Μία ανασκόπηση της χρονιάς για τα Γλυπτά του Παρθενώνα: Οι κρυφές συναντήσεις, το κλίμα και το παρασκήνιο

Μία ανασκόπηση της χρονιάς για τα Γλυπτά του Παρθενώνα: Οι κρυφές συναντήσεις, το κλίμα και το παρασκήνιο Facebook Twitter
0

Το μακροχρόνιο ζήτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Λονδίνο στην Αθήνα είναι ένα αγκάθι στις ελληνοβρετανικές σχέσεις.

Από την αρχή του 2022 και συγκεκριμένα στις 11 Ιανουαρίου οι Times του Λονδίνου άλλαξαν «άρδην την άποψή τους περί μίας ενδεχόμενης επανένωσης» σημειώνει για την Deutsche Welle η Ζωή Κατζαγιαννάκη. Το βασικό άρθρο της ημέρας τιτλοφορείται με λέξεις όπως «ένωση» και «υποχρεωτική», ενώ στη συνέχεια το γράφουν και ξεκάθαρα: «Τα Γλυπτά ανήκουν στην Αθήνα. Πρέπει τώρα να γυρίσουν».

Πρόκειται για μια αλλαγή στάσης μετά από 50 χρόνια. Την χρονιά αυτή ακολούθησαν πολλά ακόμα άρθρα, όπως στην Telegraph και τον Guardian με απόψεις είτε υπέρ είτε κατά της επανένωσης των Γλυπτών.

Οι προτάσεις που έχουν τεθεί επί τάπητος

Η βασική απαίτηση του Βρετανικού Μουσείου είναι η Αθήνα να αναγνωρίσει τη βρετανική κυριότητα των Γλυπτών

Το καλοκαίρι ο υποδιευθυντής του Βρετανικού Μουσείου Τζόναθαν Γούιλιαμς έκανε λόγο για μια «συνεργασία του Παρθενώνα», προσθέτοντας μάλιστα ότι «θέλουμε να αλλάξουμε την ένταση του διαλόγου». Για πρώτη φορά ακούγεται η πρόταση της ελληνικής πλευράς να δανείζει στο Βρετανικό Μουσείο άλλα σπουδαία ελληνικά αρχαιολογικά έργα με αντάλλαγμα τα Γλυπτά, όπως «Η μάσκα του Αγαμέμνονα», «Ο μικρός ιππέας του Αρτεμισίου» και «το Παιδί του Κριτίου».

Και οι προτάσεις για να επιστραφούν τα Μάρμαρα στην Αθήνα δεν σταμάτησαν εκεί. Μόλις τον Οκτώβριο το Ινστιτούτο ψηφιακής Αρχαιολογίας (Institute for Digital Archaeology) με έδρα την Οξφόρδη δημιούργησε πιστά αντίγραφα μέσω 3D τεχνολογίας, παρουσιάζοντάς τα ως μία βιώσιμη λύση για το Βρετανικό Μουσείο. Βέβαια, αν και η ελληνική πλευρά χαιρέτησε την κίνηση, το Μουσείο την απέρριψε ασυζητητί.

Κρυφές συναντήσεις και παρασκήνιο

Το μεγαλύτερο όμως ενδιαφέρον έχει ίσως η στάση του προέδρου του μουσείου Τζόρτζ Όσμπορν, ο οποίος δήλωσε φέτος το καλοκαίρι στο βρετανικό ραδιόφωνο LBC ότι «υπάρχει μια συμφωνία που πρέπει να κλείσει». Αυτόν τον μήνα μάλιστα έγινε γνωστό ότι ο ίδιος είχε κρυφές συναντήσεις με τον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, Νίκο Δένδια και Γιώργο Γεραπετρίτη, από πέρυσι τον Νοέμβριο του 2021, με ελληνικές πηγές να κάνουν λόγο ότι απομένει ένα 10% για να κλείσει η συμφωνία της επιστροφής.

Αυτό το 10% όμως είναι ήδη γνωστό ότι κρύβει την λέξη «δανεισμό». Η βασική απαίτηση του Βρετανικού Μουσείου είναι η ελληνική πλευρά να αναγνωρίσει τη βρετανική κυριότητα των Γλυπτών επικαλούμενη δεσμευτική νομοθεσία.  «Έτσι πετάει το μπαλάκι ευθυνών στη βρετανική κυβέρνηση κάτι που δε βοηθάει την κατάσταση, ή καλύτερα εξυπηρετεί τη βρετανική πλευρά και δυσκολεύει την ελληνική.»

«Tο κλίμα όσον αφορά μία ενδεχόμενη «επανένωση» των γλυπτών έχει πράγματι αλλάξει στη Μ. Βρετανία

Ο Ρίσι Σούνακ όπως και οι προκάτοχοί του δε φαίνεται να έχει την πρόθεση να αλλάξει τη βρετανική νομοθεσία, δίνοντας με τον τρόπο αυτό απόλυτα τη δικαιοδοσία στο μουσείο να παραχωρεί ότι θέλει από την συλλογή του. Η υπουργός Πολιτισμού της Βρετανίας Μισέλ Ντόνελαν δήλωσε μάλιστα το Δεκέμβριο ότι η επιστροφή των Μαρμάρων είναι «ένας επικίνδυνος και ολισθηρός δρόμος», υπό τον φόβο ότι το Μουσείο θα «στριμωχτεί στη γωνία» από ένα ολόκληρο κύμα διεκδικήσεων και άλλων χωρών.

Παράλληλα όμως, ο μακροβιότερος Βρετανός υπουργός Πολιτισμού Λόρδος Βέιζι (2010-2016) έγινε φέτος ο επικεφαλής του οργανισμού «The Parthenon Project». Ο ίδιος είχε εκφράσει την άποψη ότι η βρετανική κυβέρνηση «πρέπει να επιστρέψει τα Γλυπτά». Άρα λοιπόν το κλίμα έχει πράγματι αλλάξει... Όμως το πόσο κοντά είμαστε σε μια μόνιμη και αδιαμφισβήτητη επανένωση παραμένει άγνωστο.»

Πηγή: Deutsche Welle

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέδρο Πασκάλ, Λίντσεϊ Λόχαν και Κριστιάν Κλαβιέ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Πέδρο Πασκάλ, Λίντσεϊ Λόχαν και Κριστιάν Κλαβιέ από αύριο στους κινηματογράφους

Το «Μaterialists» της Σελίν Σονγκ, με τον ευφάνταστο ελληνικό τίτλο «Ταιριάζουμε;», το sequel «Freakier Friday», η αναβίωση των περιπετειών της «Red Sonja» και ο χιτσκοκικός κοσμοπολιτισμός του «To Catch a Thief» ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Στο Σαράγεβο τιμάται ο Γουίλεμ Νταφόε για το σύνολο του έργου του στον κινηματογράφο

Πολιτισμός / Στο Σαράγεβο τιμάται ο Γουίλεμ Νταφόε για το σύνολο του έργου του στον κινηματογράφο

Το Ειδικό Βραβείο «Honorary Heart of Sarajevo» θα απονεμηθεί στον σπουδαίο ηθοποιό στο 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαράγεβο, όπου θα δώσει και masterclass για την τέχνη της υποκριτικής
LIFO NEWSROOM
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εγκαινιάστηκε το αποκατεστημένο Αρχαιολογικό Μουσείο Λήμνου

Πολιτισμός / Εγκαινιάστηκε το αποκατεστημένο Αρχαιολογικό Μουσείο Λήμνου

Κατά την τελετή των εγκαινίων, η Λίνα Μενδώνη δήλωσε: «Η απόδοση ενός μουσείου σε μια τοπική κοινωνία δεν είναι απλώς ένα χαρμόσυνο γεγονός. Είναι μια πράξη με την οποία τιμάται η μακρά ιστορική διαχρονία του τόπου»
LIFO NEWSROOM
Λίαμ Νίσον, Νταρντέν και Όντρεϊ Χέπμπορν από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Λίαμ Νίσον, Νταρντέν και Όντρεϊ Χέπμπορν από αύριο στους κινηματογράφους

Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών», η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν, η horror-έκπληξη που λέγεται «Together» και το απολαυστικό «Ηow to Steal a Million» του Γουίλιαμ Γουάιλερ είναι μερικές από τις ταινίες που θα προβληθούν στις αίθουσες αυτή την εβδομάδα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τερζόπουλος

Πολιτισμός / Η επιστροφή του Θεόδωρου Τερζόπουλου στους Δελφούς

Το κοινό παρακολούθησε με ευλαβική προσοχή την πρώτη συνεργασία του Τερζόπουλου με το Εθνικό Θέατρο, που χαρακτηρίστηκε ως μία από τις σημαντικότερες στιγμές στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ