Κριτική για «Το καινούργιο σπίτι» του Γκολντόνι, σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη

Κριτική για «Το καινούργιο σπίτι» του Γκολντόνι, σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη Facebook Twitter
Δεν αρκεί να εισέλθουμε σε ένα εκκεντρικό σύμπαν που αψηφά αισθητικά τις νόρμες της λογικής· καλό είναι, αφού εισέλθουμε, να συνεχίσουμε να βιώνουμε απρόσμενες εμπειρίες που αψηφούν κι εκείνες τις νόρμες της λογικής. Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας
0

Η Λουτσέτα, η υπηρέτρια (Στέλλα Βογιατζάκη), μοιάζει να έχει ξεπηδήσει από το σύμπαν των γιαπωνέζικων μάνγκα, ένα κορίτσι που δεν μεγαλώνει ποτέ, με τις ξανθές πλεξούδες του, μακριές σαν ουρές αλόγων, να επιστρατεύονται για να υπογραμμίσουν κάθε φωνητικό και κινησιολογικό νάζι.


Ο ταπετσιέρης Σγκουάλντο (Αντώνης Γκρίτσης) είναι ένας Έλβις με έντονο μακιγιάζ που αγωνιά για την έγκαιρη διεκπεραίωση των εργασιών στο παλάτσο του Αντζολέττο, στο οποίο ο νεόνυμφος ευγενής μετακόμισε για να εντυπωσιάσει την καλομαθημένη αριστοκράτισσα σύζυγό του. Ο Αντζολέττο (Ντένης Μακρής), με λευκό κολάν που τονίζει τα γεννητικά του όργανα, μαύρη μπέρτα που χαϊδεύει το πάτωμα και μια μακριά κόμη που τινάζεται σε κάθε περιστροφή του κεφαλιού του, περιφέρεται με απεριόριστη χάρη και επιδίδεται σε υπέροχες εστέτ πόζες ενός άλλου αιώνα, την ίδια στιγμή που η χρεοκοπία έχει χτυπήσει ήδη την πόρτα του.


Είναι πράγματι συναρπαστικό αυτό το «σπίτι» όπου συγκατοικούν οι πιο ασύνδετες και αλλόκοτες φιγούρες, εκπρόσωποι διαφορετικών εποχών, πολιτισμών και στυλ, λες και κάποιος αποφάσισε να φτάξει μια κιβωτό με τις σημαντικότερες αισθητικές ταυτότητες των τελευταίων αιώνων. Αναγεννησιακά αγάλματα μελαγχολικών αγγέλων, ιταλικά κοιμητήρια τυλιγμένα στην ομίχλη, μια γκόθικ μορφή ημίγυμνου χορευτή με δερμάτινο σορτς, μακριές βλεφαρίδες και αμέτρητα τατουάζ, ένας κόμης με χρυσή φόρμα γυμναστικής και τριχοφυΐα αλά Σάσα Μπάρον Kόεν, Βενετσιάνοι ευγενείς, υπέροχα κρινολίνα, μια ντίβα με παγέτες και μια οικογένεια βαμπίρ που μένει στον αποπάνω όροφο, αλλά θα μπορούσε να προέρχεται από τη Συνέντευξη με έναν βρικόλακα του Νιλ Τζόρνταν.


Τα όρια καταρρέουν: μεταξύ παρελθόντος και παρόντος, μεταξύ «υψηλού» και «χαμηλού», μεταξύ σοβαρού και αστείου. Ένας σαγηνευτικός πλουραλισμός αναδύεται, ένα παιχνίδι με τους κώδικες επιτυγχάνεται, ένα pastiche (συμπίλημα) προσφέρεται προς τέρψιν του θεατή, αντικαθιστώντας κάθε αξίωση αληθοφάνειας ή ιστορικής πιστότητας.


Τα όρια καταρρέουν: μεταξύ παρελθόντος και παρόντος, μεταξύ «υψηλού» και «χαμηλού», μεταξύ σοβαρού και αστείου. Ένας σαγηνευτικός πλουραλισμός αναδύεται, ένα παιχνίδι με τους κώδικες επιτυγχάνεται, ένα pastiche (συμπίλημα) προσφέρεται προς τέρψιν του θεατή, αντικαθιστώντας κάθε αξίωση αληθοφάνειας ή ιστορικής πιστότητας. Η ιστορία των αισθητικών τάσεων εξοβελίζει την «αληθινή» ιστορία: το θέατρο είναι η μόνη πραγματικότητα. Το παρελθόν μεταδίδεται μέσα από τις φανταχτερές ιδιότητες της εικόνας, μέσα από τις ιδιότητες της μόδας, μέσα από ένα «φιλμ νοσταλγίας».


Ο σκηνοθέτης και ο σκηνογράφος του (Κωνσταντίνος Σκουρλέτης) αποδεικνύουν ότι ένα κλασικό κείμενο δεν είναι ή δεν θα έπρεπε να είναι πεπερασμένο ως προς τη σκηνική του απόδοση. Ότι μέσα του μπορεί να κατοικεί ένας ολόκληρος θησαυρός αναφορών. Ότι μπορεί να προτάσσει τον δικό του ιδιαίτερο κόσμο, ετερογενή και αταξινόμητο, τρυφερό γέννημα ποικίλων εμπνεύσεων που γοητεύει και πείθει ακριβώς επειδή πιστεύει στον εαυτό του και τον εκφράζει, παραβιάζοντας τους «κανόνες» της συνοχής και της συνέπειας. Ένας εκλεκτικισμός με διάθεση συμφιλιωτική, υπερβατική, αλλά ταυτόχρονα ανάλαφρη και χιουμοριστική, που κινητοποιεί και κινητοποιείται από αυτό που ο Σίλερ αποκαλούσε Spieltrieb, δηλαδή «ορμή του παιχνιδιού».


Η προσπάθεια είναι πραγματικά πολύ δουλεμένη, τόσο στο εικαστικό κομμάτι όσο και στο κινησιολογικό (Τάσος Καραχάλιος): οι χαριτωμένα επιτηδευμένες πόζες και χειρονομίες προσφέρουν μια απολαυστική πλαστικότητα στα σώματα και μια έξοχη ειρωνική διάσταση στα λεγόμενα των ηρώων. Αυτό που προσωπικά μου έλειψε ήταν μια ακόμα μεγαλύτερη τόλμη ως προς την αφήγηση της ιστορίας, η οποία από μόνη της δεν παρουσιάζει και τόσο μεγάλο ενδιαφέρον για τον σύγχρονο θεατή.

Κριτική για «Το καινούργιο σπίτι» του Γκολντόνι, σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη Facebook Twitter
Είναι πράγματι συναρπαστικό αυτό το «σπίτι» όπου συγκατοικούν οι πιο ασύνδετες και αλλόκοτες φιγούρες. Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας


Κι ενώ, για παράδειγμα, ο σκηνοθέτης συλλαμβάνει την υπέροχη ιδέα να παρουσιάσει τις γειτόνισσες του Αντζολέττο ως δύο υπέρκομψες παρακμιακές βαμπιρέλες, δημιουργώντας έτσι μια άρρητη υπο-πλοκή, μια μυστική συνωμοσία με τον θεατή που εισπράττει αυτό το αναχρονιστικό παιχνίδι και το απολαμβάνει σιωπηλά, δεν βρίσκει τον τρόπο να εφαρμόσει την ίδια αρχή και στις υπόλοιπες παραμέτρους των σχέσεων που αναπτύσσονται, παρά μόνον, όπως είπαμε, σε επίπεδο όψης. Αυτό όμως δεν είναι αρκετό για να διατηρήσει ακμαία την εμπλοκή του θεατή. Εφόσον δεν υπάρχει καμία αληθινή αγωνία για την εξέλιξη, και οι ήρωες –ματαιόδοξοι, αλαζόνες, κενοί– δεν μπορούν να ασκήσουν ιδιαίτερη έλξη, εναπόκειται στη σκηνοθεσία να τραβήξει τα πράγματα στα άκρα, να φανεί περιπετειώδης, να αιφνιδιάσει κατ' επανάληψη και όχι μόνον αρχικώς τις προσδοκίες του θεατή.


Με άλλα λόγια, δεν αρκεί να εισέλθουμε σε ένα εκκεντρικό σύμπαν που αψηφά αισθητικά τις νόρμες της λογικής· καλό είναι, αφού εισέλθουμε, να συνεχίσουμε να βιώνουμε απρόσμενες εμπειρίες που αψηφούν κι εκείνες τις νόρμες της λογικής. Ειδαλλιώς «βολευόμαστε» και ακολουθούμε στωικά τα τεκταινόμενα ως το αναμενόμενο τέλος τους.


Οι ηθοποιοί φέρουν εις πέρας με ενθουσιασμό και ακρίβεια όλα όσα τους ζητούνται. Εκτός των προαναφερθέντων, αξίζει να σταθεί κανείς στην Εύη Σαουλίδου που αρνείται τον εύκολο δρόμο για να φτάσει στην ηρωίδα της Καικιλία: την «κοιτάζει» καθαρά και αβίαστα, ενώ η μακρά «απολογία» του τέλους, ενώπιον του πλούσιου θείου και σωτήρα, υπνωτίζει τον θεατή με την αμεσότητά της.
Απολαυστικότερη όλων, θα έλεγα, αποδεικνύεται η Μαρία Πανουργιά: η επιβλητική Κέκκα με την αυστηρή βικτοριανή τουαλέτα, τη θεόρατη πλατινέ περούκα και τα ιλιγγιώδη κόκκινα νύχια εντυπώνεται στο θυμικό του θεατή χάρη στην κωμική νωχέλεια της φωνής και του σώματός της, που πλάθει μια εντελώς ιδιοσυγκρασιακή περσόνα εκεί που δεν το περιμένει κανείς.


Η μουσική του Πάνου Ηλιόπουλου, τέλος, καταγράφει υποβλητικά το βύθισμα των ηρώων και εναρμονίζεται ατμοσφαιρικά με το αισθητικό στίγμα της παράστασης.

Κριτική για «Το καινούργιο σπίτι» του Γκολντόνι, σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη Facebook Twitter
Οι ηθοποιοί φέρουν εις πέρας με ενθουσιασμό και ακρίβεια όλα όσα τους ζητούνται. Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας
Κριτική για «Το καινούργιο σπίτι» του Γκολντόνι, σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη Facebook Twitter
Η προσπάθεια είναι πραγματικά πολύ δουλεμένη, τόσο στο εικαστικό κομμάτι όσο και στο κινησιολογικό (Τάσος Καραχάλιος). Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας
Κριτική για «Το καινούργιο σπίτι» του Γκολντόνι, σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης και ο σκηνογράφος του (Κωνσταντίνος Σκουρλέτης) αποδεικνύουν ότι ένα κλασικό κείμενο δεν είναι ή δεν θα έπρεπε να είναι πεπερασμένο ως προς τη σκηνική του απόδοση. Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας
Κριτική για «Το καινούργιο σπίτι» του Γκολντόνι, σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη Facebook Twitter
Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας
Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ