H οδύνη των ανέργων και το δικαίωμα στην τεμπελιά

H οδύνη των ανέργων και το δικαίωμα στην τεμπελιά Facebook Twitter
0

Μια λοξή ματιά στο μείζον σήμερα πρόβλημα της ανεργίας προτείνει η παράσταση Η οδύνη των ανέργων και το δικαίωμα στην τεμπελιά που φέρνει το ΔHΠΕΘΕ Καβάλας στο Φεστιβάλ Αθηνών. Βασικό υλικό της είναι οι συνεντεύξεις που συνέλεξε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, καθηγητής Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, στο πλαίσιο μιας έρευνας για την ανεργία που κράτησε περίπου μια δεκαετία (μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας και έως το 2013).


«Δουλεύοντας τις συνεντεύξεις ως μονολόγους, προχωρήσαμε στη σύνθεσή τους, σ' ένα κολάζ, ώστε σε αυτά που λέει ένα πρόσωπο να έχει συμπυκνωθεί ο λόγος τριάντα "αληθινών" ανθρώπων. Που δεν είναι μόνο άνεργοι αλλά και εργαζόμενοι σε καθεστώς ομηρίας, που δουλεύουν αλλά δεν πληρώνονται και οι οποίοι πηγαίνουν στη δουλειά για να μην τρελαθούν. Μιλάνε νέοι χωρίς δουλειά αλλά και άνθρωποι μέσης ηλικίας οι οποίοι έχουν χάσει κάθε προοπτική εργασίας και ζωής. Γιατί χάνοντας τα μέσα ύπαρξης, χάνεις και τον λόγο ύπαρξης. Το πρόβλημα δεν είναι η ανεργία από μόνη της, γιατί όποιος έχει χρήματα βρίσκει ένα σωρό τρόπους να περνά όμορφα και δημιουργικά τον χρόνο του. Το πρόβλημα είναι η φτώχεια, η ανέχεια, η απώλεια της αξιοπρέπειας, η περιθωριοποίηση. "Η ανεργία σε κάνει να νιώθεις ανίκανος" λέει μια άνεργη κοπέλα από την Άρτα» σχολιάζει ο Θοδωρής Γκόνης που σκηνοθέτησε την παράσταση.


Στις πρόβες, ωστόσο, το σκοτάδι της οδύνης των ανέργων ήταν τόσο βαρύ που προέκυψε η ανάγκη να διαρρηχθεί από την ανατρεπτική ματιά του Πολ Λαφάργκ, του γαμπρού του Μαρξ, που έγραψε το περίφημο ολιγοσέλιδο πόνημα για το δικαίωμα στην τεμπελιά. Ο τίτλος είναι, βέβαια, παραπλανητικός γιατί ο Λαφάργκ δεν υποστηρίζει την αεργία αλλά τη σωστή διαχείριση του χρόνου εργασίας που απαιτείται για την ευημερία μιας κοινωνίας και των μελών της. Με καυστικό χιούμορ που βάλλει ενάντια στο αξιακό σύστημα που επέβαλαν η καπιταλιστές, υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι που δουλεύουν 12 και 14 ώρες, εκτός από το ότι αποκτηνώνονται, συμβάλλουν στις κρίσεις υπερπαραγωγής και στην επιδείνωση των όρων που επικρατούν στην αγορά εργασίας, με βασικά θύματα τους ίδιους – «αφενός σκοτώνονται στη δουλειά κι αφετέρου φυτοζωούν μες στην ανέχεια» γράφει. «Στην πραγματικότητα ο Λαφάργκ εξηγεί ότι η ποσότητα της εργασίας που χρειάζεται η κοινωνία είναι συγκεκριμένη και πρέπει να ορίζεται από τις ανάγκες της. Η δουλειά, λέει, πρέπει να μοιράζεται όπως το νερό σ' ένα πλοίο που βρίσκεται σε κίνδυνο. Επιμένει στην αναγκαιότητα όχι της τεμπελιάς αλλά του ελεύθερου χρόνου, ενός δικαιώματος εξόχως καταπατημένου πια. Γιατί η εποχή μας έχει μυθοποιήσει την εργασία, την παραγωγικότητα, την ανάπτυξη, αλλά ξεχνάει μονίμως ότι για να είναι κανείς παραγωγικός, πρέπει να είναι ξεκούραστος και ευχαριστημένος. Ο χρόνος που αφορά τη σκέψη, την ονειροπόληση, τα βιβλία, τους φίλους, τους έρωτες, είναι αναγκαίος γιατί μας τροφοδοτεί με το καύσιμο που απαιτείται για τις ώρες της εργασίας» επισημαίνει ο Θ. Γκόνης.


Ένα τραγουδάκι των Pink Martini που λέει «Je ne veux pas travailler / Je ne veux pas déjeuner / Je veux seulement oublier / Et puis je fume» είναι το λάιτ-μοτίβ της παράστασης, στη σύνθεση της οποίας έχουν απορροφηθεί διάφορα ετερογενή στοιχεία: από το παίξιμο του Τσάρλι Τσάπλιν ως ανθρώπου-μηχανή στους Μοντέρνους Καιρούς, έως μια σειρά κειμένων που υποστηρίζουν το αγαθό του ελεύθερου χρόνου. Και ότι η ζωή δεν είναι μόνο υποχρεώσεις και βάσανα αλλά και χρόνος ήσυχος, ψυχολογικά παραγωγικός, χρόνος... για ψάρεμα. «Είναι μια φράση που μου έμεινε, "Σκέψου, παιδί μου, ότι όταν συμβαίνουν τα φοβερότερα πράγματα στο κόσμο, πάντα υπάρχει κάποιος, κάπου, που ψαρεύει", από τη Μικρή πραγματεία περί αμεριμνησίας του Ντένις Γκροζντάνοβιτς» λέει ο σκηνοθέτης και αναφέρει δύο ακόμα κείμενα του σκηνικού context: τον Ομπλόμοφ (1859), τον περίφημο νωθρό γαιοκτήμονα που πρωταγωνιστεί στο μυθιστόρημα του Ιβάν Γκοντσάροφ, και την Απολογία για τους αργόσχολους του Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον.


Για τους θεατές της παράστασης, πάντως, ο Θ. Γκόνης θυμίζει ότι «της ζωής της αρέσουν οι κωμωδίες και τα αστεία. Μετά από μια ζωή αφιερωμένη στους κοινωνικούς και πολιτικούς αγώνες, ο Λαφάργκ απομονώθηκε και αφοσιώθηκε στην καταπολέμηση της μελίγκρας, των σκαθαριών και των ψύλλων στα οπωροφόρα δέντρα. Λίγο μετά, τον Νοέμβριο του 1911, αυτοκτόνησε πίνοντας υδροκυάνιο, μαζί με τη γυναίκα του, Λόρα Μαρξ, όπως είχαν προαποφασίσει, ώστε να μη ζήσουν τη διανοητική και σωματική παρακμή που φέρνει το γήρας».

Η Γκόλφω στην Επίδαυρο
Κινηματογραφώντας μια παράσταση.

 

H οδύνη των ανέργων και το δικαίωμα στην τεμπελιά Facebook Twitter


Ο Ηλίας Γιαννακάκης πήρε την κάμερα κι άρχισε να τραβάει. Τι; Την Γκόλφω του Σπυρίδωνος Περεσιάδη, όπως την έστησε στην Επίδαυρο το περσινό καλοκαίρι ο Νίκος Καραθάνος. Από το κλειστό θέατρο (σκηνή Κοτοπούλη του Εθνικού Θεάτρου) στο μεγάλο, ανοιχτό, αρχαίο θέατρο, προσαρμογές και μικρές τροποποιήσεις ήταν αναγκαίες. Που, πάντως, δεν επηρέασαν τα βασικά στοιχεία μιας παράστασης που συγκίνησε βαθιά τους πάντες, που αφύπνισε προγονικές μνήμες και ακύρωσε προκαταλήψεις για το αγροτικό/βουκολικό παρελθόν του τόπου μας – εκφράζοντας την ίδια στιγμή λαχτάρα για επιστροφή σε μια ζωή που αναμετριέται με τις αλήθειες της φύσης, για να τις ξεπεράσει στο όνομα μιας αγάπης πέρα ακόμη και από τον θάνατο. Η Γκόλφω μυθολογήθηκε μέσα μας και εγγράφηκε για πάντα στην μνήμη μας. Αλλά επειδή η μνήμη αλλοιώνει συν τω χρόνω αυτό που υπήρξε, το ντοκιμαντέρ του Ηλία Γιαννακάκη λειτουργεί ως σχόλιο και μνημείο μιας ανεπανάληπτης θεατρικής στιγμής.


Η προβολή θα γίνει στις 11 Ιουνίου, Πειραιώς 260, Χώρος Δ

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ