Ο κ. Tάκις να έρθει να πάρει τα έργα του

Ο κ. Tάκις να έρθει να πάρει τα έργα του Facebook Twitter
TAKIS NO MORE Ο καινούργιος δήμαρχος είπε: «Δεν είμαστε υποχρεωμένοι να κρατήσουμε το πρόγραμμα της προηγούμενης δημάρχου και έτσι ο κύριος Τάκις πρέπει να έρθει να τα πάρει τα έργα».
0

Μήπως τελικά η αποκαθήλωση των Σινιάλωνήταν μια παρεξήγηση; 

Στους Ολυμπιακούς της Αθήνας μου ζήτησε η Ντόρα Μπακογιάννη να εκθέσω έργα μου στο κέντρο της Αθήνας. Μετά το τέλος με παρακάλεσε να παραμείνει κάποιο έργο μου στο δήμο, δηλαδή να τo αγοράσει. Της λέω, θα σου δώσω δύο έργα, αλλά το τρίτο θα πρέπει να πληρωθεί το μίνιμουμ ώστε να καλυφθούν τα έξοδα του ιδρύματός μου (ΚΕΤΕ). Ο καινούργιος δήμαρχος, όμως, είπε πως «εμείς δεν είμαστε υποχρεωμένοι να κρατήσουμε το πρόγραμμα της προηγούμενης δημάρχου και έτσι ο κύριος Τάκις πρέπει να έρθει να τα πάρει τα έργα».

Για σας το θέμα είναι περισσότερο ηθικό ή οικονομικό; 

Ηθικό κυρίως. Το έργο στοιχίζει 250.000 ευρώ και ζήτησα 85.000 για να καλύψω τα έξοδα του ιδρύματός μου (ΚΕΤΕ). 

Μα νιώθετε ότι «σας μισούν στον τόπο σας» όπως δηλώσατε στην «Ελευθεροτυπία»; 

Τους τα έχω πει σταράτα: Αφού βάζετε υπουργούς που δεν έχουν ιδέα... Ο πρώην ήταν γιατρός (Τατούλης) και ο σημερινός δεν έχει καμιά σχέση με τα γράμματα και τις τέχνες. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε βάλει κατ' αρχάς τη Μερκούρη, η μόνη που με στήριξε για το ίδρυμά μου, που ήτανε μέσα στη δουλειά, ηθοποιός. Ο Βενιζέλος πάλι, πολύ μορφωμένος άνθρωπος. Δεν έβαλαν γιατρουδάκια και καθηγητές και δεν ξέρω τι. Η κυρία Ντόρα Μπακογιάννη, σημερινή υπουργός Εξωτερικών, είχε σύμβουλο τον Κώστα Βαρώτσο στα καλλιτεχνικά, που γνώριζε το αντικείμενο. Σήμερα ο δήμος έχει την κ. Δασκαλάκη, η οποία είναι ανίδεη όσον αφορά στην τέχνη. Πού τη βρήκαν αυτήν που το μόνο που έχει κάνει είναι να γεμίσει την Αθήνα με καρδούλες μαξιλαράκια σαν αυτά που βάζουν τις βελόνες οι ράφτρες; Το πιο σκανδαλώδες βέβαια δεν είναι αυτό... 

Υπάρχουν και άλλα; 

Βέβαια! Μέσα σε όλα αυτά, μου έδωσαν και παράσημο από το υπουργείο Τουρισμού, πλακέτα το 2007. Έγραφε πάνω «Τιμής Ένεκεν, στον Τάκι, για την ανεκτίμητη προσφορά του στον ελληνικό τουρισμό». Από τη μία σε διώχνουν και από την άλλη σε βραβεύουν. Αν και είμαι φαλακρός, είναι να μη σου σηκώνονται οι τρίχες; 

Δηλαδή για έναν Έλληνα καλλιτέχνη θα ήταν καλύτερα να διαπρέψει στο εξωτερικό παρά στην Ελλάδα; 

Κοίταξε, η χώρα δεν επιτρέπει να κάνουμε μεγάλα πράγματα. Βέβαια, διεθνώς έχουμε αναδείξει σπουδαίους καλλιτέχνες: τον Σαμαρά, τη Χρύσα, τον Κουνέλη. Μπορείς όμως να αναπτυχθείς μόνο αν είσαι σε ένα μεγάλο καλλιτεχνικό κέντρο. Δεν τα βάζουμε με την Ελλάδα, όμως, επειδή δεν έγινε καλλιτεχνικό κέντρο. Στο Παρίσι πάνε και οι Αμερικάνοι ας πούμε, επειδή η Γαλλία είναι κέντρο. Δεν μπορούμε να αλλάξουμε τα κέντρα. Ούτε και αυτούς που έχουμε να τους διώχνουμε. Η Πινακοθήκη, πενήντα χρόνια τώρα, γιατί δεν μου έκανε μια έκθεση; Επειδή δεν είμαι σε καμία μαφία, ούτε ελληνική ούτε ξένη. 

Υπάρχει δηλαδή μια μαφία που προωθεί κάποιους καλλιτέχνες; 

Είναι μια μαφία που, αν δεν την γλείψεις, δεν σε δέχεται. Σιγά τώρα εγώ μη γλείψω την κυρία Λαμπράκη τη στιγμή που με παρακαλάνε τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. 

Η τέχνη υπηρετεί την επιστήμη ή η επιστήμη την τέχνη στο έργο σας; 

Πολλοί λένε πως ο Τάκις παντρεύει την τέχνη με την επιστήμη και άλλα τέτοια. Αλλά δεν το έχω κάνει πρώτος εγώ, προηγείται ο Λεονάρντο ντα Βίντσι. Απλά τότε στο Παρίσι, που πέρναγαν όλα τα κινήματα, ήμουνα ο μόνος που έβαλε τον ηλεκτρομαγνητισμό. Προσέθεσα το αόρατο μαγνητικό στοιχείο, την ψυχή του σιδήρου.

Προσπαθήσατε δηλαδή να δώσετε έτσι περισσότερη ενέργεια στο έργο; 

Πιστεύω ότι ένα έργο πρέπει να εκπέμπει ενέργεια. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει πάντα να υπάρχει ηλεκτρισμός ή μαγνητισμός. Τα έργα του Βαν Γκογκ είναι ηλεκτρικά. Όλα τα μεγάλα έργα εκπέμπουν μια ενέργεια. Αν δεν το κάνουν δεν είναι ζωντανά. Εγώ αντί να το κάνω ζωγραφικά, το κάνω με το μαγνήτη. Και αυτή η ενέργεια είναι αόρατη. Εμένα το δικό μου το ταλέντο είναι επιστημονικό, αλλά το εκφράζω μέσω της τέχνης. Εξάλλου και στο ΜΙΤ δημιουργήθηκε ένα τμήμα για τις τέχνες και τις επιστήμες. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε και εδώ στο ΚΕΤΕ.  

Νιώθετε ακόμα πρωτοπόρος; 

Νομίζω ότι είμαι γιατί δεν σταματάω πουθενά. Το σεξ και ο εγκέφαλος είναι τα τελευταία που πεθαίνουν στον άντρα. 

Κάνετε κάτι καινούργιο τώρα; 

Το statement είναι η μαγνητική ενέργεια πάντα. Αλλά προσπαθώ να το αποδώσω πιο προσιτά για το κοινό. Στο τελευταίο μου έργο έβαλα μια κοπέλα να δέχεται μαγνητικά κύματα, να ακούει μια μαγνητική μουσική και να αντιδρά ανάλογα. Το ευχαριστήθηκε το κοινό και το έδειξε και η τηλεόραση. Κάπου κρύψανε το μουνάκι και τα βυζιά. Γιατί το κάνανε; Το πιο ωραίο πράγμα στη γυναίκα δεν είναι το μουνί και το βυζί;

Η Αθήνα σαν πόλη μπορεί να χωρέσει μέσα της την τέχνη;  

Όχι, αλλά δεν φταίει αυτή. Γιατί έχεις ένα πάμπλουτο υπουργείο Πολιτισμού το οποίο δεν κάνει τίποτα. Ενώ έχουμε στελέχη, δεν τα χρησιμοποιούμε. Δεν έχουμε ένα σοβαρό υπουργό. Από τη μια ξοδεύουν άπειρα χρήματα που δεν ξέρουμε πού πάνε και από την άλλη οι ιδιώτες κάνουν πασαλείμματα. Όταν βάζουν χρήματα, τις περισσότερες φορές είναι για να ακουστεί το όνομά τους. Δυστυχώς! Είμαστε πολύ πίσω όσον αφορά την τέχνη. Η αγάπη για την τέχνη έχει φύγει από τον Έλληνα. Σκέφτεται άλλα πράγματα.  

Και γιατί μας επισκέπτονται τόσοι τουρίστες;  

Θεωρώ πως η πόλη δεν έχει αναπτυχθεί να είναι φιλόξενη. Δεν έχει μια κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρα. Δεν έχει ένα bistrοt της προκοπής. Στους ξένους βέβαια, μάλλον, θ' αρέσει αυτή η εμπειρία. Τους εξιτάρει, φαίνεται, η ακαταστασία που έχουμε ως πόλη. 

Εσείς περνάτε καλά στο Γεροβουνό;  

Έχω φυτέψει 600 κυπαρίσσια με τα χέρια μου και άλλα περίπου 900 δέντρα εδώ, στον κήπο μου. Όσοι έρχονται εδώ πέρα θα κάνουν το ίδιο. Δεν τους δίνω τσάμπα το οξυγόνο. Θα τους βάλω να σκάψουν για να δουν τη γλύκα. Θα βγάλουν λίγες φουσκάλες, αλλά θα τους περάσει. 

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ειρήνη Γερουλάνου: «Το μουσείο Μπενάκη ίσως να μην υπήρχε σήμερα αν δεν ήταν ο Άγγελος Δεληβορριάς»

Εικαστικά / Ειρήνη Γερουλάνου: Ο Άγγελος Δεληβορριάς όπως τον έζησα

Με αφορμή τη σημερινή συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ, η πρόεδρος της διοικητικής επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη μιλά στη LiFO για τον αναμορφωτή του μουσείου, Άγγελο Δεληβορριά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αυστραλή ανθρωπολόγος που έκανε την Ανάφη δεύτερη πατρίδα

Μάργκαρετ Κένα / Η Αυστραλή ανθρωπολόγος που έκανε την Ανάφη δεύτερη πατρίδα

Έφτασε πριν 50 χρόνια για την ανάγκη μιας διατριβής και ερωτεύτηκε τη φύση, τους ανθρώπους της και την ιδιαίτερη ιστορία της ως τόπος εξορίστων. Μια συνομιλία μαζί της και 18 ανέκδοτες φωτογραφίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστάσιος Σταλίκας: «Να δίνεις απλόχερα, να αμφισβητείς τον εαυτό σου και να μαθαίνεις διαρκώς»

Συνεντεύξεις / Αναστάσιος Σταλίκας: «Να δίνεις απλόχερα, να αμφισβητείς τον εαυτό σου και να μαθαίνεις διαρκώς»

Ο διακεκριμένος καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου και «πατέρας» της θετικής ψυχολογίας στην Ελλάδα μιλά στη LiFO για τη δύναμη των θετικών συναισθημάτων, την εποχή μας αλλά και για το πώς μπορεί η ζωή μας να έχει νόημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Νικόλας Γιατρομανωλάκης: «Η ραπ είναι μέρος του σύγχρονου πολιτισμού»

Συνεντεύξεις / Νικόλας Γιατρομανωλάκης: «Η ραπ είναι μέρος του σύγχρονου πολιτισμού»

Ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού μιλά στη LiFO για τα μέτρα στήριξης στους επαγγελματίες του πολιτισμού, τις αντιδράσεις του καλλιτεχνικού κόσμου, το Ακροπόλ, τη νομοθέτηση του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών και απαντά στο αν θα έδινε το Ηρώδειο στον ΛΕΞ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Χρήστος Κυρατσούς: Ο Έλληνας που βρίσκεται πίσω από τα μονοκλωνικά αντισώματα

Υγεία & Σώμα / Χρήστος Κυρατσούς: Ο Έλληνας που βρίσκεται πίσω από τα μονοκλωνικά αντισώματα

Ο διακεκριμένος Έλληνας επιστήμονας και αντιπρόεδρος Έρευνας Μολυσματικών Νόσων και Τεχνολογιών Ιικών Φορέων της αμερικανικής εταιρείας Regeneron μιλά στη LiFO για τη δημιουργία του κοκτέιλ αντισωμάτων για τον κορωνοϊό, την πορεία της πανδημίας και τα μυστικά μιας επιτυχημένης διαδρομής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μηνάς Καφάτος: «Γεννηθήκαμε από τα άστρα. Το σώμα μας είναι ένας μικρός πλανήτης»

Συνεντεύξεις / Μηνάς Καφάτος: «Γεννηθήκαμε από τα άστρα. Το σώμα μας είναι ένας μικρός πλανήτης»

Ο διακεκριμένος Έλληνας κοσμολόγος και καθηγητής Υπολογιστικής Φυσικής στο Πανεπιστήμιο Chapman της Καλιφόρνιας σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για τη συνείδηση, τον χρόνο, τη σκοτεινή ύλη, τη δύναμη του νου και την ευδαιμονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είδα πόλεις που λάτρεψα να σωριάζονται σε ερείπια και φίλους αγαπημένους να δολοφονούνται εν ψυχρώ»

Συνεντεύξεις / Δημήτρης Μπούρας: «Είδα πόλεις που λάτρεψα να σωριάζονται σε ερείπια και φίλους αγαπημένους να δολοφονούνται εν ψυχρώ»

Μια αποκαλυπτική συζήτηση με τον διακεκριμένο φωτορεπόρτερ και κοινωνικό ανθρωπολόγο για τις «άβολες αλήθειες» και τα «βολικά ψέματα» του πολέμου στην Ουκρανία αλλά και κάθε πολέμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κώστας Τσόκλης: «Δεν έχω πάει στην Εθνική Πινακοθήκη. Δεν με ενδιαφέρει αυτό το τριτογενές και κατώτερο παραγόμενο υλικό».

Εικαστικά / Κώστας Τσόκλης: «Δεν έχω πάει στην Εθνική Πινακοθήκη. Δεν με ενδιαφέρει αυτό το τριτογενές παραγόμενο υλικό»

Ο μεγάλος εικαστικός μιλά για την εποχή μας και την τέχνη, απαντά σε όσους τον κατηγορούν ως προβοκάτορα και αλαζόνα, εξηγεί γιατί δεν έχει πάει ακόμα στη νέα Εθνική Πινακοθήκη και προχωρά σε έναν απολογισμό ζωής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μαγιού Τρικεριώτη «ντύνει» τη νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ που γυρίζεται στην Αθήνα

Οθόνες / Η Μαγιού Τρικεριώτη «ντύνει» τη νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ που γυρίστηκε στην Αθήνα

Έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως ο Βογιατζής και ο Μαρμαρινός, ενώ έντυσε τον Βίγκο Μόρτενσεν, την Κρίστερν Στιούαρτ και 500 κομπάρσους στο νέο δυστοπικό φιλμ «Crimes of the Future» του αγαπημένου Καναδού σκηνοθέτη, που θα κάνει πρεμιέρα στις Κάννες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρία-Ντανιέλα Μαρούδα: «Εάν αφήσουμε να επιβραβευθεί ένας επιθετικός  πόλεμος, τελειώσαμε ως ανθρωπότητα»

Μαρία-Ντανιέλα Μαρούδα / «Εάν αφήσουμε να επιβραβευθεί ένας επιθετικός πόλεμος, τελειώσαμε ως ανθρωπότητα»

Ο πόλεμος στην Ουκρανία, τα εγκλήματα κατά αμάχων και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η Ευρώπη σε μια συζήτηση με την επίκουρη καθηγήτρια στο Πάντειο και πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας (ECRI).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κατερίνα Ευαγγελάτου: «Ήμουν άτυχη, αν και αυτό δεν θα ήθελα να ακούγεται σαν γκρίνια»

Θέατρο / Κατερίνα Ευαγγελάτου: «Ήμουν άτυχη, αν και αυτό δεν θα ήθελα να ακούγεται σαν γκρίνια»

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μιλά στη LiFO για το φετινό, φιλόδοξο πρόγραμμα της διοργάνωσης, για τις τεράστιες δυσκολίες των προηγούμενων δύο ετών, για τους νεωτερισμούς που επιχείρησε να φέρει στον θεσμό και κάνει έναν μικρό απολογισμό, λίγους μήνες πριν από τη λήξη της θητείας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Χειλουδάκη: «Είμαι πιο φτωχή και πιο πλούσια από ποτέ»

Συνεντεύξεις / Τζένη Χειλουδάκη: «Είμαι πιο φτωχή και πιο πλούσια από ποτέ»

Πριν από ακριβώς δέκα χρόνια ξεκίνησε μια άλλη περίοδος στη ζωή του πρώτου τρανς μοντέλου, που δεν έχει καμία σχέση με την προηγούμενη. Η Τζένη Χειλουδάκη λέει πως όλα αυτά τα χρόνια που μένει στη Σητεία προσπαθεί να εξαγνιστεί, πως σήμερα δεν έχει τίποτα και ταυτόχρονα έχει τα πάντα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ