«Γαργάρες Πετρελαίου»: H σύγχρονη τέχνη σχολιάζει την ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας

«Γαργάρες Πετρελαίου»: H σύγχρονη τέχνη σχολιάζει την ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας Facebook Twitter
Η παρέμβαση «In Search of Happiness» στο «δέρμα» της Breeder, που κατά παράδοση τα τελευταία χρόνια καλεί καλλιτέχνες να διαμορφώσουν εικαστικά την πρόσοψή της, παίζει με τον διεθνή ναυτικό κώδικα, στον οποίο κάθε σημαία αντιστοιχεί σε ένα γράμμα του λατινικού αλφαβήτου ή σε μια μικρή φράση. Arbit City, In Search of Happiness, 2017. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Οι παρέες ανέκαθεν ήταν μεγάλη δύναμη στην τέχνη. Δημιουργικά μυαλά που ενώνουν τις ιδέες τους, τις αισθητικές τους επιρροές και την όρεξή τους για αλλαγή καταφέρνουν θαύματα.


Οι Arbit City, εκτός από καλλιτεχνική κολεκτίβα, είναι καταρχάς μια δεμένη παρέα. Πέντε παιδιά που γνωρίζονται από την ΑΣΚΤ και, εκτός από σόλο καλλιτέχνες, δρουν και δημιουργούν από το 2011 υπό μορφή ομάδας.

Έπειτα από ποικίλες και ενδιαφέρουσες παρεμβάσεις, σε εξωτερικούς ως επί το πλείστον χώρους, ήρθε η ώρα για την πρώτη τους σόλο έκθεση στην γκαλερί The Breeder.

Τι είναι όμως οι μάλλον επίκαιρες, τον τελευταίο καιρό «Γαργάρες Πετρελαίου» και η «πονεμένη ιστορία τους» που θα παρουσιάσουν και πώς συνδέονται με τις πολύχρωμες σημαίες που έχουν υψωθεί στην πρόσοψη του κτιρίου της γκαλερί;

Στόχος της ομάδας δεν είναι σε καμία περίπτωση να κατακρίνει τακτικές αλλά να αναδείξει ένα πολύ ζωηρό και συναισθηματικό υπόβαθρο που αφήνει το αποτύπωμά του στη δημόσια ζωή.


Συνάντησα τους τρεις από τους πέντε της ομάδας μία μέρα πριν από το στήσιμο της έκθεσης και το πρώτο πράγμα που μου ζήτησαν ευγενικά ήταν να μην αποκαλύψω ούτε τα ονόματα ούτε τα πρόσωπά τους.

«Μα, αυτά τα κάνουν συνήθως οι γκραφιτάδες», τους λέω, «σας έχει καταστρέψει όλους ο Banksy!» και μου εξηγούν ότι είναι ένα δικό τους παιχνίδι που δεν τηρείται αυστηρά, υπό την έννοια ότι όλοι οι γνωστοί τους γνωρίζουν ποιοι είναι οι Arbit City, ωστόσο θέλουν να διατηρούν ένα μυστήριο ως προς τις προσωπικές τους ταυτότητες και να ενισχύουν το αίσθημα της συλλογικότητας στη δουλειά που κάνουν στο πλαίσιο της κολεκτίβας.

Δύο κορίτσια, λοιπόν, κι ένα αγόρι, πιτσιρικάδες όλοι, κάτω των 30, με προσωπικές εκθέσεις και εικαστική παρουσία σε Ελλάδα και εξωτερικό, μου μιλούν χωρίς να τους ενδιαφέρει να καταγραφεί ποιος ακριβώς λέει τι.

«Γαργάρες Πετρελαίου»: H σύγχρονη τέχνη σχολιάζει την ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας Facebook Twitter
Αrbit City, Paradise Paper, 2017, ακρυλικό σε εκτύπωση μελανιού. Παραχώρηση γκαλερί Τhe Βreeder, Aθήνα.


Από τα πρώτα τους έργα ήταν ένα βιβλίο για τους δρόμους κοντά στην πλατεία Βάθη, που έχουν ονόματα Γάλλων φιλελλήλων διαφωτιστών, το οποίο σχολίαζε τη σχέση που έχουν τα πρόσωπα αυτά και οι ιδέες τους με τη διαδικασία ονοματοθεσίας των δρόμων και το πώς αυτό λειτουργεί ιστορικά ή αποτυγχάνει. Σκεφτείτε, δηλαδή, την εικόνα της Σατωβριάνδου στην Ομόνοια και πόσο άσχετη είναι με τις ιδέες του Σατωμπριάν.

Έχουν ασχοληθεί επίσης με μια σειρά χιουμοριστικών προτάσεων για ουτοπικές παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο με αφορμή τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, τις οποίες μάλιστα είχαν «καταθέσει» και στον ίδιο τον Μπουτάρη, καθώς και με έργα στο Green Park, στον Ναυτικό Όμιλο Βουλιαγμένης και στην πρόσφατη Μπιενάλε της Αθήνας στο παλιό Χρηματιστήριο.


Πλέον έχουν εστιάσει στη δημιουργία μιας αφήγησης για τα μεγάλα ιδιωτικά ιδρύματα, αρχής γενομένης από το πώς η προσωπική ιστορία του Νιάρχου και του Ωνάση πέρασε στην ιστορία των αντίστοιχων ιδρυμάτων και πώς αυτό επηρεάζει τον δημόσιο χώρο και τον πολιτισμό μέχρι και σήμερα.

«Έχουμε εισαγάγει πολλά στοιχεία που έχουν τραγικό, μυθολογικό, μεσαιωνικό, επικό χαρακτήρα. Έχουμε φτιάξει μια γλώσσα που αναπτύσσεται οργανικά από έργο σε έργο και μιλάει για τους μηχανισμούς της εξουσίας αλλά και για το πώς αλληλεπιδρούν στρατηγικές και προσωπικές ιστορίες. Τα έργα μπορεί να είναι ποιητικά, αστεία, αλλά μιλούν γι' αυτές τις ιστορίες σε βάθος».

«Γαργάρες Πετρελαίου»: H σύγχρονη τέχνη σχολιάζει την ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας Facebook Twitter
Arbit City, Fondling Tusks, 2017, neon, 147x57 cm. Παραχώρηση γκαλερί Τhe Βreeder, Aθήνα.


Πώς προέκυψε όμως τόσο παθιασμένο ενδιαφέρον για τις ιστορίες των δύο πιο ισχυρών οικογενειών της Ελλάδας σε νεαρούς καλλιτέχνες;

«Όλα ξεκίνησαν την περίοδο που ανακοινώθηκε το σχέδιο της πεζοδρόμησης της Πανεπιστημίου από το Ίδρυμα Ωνάση, στο πλαίσιο του ReThink Athens. Τότε αρχίσαμε να σκαλίζουμε όλες αυτές τις δράσεις των ιδρυμάτων, ενώ λίγα χρόνια νωρίτερα είχε ανακοινωθεί ότι ο Ρέντσο Πιάνο θα σχεδίαζε το ΚΠΣΙΝ.

»Άρχισε να μας ενδιαφέρει η ιδέα της "κλειστής σφαίρας" που αποτελεί η ναυτιλία μέσα στην κοινωνία και το πώς αυτή η δύναμη μπορεί να επηρεάσει τα πράγματα, θετικά ή αρνητικά. Μας αρέσει να μιλάμε για την Αθήνα και την Ελλάδα και η ναυτιλία είναι ένα μεγάλο μέρος της εθνικής μας αφήγησης.

»Στόχος της ομάδας όμως δεν είναι σε καμία περίπτωση να κατακρίνει τακτικές αλλά να αναδείξει ένα πολύ ζωηρό και συναισθηματικό υπόβαθρο που αφήνει το αποτύπωμά του στη δημόσια ζωή. Παράλληλα, αυτή η αφήγηση μιλά για τον άνθρωπο και τα κίνητρά του για εξουσία, την επιρροή, τις γυναίκες, τον έρωτα, τα σεξουαλικά ένστικτα».


Η παρέμβαση «In Search of Happiness», λοιπόν, στο «δέρμα» της Breeder, που κατά παράδοση τα τελευταία χρόνια καλεί καλλιτέχνες να διαμορφώσουν εικαστικά την πρόσοψή της, παίζει με τον διεθνή ναυτικό κώδικα, στον οποίο κάθε σημαία αντιστοιχεί σε ένα γράμμα του λατινικού αλφαβήτου ή σε μια μικρή φράση.

Το πρότζεκτ των Arbit City περιλαμβάνει μια σειρά από κωδικοποιημένες φράσεις που θα αλλάζουν σε τακτά διαστήματα – η πρώτη έχει αναρτηθεί ήδη και δεν θα σας αποκαλύψουμε τι λέει. Οι καλλιτέχνες σάς καλούν να την αποκωδικοποιήσετε μόνοι σας, με βάση το υπόμνημα που έχει αναρτηθεί στην είσοδο της γκαλερί!

«Γαργάρες Πετρελαίου»: H σύγχρονη τέχνη σχολιάζει την ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας Facebook Twitter
Arbit City, Paradise Paper, 2017, ακρυλικό σε εκτύπωση μελανιού. Παραχώρηση γκαλερί The Breeder, Αθήνα.


Το παιχνίδι των Arbit City με τη σύγχρονη τέχνη και τη ναυτιλία συνεχίζεται και εντός της γκαλερί, στον βασικό εκθεσιακό χώρο και στο υπόγειο, όπου θα στηθούν έξι πίνακες, μία μεγάλη σημαία, ένα μεγάλο μαρμάρινο γλυπτό, τρία μικρότερα κι ένα πρωτότυπο ηχοτοπίο.

«Κάθε έργο έχει διαφορετικές ανάγκες. Δεν έχουμε όλοι το ίδιο training στα διάφορα υλικά, οπότε αλληλοκαλυπτόμαστε σε γνώσεις και τεχνικές, σε μεγάλο εύρος. Συχνά τα έργα περνούν από τα χέρια όλων, τα πρότζεκτ πάντα συναποφασίζονται έπειτα από πλάκες και συζητήσεις.

»Είναι σημαντικό να ανήκεις κάπου μόνο αν το αισθάνεσαι ως ανάγκη και αν καλύπτεις σημαντικές ανησυχίες, καλλιτεχνικές και εκφραστικές. Εδώ φεύγει η προσωπική μας ταυτότητα, που είναι συγκεκριμένη, και παίρνουμε την ταυτότητα της ομάδας, επίσης πολύ συγκεκριμένη, πρακτικά και θεματικά.

»Οι ταυτότητες αυτές άλλες φορές συναντιούνται, άλλες όχι. Απελευθερωνόμαστε από τον εαυτό μας και ακολουθούμε την ομάδα. Γι' αυτό δεν θέλουμε να έχουμε ονόματα».

«Γαργάρες Πετρελαίου»: H σύγχρονη τέχνη σχολιάζει την ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας Facebook Twitter
Arbit City, Ethereal Kiss, 2017, neon, 147x153 cm. Παραχώρηση γκαλερί The Breeder, Αθήνα.

Info:

Arbit City - «Oil Gargles»

Εγκαίνια: 15/3, 20:00

Διάρκεια Έκθεσης: 15/3-14/4

Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ. 12:00-20:00, Σάβ. 12:00-18:00

The Breeder, Ιάσονος 45, 210 3317527, www.thebreedersystem.com

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM