Τέσσερις εικαστικές εκθέσεις που θα συζητηθούν προσεχώς

Τέσσερις εικαστικές εκθέσεις που θα συζητηθούν προσεχώς Facebook Twitter
Jaune de Cadmium, 2017. Acrylic on Cibachrome, 155 x 232 x 4 cm (framed)
0

Ο Τρούμαν Καπότε, στην περίφημη νουβέλα του Πρόγευμα στο Τίφανις, περιφρονεί τον υπέροχο μήνα Απρίλιο και εκθειάζει το φθινόπωρο ως την εποχή που έκλεψε από την άνοιξη τον ρόλο της «σεζόν κάθε καινούργιας αρχής». Στα 61 χρόνια που πέρασαν από την έκδοση του βιβλίου, όλοι οι εμπλεκόμενοι στον κόσμο των εικαστικών τεχνών θα επιβεβαίωναν αβίαστα πως το φθινόπωρο είναι η «νέα άνοιξη» αλλά και ότι φέρνει τη σπαζοκεφαλιά μια δύσκολης επιλογής μέσα από μια όλο και πλουσιότερη προσφορά ερεθισμάτων που διεκδικούν να κατακτήσουν τη μνήμη και να δεσμεύσουν το ενδιαφέρον μας.

Το κάνει όπως ο Βαν Γκογκ. Ο Γάλλος καλλιτέχνης Bertrand Lavier (γ. 1949) έχει καταξιωθεί διεθνώς χάρη στα ready-made έργα του που δημιουργεί επικαλύπτοντας καθημερινά χρηστικά είδη βιομηχανικής παραγωγής (π.χ. ένα ψυγείο) με χρώμα ή με πάστα μπογιάς, στην οποία διακρίνονται επιδεικτικά οι αυλακιές από τις τρίχες του πινέλου – μια διαδικασία που ο ίδιος σαρκαστικά έχει ονομάσει «τεχνική Βαν Γκογκ». Συχνά ενσωματώνει σε αυτά ή στη ζωγραφική του μορφές που μας παρέδωσε η pop art ή που, γενικότερα, λατρεύει και αναδεικνύει η μαζική κουλτούρα. Ο Lavier διαπερνά τα όρια που κατά παράδοση διαχωρίζουν τη ζωγραφική από τη γλυπτική με στόχο να υπογραμμίσει εμφατικά τη δημιουργία υβριδικών μορφών, τις οποίες συχνά υψώνει πάνω σε «απρόσμενα βάθρα» και γενικότερα φροντίζει να δείχνουν εντελώς ξεκομμένες από το αναμενόμενο συγκείμενό τους. Όλα αυτά στοχεύουν στην αποσταθεροποίηση της πρόσληψης του έργου από τον θεατή, καθώς επίσης και σε έναν κλονισμό του οποιουδήποτε προϊδεασμού του γι' αυτό που θα αντικρίσει. Το 2012 το Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι οργάνωσε μεγάλη αναδρομική έκθεση στο έργο του, ενώ πέρσι μια μεγάλη ατομική του φιλοξενήθηκε στο Espace Louis Vuitton του Τόκιο. Επίσης, έχει εκθέσει στα σπουδαιότερα μουσεία και δημόσιες αίθουσες τέχνης της Ευρώπης. Τώρα, για πρώτη φορά και στην Ελλάδα, με φρέσκια δουλειά, από 3/10 έως 21/11, στην γκαλερί Bernier/Eliades.

Τέσσερις εικαστικές εκθέσεις που θα συζητηθούν προσεχώς Facebook Twitter
Στην έκθεση στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Τέχνης State of Concept, οι Forensic Architecture θα παρουσιάσουν υλικό από διάφορες διεθνείς υποθέσεις με κοινό αντικείμενο τις «χαρτογραφήσεις βίας»


Πρωτοεμφανιζόμενη, γεννημένη για να μεσουρανεί.
Ένα νέο σχήμα παρουσίασης τους προγράμματός της εγκαινιάζει η γκαλερί The Breeder, με στόχο ο επισκέπτης να έχει τη δυνατότητα να έρθει σε επαφή με τη φάση παραγωγής της καλλιτεχνικής δουλειάς. Έτσι, η γκαλερί θα διατίθεται στον εκάστοτε προσκεκλημένο καλλιτέχνη ως χώρος εργαστηρίου του επί ένα δίμηνο, και ταυτόχρονα θα δέχεται εκεί κόσμο υπό την έννοια ενός ανοιχτού στο κοινό ατελιέ. Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να παρακολουθούν τη δημιουργία των έργων, να συζητούν με τον/την δημιουργό και όταν πλέον το έργο θα παρουσιάζεται ολοκληρωμένο, θα το προσλαμβάνουν με την αυξημένη ευαισθησία του θεατή που το προσέγγισε ήδη από τη φάση του καλλιτεχνικού προβληματισμού και της παραγωγής ιδεών που οδήγησαν στην ολοκλήρωσή του. Πρώτη προσκεκλημένη του νέου προγράμματος είναι η πρωτοεμφανιζόμενη Ariana Papademetropoulos (γ. 1990), Αμερικανίδα από το L.A., ελληνικής και κατά το άλλο ήμισυ αργεντινής καταγωγής. Η Papademetropoulos τρέφει μια ασυνήθιστη αγάπη (στα όρια της εμμονής) για το παλιό Hollywood και τη λάμψη του της πρώτης χρυσής εποχής του, όπως αυτή προκύπτει μέσα από τις σελίδες των περιοδικών αρχιτεκτονικής και διακόσμησης. Τα έργα της περιλαμβάνουν ζωγραφική, βίντεο και εγκαταστάσεις. Στις συνθέσεις της εσωτερικών χώρων εισβάλλουν ως εγκάθετες αφηγήσεις διάφορες άλλες εικονοπλαστικές συνθέσεις, στις οποίες πρωτοστατούν η μεταφυσική και η ονειρική διάσταση των πραγμάτων και των καταστάσεων. Η Papademetropoulos ξεκινά να εργάζεται σύντομα και το κοινό μπορεί να την επισκέπτεται στο ατελιέ-γκαλερί. Τα επίσημα εγκαίνια για το ολοκληρωμένο έργο της θα γίνουν γύρω στις 25 Οκτωβρίου (κατόπιν οριστικής σχετικής ανακοίνωσης).

Βία δύο ταχυτήτων. Forensic architecture σημαίνει επί λέξει «δικανική αρχιτεκτονική» και αν έπρεπε κάποιος να το αποδώσει λίγο (ή και εντελώς) ελεύθερα, θα έλεγε ότι πρόκειται για μια «αρχιτεκτονικής μεθοδολογίας» μελέτη και διερεύνηση του εκάστοτε κοινώς αποδεκτού αισθήματος του δικαίου. Με την ονομασία Forensic architecture νοείται επίσης σήμερα ένα αναδυόμενο πεδίο ακαδημαϊκής έρευνας, καθώς και ένας οργανισμός ‒μια υπηρεσία‒ ερευνών που ξεπήδησε από το διαβόητο για τις πρωτοποριακές αναζητήσεις του Πανεπιστήμιο Goldsmiths του Λονδίνου. Η «υπηρεσία» αναλαμβάνει έρευνες με κύριο αντικείμενο την καταστολή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Στην Ελλάδα ασχολήθηκε με τις υποθέσεις Φύσσα και Ζακ Κωστόπουλου.


Στην έκθεση στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Τέχνης State of Concept, την οποία επιμελείται η ιδρύτριά του Ηλιάνα Φωκιανάκη, οι Forensic Architecture θα παρουσιάσουν υλικό από διάφορες διεθνείς υποθέσεις με κοινό αντικείμενο τις «χαρτογραφήσεις βίας», όπου η βία, ήδη από τον τίτλο της έκθεσης, διακρίνεται σε «γρήγορη» (που είναι η εμφανής και ευθέως αντιληπτή άσκησή της) και σε «αργή» (που εκδηλώνεται με λανθάνοντα τρόπο, προτού συντελεστεί οριστικά και γίνει αισθητός ο αντίκτυπός της, όπως συμβαίνει π.χ. με την κλιματική αλλαγή, τη ρίψη μολυσματικών αποβλήτων στο περιβάλλον κ.λπ.).


Το υλικό που θα παρουσιάσουν είναι κυρίως φωτογραφίες που, ενώ φαινομενικά μοιάζουν να προέρχονται από το στοκ κοινών φωτογραφιών τεκμηρίωσης όπως τις γνωρίζουμε από την ειδησεογραφία, οι επεμβάσεις που κάνουν πάνω τους οδηγούν σε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον αισθητικό αποτέλεσμα. State of Concept Athens, Τούσα Μπότσαρη 19, Κουκάκι. Εγκαίνια 27/9, από 28/9 έως 23/11.

Νέα δραστηριότητα εκτός έδρας. Με την ονομασία ampersand, που στα αγγλικά είναι ο χαρακτήρας «&», ο οποίος αποτελεί διεθνές σύμβολο της λέξης «και», η γκαλερί RODEO και η ιδιοκτήτριά της Σύλβια Κούβαλη ξεκινούν έναν καινούργιο κύκλο εκθέσεων, ο οποίος έχει ως στόχο του την παρουσίαση αντικειμένων τέχνης και χρηστικών αντικειμένων που κατασκευάζονται από Έλληνες αλλά και ξένους τεχνίτες και καλλιτέχνες. Πρόκειται για μια σοβαρή απόπειρα επαναφοράς της έννοιας του «πολλαπλού» έργου τέχνης στο φάσμα των γκαλερί που βρίσκονται στη θεωρούμενη αιχμή του δόρατος της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας. Η πρώτη φορά διοργάνωσης του ampersand θα γίνει σε διαμέρισμα στην οδό Μαυρομματαίων 43 και θα παρουσιαστεί το έργο του designer Savva Laz, αποφοίτου της Σχολής Τέχνης και Σχεδίου της Λωζάνης. Ο Laz θα δείξει μια σειρά έργων με τον τίτλο «Trashformers», τα οποία είναι φτιαγμένα από υλικά συσκευασίας κυρίως ηλεκτρικών συσκευών που συλλέγει από εκεί όπου βρίσκονται πεταμένα. Δημιουργεί έτσι έπιπλα που σκοπός τους είναι (εκτός από το να χρησιμοποιηθούν) να υπονομεύσουν τον ρόλο του design και των designers στις μέρες μας. Εγκαίνια στις 17/9 και στη συνέχεια κατόπιν ραντεβού μέχρι τις 28 Σεπτεμβρίου.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Τσίκι - τσίκι»: Μια συναρπαστική έκθεση του Αλέξη Ακριθάκη έρχεται στο Μουσείο Μπενάκη

Εικαστικά / «Τσίκι - τσίκι»: Μια συναρπαστική έκθεση του Αλέξη Ακριθάκη έρχεται στο Μουσείο Μπενάκη

Περί τα ογδόντα έργα από αυτά που έχουν χαρακτηριστεί «τσίκι-τσίκι» απαρτίζουν τη νέα σημαντική έκθεση για τον υπέροχο Έλληνα του Βερολίνου, τον Αλέξη Ακριθάκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Όλα όσα θα δούμε στο Μουσείο Μπενάκη μετά το καλοκαίρι

Culture / Όλα όσα θα δούμε στο Μουσείο Μπενάκη μετά το καλοκαίρι

Σημαντικά έργα του Αλέξη Ακριθάκη, ένα μεγάλο αφιέρωμα στον αρχιτέκτονα Ιωάννη Δεσποτόπουλο και το Bauhaus, μια εισαγωγή στο έργο του Christian Zervos, ενός από τους μεγάλους «αγνοημένους» της Ιστορίας της Τέχνης, και πολλά άλλα που θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε απ' τον Σεπτέμβριο.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X» το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ