Ένας πλαστός Παρθένης σε έκθεση στο Τελλόγλειο

Ένας πλαστός Παρθένης σε έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Τρεις γυναικείες μορφές σε παραθαλάσσιο τοπίο» αποδιδόμενο στον Κωνσταντίνο Παρθένη
0

Η έκθεση «Η Κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας» συνεχίζει τη διαδρομή της με ανοιχτά ζητήματα έρευνας σε πολλά από τα εκθέματα, όπως π.χ. νέα στοιχεία ή απαντήσεις τεκμηριωμένες για την προέλευση, τη γνησιότητα ή μη της υπογραφής του δημιουργού ή πλαστογράφου.

Η τεχνική ανάλυση οπωσδήποτε είναι σήμερα ο εγκυρότερος τρόπος για τη χρονολόγηση του καμβά, των χρωστικών και άλλων στοιχείων που συνδυαστικά οδηγούν σε ασφαλέστερες εκτιμήσεις ως προς την απόδοση στον φερόμενο ή υπογράφοντα δημιουργό.

Στην έκθεση του Τελλογλείου παρουσιάζονται δέκα σχέδια που αποδίδονται πλαστογραφημένα (υπογραφές, σφραγίδες, πιστοποιητικά κτλ.) στον Κωνσταντίνο Παρθένη και δωρήθηκαν στο Τελλόγλειο από τον συλλέκτη Δημήτριο Αθανασόπουλο ως πλαστά για να εμπλουτίσουν τις περιπτώσεις παραχάραξης Ελλήνων καλλιτεχνών στην έκθεση.

Μια πρόσφατη νέα υπόθεση πλαστογράφησης Παρθένη ήρθε να προστεθεί στο υλικό της έκθεσης, προερχόμενη από τον ίδιο συλλέκτη, ο οποίος ευγενώς μας παραχώρησε να εκθέσουμε ένα νέο πλαστό έργο του Κωνσταντίνου Παρθένη, καθώς έχει κι αυτό μια ενδιαφέρουσα διαδρομή.

Πρόκειται για ένα λάδι σε μουσαμά, ανυπόγραφο, 47Χ47 εκ. με τίτλο «Τρεις γυναικείες μορφές σε παραθαλάσσιο τοπίο» αποδιδόμενο στον καλλιτέχνη πριν από το 1967 (έτος θανάτου του Παρθένη). Το έργο δεν υπογράφεται, αλλά η προέλευσή του έμοιαζε να είναι ικανή εγγύηση γνησιότητας για τον δημιουργό, καθώς ο σημερινός ιδιοκτήτης (Δ. Αθανασόπουλος) το αγόρασε από την κυρία Κατερίνα Λευιτικού, κληρονόμο του Νικολάου Παρθένη ως έργο προερχόμενο από την κληρονομιά Παρθένη.

Το έργο, ωστόσο, δεν αναφέρεται σε καμιά εργογραφία του καλλιτέχνη που συντάχθηκε μετά τον θάνατό του. Αποφασίστηκε να υποβληθεί σε εργαστηριακό έλεγχο που ανέλαβε πιστοποιημένο Εργαστήριο Συντήρησης και Τεκμηρίωσης έργων τέχνης (μακροσκοπικό έλεγχο, μικροσκοπική παρατήρηση, έλεγχο χρωστικών, βερνικιού, φωτογράφηση στο υπέρυθρο φάσμα, έλεγχο UV, κτλ.).

Τα αποτελέσματα οδήγησαν στο συμπέρασμα ότι το έργο είναι μια πρόσφατη δημιουργία, σε σύγχρονο καμβά και χρωστικές με συνδετικό υλικό χωρίς φυσική γήρανση και δεν μπορεί να έχει ζωγραφιστεί πριν από τον θάνατο του καλλιτέχνη (1967). Στην έκθεση παρουσιάζεται με την άδεια του συλλέκτη η τεχνική έκθεση του έργου και η υπόθεση έχει πάρει τον δρόμο της δικαιοσύνης.

Το έργο θα φιλοξενηθεί στο Τελλόγλειο Ίδρυμα από την Παρασκευή 28 Ιουνίου έως και την Κυριακή 6 Οκτωβρίου.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παρουσιάστηκε η ψηφιακή πύλη «Συλλογές Τατοΐου» – Ένα έργο που «ξεκλειδώνει» την ιστορία ενός αιώνα

Πολιτισμός / Παρουσιάστηκε η ψηφιακή πύλη «Συλλογές Τατοΐου» – Ένα έργο που «ξεκλειδώνει» την ιστορία ενός αιώνα

Η υπουργός, Λίνα Μενδώνη, υπενθύμισε ότι το κτήμα του Τατοΐου, αν και είχε «σημαντική ιστορική και περιβαλλοντική αξία», παρέμενε για δεκαετίες αναξιοποίητο
LIFO NEWSROOM
Victoria’s Secret Fashion Show 2025: Ο λόγος που η Κένταλ Τζένερ δεν περπάτησε στο φετινό σόου

Πολιτισμός / Victoria’s Secret Fashion Show 2025: Ο λόγος που η Κένταλ Τζένερ δεν περπάτησε στο φετινό σόου

Το θρυλικό σόου επέστρεψε στη Νέα Υόρκη, σηματοδοτώντας τη δεύτερη χρονιά του μεγάλου comeback του μετά την εξαετή παύση και την επανεκκίνηση του 2024, με μία ηχηρή ωστόσο απουσία
LIFO NEWSROOM
Baby Reindeer: Ο Μάκης Παπαδημητρίου σκηνοθετεί την επιτυχία του Netflix στο Θέατρο Ιλίσια-Βολανάκης

Πολιτισμός / Baby Reindeer: Ο Μάκης Παπαδημητρίου σκηνοθετεί την επιτυχία του Netflix στο Θέατρο Ιλίσια-Βολανάκης

Το «Baby Reindeer» είναι μια δραματική μαύρη κωμωδία, βασισμένη στην αληθινή ιστορία του Βρετανού κωμικού Ρίτσαρντ Γκαντ, ο οποίος υπήρξε θύμα εμμονικής παρακολούθησης από μια γυναίκα
LIFO NEWSROOM
Στο μυαλό του Τζον Λε Καρέ

Πολιτισμός / Ένα βότσαλο με την ένδειξη «to fix» και άλλες 1200 κούτες είναι το αρχείο του Τζον Λε Καρέ

Μια νέα έκθεση ανοίγει το δαιδαλώδες αρχείο του πιο διάσημου συγγραφέα κατασκοπείας, φωτίζοντας τη συναρπαστική, συχνά ιδιόμορφη δημιουργική διαδικασία που έκρυβαν τα μυθιστορήματά του.
LIFO NEWSROOM