Γιαννούλης Χαλεπάς: Τον Φεβρουάριο του 2022 στη Θεσσαλονίκη η μεγάλη αναδρομική έκθεση

Γιαννούλης Χαλεπάς: Τον Φεβρουάριο του 2022 στη Θεσσαλονίκη η μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Ο Γιανούλης Χαλεπάς δίπλα στη σύνθεση της Γενοβέφας. Φωτ.: Προσωπικό αρχείο Κ. Π. Καλαϊτζίδη
0

Το ίδρυμα Ωνάση σε συνεργασία με το Τελλόγλειο Ίδρυμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ετοιμάζουν μια έκθεση-ρετροσπεκτίβα στη ζωή και το έργο του Γιαννούλη Χαλεπά, τον Φεβρουάριο του 2022, καθώς και μια συνοδευτική έκδοση από τη μελετήτρια, αρχαιολόγο και ιστορικό τέχνης Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά.

Στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος εντάσσεται και η παράσταση της Αργυρώς Χιώτη για τη ζωή του Γιαννούλη Χαλεπά.

Το Ίδρυμα Ωνάση  διαθέτει ένα μεγάλο σύνολο γλυπτών, σχεδίων, προπλασμάτων και εκμαγείων από έργα του Γιαννούλη Χαλεπά – και μάλιστα από τη σημαντικότερη συλλογή, εκείνη των ανιψιών του, Βασίλη και Ειρήνης Χαλεπά. Επίσης, δημιουργίες του γλύπτη είναι τα μαρμάρινα τζάκια που κοσμούν την Ωνάσειο Βιβλιοθήκη καθώς και το γλυπτό του Εκατόγχειρα. Έργα στην έκθεση θα υπάρξουν και από τη συλλογή του Τελλόγλειου και άλλα ιδρύματα.

Γόνος οικογένειας φημισμένων Τηνίων μαρμαρογλυπτών ο Γιαννούλης Χαλεπάς μαθήτευσε στο Σχολείον των Τεχνών (την μετέπειτα Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών) με δάσκαλο τον Λεωνίδα Δρόση. Συνέχισε τις σπουδές του στο Μόναχο με υποτροφία του Πανελλήνιου Ιδρύματος Ευαγγελιστρίας Τήνου, όπου βραβεύτηκε για τα έργα του Το παραμύθι της Πεντάμορφης και Σάτυρος που παίζει με τον Έρωτα. Το 1876 επέστρεψε στην Αθήνα και άνοιξε δικό του εργαστήριο. Το 1877 ολοκλήρωσε στο μάρμαρο τον Σάτυρο που παίζει με τον Έρωτα, και τον ίδιο χρόνο άρχισε να δουλεύει το πιο διάσημο γλυπτό του, την Κοιμωμένη για τον τάφο της Σοφίας Αφεντάκη στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών.

Γιαννούλης Χαλεπάς: Τον Φεβρουάριο του 2022 στη Θεσσαλονίκη η μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Γιαννούλης Χαλεπάς, Το παραμύθι της Πεντάμορφης

Τον χειμώνα του 1877 υπέστη νευρικό κλονισμό, που τον οδήγησε σε καταστροφές των έργων του και απόπειρες αυτοκτονίας. Καθώς η κατάστασή του επιδεινώνονταν νοσηλεύτηκε στο Δημόσιο Ψυχιατρείο της Κέρκυρας, όπου του απαγόρεψαν να σχεδιάζει και να πλάθει. Μετά τον θάνατο του πατέρα του το 1901 επέστρεψε με τη μητέρα του στον Πύργο της Τήνου. Πιστεύοντας ότι η γλυπτική είχε οδηγήσει τον γιο της στην τρέλα η μητέρα του τον εμπόδισε να συνεχίσει το έργο του και κατέστρεφε οτιδήποτε δημιουργούσε. Ωστόσο, μετά τον θάνατό της το 1916, ο Χαλεπάς, που ζούσε πάμφτωχος βόσκοντας πρόβατα και με το στίγμα του τρελού του χωριού, θα αρχίσει ξανά να δημιουργεί. Το 1923 ο Θωμάς Θωμόπουλος αντέγραψε σε γύψο πολλά έργα του γλύπτη, τα οποία παρουσίασε στην Ακαδημία Αθηνών το 1925. Η έκθεση αυτή θα οδηγήσει στην βράβευσή του με το Αριστείο των Τεχνών το 1927. Το 1930, με την επιμονή μιας ανηψιάς του, ο γλύπτης αποφάσισε να εγκατασταθεί στην Αθήνα όπου και έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του κοντά στους δικούς του.

Η προσωπικότητα του Γιαννούλη Χαλεπά δεν άφησε ανεπηρέαστους τους καλλιτέχνες των νεότερων γενεών, πολλοί εκ των οποίων αποτύπωσαν στα έργα τους την ιδιαίτερη φυσιογνωμία του ηλικιωμένου γλύπτη, που συμπυκνώνει πάνω της όλες τις εκφάνσεις της πολυκύμαντης ζωής του.

Ο Γιαννούλης Χαλεπάς, αυτή η ασκητική μορφή της ελληνικής γλυπτικής που κάποιοι αποκάλεσαν «Ροντέν της Ελλάδας» και κάποιοι άλλοι «άγιο, τρελό, ιδιοφυΐα και καταραμένο καλλιτέχνη», θα παρουσιαστεί μέσα από μια σειρά προγραμμάτων και εκδηλώσεων που θα τον περιγράφουν από τη γέννησή του στον Πύργο της Τήνου μέσα στα μάρμαρα και στις σκόνες του πατρογονικού εργαστηρίου έως τη θρυλική Κοιμωμένη στο Α΄Νεκροταφείο και από την κατάρρευση, τον ψυχιατρικό εγκλεισμό και την πολύχρονη απομόνωση στα βουνά του νησιού του έως την πνευματική αφύπνιση και την ορμητική αναγέννηση που τον καθιέρωσε στα γεράματα.

Σύντομα περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση που θα είναι αδιαμφησβήτητα ένα από τα μεγάλα πολιτιστικά γεγονότα του 2022. 

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Πολιτισμός / Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Τμήμα τοιχογραφίας του 1960 κατέρρευσε στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού παρουσία εκατοντάδων επισκεπτών - Το Υπουργείο Πολιτισμού ενημερώθηκε, η ανατολική πτέρυγα αποκλείστηκε για λόγους ασφαλείας.
LIFO NEWSROOM
Πέθανε σε ηλικία 89 ετών ο Τζο Ντον Μπέικερ – Ο πρώτος Αμερικανός «κακός» του Τζέιμς Μποντ και θρύλος του ‘Walking Tall’

Πολιτισμός / Πέθανε σε ηλικία 89 ετών ο Τζο Ντον Μπέικερ – Ο πρώτος Αμερικανός «κακός» του Τζέιμς Μποντ και θρύλος του ‘Walking Tall’

Η τελευταία του κινηματογραφική εμφάνιση έγινε το 2012 στην ταινία Mud του Τζεφ Νίκολς, πλάι στον Μάθιου Μακόναχι, για την οποία τιμήθηκε με το Robert Altman Award.
LIFO NEWSROOM
Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Πολιτισμός / Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Ο Μπέντον υπήρξε κεντρικός εκπρόσωπος του αμερικανικού συναισθηματικού ρεαλισμού, δίνοντας έμφαση στις ανθρώπινες σχέσεις και στις λεπτές συγκρούσεις των χαρακτήρων
LIFO NEWSROOM
Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

Πολιτισμός / Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

«Η τέχνη είναι η αλήθεια. Η τέχνη αγκαλιάζει την ποικιλομορφία. Και γι’ αυτό αποτελεί απειλή για τους αυταρχικούς ηγέτες και τους φασίστες του κόσμου», δήλωσε παραλαμβάνοντας τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα από τον Λεονάρντο ντι Κάπριο
LIFO NEWSROOM
Final Destination, Κιούκα και Τhe Weeknd από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Final Destination, Κιούκα και Τhe Weeknd από αύριο στους κινηματογράφους

Καθώς όλο και περισσότερα θερινά σινεμά ανοίγουν, η συνέχεια ενός απέθαντου franchise, το φρέσκο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Κωστή Χαραμουντάνη και το κινηματογραφικό companion piece του νέου άλμπουμ του Weeknd είναι τρεις από τις έξι νέες ταινίες που επιχειρούν να φέρουν τους θεατές πίσω στις αίθουσες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ