Ο αγοραστής του έργου τέχνης με την μπανάνα στον τοίχο, την έφαγε

Ο αγοραστής του έργου τέχνης με την μπανάνα στον τοίχο, την έφαγε Facebook Twitter
Φωτογραφία: Getty Images
0

Ο επιχειρηματίας κρυπτονομισμάτων Τζάστιν Σαν εκπλήρωσε την υπόσχεση που έδωσε όταν αγόρασε το περίφημο έργο τέχνης με μια μπανάνα κολλημένη με ταινία στον τοίχο για 6,2 εκατομμύρια δολάρια - και την έφαγε.

Σε ένα από τα πιο ακριβά ξενοδοχεία του Χονγκ Κονγκ, ο Σαν, 34 ετών, πήρε τη μπανάνα μπροστά σε δεκάδες δημοσιογράφους και influencers αφού έδωσε μια ομιλία στην οποία χαιρέτισε το έργο ως «εμβληματικό» και έκανε παραλληλισμούς μεταξύ της εννοιολογικής τέχνης και του κρυπτονομίσματος, την έφαγε.

«Είναι πολύ καλύτερη από άλλες μπανάνες», είπε ο Σαν, ο οποίος έχει γεννηθεί στην Κίνα, αφού πήρε την πρώτη του μπουκιά. «Είναι πραγματικά πολύ καλή».

Το έργο ονομάζεται Comedian, από το εννοιολογικό έργο που δημιουργήθηκε από τον Ιταλό καλλιτέχνη Μαουρίτσιο Κατελάν και πουλήθηκε σε δημοπρασία του Sotheby’s στη Νέα Υόρκη την περασμένη εβδομάδα, με τον Σαν να επικρατεί ανάμεσα σε επτά πλειοδότες. Ο Σαν είπε ότι δεν το πίστευε, στα πρώτα 10 δευτερόλεπτα αφότου κέρδισε το έργο, πριν συνειδητοποιήσει ότι «αυτό θα μπορούσε να γίνει κάτι μεγάλο». Του πήρε ακόμα 10 δευτερόλεπτα για να αποφασίσει ότι θα έτρωγε την μπανάνα.

«Η κατανάλωσή του σε μια συνέντευξη Τύπου μπορεί επίσης να γίνει μέρος της ιστορίας του έργου τέχνης», είπε στην ομιλία του πριν καταναλώσει το φρούτο.

Το ντεμπούτο της βρώσιμης δημιουργίας στην έκθεση Art Basel, το 2019, στο Μαϊάμι Μπιτς πυροδότησε διαμάχες και έθεσε ερωτήματα σχετικά με το αν θα έπρεπε να θεωρείται τέχνη - ο δεδηλωμένος στόχος του Κατελάν.

Ο Σαν συνέκρινε την εννοιολογική τέχνη όπως το Comedian με την τέχνη NFT (non-fungible token) και την αποκεντρωμένη τεχνολογία blockchain. «Τα περισσότερα από τα αντικείμενα και τις ιδέες του υπάρχουν ως (πνευματική ιδιοκτησία) και στο Διαδίκτυο, σε αντίθεση με κάτι φυσικό», είπε. Ο Σαν αποκάλυψε επίσης αυτή την εβδομάδα πως έκανε μία επένδυση 30 εκατομμυρίων δολαρίων στο World Liberty Financial, ένα έργο κρυπτονομισμάτων που υποστηρίζεται από τον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ.

Ο Σαν είπε ότι μόλις πρόσφατα αποφάσισε να υποβάλει προσφορά για το έργο τέχνης, προσθέτοντας ότι είχε «χαζές ερωτήσεις» όπως αν η μπανάνα είχε αποσυντεθεί και πώς να εκτιμήσει το έργο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η μπανάνα αγοράστηκε για λιγότερο από ένα δολάριο από έναν πάγκο με φρούτα στο Upper East Side του Μανχάταν, από τον πωλητή Shah Alam, ο οποίος εργάζεται με 12 δολάρια την ώρα. Όταν ο Alam έμαθε από έναν δημοσιογράφο των New York Times ότι η μπανάνα μεταπωλήθηκε ως έργο τέχνης για εκατομμύρια δολάρια, έκλαψε. «Είμαι ένας φτωχός άνθρωπος», είπε στην εφημερίδα ο Alam, 74 ετών. «Δεν είχα ποτέ τέτοιου είδους χρήματα. Δεν έχω δει ποτέ τέτοιου είδους χρήματα».

Ο Σαν είπε στους New York Times ότι η απάντηση του Alam ήταν «συγκλονιστική». Δεσμεύτηκε αργότερα να αγοράσει 100.000 μπανάνες από τον πάγκο του Alam και είπε ότι οι μπανάνες θα διανεμηθούν σε όλο τον κόσμο ως «μια γιορτή της όμορφης σύνδεσης μεταξύ της καθημερινής ζωής και της τέχνης». Ο Σαν είπε ότι ήλπιζε να επισκεφτεί το περίπτερο του Alam μια μέρα αυτοπροσώπως.

Ο ιδιοκτήτης του έργου τέχνης λαμβάνει πιστοποιητικό γνησιότητας ότι το έργο δημιουργήθηκε από τον Κατελάν καθώς και οδηγίες για το πώς να αντικαταστήσει το φρούτο όταν χαλάσει.

Οι παρευρισκόμενοι στην εκδήλωση όπου ο Σαν έφαγε τη μπανάνα έλαβαν ο καθένας από ένα ρολό κολλητική ταινία και μια μπανάνα ως αναμνηστικό. «Όλοι έχουν μια μπανάνα να φάνε», είπε ο Σαν.

Με πληροφορίες από Guardian

 
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διεθνές Βραβείο Booker για την Ινδή Banu Mushtaq, που γράφει ιστορία με τη νίκη της

Πολιτισμός / Διεθνές Βραβείο Booker για την Ινδή Banu Mushtaq, που γράφει ιστορία με τη νίκη της

Η ανθολογία Heart Lamp για την οποία βραβεύτηκε περιλαμβάνει 12 διηγήματα που έγραψε η Mushtaq σε διάστημα τριών δεκαετιών, από το 1990 έως το 2023, αποτυπώνοντας με συγκίνηση και ευαισθησία τις δυσκολίες που βιώνουν οι μουσουλμάνες γυναίκες στη νότια Ινδία
LIFO NEWSROOM
Τομ Κρουζ, Λεός Καράξ και Ρίτσαρντ Γκιρ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Τομ Κρουζ, Λεός Καράξ και Ρίτσαρντ Γκιρ από αύριο στους κινηματογράφους

Από το κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας ξεχωρίζουν το «Mission Impossible: Τhe Final Reckoning» και δυο προσωπικές ταινίες μεγάλων δημιουργών, το «Δεν είμαι Εγώ» του Λεός Καράξ και το «Oh, Canada» του Πολ Σρέιντερ. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τομ Κρουζ: «Θα κάνω ταινίες μέχρι τα 100 μου» – Τι είπε για το τέλος του Mission: Impossible

Πολιτισμός / Τομ Κρουζ: «Θα κάνω ταινίες μέχρι τα 100 μου» – Τι είπε για το τέλος του Mission: Impossible

Ο Τομ Κρουζ βρέθηκε στις Κάννες για την πανευρωπαϊκή πρεμιέρα της νέας ταινίας του δημοφιλούς franchise, η οποία αποτελεί το δεύτερο μέρος της ιστορίας που ξεκίνησε με το Dead Reckoning
LIFO NEWSROOM
Αντιγόνη Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Ούλριχ Ράσε

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου & Εθνικό Θέατρο: Πρώτες εικόνες από την Αντιγόνη του Ούλριχ Ράσε

Το φετινό επετειακό πρόγραμμα του Φεστιβάλ στην Επίδαυρο ξεκινά με την Αντιγόνη, σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο και σε σκηνοθεσία ενός από τους πιο συναρπαστικούς Γερμανούς σκηνοθέτες.
LIFO NEWSROOM
Βρέθηκε εντυπωσιακό μωσαϊκό σε ερείπια στη Νίκαια της Βιθυνίας

Πολιτισμός / Βρέθηκε εντυπωσιακό ψηφιδωτό του 1ου αιώνα μ.Χ. στη Νίκαια της Βιθυνίας

Η αρχαιολογική σκαπάνη, στην περιοχή όπου πραγματοποιήθηκε η α' Οικουμενική Σύνοδος, αποκάλυψε ένα ψηφιδωτό με μοτίβα γαλέρας και ελαφιού, το οποίο φέρεται να χρονολογείται στον πρώτο αιώνα μ.Χ.
LIFO NEWSROOM
In a Bright Green Field, η νέα μεγάλη έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Έλληνες και Κύπριοι καλλιτέχνες στη νέα έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Με έργα 27 δημιουργών κάτω των 40 ετών, η έκθεση «In a Bright Green Field» –μια σύμπραξη τριών ιδρυμάτων, μεταξύ των οποίων και το New Museum της Νέας Υόρκης– εξετάζει μερικές από τις πιο συναρπαστικές και αναδυόμενες καλλιτεχνικές πρακτικές στην Αθήνα και τη Λευκωσία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ