Υπογαία: Μια εικαστική συνομιλία με τη μνήμη των βράχων

ΕΠΕΞ «Υπογαία», μια εικαστική έκθεση για το απολίθωμα και τη γεωλογική φαντασία Facebook Twitter
Έργο του Άρη Κατσιλάκη.
0

Από τις 31 Ιουλίου έως τις 31 Αυγούστου η εικαστική έκθεση «Υπογαία», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης Χριστόφορου Μαρίνου, που πραγματοποιείται στο Αρχοντικό Χρυσανθόπουλου στον Πύργο της Κύμης, παρουσιάζει περισσότερα από πενήντα έργα με θέμα το απολίθωμα και τη γεωλογική φαντασία, σε διοργάνωση της ΑΜΚΕ ΚΑΙΡΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, του Μορφωτικού Εκπολιτιστικού Συλλόγου Κύμης, του Πολιτιστικού Συλλόγου και της Κοινότητας Πύργου. 

Συμμετέχουν τριάντα τρεις καλλιτέχνες που καταπιάνονται με τον ορυκτό κόσμο και την έννοια του ευρήματος. Αξίζει να σημειωθεί πως το Αρχοντικό Χρυσανθόπουλου προορίζεται για Παλαιοντολογικό Μουσείο, καθώς στην περιοχή έχουν βρεθεί πολλά απολιθώματα, μεταξύ των οποίων το «Ανθρακοθηρίο το Καλημεριανό», που ανακάλυψε ο παλαιοντολόγος Θεόδωρος Σκούφος το 1911 κοντά στον οικισμό Καλημεριάνοι και το οποίο φυλάσσεται στο Μουσείο Παλαιοντολογίας και Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι καλλιτέχνες εμπνέονται από την προϊστορία, τη γεωλογία και την παλαιοντολογία. Η κλιματική αλλαγή, οι προκλήσεις της Aνθρωποκαίνου, η παρουσία της ίδιας της Γης ως υποκειμένου που επηρεάζει δραστικά τη ζωή (ανθρώπινη και όχι μόνο) έχουν στρέψει τους καλλιτέχνες σε ζητήματα και θεματικές που αφορούν το έδαφος και το υπέδαφος. Πετρώματα, βράχοι, ορυκτά, απολιθώματα και ευρήματα κεντρίζουν το ενδιαφέρον τους.

Όπως υποστηρίζει η Μάρσα Μπιόρνερουντ στο βιβλίο της «Η αυτοβιογραφία της Γης» (2005): «Πέτρες και βράχοι αποτελούν το αρχείο που διατηρεί η Γη για το παρελθόν της, το ημερολόγιο στο οποίο καταγράφει τον γεωλογικό χρόνο». Οι πέτρες της Γης δεν είναι βουβές αλλά έχουν να μας αφηγηθούν ιστορίες, αρκεί να μάθουμε τη γλώσσα τους.

ΕΠΕΞ «ΥΠΟΓΑΙΑ», μια εικαστική έκθεση για το απολίθωμα και τη γεωλογική φαντασία Facebook Twitter
Έργο του Γιώργου Γεροντίδη.

«Οι λέξεις και οι βράχοι περιέχουν μια γλώσσα που ακολουθεί ένα συντακτικό ρωγμών και ρήξεων» έγραφε ο Αμερικανός καλλιτέχνης Ρόμπερτ Σμίθσον. Οι καλλιτέχνες σήμερα φαίνεται να μετέχουν ενεργά στην αποκωδικοποίηση της γλώσσας των βράχων και των απολιθωμάτων, δίνοντάς μας εικόνες γοητευτικές και μυστηριώδεις. Περισσότερο από ποτέ οι καλλιτέχνες συμμετέχουν με τον δικό τους τρόπο σε αυτήν τη διαδικασία αποκωδικοποίησης ή μετάφρασης, διαβάζοντας τα παλίμψηστα κείμενα της Γης. Μαθαίνουν να βλέπουν κι αυτοί τις πέτρες σαν κείμενα. Η έκθεση «Το βιβλίο των λίθων» (2019) του Γιάννη Παπαδόπουλου και η ενότητα-έκθεση «Λιθολογία» του Ζήση Κοτιώνη (2021) αποτελούν ορισμένα παραδείγματα της έρευνας των Ελλήνων καλλιτεχνών πάνω στη γεωποιητική. Από τα γεωλογικά τοπία του Πολ Σεζάν, του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα και του Βαλέριου Καλούτση έως τα Earthworks των δεκαετιών του 1960 και 1970, η γη τροφοδοτεί διαχρονικά την τέχνη και τις αναζητήσεις των εικαστικών καλλιτεχνών.

ΕΠΕΞ «ΥΠΟΓΑΙΑ», μια εικαστική έκθεση για το απολίθωμα και τη γεωλογική φαντασία Facebook Twitter
Γιάννης Χειμωνάκης, Blue 3.

Μελετώντας τη γη οι καλλιτέχνιδες και οι καλλιτέχνες της «Υπογαίας» θέτουν κρίσιμα και χρήσιμα ερωτήματα για τα όρια της ανθρώπινης γνώσης. Ο όρος «απολίθωμα» εξετάζεται εδώ στην πιο διευρυμένη του έννοια: η ιστορία ως απολίθωμα, ο πολιτισμός ως απολίθωμα. Σύμφωνα με τον Γάλλο φιλόσοφο Καντέν Μεγιασού, το πρωταπολίθωμα (arche-fossil) μάς βοηθά να προσεγγίσουμε το προγονικό παρελθόν μέσα από το παρόν. Η πρόταση του φιλοσόφου του θεωρησιακού ρεαλισμού («Πρέπει να πραγματοποιήσουμε μια αναδρομική προβολή του παρελθόντος βάσει του παρόντος») βρίσκει απήχηση και στη σκέψη των καλλιτεχνών της «Υπογαίας».

Η «Υπογαία» αποτελεί συνέχεια της ομαδικής «Η εσωτερική πλευρά του ανέμου», που πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2024 στο Αρχοντικό Χρυσανθόπουλου και είχε ως θέμα τη χειροτεχνία-χειρωναξία.

ΕΠΕΞ «ΥΠΟΓΑΙΑ», μια εικαστική έκθεση για το απολίθωμα και τη γεωλογική φαντασία Facebook Twitter
Βαλέριος Καλούτσης (1985).
ΕΠΕΞ «ΥΠΟΓΑΙΑ», μια εικαστική έκθεση για το απολίθωμα και τη γεωλογική φαντασία Facebook Twitter
Γιούλη Γαροφαλάκη, λεπτομέρεια.

Συμμετέχουν: Νίκος Αλεξίου (1960-2011), Βανέσσα Αναστασοπούλου, Βασίλης Βασιλακάκης, Ειρήνη Βγενοπούλου-Κεράνη (1948-2008), Γιούλη Γαροφαλάκη, Βασίλης Γεροδήμος, Γιώργος Γεροντίδης, Οδυσσέας Γλύκας, Στάθης-Αλέξανδρος Ζούλιας, Βαλέριος Καλούτσης (1927-2014), Άρης Κατσιλάκης, Κατερίνα Κατσιφαράκη, KEZ, Ζήσης Κοτιώνης, Κωνσταντίνος Κωτσής, Χριστίνα Μήτρεντσε, Εσμεράλδα Μομφεράτου, Κατερίνα Μπότσαρη, Πέτρος Μώρης, Φωτεινή Παλπάνα, Γιάννης Παπαδόπουλος, Ρένα Παπασπύρου, Διονύσης Παππάς, Βαγγέλης Σάββας, Χρήστος Τζίβελος (1949-1995), Νίκος Τοπαλίδης, Μαριάννα Τρώντσιου, Δέσποινα Φλέσσα, Έφη Χαλιορή, Παντελής Χανδρής, Κλεοπάτρα Χατζηγιώση, Γιάννης Χειμωνάκης, Χρήστος Χρυσόπουλος και Νικολέτα Δούκα Χρυσοπούλου

ΥΠΟΓΑΙΑ
Αρχοντικό Χρυσανθόπουλου, Πύργος Κύμης
Επιμέλεια: Χριστόφορος Μαρίνος
Διάρκεια έκθεσης: 31 Ιουλίου έως 31 Αυγούστου 2025
Ώρες λειτουργίας: Πέμ.-Κυρ. 17:00-21:00

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

Πολιτισμός / Μάνος Χατζιδάκις: «Η πλευρά Θεοδωράκη καλεί την οργανώτρια εταιρεία να κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να λήξει η διαμάχη»

Η πλευρά Θεοδωράκη πήρε θέση για τις νομικές ενέργειες από πλευράς Γιώργου Χατζιδάκι, γιου του Μάνου Χατζιδάκι, σε βάρος της εταιρείας παραγωγής
LIFO NEWSROOM
Πέθανε σε ηλικία 88 ετών ο Βρετανός θεατρικός συγγραφέας σερ Τομ Στόπαρντ

Πολιτισμός / Πέθανε σε ηλικία 88 ετών ο Βρετανός θεατρικός συγγραφέας σερ Τομ Στόπαρντ

Ο σερ Τομ Στόπαρντ έλαβε αμέτρητες διακρίσεις και τιμές κατά τη διάρκεια της μακράς καριέρας του, συμπεριλαμβανομένου του ότι χρίστηκε ιππότης από τη βασίλισσα Ελισάβετ για την προσφορά του στη λογοτεχνία
LIFO NEWSROOM
Σε δημοπρασία το εμβληματικό μοβ παλτό της Τζάκι Κένεντι Ωνάση

Πολιτισμός / Σε δημοπρασία το παλτό της Τζάκι Κένεντι Ωνάση που φορούσε τη νύχτα των εκλογών του 1960

Το πανωφόρι φορέθηκε από την Κένεντι καθώς συνόδευε τον Τζον Κένεντι στο Χαϊάνις Πορτ τη νύχτα των εκλογών του 1960 και ήταν οκτώ μηνών έγκυος στο δεύτερο παιδί της
LIFO NEWSROOM
«Θεωρώ τελείως ακατάλληλη την κυρία να πει τραγούδια μου»: Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις έριχνε «άκυρο» και στην Αγνή Μπάλτσα

Πολιτισμός / «Θεωρώ τελείως ακατάλληλη την κυρία να πει τραγούδια μου»: Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις έριχνε «άκυρο» και στην Αγνή Μπάλτσα

Σε ελάχιστους καλλιτέχνες είχε εμπιστευθεί τη μουσική και τα τραγούδια του όσο ζούσε και τα ίδια αυστηρά κριτήρια τηρεί ο γιός και κληρονόμος του.
LIFO NEWSROOM