθμό τα 3 εκατομμύρια posts που πειράχτηκαν κατάφεραν να επιδράσουν στην ψυχολογία των χρηστών. Και κάπου εκεί θεώρησε την υπόθεση λήξασα.

Τρία τα συμπεράσματα:

Το πρώτο είναι ότι το πείραμα, ως απομονωμένο γεγονός, διεξήχθη εν αγνοία των χρηστών και αποτελεί το ύψιστο φάουλ του κοινωνικού δικτύου. Είναι καταδικαστέο και δικαιολογεί στο έπακρο τις αντιδράσεις εναντίον των μεγαλομανών πρακτικών του αλλά και τη δημόσια συγνώμη της αντιπροέδρου του Sheryl Sandberg.

Το δεύτερο είναι ότι στο συγκεκριμένο πείραμα χρησιμοποιήθηκαν αλγόριθμοι ανάλυσης συναισθημάτων πίσω από λέξεις, μία πρακτική που έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των διαφημιστών, ιδιαίτερα στο πεδίο των social media, όπου οι καταναλωτές εκφράζονται ελεύθερα και εκείνοι μπορούν να εξάγουν συμπεράσματα για το προϊόν που τους ενδιαφέρει από τα λεγόμενά τους. Όμως η ανάλυση μελετά τις λέξεις απομονωμένες από το συνολικό νόημα ενός status update. Έτσι, η ίδια η μέθοδος της έρευνας είναι μονοδιάστατη και δεν δίνει ιδιαίτερη εγκυρότητα στα συμπεράσματά της, όταν αντιλαμβάνεται μια φράση όπως το «damn good» ως αρνητική επειδή το «damn» εμπεριέχει δυνατότερα αρνητικά νοήματα από τα θετικά του «good». Πράγμα που σημαίνει ότι οι υπολογιστές, και κατ' επέκταση το Facebook, απέχουν πολύ από το να αναγνωρίζουν και να επηρεάζουν τα συναισθήματά μας.

Το τρίτο συμπέρασμα εξάγεται από το ερώτημα γιατί το Facebook να διαπράξει ένα τέτοιο ατόπημα, με τον φόβο μάλιστα μιας δημόσιας κατακραυγής. Η απάντηση, όπως δίνεται από το «Wired», καλύπτει τις όποιες πιθανές αμφιβολίες μπορεί να είχα για τις προθέσεις του γιγαντιαίου κοινωνικού δικτύου. Το έγκυρο περιοδικό αναφέρει ότι το Facebook στοχεύει στο κέρδος, το οποίο εξασφαλίζεται από τη βελτίωση προϊόντων και υπηρεσιών. Και στην περίπτωση του Facebook, το προϊόν του είναι ο ίδιος ο χρήστης ή, καλύτερα, η αντίληψη που έχει ο αλγόριθμός του για τον χρήστη.

Έτσι, όσο καλύτερα εκπαιδεύσει το Facebook τα συστήματά του να «γνωρίζουν» τον κάθε χρήστη, τόσο πιο εύστοχο περιεχόμενο θα μπορεί να του σερβίρει, κάτι που αρέσει στους διαφημιστές και στις υπόλοιπες πηγές κέρδους του. Το θέμα δεν είναι πόσο καλά το Facebook θα «γνωρίζει» τον καθένα από εμάς αλλά πόσο καλύτερα από τον ανταγωνισμό μπορεί να μαντέψει τι μας αρέσει, ακόμα κι αν ρισκάρει μια τέτοια επικοινωνιακή κρίση σαν αυτή που αντιμετωπίζει.

[via]

Τech & Science
5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα πρόσωπα των πρώτων κατοίκων της νότιας Ινδίας: Σκελετοί 2.500 ετών αποκαλύπτουν την αλήθεια

Τech & Science / Τα πρόσωπα των πρώτων κατοίκων της νότιας Ινδίας: Σκελετοί 2.500 ετών αποκαλύπτουν την αλήθεια

Ερευνητές ανασυνθέτουν ψηφιακά τα πρόσωπα από σκελετούς 2.500 ετών στην Ινδία, αποκαλύπτοντας την ποικιλομορφία και τις αρχαίες ρίζες των πρώτων κατοίκων της Νότιας Ινδίας
LIFO NEWSROOM
Η φωτορύπανση αλλάζει τις συνήθειες των πουλιών: Ξαγρυπνούν έως και μία ώρα παραπάνω στις πόλεις

Τech & Science / Η φωτορύπανση αλλάζει τις συνήθειες των πουλιών: Ξαγρυπνούν έως και μία ώρα παραπάνω στις πόλεις

Έρευνα δείχνει ότι τα πουλιά σε περιοχές με φωτορύπανση μένουν ξύπνια έως και μία ώρα περισσότερο την ημέρα - Πώς επηρεάζονται τα είδη και γιατί η αλλαγή αυτή ανησυχεί τους επιστήμονες
LIFO NEWSROOM
Η Meta παγώνει τις προσλήψεις στην Τεχνητή Νοημοσύνη, μετά τις δαπανηρές κινήσεις Ζούκερμπεργκ

Τech & Science / Η Meta παγώνει τις προσλήψεις στην Τεχνητή Νοημοσύνη, μετά τις δαπανηρές κινήσεις Ζούκερμπεργκ

Ο Ζούκερμπεργκ είχε αναλάβει προσωπικά την προσέλκυση ταλέντων από OpenAI, Google DeepMind και άλλες εταιρείες, προσφέροντας πακέτα αποδοχών ακόμη και 100 εκατ. δολαρίων
LIFO NEWSROOM
Η πρόωρη εφηβεία ενδέχεται να συνδέεται με κοινό χημικό σε προϊόντα προσωπικής φροντίδας

Τech & Science / Η πρόωρη εφηβεία ενδέχεται να συνδέεται με κοινό χημικό σε προϊόντα προσωπικής φροντίδας

Μία χημική ένωση που βρίσκεται σε πληθώρα προϊόντων - από καλλυντικά και αρωματικά χώρου έως απορρυπαντικά και σαπούνια - μπορεί να στέλνει σήμα σε περιοχή του εγκεφάλου που ενεργοποιεί την έναρξη της εφηβείας
LIFO NEWSROOM
Οι ΗΠΑ σε διαπραγματεύσεις για το 10% της Intel: «Ο πρόεδρος θέτει τις ανάγκες της Αμερικής σε προτεραιότητα»

Τech & Science / Οι ΗΠΑ σε διαπραγματεύσεις για το 10% της Intel: «Ο πρόεδρος θέτει τις ανάγκες της Αμερικής σε προτεραιότητα»

Επιβεβαίωσε ο Λευκός Οίκος πως υπάρχει ενδιαφέρον για τη γιγαντιαία εταιρεία μικροτσίπ - Οι ΗΠΑ ζητούν μερίδιο σε αντάλλαγμα για παλαιότερες επιχορηγήσεις
LIFO NEWSROOM
Η Intel εξασφαλίζει «σωσίβιο» 2 δισ. δολαρίων από τη SoftBank – Σκέψεις για συμμετοχή και από την κυβέρνηση Τραμπ

Τech & Science / Η Intel εξασφαλίζει «σωσίβιο» 2 δισ. δολαρίων από τη SoftBank – Σκέψεις για συμμετοχή και από την κυβέρνηση Τραμπ

Οι μετοχές της Intel κατέγραψαν άνοδο άνω του 5% - Ο Τραμπ έχει ήδη συμφωνήσει με Nvidia και AMD να καταβάλουν το 15% των εσόδων τους από πωλήσεις κινεζικών AI chips στο αμερικανικό κράτος
LIFO NEWSROOM
Curio: Τα λούτρινα παιχνίδια με τεχνητή νοημοσύνη που μιλούν στα παιδιά

Τech & Science / Curio: Τα λούτρινα παιχνίδια με τεχνητή νοημοσύνη που μιλούν στα παιδιά

Η εταιρεία Curio δημιουργεί αρκουδάκια-chatbots με τεχνητή νοημοσύνη που συνομιλούν με παιδιά από 3 ετών - Πώς αλλάζουν τα παιχνίδια την έννοια του παιδικού παιχνιδιού και τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς;
LIFO NEWSROOM

σχόλια

3 σχόλια
Ααααααχ 4 σχόλια μονο... Λοιπον το fb μπορει να μην ξερει πως σκεφτομαστε, (σε λίγο θα το ξερει και αυτο) αλλα το πραγματικο τρομακτικο ειναι οτι δεν ειχε κανενα προβλημα να ΕΠΗΡΕΑΣΕΙ πως σκεφτομαστε, ευτηχισμένοι, δυστυχισμένοι, το οποιο ειναι πραγματικα τρομακτικο.Ειναι τρομακτικο που δεν υπαρχουν περισσότερα σχόλια...
δυστυχως ειναι πλεον κατι σαν δημοσιο αγαθο, ενα δημοσιο μεσο επικοινωνιας - που παιζει μετα δεδομενα και τα συναισθηματα σου! Πρεπει να γινει κατι τώρα για αυτο, και τουλάχιστον κάτι κινείται - περισσότερο για αυτα στην συνέχεια!
Όταν σταματήσουμε να σκεφτόμαστε με όρους ηθικής (γενικότερα), τότε, ίσως, καταφέρουμε να ξεπεράσουμε (ειδικότερα) το (αδιέξοδο) δίλημμα Resistance-through-Persistence ή Resistance-through-Distance.Με άλλα λόγια, ο πρώτος νόμος του Kranzberg (Technology is neither good nor bad; nor is it neutral) παραμένει, ακόμη, δυστυχώς, αφόρητα επίκαιρος.
Φιλε Lupin, πολυ ενδιαφερον το σχολιο σου..και το "Technology is neither good nor bad; nor is it neutral" ακομα περισσοτερο..μπορεις σε παρακαλω να μου το εξηγησεις λιγο παραπανω γιατι δεν το καταλαβαινω? Και ιδιαιτερως γιατι ειναι επικαιρο? Σε ευχαριστω πολυ!