Barbara Panther - Ένας πάνθηρας στην Αθήνα

Barbara Panther - Ένας πάνθηρας στην Αθήνα Facebook Twitter
Φωτό: Θωμάς Ποράβας
0

Η Barbara Panther είναι ένα όμορφο, παράξενο πλάσμα. Την παρατηρώ, καθώς μπαίνω στον χώρο, που είναι καθισμένη μπροστά σ’ ένα λάπτοπ. Έχει πολύ κοντά, σγουρά μαλλιά, σκούρα αφρικάνικη επιδερμίδα και, καθώς σηκώνεται για να με χαιρετήσει, διαγράφεται η πολύ λεπτή, σχεδόν κοκαλιάρικη σιλουέτα της μέσα απ’ το μαύρο, αραχνοΰφαντο ένδυμά της. Φοράει μπλε ελεκτρίκ παπούτσια κι ένα δαχτυλίδι σε σχήμα κλειδιού, που γράφει τη λέξη open, στο δεξί της χέρι.

Βρέθηκε στην Αθήνα, στην καρδιά του φετινού καλοκαιριού, κάπως έτσι: « Ήθελα να είμαι σ’ ένα μέρος που να κάνει ζέστη και να γνωρίσω ζεστούς ανθρώπους, κι έτσι αγόρασα ένα εισιτήριο δίχως επιστροφή για την Αθήνα». Η Barbara γεννήθηκε στη Ρουάντα, τη χώρα των νομάδων Τούτσι, ενώ τα τελευταία πέντε χρόνια ζει κι εργάζεται ως μουσικός στο Βερολίνο. Η ιστορία της, βέβαια, πάει λίγο πιο μακριά απ' αυτό. Προσγειώθηκε στο Βέλγιο όταν ήταν τριών ετών, μαζί με τ’ αδέλφια και τους γονείς της, οι οποίοι άφησαν όλα τα παιδιά τους για υιοθεσία. Τι απέγιναν οι γονείς; Θ’ αρκεστεί μονάχα να πει ότι «είχαν άλλα σχέδια», μια και η ίδια και τ’ αδέλφια της υιοθετήθηκαν από διαφορετικές οικογένειες Βέλγων.

Το γεγονός ότι έπρεπε να προσαρμοστεί σ’ αυτήν τη νέα κατάσταση πραγμάτων την έκανε δύσκολο παιδί. Οι συχνές αποβολές απ’ το σχολείο ώθησαν τους θετούς της γονείς να τη γράψουν σ’ ένα καθολικό σχολείο που διηύθυναν καλόγριες. «Δεν έμεινα πολύ καιρό εκεί. Οι καλόγριες πίστευαν ότι είμαι αυτιστική. Στην πραγματικότητα, είχα πολλή ενέργεια και δεν μπορούσα να κάνω αυτό που μου λένε. Μέσα μου πίστευα ότι πρέπει να υπάρχει κάτι παραπάνω εκεί έξω».

Αυτή η ίδια πεποίθηση ήταν που την ώθησε να μετακομίσει πριν από πέντε χρόνια στο Βερολίνο. Αφορμή στάθηκε η γερμανική ηλεκτρονική μουσική που άκουσε στο ραδιόφωνο, ενώ βρισκόταν στο σπίτι της στις Βρυξέλλες.

« Έχω μια φράση που έχει πει ο Νίτσε γραμμένη βαθιά μέσα μου. Λέει: “Αν δεν μπορείς να εξελιχθείς κάπου, μετακόμισε κάπου αλλού”». Εκτός από την ενασχόλησή της με τη μουσική, έχει να μου διηγηθεί και μια μακριά κι αρκετά ενδιαφέρουσα πορεία στον χορό. « Έχω ασχοληθεί πολύ με τον μοντέρνο χορό και γι’ αυτόν το λόγο έχω ταξιδέψει πολύ. Έχω ζήσει για κά- ποιο διάστημα στη Νέα Υόρκη, τη Βενετία και αλλού». «Πόσων χρόνων είσαι;», αναρωτιέμαι φωναχτά, για να λάβω την εξής αφοπλιστική απάντηση: «Δεν λέω ποτέ την ηλικία μου, όχι επειδή έχω κάποιο πρόβλημα μ' αυτό. Αντιθέτως, δεν θεωρώ ότι είναι κάτι σημαντικό. Θα μπορούσα να έχω γεννηθεί προ Χριστού ή να είμαι ένα απ’ τα πρώτα έμβια όντα του πλανήτη και να είμαι ακόμα ζωντανή. Έχω γερά κόκαλα και καλή επιδερμίδα. Είμαι ταυτόχρονα πρωτόγονη κι έρχομαι απ’ το μέλλον. Θα μπορούσα να είμαι αρχαία, ενώ την ίδια στιγμή θα μπορούσα να είμαι κι ένα παιδί».

Αμέσως μετά τις καλόγριες πήγε σε σχολή παραστατικών τεχνών στις Βρυξέλλες, όπου ανακάλυψε την αγάπη της για τον χορό. Αργότερα πήγε σε μια οντισιόν για τη διάσημη σχολή Alvin Ailey στη Νέα Υόρκη. «Κέρδισα την υποτροφία κι έτσι έζησα εκεί για ένα χρονικό διάστημα», ενώ λίγο αργότερα βρέθηκε στη Βενετία να σπουδάζει σε μια ακαδημία χορού μετά από παρακίνηση της εξαιρετικής Φινλανδής χορογράφου Carolyn Carlson. Η χρονιά αυτή που έζησε στη Βενετία δίπλα της ήταν σαν ψυχοθεραπεία. «Μου δίδαξε κάτι παραπάνω από χορό. Μου εξήγησε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το σύμπαν και πώς ν’ αντεπεξέρχομαι στις δυσκολίες της ζωής, ή καλύτερα σε αυτό το τραύμα που ονομάζεται ζωή. Μου έμαθε να είμαι “ενέργεια”, όπως οι υπόλοιπες ενέργειες». «Λίγο πριν από τη Βενετία αποφάσισα ότι ήθελα να πάω στη Ρουάντα για να έρθω σ’ επαφή με τις ρίζες μου».

Ταξίδεψε, λοιπόν, στον τόπο καταγωγής της και ανακάλυψε την τρομακτική αλήθεια. Έναν τόπο με έκδηλα ακόμα τα σημάδια του πολέμου και της καταστροφής. «Είχα σοκαριστεί και ταυτόχρονα είχα συγκεντρώσει πολύ μεγάλο θυμό μέσα μου. Άρχισα να κρατώ σημειώσεις σ’ ένα ημερολόγιο γι’αυτά που είδα εκεί. Είχα πάθει μεγάλο σοκ και δεν μπορούσα να μιλήσω». Κάθισε και διάβασε όλα αυτά που είχε γράψει, προσπαθώντας να μετατρέψει τις σημειώσεις της σε στίχους. Ήταν ιστορίες φρίκης. Έγραφε για την ασχήμια που αντίκρισε, για τα κόκαλα, τον φόβο και τον θάνατο. «Αυτή η διαδικασία έμοιαζε σαν να προσπαθούσα ν’ αναλύσω τον ίδιο μου τον εαυτό. Σαν να έβγαινα απ’ το σώμα μου και να έβλεπα τον εαυτό μου από απόσταση. Κατά κάποιον τρόπο, προσπάθησα να βρω τη δική μου γλώσσα, τη δική μου ποίηση». Την ίδια στιγμή πειραματιζόταν με τη μουσική και μετακόμιζε στο Βερολίνο.

«Είναι μια πόλη που δεν σε πιέζει. Αυτό, βέβαια, μπορεί να είναι “επικίνδυνο”, ειδικά αν είσαι λίγο τεμπέλης ή αναβλητικός. Από την άλλη, είναι μια πόλη με διάχυτη την αίσθηση του ανολοκλήρωτου. Νιώθεις ότι βρίσκεται μονίμως υπό κατασκευή. Αυτό είναι κάτι που μπορεί να σε κάνει να χάσεις την αίσθηση του χρόνου. Επιπλέον, είναι μια πόλη επίπεδη, τα κτίρια είναι ευρύχωρα κι έχεις την αίσθηση ότι υπάρχει αρκετός χώρος. Έτσι, πιστεύω ότι στο Βερολίνο μπορεί κανείς να βρει τον χώρο και τον χρόνο για να κάνει αυτό που θέλει, αρκεί να είναι πειθαρχημένος».

Ωστόσο, η Barbara ήταν αφοσιωμένη σε αυτό που έκανε. Μου λέει ότι η σύνθεση των κομματιών της υπήρξε μια πολύ μοναχική πορεία. Πράγματι, αυτό το ντεμπούτο άλμπουμ, που φέρει ως τίτλο το ονοματεπώνυμό της, έχει να παρουσιάσει ένα μοναδικό, τελείως προσωπικό στυλ, με αρκετά αβανγκάρντ στοιχεία. Η ίδια αποκαλεί το στυλ της «ηλεκτρονική μπαρόκ μουσική», ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι την παραγωγή έκανε ο περίφημος Matthew Herbert. «Απ' αυτόν το σπουδαίο άνθρωπο έμαθα δύο πολύ σημαντικά πράγματα: ότι μπορείς να φτιάξεις ήχους απ’ το οτιδήποτε και ότι τα λάθη πρέπει να είναι πάντα καλοδεχούμενα. Είναι αυτά που μπορούν ν’ αλλάξουν την πορεία του κομματιού σου», λέει η ίδια. Τη χρονιά που πέρασε συνόδευσε και τον Caribou σ’ ένα κομμάτι της ευρωπαϊκής του περιοδείας.

Λίγο αργότερα θα μου πει ότι όλα της φαίνονται διαφορετικά στην Αθήνα, και ειδικά το γεγονός ότι είναι μια πόλη η οποία έχει χτιστεί προ Χριστού. «Όταν στάθηκα στην Ακρόπολη και κοίταξα προς τα κάτω, ένιωσα αυτή την ενέργεια της αρχαίας πόλης. Μου αρέσει η Αθήνα. Επίσης μ’ ενδιαφέρουν τα ζώα, ο ωκεανός, ο ήλιος, το Διάστημα, οι πλανήτες, οι άνθρωποι, οι πολιτισμοί, η τεχνολογία, αλλά πιο πολύ απ’ όλα η φύση. Εξακολουθεί να με εκπλήσσει το γεγονός ότι από τη γη φυτρώνει, για παράδειγμα, η ρίζα τζίντζερ, που είναι αφροδισιακή, ενώ ταυτόχρονα δίνει αυτή την πιπεράτη γεύση στο φαγητό.

Αυτό είναι το θαύμα της φύσης. Όταν αρχίσεις να καταλαβαίνεις την πολιτική, τον τρόπο που αναπτύσσονται οι πολιτισμοί ή πώς λειτουργεί το σύμπαν, έχεις ξαφνικά μια διαύγεια και όλο αυτό το βάρος που σου προκαλεί η άγνοια εξαφανίζεται και είσαι ελεύθερος». Λίγο πριν αποχαιρετιστούμε, μ’ ενημερώνει ότι τις επόμενες μέρες θα επισκεφθεί οπωσδήποτε τη Σαντορίνη. «Θέλω πολύ να δω την Ατλαντίδα από κοντά», θα μου πει, αφήνοντάς με μ’ ένα βλέμμα απορίας στο πρόσωπο. «Μα, δεν υπάρχει», της λέω. «Υπάρχει, και θα σου φέρω φωτογραφία για να σου το αποδείξω», μου λέει με σιγουριά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT