Άγνωστος Ευριπίδης

Άγνωστος Ευριπίδης Facebook Twitter
0

Δύο τραγωδίες έχουν διασωθεί στις οποίες κύριο πρόσωπο είναι ο Ηρακλής. Οι Τραχίνιες του Σοφοκλή και ο Ηρακλής Μαινόμενος του Ευριπίδη. Στον Ηρακλή Μαινόμενο, ο Ηρακλής, μετά απ’ όσα έχει κάνει για τους συνανθρώπους του, αφού μόχθησε στα πέρατα του γνωστού τότε κόσμου για να καθαρίσει τη Γη από απειλές εναντίον του ανθρώπινου γένους, αφού εξημέρωσε άγριες θάλασσες, διάβηκε παρθένους τόπους, σήκωσε στις πλάτες του τον ουρανό και καταδύθηκε στον Άδη για να φέρει πίσω τον Κέρβερο, επιστρέφει στον Πάνω Κόσμο για να βρει τους σφετεριστές της εξουσίας ν’ απειλούν την ίδια του την οικογένεια.

Οδηγείται σ’ ένα ακόμα φονικό, απαλλάσσοντας τη Θήβα απ’ τον επικίνδυνο Λύκο που αυθαίρετα είχε υφαρπάξει τον θρόνο της, κι εκείνη ακριβώς τη στιγμή η υπέρτατη θεά Ήρα επιλέγει να στείλει, από ζήλεια, υποπτευόμενη ότι ο πραγματικός του πατέρας είναι ο Δίας, την Ίριδα και τη Λύσσα με σαφή αποστολή να του σαλέψουν τα μυαλά. Εκείνος υποκύπτει και μέσ' στη θολούρα του σκοτώνει γυναίκα και παιδιά. Όταν συνέρχεται και συνειδητοποιεί το ανίερο έγκλημά του, απελπισμένος, θέλει να δώσει τέλος στη ζωή του. Ο άτρωτος υπερήρωας, έχοντας πέσει θύμα της τερατώδους αχαριστίας θεών κι ανθρώπων, μένει μόνος κι ανήμπορος μπροστά στη μοίρα. Ο φίλος του Θησέας τον αποτρέπει από ένα άδοξο τέλος, τον πείθει ότι πρέπει να δεχτεί το κακό που του συνέβη και να σταθεί όρθιος, αντάξιος της φήμης που τον θέλει σωτήρα των θνητών.

Ο Ηρακλής διδάσκεται την εγκαρτέρηση κι αφοσιώνεται στην υπηρεσία του καλού. Ο Ευριπίδης, στην τραγωδία του αυτή, εξανθρωπίζει τον ημίθεο Ηρακλή, τον φέρνει αντιμέτωπο με τα θεία και προσπαθεί να εξηγήσει την ανθρώπινη φύση που ανά πάσα στιγμή στρέφεται με όλη της την επιθετικότητα απέναντι ακόμα και στον ίδιο της τον εαυτό. Στην πραγματικότητα μιλάει, εν έτει 423 π.Χ., για τον ολοκληρωτικό πόλεμο των Αθηναίων που, θέλοντας να προασπίσουν την πόλη τους -όταν εχθροί καιροφυλακτούσαν κι απεργάζονταν τον αφανισμό τους-, έστρεψαν τα όπλα εναντίον Ελλήνων, λερώνοντας τα χέρια τους με αδελφικό αίμα.

Πόσο πιο σύγχρονος μπορεί ν’ αποδειχθεί ο μέγιστος ποιητής; Πόσο πιο κοντά στην κριτική της μηδαμινότητας και της θνητότητάς μας, της σύγχυσης και της απελπισίας μας απέναντι στον παραλογισμό της ιστορίας και τα ανεξήγητα της ανθρώπινης συμπεριφοράς; Το δυσπρόσιτο και ακανθώδες αυτό έργο, που πρωτοπαρουσιάστηκε στην Επίδαυρο το 1960 με πρωταγωνιστή τότε τον Θάνο Κωτσόπουλο και σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη, ανεβαίνει στις 5 και 6 Αυγούστου απ’ το Εθνικό Θέατρο, με σκηνοθέτη αυτήν τη φορά τον Μιχαήλ Μαρμαρινό και τον Νίκο Καραθάνο στον ομώνυμο ρόλο.

Ο Μαρμαρινός σημειώνει: «Ο Ηρακλής μοιάζει να έρχεται από την τελευταία ελληνική γενιά -πριν, αρκετά πριν απ’ το σήμερα- που πίστευε και αγωνιζόταν για Ιδέες. Για να προδοθεί τελικά από φίλους και εχθρούς. Και με αυτή την απόλυ- τη γεύση της προδοσίας να οδηγηθεί στην καταστροφή. Και μετά να προσπαθήσει τον θάνατο».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ