Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter

Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο

0

Mια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έκθεση εγκαινιάζει το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, στις 15 Μαρτίου στο Μέγαρο Εϋνάρδου, με τίτλο «Δημήτρης Α. Φατούρος, Εικαστική Δίοδος, Αρχείο 1966».


Η έκθεση είναι μια γνωριμία με το ζωγραφικό έργο του Δημήτρη Φατούρου, ένα έργο που αρχίζει να διαμορφώνεται στο τέλος της δεκαετίας του '40, αναπτύσσεται δυναμικά και με διάφορες μορφές τα επόμενα δεκαπέντε χρόνια, για να διακοπεί συνειδητά το 1966.


Στην πραγματικότητα, ωστόσο, ο γνωστός αρχιτέκτονας, που μαθήτευσε κοντά στον ζωγράφο Παναγιώτη Μάρθα για δύο χρόνια και από το 1953 έως το 1959 ήταν επιμελητής στο ΕΜΠ, στον Δημήτρη Πικιώνη και στον Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα, δεν σταμάτησε ποτέ να ασχολείται με το «εικαστικό φαινόμενο».

Ο διεπιστημονικός χαρακτήρας, οι συχνές αναφορές στον ποιητικό μοντερνισμό, η επεξεργασία διαχρονικών φιλοσοφικών εννοιών και προπαντός το «πάθος για τη σωματικότητα» και η ερωτική αντιμετώπιση του τοπίου, είναι δομικά στοιχεία της δουλειάς του Φατούρου.


Έτσι, στις αρχές της δεκαετίας του '80 το σχέδιο εμφανίζεται ξανά, αν και σποραδικά, αυτή τη φορά ως μέρος της προβληματικής του για το μορφολογικό χάος του αστικού τοπίου, ενώ, στο τέλος της ίδιας δεκαετίας, το συνεχές ενδιαφέρον του για τη σχισμή και το κενό, τον οδηγεί στην κατασκευή μιας ενότητας έργων με ξύλο και καθρέφτη.

Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Φατούρος το 1958


Η έκθεση περιλαμβάνει περισσότερα από 120 ζωγραφικά έργα καθώς και συμπληρωματικό υλικό σε προθήκες, που αποτελείται από 95 σχέδια, λάδια και σκίτσα –έργα που ξαφνιάζουν με τη ζωντάνια του χρώματος, την ευαισθησία και τη φρεσκάδα της σκέψης που περιέχουν.

Ένα μεγάλο μέρος αυτού του έργου -περίπου τα δύο τρίτα- εκτίθεται για πρώτη φορά, έχοντας παραμείνει έως σήμερα άγνωστο, ακόμα και σε συνεργάτες του Δημήτρη Φατούρου, ο οποίος ήταν Πρύτανης του ΑΠΘ από το 1983 έως το 1988 και έγινε ευρύτερα γνωστός όταν διετέλεσε Υπουργός Παιδείας από τον Οκτώβριο του 1993 έως τον Ιούλιο του 1994, στην τελευταία κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου.


Ο διεπιστημονικός χαρακτήρας, οι συχνές αναφορές στον ποιητικό μοντερνισμό, η επεξεργασία διαχρονικών φιλοσοφικών εννοιών και προπαντός το «πάθος για τη σωματικότητα» και η ερωτική αντιμετώπιση του τοπίου, είναι δομικά στοιχεία της δουλειάς του Φατούρου και η βασική αιτία που το έργο του διατηρήθηκε αναλλοίωτο στο πέρασμα των χρόνων.


Ο πλουραλισμός που διακρίνει τα έργα της έκθεσης αντικατοπτρίζει την πολύπλευρη προσωπικότητα του δημιουργού τους και πιστοποιεί μια παραγνωρισμένη αλήθεια: εκτός από αρχιτέκτων και πανεπιστημιακός που ασχολήθηκε με την τεχνοκριτική, την επιμέλεια εκθέσεων και την ποίηση, ο Δημήτρης Φατούρος υπήρξε ένας από τους σημαντικούς καλλιτέχνες της γενιάς του, στην οποία ανήκουν, μεταξύ άλλων, ο Βαλέριος Καλούτσης, ο Νίκος Κεσσανλής, ο Βλάσης Κανιάρης, ο Δημήτρης Κοντός.

Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1962. Λάδι σε καμβά, 83 x 67 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1962. Λάδι σε χάρντμπορντ, 91 x 61 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1963. Μελάνι σε χαρτί, 21 x 29 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο,1963. Μεικτή τεχνική σε χαρτί, 21 x 29 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1963. Μεικτή τεχνική σε χαρτί, 21,5 x 29 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1961. Μελάνι σε χαρτί, 30,2 x 37,5 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1961. Μελάνι σε χαρτί, 30,2 x 37,5 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1964. Μεικτή τεχνική σε καμβά, 83,5 x 63 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1966. Μελάνι σε χαρτί, 56 x 43 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1981. Μελάνι σε χαρτί, 18 x 24,5 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1963. Μεικτή τεχνική σε χαρτί, 29 x 21,5 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Ζευγάρι 1950, Τέμπερα και μολύβι σε χαρτί.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1963. Μεικτή τεχνική σε χαρτί, 36 x 22 εκ.


Info:

Μέγαρο Εϋνάρδου

Αγ. Κωνσταντίνου 20 & Μενάνδρου, Αθήνα. Τηλέφωνα: 210 5223101, 210 3234267

Διάρκεια έκθεσης: 15 Μαρτίου - 28 Απριλίου

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή: 10:00-18:00, Σάββατο: 11:00-17:00

Είσοδος ελεύθερη

 

Εικαστικά
0

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Αντωνάκης Χριστοδούλου / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ