Oι Δανοί μοντέρ Εστερούντ & Γιάνσεν μιλούν για το «Άσπρο Πάτο»: Δυο μέρες στο μοντάζ με τον Μίκελσεν

Oι Δανοί μοντέρ Εστερούντ & Γιάνσεν μιλούν για το «Άσπρο Πάτο»: Δυο μέρες στο μοντάζ με τον Μαντς Μίκελσεν Facebook Twitter
0

Λίγες ημέρες πριν ανοίξει η αυλαία του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (4-14 Νοεμβρίου 2021), οι μοντέρ Άνε Εστερούντ και Γιάνους Μπιλέσκοφ Γιάνσεν από τη Δανία, συνεργάτες του Τόμας Βίντερμπεργκ, μιλούν για την ταινία «Άσπρο Πάτο», που βραβεύτηκε με Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Η ταινία ήταν η μεγάλη νικήτρια στα 33α Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου, κερδίζοντας τέσσερα βραβεία: Καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου για τον Τόμας Βίντερμπεργκ και Τομπάιας Λίντχολμ και ανδρικής ερμηνείας για τον Μαντς Μίκελσεν.

Η Εστερούντ και ο Μπιλέσκοφ Γιάνσεν έρχονται στη Θεσσαλονίκη, μαζί με άλλους κορυφαίους μοντέρ από την Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς είναι οι πρωταγωνιστές του μεγάλου αφιερώματος της φετινής διοργάνωσης με τίτλο «Κόψε κάτι: Το μοντάζ και τα μυστικά του» και μιλώντας στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων μοιράζονται κάποια από αυτά.

Oι Δανοί μοντέρ Εστερούντ & Γιάνσεν μιλούν για το «Άσπρο Πάτο»: Δυο μέρες στο μοντάζ με τον Μαντς Μίκελσεν Facebook Twitter

Όπως λένε, η ταινία είχε πολλές προκλήσεις, όπως η εξισορρόπηση του δράματος και του χιούμορ, με δύσκολες αποφάσεις που έπρεπε να πάρουν, περιορίζοντας τις 4,5 ώρες -που ήταν η πρώτη κοπή της ταινίας- σε δύο και τονίζουν ότι η σκληρή δουλειά μπορεί να είναι και πολύ ευχάριστη.

Το φιλμ γυρίστηκε σε επτά εβδομάδες, μια κανονική περίοδος γυρισμάτων στη Δανία για ταινίες μεγάλου μήκους. Λόγω προϋπολογισμού, ο χρόνος που δίνεται στα γυρίσματα έχει μειωθεί κατά μία- δυο εβδομάδες την τελευταία 10ετία. Αντίθετα, έχει αυξηθεί ο χρόνος του μοντάζ, καθώς όπως επισημαίνουν, «οι παραγωγοί έχουν συνειδητοποιήσει ότι το μοντάζ είναι το πολύ φθηνό κομμάτι του προϋπολογισμού και κάνει τεράστια διαφορά στην τελική ταινία».

Oι Δανοί μοντέρ Εστερούντ & Γιάνσεν μιλούν για το «Άσπρο Πάτο»: Δυο μέρες στο μοντάζ με τον Μίκελσεν Facebook Twitter
Oι Δανοί μοντέρ Εστερούντ & Γιάνσεν μιλούν για το «Άσπρο Πάτο»: Δυο μέρες στο μοντάζ με τον Μίκελσεν Facebook Twitter

Η σχέση με σκηνοθέτες, σεναριογράφους και ηθοποιούς

Οι μοντέρ της ταινίας του Βίντερμπεργκ υπογραμμίζουν ότι το επάγγελμά τους έχει δύο πολύ σημαντικά καθήκοντα όσον αφορά τη συνεργασία τους με τους υπόλοιπους συντελεστές. Το ένα είναι να εξασφαλίσουν στον σκηνοθέτη τη σιγουριά ότι η ταινία γίνεται με τον τρόπο που εκείνος επιθυμεί, ενώ το άλλο αφορά στη φροντίδα των ηθοποιών, των οποίων έχουν να διαχειριστούν τόσο τον ρόλο όσο και την προσωπικότητα.

«Είτε μιλάμε με τους σεναριογράφους, είτε με τους ηθοποιούς, τους διαβεβαιώνουμε ότι είμαστε εδώ για να τους φροντίσουμε όπως πρέπει. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό και τους κάνει να αισθάνονται χαρούμενοι», σημειώνουν.

Οι ηθοποιοί συνήθως δεν έχουν στο συμβόλαιό τους ότι πρέπει να δουν την ταινία και να πουν τη γνώμη τους στο μοντάζ. Το εν λόγω δίδυμο, όμως, από «σεβασμό κι επειδή οι ηθοποιοί είναι κοφτερά μυαλά», όπως τονίζει, επιδιώκει να δείχνει στους ηθοποιούς την τελική μορφή, ώστε να προκληθούν ενδιαφέρουσες συζητήσεις.

Oι Δανοί μοντέρ Εστερούντ & Γιάνσεν μιλούν για το «Άσπρο Πάτο»: Δυο μέρες στο μοντάζ με τον Μαντς Μίκελσεν Facebook Twitter

Όσον αφορά στην ταινία «Άσπρο Πάτο», όχι μόνο την έδειξαν στον πρωταγωνιστή Μαντς Μίκελσεν, αλλά πέρασαν μαζί του και δυο μέρες στο μοντάζ, λόγω της χορευτικής σκηνής, καθώς αυτή σήμαινε πολλά για τον πρώην χορευτή.

Η δημιουργική σύγχυση και το final cut

Παραδέχονται και οι δύο ότι τους αρέσει να δουλεύουν μαζί κι επειδή δεν είναι σύνηθες να συνυπάρχουν δύο μοντέρ σε μία ταινία, χαρακτηρίζουν τη συνεργασία τους μία «πολυτελή κατάσταση».

Από τις ατελείωτες ώρες που περνούν στην αίθουσα του μοντάζ, πολλές από αυτές είναι μαζί με τον σκηνοθέτη. Κάποιες φορές τους επισκέπτεται και ο παραγωγός, άλλες φορές καλούν το σεναριογράφο, καθώς όπως σημειώνουν, «στη Δανία δεν έχουμε συνήθως τους σεναριογράφους σε καθημερινή βάση στην αίθουσα του μοντάζ».

Υπάρχουν και φορές, όμως, που κατά τη διάρκεια του μοντάζ καλούν περισσότερο κόσμο για να υπάρξει ανταλλαγή απόψεων, η οποία βασίζεται σε συγκεκριμένα ερωτηματολόγια. «Μπορεί αυτό να προκαλέσει σύγχυση, αλλά ταυτόχρονα, ακονίζει και το μυαλό. Αυξάνει την κατανόηση του είδους της ιστορίας που διηγούμαστε και βλέπουμε πού λειτουργεί και πού όχι. Ο παραγωγός είναι μερικές φορές εκεί για να βοηθήσει ως δημιουργικός συνεργάτης, αλλά ο σκηνοθέτης έχει πάντα τον τελευταίο λόγο για το Final Cut».

Oι Δανοί μοντέρ Εστερούντ & Γιάνσεν μιλούν για το «Άσπρο Πάτο»: Δυο μέρες στο μοντάζ με τον Μαντς Μίκελσεν Facebook Twitter

Η τελική ταινία γράφεται στο μοντάζ

Λέγεται ότι οι ταινίες γράφονται τρεις φορές. Μία στο χαρτί, μία στα γυρίσματα και μία στο μοντάζ. Στη διαδικασία του κοψίματος μπορεί να είναι καθορισμένες οι σκηνές και να μην υπάρχουν συνήθως περιθώρια αλλαγής, αλλά δεν είναι καθορισμένη η σειρά και η έκτασή τους. Κάποιες, επίσης, μπορεί να μην παίξουν και ποτέ.

Όπως εξηγούν οι Εστερούντ και Μπιλέσκοφ Γιάνσεν, στη συγκεκριμένη διαδικασία, τυχαίνει να μένουν εκτός ταινίας ακόμη και σκηνές που αν και έχουν πολύ καλές ερμηνείες, δεν εξυπηρετούν την ανάπτυξη της ιστορίας.

Η συνεργασία με τον Βίντερμπεργκ

Το μοντάζ της συγκεκριμένης ταινίας ήταν για τους δύο μια πολύ ευχάριστη διαδικασία, γιατί, όπως τονίζουν, ο Βίντερμπεργκ είναι ένας σκηνοθέτης που «απολαμβάνει πραγματικά -και χαλαρώνει- να μπαίνει στην αίθουσα του μοντάζ. Πρώτα από όλα, θέλει να τον εμπνεύσουμε. Δουλεύουμε διαισθητικά με τις μεμονωμένες σκηνές και με περιέργεια για την κατεύθυνση που θα πάρει αυτή η ταινία. Είναι, επίσης, ένας σκηνοθέτης που του αρέσουν οι εκπλήξεις. Μπορεί πάντα να επιθυμεί να παίρνει αυτό που σκέφτεται αρχικά, αλλά στην πορεία του αρέσει να κάνουμε ό,τι αισθανόμαστε».

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοστούμια και αναμνηστικά του «Downton Abbey» βγαίνουν σε δημοπρασία για καλό σκοπό

Πολιτισμός / Κοστούμια και αναμνηστικά του «Downton Abbey» βγαίνουν σε δημοπρασία για καλό σκοπό

Από μια τραπεζαρία σε στυλ 18ου αιώνα και την εντυπωσιακή τουαλέτα της Μάγκι Σμιθ μέχρι το ασημένιο ρολόι του μπάτλερ, τα αναμνηστικά αντικείμενα θα προσφερθούν σε ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα που υποστηρίζει παιδιά με απειλητικές για τη ζωή τους παθήσεις και τις οικογένειές τους
LIFO NEWSROOM
Τρόμος, Ιμπρεσιονισμός και 5 αριστουργήματα του παρελθόντος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Έχει συμβεί ξανά τον Αύγουστο; Μάλλον όχι. 13 ταινίες από αύριο στα σινεμά της πόλης

Οι νέες ταινίες του Ζακ Κρέγκερ και των Ελληνοαυστραλών αδερφών Φιλίππου, η ωραιότατη έκπληξη που μας επιφύλασσε ο Σεντρίκ Κλαπίς και πέντε μεγάλες δόξες σε επανέκδοση κάνουν τον προγραμματισμό των θεατών σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πέθανε ο Τέρενς Σταμπ, ο θρυλικός «Στρατηγός Ζοντ» του Superman, σε ηλικία 87 ετών

Πολιτισμός / Πέθανε ο Τέρενς Σταμπ, ο θρυλικός «Στρατηγός Ζοντ» του Superman, σε ηλικία 87 ετών

Ο βρετανός ηθοποιός Τέρενς Σταμπ, γνωστός για τον ρόλο του ως General Zod στις ταινίες Superman, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 87 ετών - Η καριέρα του περιλαμβάνει περισσότερες από 60 ταινίες και μία υποψηφιότητα για Όσκαρ
LIFO NEWSROOM
Tι να δείτε στα σινεμά το τριήμερο του Δεκαπενταύγουστου

Πολιτισμός / Tι να δείτε στα σινεμά το τριήμερο του Δεκαπενταύγουστου

Από την πρώτη κινηματογραφική εξόρμηση του πράκτορα 007 στη θριλερική διαδικασία εκλογής νέου Πάπα στο «Κονκλάβιο» κι από τη δοκιμασμένη χιτσκοκική συνταγή του «Man who knew too Much» στην συναρπαστική αγωνιστική δράση του «F1: The Movie», μερικές επιλογές για όσους αποφάσισαν να περάσουν την αργία στο Κλεινόν Άστυ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χίος: Μικρές φθορές από τη φωτιά στον ναό Αγίου Γεωργίου και στο Κάστρο της Βολισσού

Πολιτισμός / Χίος: Μικρές φθορές από τη φωτιά στον ναό Αγίου Γεωργίου και στο Κάστρο της Βολισσού

Στον Ναό Αγίου Γεωργίου Πραστειάς καταστράφηκε μεγάλο μέρος του εργοταξιακού εξοπλισμού στον προαύλιο χώρο, ενώ στο Κάστρο Βολισσού, ζημιές σημειώθηκαν στις υποδομές ανάδειξης 
LIFO NEWSROOM
Τι μάθαμε από την πολυαναμενόμενη συνέντευξη podcast της Τέιλορ Σουίφτ στον Τράβις Κέλσι

Πολιτισμός / Τι μάθαμε από την πολυαναμενόμενη συνέντευξη podcast της Τέιλορ Σουίφτ στον Τράβις Κέλσι

Περισσότεροι από 1,3 εκατομμύρια θεατές συντονίστηκαν ζωντανά για την εκπομπή, καθώς η Τέιλορ Σουίφτ μίλησε για τη σχέση της με τον Τράβις, τα «κρυμμένα στοιχεία» που ενσωματώνει στα τραγούδια της, αλλά και για την ενασχόλησή της με το... ψωμί
LIFO NEWSROOM