Τα σινιάλα του Takis στο MOMus - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Τα σινιάλα του Takis στο MOMus - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Facebook Twitter
Takis, Σινιάλο, 1974. Ύψος. 320 εκ.Σίδηρο. Δωρεά Αλέξανδρου Ιόλα στο Μακεδονικό Μουσεί Σύγχρονης Τέχνης (1984) MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
0

Πέρασαν πολλά χρόνια από τότε που πρωτοείδα το έργο «Σινιάλο» (1974) του διεθνούς Έλληνα εικαστικού, Τάκι (Παναγιώτης Βασιλάκης 1925-2019, Αθήνα). Ήταν άνοιξη και είχα αρχίσει να εργάζομαι για το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, που εκείνη την εποχή χρησιμοποιούσε έναν χώρο για να στεγάσει τη δραστηριότητά του στο κέντρο της πόλης μέσα στο πάρκο της ΔΕΘ και σε μια ειδικά διαμορφωμένη πτέρυγα του εργοστασίου της Φίλκεραμ-Johnson (Φοίνικας, Ανατολική Θεσσαλονίκη), μετά από παραχώρηση του επιχειρηματία Γιώργου Φιλίππου.

Ο πρωτοποριακός αυτός χώρος είχε δημιουργηθεί με την επίβλεψη του συλλέκτη και δωρητή, Αλεξάνδρου Ιόλα, ως προϋπόθεση για να παρουσιάσει την περίφημη δωρεά των 47 έργων Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών. Λειτουργούσε ουσιαστικά στην καρδιά ενός εργοστασιακού συγκροτήματος 24ωρης γραμμής παραγωγής. Θυμάμαι ακόμα τους ήχους από τα μεταφορικά και ανυψωτικά μηχανήματα που εργάζονταν αδιάκοπα στο εργοτάξιο, καθώς και τις εικόνες από τα εκατοντάδες φορτία με τα δέματα κεραμικών προϊόντων και υλικών που μετέφεραν οι εργάτες.

Το «Σινιάλο» έμοιαζε με παιχνίδι. Αυτό τουλάχιστον αποκόμιζαν οι μαθητές που επισκέπτονταν την έκθεση εκείνη την εποχή στο πλαίσιο της μουσειοεκπαιδευτικής δραστηριότητας «Παίζουμε Τέχνη;». Ακόμα και ο τίτλος του έργου εμπεριείχε ένα μυστήριο, καθώς αναφερόταν σε μια άγνωστη συνθηματική χειρονομία, την οποία οι μαθητές καλούνταν να αποκωδικοποιήσουν.

Στην έκθεση που είχε στηθεί εντός αυτού του παράδοξου ομολογουμένως περιβάλλοντος δέσποζαν τα έργα της περίφημης δωρεάς Ιόλα, μεταξύ των οποίων και το «Σινιάλο» του Τάκι. Το γλυπτό αυτό, λόγω της βιομηχανικής του «κομψότητας», έμοιαζε να βρίσκεται σε απόλυτο διάλογο με τον ιδιότυπο εκθεσιακό χώρο του εργοστασίου, σχεδόν σαν να είχε δημιουργεί γι’ αυτόν. Σε μια μικρή, στενή, επιδαπέδια βάση ήταν στερεωμένες τρεις εύκαμπτες μεταλλικές ράβδοι λεπτής διατομής, στις κορυφές των οποίων πρόβαλλαν ισάριθμα μεταλλικά αντικείμενα-σύμβολα του βιομηχανικού πολιτισμού. Η τυχαία ταλάντωση των βεργών, οι οποίες ευαισθητοποιούνταν από την κίνηση του αέρα, δημιουργούσε μια νέα σχέση μεταξύ έργου τέχνης και θεατή, καθώς καταργούσε τη στατικότητα της παραδοσιακής γλυπτικής κατασκευής.

Το «Σινιάλο» έμοιαζε με παιχνίδι. Αυτό τουλάχιστον αποκόμιζαν οι μαθητές που επισκέπτονταν την έκθεση εκείνη την εποχή στο πλαίσιο της μουσειοεκπαιδευτικής δραστηριότητας «Παίζουμε Τέχνη;». Ακόμα και ο τίτλος του έργου εμπεριείχε ένα μυστήριο, καθώς αναφερόταν σε μια άγνωστη συνθηματική χειρονομία, την οποία οι μαθητές καλούνταν να αποκωδικοποιήσουν. Όλοι τους, θυμάμαι, ήθελαν να γνωρίσουν τον εμπνευσμένο εφευρέτη που έδινε ζωή στα ασήμαντα καθημερινά υλικά και μετέτρεπε την τέχνη σε παιχνίδι κίνησης και ήχου.

Τα σινιάλα του Takis στο MOMus - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Facebook Twitter
Ο Τάκις ξεκίνησε την παραγωγή της σειράς έργων «Σινιάλα» το 1954, έναν χρόνο αφότου εγκαταστάθηκε στο Παρίσι. Στην αυτοβιογραφία του υποστήριξε πως συνέλαβε την ιδέα της δημιουργίας τους κατά τη διάρκεια μιας πολύωρης αναμονής που είχε στον σιδηροδρομικό σταθμό του Calais. Εκεί παρατήρησε τα σήματα διέλευσης και το μηχανικό σύστημα ελέγχου της κυκλοφορίας των τρένων, που κατά τον ίδιο έμοιαζαν με ένα δάσος σημάτων με «μάτια τέρατος», τα οποία αναβόσβηναν σε μια «ζούγκλα από σίδηρο».

Ο Τάκις ξεκίνησε την παραγωγή της σειράς έργων «Σινιάλα» το 1954, έναν χρόνο αφότου εγκαταστάθηκε στο Παρίσι. Στην αυτοβιογραφία του υποστήριξε πως συνέλαβε την ιδέα της δημιουργίας τους κατά τη διάρκεια μιας πολύωρης αναμονής που είχε στον σιδηροδρομικό σταθμό του Calais. Εκεί παρατήρησε τα σήματα διέλευσης και το μηχανικό σύστημα ελέγχου της κυκλοφορίας των τρένων, που κατά τον ίδιο έμοιαζαν με ένα δάσος σημάτων με «μάτια τέρατος», τα οποία αναβόσβηναν σε μια «ζούγκλα από σίδηρο». Τα πρώτα έργα της σειράς ήταν άκαμπτα και είχαν φωτεινά στοιχεία στην κορυφή τους.

Σταδιακά, ωστόσο, ο καλλιτέχνης επικέντρωσε το ενδιαφέρον του στην κίνηση και στον ήχο. Τα «Σινιάλα» μετατράπηκαν σε κινητικά γλυπτά ‒τα πρώτα του Τάκι‒ που λικνίζονταν χάρη στην πνοή του ανέμου και ταυτόχρονα παρήγαν μοναδικούς ήχους.

Είναι μάλλον δύσκολο να καταγραφεί η πληθώρα των εκδοχών των «Σινιάλων». Ο Τάκις, εξάλλου, υπήρξε ένας ακάματος εφευρέτης που ενσωμάτωνε διαρκώς νέα στοιχεία στο έργο του. Τα «Σινιάλα», ως αναπαραστάσεις ειδώλων μελλοντικής τεχνολογίας, άλλαξαν υλικά και διαστάσεις στην πάροδο του χρόνου, εξέπεμψαν ως πομποί επικοινωνίας, εκσφενδόνισαν πυροτεχνήματα, πυροδότησαν εκρήξεις, μεταμορφώθηκαν σε λουλούδια, αναβόσβησαν ηλεκτρικά «φώτα-μάτια», ύψωσαν στιβαρούς πόλους, περιέστρεψαν γιγαντιαία πτερύγια, εμβόλισαν τον ουρανό με τις ακίδες τους, δόνησαν τα ελικοειδή ελάσματά τους, μετατόπισαν τους άξονές τους, συνέλεξαν ηλιακή ενέργεια, διέγραψαν την τροχιά τους, υποδηλώνοντας την ύπαρξη ενός κοσμικού χώρου, υποδεικνύοντας τη δυναμική της κίνησης και της απόστασης.

Κοιτάζοντας όλη την ενότητα των έργων του καλλιτέχνη στις συλλογές του μουσείου, από το εμβληματικό «Τélélumière» (Τηλεφώτα) (1961) με τη χρήση των λυχνιών υδραργύρου που συνδέθηκε άμεσα με τις ανανεωτικές τάσεις στον χώρο της ευρωπαϊκής γλυπτικής, το «Ηχητικό» (1965), που εδραίωσε τους πειραματισμούς για την εισαγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας και του μαγνητισμού, το αισθησιακό πλανητικό ζευγάρι των γλυπτών «Αγόρι, Κορίτσι» (1976), το «Μουσικό» (1977) τετράπτυχο που αντηχεί με επαναληπτικά, σχεδόν αρχαϊκά ηχητικά μοτίβα, το μεγάλο μεταλλικό «Λουλούδι» (1978), κατασκευασμένο από απορρίμματα της βιομηχανικής παραγωγής, και το γιγαντιαίο εκκωφαντικό «Γκονγκ» (1978), στον πυρήνα του οποίου βρίσκονται οι φυσικές δυνάμεις του σύμπαντος, αντιλαμβάνεσαι πως ο καλλιτέχνης, με το ένστικτο ενός ευρεσιτέχνη, φόρτισε τη σύγχρονη γλυπτική με δυναμισμό και ένταση, έκανε τέχνη τα κατάλοιπα της βιομηχανίας, ύψωσε τα γλυπτά του και φώτισε το μεταπολεμικό τοπίο, ενεργοποίησε τους ήχους, την κίνηση και τον χρόνο του κόσμου του. Μας έπεισε σαν παιδί για το όραμά του, αφοσιώθηκε στην έρευνα και στην παρατήρηση, εγκατέλειψε τα παραδοσιακά μέσα, φτάνοντας πάντα σε απροσδόκητα αποτελέσματα και εκπληκτικές εμπειρίες.

Eπιμέλεια: Χρήστος Παρίδης

Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT