Το ναυτικό καπέλο του Ζορμπά: Από τη Δραπετσώνα στην πασαρέλα του Dior

Το ναυτικό καπέλο του Ζορμπά: Από τη Δραπετσώνα στην πασαρέλα του Dior Facebook Twitter
Ο οίκος Dior επέλεξε την Αθήνα για να παρουσιάσει τη συλλογή Cruise 2022. EPA/THEODORE MANOLOPOULOS
0

Ένα ναυτικό καπέλο, αυτό των θαλασσινών και των ψαράδων, που φορούσαν από τον Αριστοτέλη Ωνάση μέχρι τον Ζορμπά, ένα σκουρόχρωμο ναυτικό κασκέτο πρωταγωνίστησε στην πασαρέλα του Dior.

Είναι ένα από τα αντικείμενα που γοήτευσαν σαν αξεσουάρ την καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου Dior, Μαρία Γκράτσια Κιούρι, όταν πρώτα ανακάλυψε σε μια επίσκεψή της στη Νηματουργία Μέντης- Αντωνόπουλος (ΝΗ.Μ.Α.) του Μουσείου Μπενάκη, το πρώτο επιχειρηματικό και διαδραστικό μουσείο της χώρας.

«Είναι μεγάλη τιμή να κάνουμε αυτό το όνειρο πραγματικότητα στην καρδιά μιας πρωτεύουσας τεράστιας ομορφιάς, μέσα από ένα ευρύ φάσμα καλλιτεχνικών ανταλλαγών. Οι αρχετυπικές δεξιότητες και η παράδοση της χώρας σας με συναρπάζουν και θα έχω τη χαρά και το προνόμιο να τις ενσωματώσω στη συλλογή μου», είχε δηλώσει η Κιούρι που μέσα στα νήματα και τα μηχανήματα του Μέντη, ανάμεσα σε κορδονιέρες και τις καρουλίστρες και ενώ ερευνούσε τη συλλογή της Cruise 2022 που είναι εμπνευσμένη από την Ελλάδα «σκόνταψε» σε αυτούς τους χειροποίητους θησαυρούς και είχε την ιδέα να χρησιμοποιήσει αυτή την ελληνική χειροτεχνία στη συλλογή της.

Η ιδέα της ήταν να χρησιμοποιήσει το κορδόνι για να κατασκευάσει ένα καπέλο. Ο σπουδαίος πιλοποιός και σχεδιαστής καπέλων Στίβεν Τζόουνς, από τις πιο διάσημες προσωπικότητες σε αυτό το χώρο και τους πιο ριζοσπαστικούς και σημαντικούς σχεδιαστές και κατασκευαστές του κόσμου στα τέλη του 20ού και στις αρχές του 21ου αιώνα και με χρόνια συνεργασίας με τον οίκο Dior από την εποχή του Galliano, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει το περίφημο και εντυπωσιακό κορδόνι στην κατασκευή ενός καπέλου, του περίφημου ψαράδικου καπέλου που αντλεί την καταγωγή του από το νησί της Ύδρας και να το μετασχηματίσει σε ένα κομμάτι της εμπνευσμένης από την Ελλάδα συλλογής Dior.

Η απόφαση δεν ήταν μόνο να εντάξουν στη συλλογή το ναυτικό ανδρικό καπέλο, ένα 100% ελληνικό καπέλο, χειροποίητο, αλλά και να το κατασκευάσουν στην Ελλάδα. Κατευθύνθηκαν στη Δραπετσώνα σε ένα εργαστήριο ακμαίο μέχρι σήμερα, των κληρονόμων του Ιωάννη Z. Τσαλαβούτα που ιδρύθηκε το 1936 στο μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας, στον Πειραιά. Τα εγγόνια του συνεχίζουν την οικογενειακή παράδοση και κατασκευάζει σήμερα τα παγκοσμίου φήμης του καπέλα, όπως το αυθεντικό ελληνικό καπέλο του ψαρά, αλλά και καπέλα για ένστολους, πηλίκια, 36 συνολικά είδη καπέλων που καλύπτουν τις ανάγκες της αγοράς, συμπληρώνουν κυρίως στολές και είναι όλα χειροποίητα με απαράμιλλη ποιότητα. Ένας από τους εγγονούς του Ι. Τσαλαβούτα μιλώντας για τη διαδικασία της παραγωγής λέει ότι «το καπέλο έχει μείνει αναλλοίωτο μέσα στο χρόνο και κατασκευάζεται με τον ίδιο τρόπο ακόμα και σήμερα».

Το κλασικό ψαράδικο καπέλο έχει μια γκρό κορδέλα στο γείσο του και ένα κορδόνι από την μια μεριά μέχρι την άλλη του γείσου που η μια μεριά του είναι σε σταθερό κούμπωμα ενώ η άλλη ξεκουμπώνει για να αγκαλιάσει το πηγούνι έτσι ώστε να μην κινδυνεύει να χάσει κάποιος το καπέλο του από τον αέρα.

Ο Τζόουνς, δουλεύοντας στενά με το εργαστήριο που βρίσκεται τη Δραπετσώνα και με την Κιούρι άρχισαν να επεξεργάζονται την ανάπτυξη μιας νέας ιδέας σε ένα κλασικό σχέδιο.

Το πρώτο προϊόν που παρήγγειλαν ήταν μια μικρή τρέσα, ένα ρέλι, που ράφτηκε πάνω στο γείσο του καπέλου, εκεί που υπήρχε η κορδέλα και μετά ένα σχεδιάστηκε ένα κορδόνι στη θέση του παραδοσιακού, για το γείσο.  

«Τα κορδόνια είναι για εμάς πολύ σημαντικά γιατί εκτός από τη χρήση σε αυτή την περίπτωση έχουν και συμβολική σημασία» είπε ο Τζόουνς. Όταν οι ναυτικοί επέστρεφαν από τη θάλασσα η γυναίκες τα ξεκούμπωναν και έβαζαν το κορδόνι στη θέση του και αυτό ήταν ένα σύμβολο τύχης που σήμαινε το σπίτι, την οικογένεια και την ευτυχία».

Το ναυτικό καπέλο του Ζορμπά: Από τη Δραπετσώνα στην πασαρέλα του Dior Facebook Twitter
EUROKINISSI/POOL CHRISTIAN DIOR
Το ναυτικό καπέλο του Ζορμπά: Από τη Δραπετσώνα στην πασαρέλα του Dior Facebook Twitter
EUROKINISSI/POOL CHRISTIAN DIOR
Το ναυτικό καπέλο του Ζορμπά: Από τη Δραπετσώνα στην πασαρέλα του Dior Facebook Twitter
EUROKINISSI/POOL CHRISTIAN DIOR

Η Μαρία Γκράτσια Κιούρι προσπάθησε να προσαρμόσει σε κάτι μεταγενέστερο το παραδοσιακό αυτό καπέλο και να κάνει μια αρμονική σύνδεση όλων των στοιχείων.

Η κατασκευή του καπέλου έχει παραμείνει ίδια και δεν έχει αλλάξει στο παραμικρό, ενώ οι αλλαγές που έγιναν είναι μικρές στην εξωτερική όψη και καταλήγουν σε ένα παρόμοιο σχέδιο με το κλασικό ελληνικό και παραδοσιακό καπέλο.

Οι πινελιές που προστέθηκαν είναι το σκουρόχρωμο ανάγλυφο λογότυπο του οίκου Ντιορ, διακριτικό και σχεδόν αόρατο και τα ζακάρ, στην ύφανση, ανάγλυφα φύλλα ελιάς σαν λεπτομέρεια στην σύνθεση.

Με το χειροποίητο αυτό αξεσουάρ με ιστορία και παράδοση να κουβαλά τη μαγεία, τη σκέψη, τη δημιουργικότητα, τη ζεστασιά του ανθρώπινου χεριού το κλασικό καπέλο του ψαρά θα ταξιδέψει όχι μόνο μέσα στις θάλασσες, αλλά και σε όλα τα σημεία του ορίζοντα, εκεί που ταξιδεύει, σε όλο τον κόσμο η συλλογή Ντιορ.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

UNESCO: Τα Μινωικά Ανάκτορα στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς

Πολιτισμός / UNESCO: Τα Μινωικά Ανάκτορα στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς

Η εξέλιξη συνιστά τη διεθνή αναγνώριση της εξέχουσας οικουμενικής αξίας των έξι εξαιρετικά σημαντικών αρχαιολογικών χώρων της Κρήτης: της Κνωσού, της Φαιστού, των Μαλίων, της Ζάκρου, της Ζωμίνθου και της Κυδωνίας
LIFO NEWSROOM
Γλυπτά του Παρθενώνα: «Μυστική και εντατική εκστρατεία» για την επιστροφή τους, αποκαλύπτει επιστολή ακτιβιστών

Πολιτισμός / Γλυπτά του Παρθενώνα: «Μυστική και εντατική εκστρατεία» για την επιστροφή τους, αποκαλύπτει επιστολή ακτιβιστών

Η δεξιά βρετανική ομάδα εκφράζει μάλιστα «ανησυχία» πως μπορεί πράγματι, η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, να πραγματοποιηθεί στο προσεχές μέλλον και απειλεί με νομικές προσφυγές
LIFO NEWSROOM
Η Nan Goldin συγκλονίζει στην Aρλ: «Αυτό που συμβαίνει στη Γάζα είναι η πρώτη γενοκτονία σε live μετάδοση»

Πολιτισμός / Η Nan Goldin συγκλονίζει στην Aρλ: «Αυτό που συμβαίνει στη Γάζα είναι η πρώτη γενοκτονία σε live μετάδοση»

Την Τρίτη 8 Ιουλίου, στο Ρωμαϊκό Θέατρο της Αρλ, η Αμερικανίδα φωτογράφος Nan Goldin καταδίκασε τον πόλεμο στη Γάζα, προκαλώντας έντονη αντιπαράθεση με τους φιλοϊσραηλινούς θεατές.
LIFO NEWSROOM
Η Ρέινορ Γουιν απαντά στις κατηγορίες ότι επινόησε την ιστορία του best seller της

Πολιτισμός / Η Ρέινορ Γουιν απαντά στις κατηγορίες ότι επινόησε την ιστορία του best seller της

Η Ρέινορ Γουιν υπερασπίζεται τα απομνημονεύματά της, δημοσιεύει ιατρικά έγγραφα και καταγγέλλει «παραπλανητική και άδικη» δημοσίευση από την Observer – Η φιλανθρωπική οργάνωση PSPA τερμάτισε τη συνεργασία της
LIFO NEWSROOM
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ