Εάν οι εμπνευστές της ιδέας διενέργειας ανοιχτού διαγωνισμού μέσω του internet για το νέο λογότυπο της ΟΝΝΕΔ μπορούσαν να προβλέψουν τη συνέχεια, θα προτιμούσαν να πληρώσουν έναν γραφίστα, για να τους κάνει μια δουλειά της προκοπής χωρίς πολύ θόρυβο.

Όλα άρχισαν με τη στρατηγική απόφαση της ΟΝΝΕΔ να δώσει επικοινωνιακό και σύγχρονο χαρακτήρα στην αναζήτηση λογοτύπου. Έτσι, προφανώς ζηλεύοντας το opengov.gr, ζήτησε από «To whom it may concern» να καταθέσει τις προτάσεις του. «Ο διαγωνισμός είναι ανοιχτός. Όλοι μπορείτε να σχεδιάσετε, να καταθέσετε τις προτάσεις σας και από 11 με 23 Οκτωβρίου να ψηφίσετε το νέο λογότυπο της οργάνωσης», έγραφε στο site της οργάνωσης, η αισθητική του οποίου θα μπορούσε να χαρακτηριστεί late 80's, εάν υπήρχαν site στα late 80's.

Δηλαδή ο καθένας μπορούσε να ανεβάσει την οποιαδήποτε πρόταση ανεξαρτήτως αισθητικής και να ψηφίσει όποια πρόταση ήθελε ανεξαρτήτως κριτηρίων ή κινήτρων. Δημοκρατικό; Δημοκρατικότατο!

Λογαριασμός χωρίς ξενοδόχο

Όμως, όπως σχολίασε ο κροκ στο blog Λαπούτα του JustAnotherGoneOff, «τα μεταξωτά ίντερνετ θέλουν επιδέξιους χρήστες». Η ΟΝΝΕΔ, όταν σκέφτηκε να «βρει λογότυπο από το internet», δεν υπολόγισε τους χρήστες του μέσου. Οι οποίοι χρήστες έχουν τη δύναμη να ακυρώνουν συναυλίες διάσημων καλλιτεχνών στα κατεχόμενα της Κύπρου, να αποκαλύπτουν σκάνδαλα, να προωθούν καλλιτέχνες, να κάνουν ρόμπα μεγαλοδημοσιογράφους. Υπάρχει μία κάστα στο internet με εξωτικά και ακαταλαβίστικα ψευδώνυμα, που χαίρει σεβασμού. Είναι οι guru bloggers, ρόλο που μάλλον πήραν, χωρίς να διεκδικήσουν, και δεν τον πολυγουστάρουν. Ίσως και να μην τον έχουν συνειδητοποιήσει κιόλας. Πρόκειται για άτομα ανοιχτόμυαλα, με μεγάλο κύκλο να τους παρακολουθεί, να τους αναδημοσιεύει, να συμφωνεί ή να διαφωνεί μαζί τους. Ευτυχώς είναι μεγάλοι χιουμορίστες και χομπίστες. Η επίδρασή τους είναι υπολογίσιμο μέγεθος και όχι μόνο στο διαδίκτυο...

«Έπεσε ιδέα»

Μετά το άνοιγμα του διαγωνισμού διάφοροι επίδοξοι designers άρχισαν να στέλνουν μηνύματα στους φίλους τους στο facebook, ζητώντας την ψήφο τους για την πρότασή τους. Κάποιοι ψήφιζαν ανόρεχτα, κάποιοι φοβούνταν, κάποιοι βαριόνταν.

Τρίτη 12/10, κάποιος ανεβάζει το tweet «έπεσε ιδέα: θέλετε να ψηφίσουμε όλοι αυτό και να βγει ως το καινούργιο σύμβολο της ΟΝΝΕΔ;». Εκείνο το βράδυ πέφτει για λίγο το site.

Ο μεγάλος χαβαλές άρχισε την προπερασμένη Πέμπτη 14/10, όταν ο θεσσαλονικιός Άρης Δημοκίδης δημοσίευσε στο blog του στη Lifo σχολιάζοντας με το πασίγνωστο για τους connaisseurs ύφος του. Κάποια από τα σχόλιά του ήταν: «Ένα που μοιάζει να λέει Οβέδ! Ένα που μοιάζει με τουριστικό λογότυπο του ΕΟΤ, με ετικέτα εμφιαλωμένου νερού, με το αλάτι Κάλας... Στην πραγματικότητα είναι ξεδιάντροπη αντιγραφή του σήματος των Γαλάζιων Σημαίων... Τυχόν μαστουρωμένοι ΟΝΝΕΔίτες θα εκτιμήσουν ιδιαιτέρως τα optical illusions... Ένας Πήγασος με κοιλίτσα, που μοιάζει έγκυος, σαν λογότυπο βενζινάδικου από τη δεκαετία του '70... κάτι χελιδόνια που είναι ίδια με αυτά του Κοδησό» ήταν κάποια από τα σχόλιά του.

Το number one του Δημοκίδη πάντως ήταν το logo 31. Το σχολίασε ως εξής: «Ένα κόκκινο παραλληλόγραμμο σαν τσιρότο ή σαν μπάλωμα. Ένα δίστιχο που μιλά κατευθείαν στην καρδιά των νέων (Με καράβι τα όνειρά μας... και τον Ήλιο στην Καρδιά μας!). Ένα θρησκευτικό σύμβολο (σαν αστέρι τρελού χριστουγεννιάτικου δέντρου) πάνω από το Δ. Παρανοϊκοί χρωματικοί συνδυασμοί. Δύο γραμμούλες πάνω και κάτω από το Όμικρον. Και φυσικά οι ντεγραντέ γραμμές, που σταδιακά μικραίνουν και θυμίζουν εθνική εορτή στην τετάρτη δημοτικού». Και κατέληξε: «Υπάρχει έστω και ΕΝΑΣ λόγος να μην κερδίσει αυτό το λογότυπο της κυρίας Μαρίας Θ. Κωνσταντινίδου; Δεν θα ήταν υπέροχο να φιγουράρει σε όλες τις επίσημες εκδηλώσεις, να υπάρχει πίσω από το πόντιουμ, τεράστιο σε μέγεθος, καθώς θα μιλάει ο Αντώνης Σαμαράς; Δεν θα είναι τέλειο ως σύμβολο μιας ολόκληρης γενιάς;».

Και η εκκλησία έχει twitter!

Από εκεί και πέρα οι bloggers που λέγαμε ανέλαβαν δράση. Το Jungle Report σχολίασε αιχμηρά το «φασίζοντα χαρακτήρα» κάποιων προτάσεων, ενώ οι επαγγελματίες γραφίστες εξαγριώθηκαν με τη διαδικασία και υπάρχουν σχετικά σχόλια στο site του designmag. Κάποιος σκέφτηκε ότι, εφόσον η διαδικασία είναι ανοιχτή, μπορεί ο οποιοσδήποτε να την επηρεάσει και ότι καλό θα ήταν να ψηφιστεί το χειρότερο logo. Έτσι μέσω twitter και facebook άρχισε το promotion του logo 31. Την Παρασκευή γίνεται πρώτο σε ψήφους, ενώ στο twitter της Εκκλησίας(!) ανεβαίνει το tweet «η εκκλησία στηρίζει το logo 31». Αντιλαμβανόμενη το ρεύμα, η ΟΝΝΕΔ καταλαβαίνει ότι κάτι συμβαίνει και αποσύρει το logo.
Τότε οι σατανικοί τύποι βάζουν σε ανοιχτή διαδικασία ψηφοφορίας μεταξύ τους τα επόμενα δύο χειρότερα, για να ψηφίσουν αυτά. Σκέφτηκαν τον «έγκυο Πήγασο» και τη «δυσλεκτική ΟΝΔΝΕ». Τους την «έπεσαν», αν και υπήρξαν διασπαστικές τάσεις, καθώς πολλοί εκ των ταραξιών ανακάλυπταν και νέα αριστουργήματα.

«Η ΟΝΝΕΔ με μία κίνηση ματ ανακοινώνει την παράταση του διαγωνισμού από τις δέκα ημέρες που διήρκεσε στις είκοσι. Λήξη την 31η Οκτωβρίου και ώρα 23:00 και ανακοίνωση του αποτελέσματος 14 ώρες μετά. Θα το ξενυχτήσει η επιτροπή, για να αποφασίσει το νέο logo. Αυτή τη στιγμή πάντως ο έγκυος Πήγασος και το δυσλεκτικό ΟΝΔΝΕ διατηρούνται στο 1-2», έγραψε την περασμένη Πέμπτη 21/10 ο ZlatkoGR, εκ των πρωτεργατών του κινήματος logo 31.

Μνήμες

Ο JustAnotherGoneOff εξήγησε το «γιατί» του πράγματος. Αντιγράφουμε: «Αυτό που μένει να εξηγήσουμε είναι γιατί επιλέχτηκε το περίφημο Logo 31 της Μαρίας Θ. Κωνσταντινίδου ως έμβλημα της κίνησης. Η γραφιστική παραζάλη και το τεχνοφοβικό κιτς του λογοτύπου, λέω τεχνοφοβικό διότι η Μαρία επέλεξε ως εργαλείο ένα απίστευτα ξεπερασμένο όσο και απαξιωμένο πρότυπο αισθητικής της MS, εξέφρασε ομαδικά την εικόνα που έχει ο χρήστης -και κατ' επέκταση ο προοδευτικός πολίτης- για μία κομματική παράταξη. Η αποκαθήλωση αυτού του αριστουργήματος ήρθε την κατάλληλη στιγμή που η ΟΝΝΕΔ συνειδητοποίησε (έτσι ελπίζω) πως η εικόνα που έχει ο κόσμος για αυτήν ανταποκρίνεται στην αλήθεια. Έτσι λοιπόν δεν είναι να απορεί κανείς πώς αργότερα διαγράφηκε και το εμφανέστατα νεοναζιστικό Logo 206, όταν οι χρήστες οδηγήθηκαννα τοψηφίσουν απανωτά. Γι' αυτό το logo στην αρχή σφύριζαν αδιάφορα, ενώ είχε επισημανθεί απανωτά ο χιτλερικός χαρακτήρας του. Χρειάστηκε λοιπόν η μαζική αντίδραση μέσων των ψηφοφοριών, για να καταδειχτεί το αυτονόητο: πως αντιδρούμε και πολεμάμε το νεοφασισμό. Οι εποχές του Καλαμπόκα είναι ακόμα νωπές στις μνήμες μας, για να τις ξεχάσουμε εύκολα, κι αρνούμαστε να τις ξεχάσουμε».

Άρθρο της Χριστίνας Ταχιάου για την εφημερίδα «Μακεδονία», 25/10/2010

 

 

Ακολουθήστε το LiFO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

 

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο LiFO.gr