«Η τάξη μας»: Αυτή είναι η συγκλονιστική αληθινή ιστορία της παράστασης που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο

«Η τάξη μας»: Αυτή είναι η συγκλονιστική αληθινή ιστορία της παράστασης που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
Aπό την παράσταση «Η τάξη μας» του Ταντέους Σλομποντζιάνεκ που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο. Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας
1

Το θεατρικό έργο «Η τάξη μας» του Ταντέους Σλομποντζιάνεκ, το οποίο ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά, γραμμένο μόλις το 2009, βασίζεται σε ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα, σε μία από τις πιο μαύρες σελίδες της σύγχρονης Ιστορίας της Πολωνίας. Στο πογκρόμ και στην εξολόθρευση σχεδόν ολόκληρης της εβραϊκής κοινότητας της μικρής πόλης Γεντβάμπνε κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν η χώρα βρισκόταν υπό γερμανική κατοχή, από τους ίδιους τους Πολωνούς κατοίκους της. Δηλαδή καθημερινοί άνθρωποι στράφηκαν εναντίον συμπολιτών, γειτόνων, ίσως και φίλων ή συμμαθητών τους στο σχολείο, απλώς και μόνο λόγω του διαφορετικού τους θρησκεύματος, εξολοθρεύοντάς τους με έναν από τους πιο ειδεχθείς τρόπους. Αφανίζοντας διά παντός μια κοινότητα που είχε παρουσία εκεί από τον 18ο αι. και αριθμούσε, σύμφωνα με απογραφή του 1921, τουλάχιστον 757 άτομα, αριθμός που αντιστοιχούσε στο 62% του πληθυσμού. Μια σημαντική παρουσία, χαρακτηριστικό αρκετών κωμοπόλεων της προπολεμικής Πολωνίας.


Η ναζιστική Γερμανία εισέβαλε στην Πολωνία την 1η Σεπτεμβρίου του 1939 καταλαμβάνοντας ολόκληρη τη χώρα, συμπεριλαμβανομένης της ανατολικής πλευράς, όπου βρίσκεται το Γεντβάμπνε. Μόλις 17 ημέρες αργότερα έλαβε χώρα η σοβιετική εισβολή. Ακολούθησε εκεχειρία μεταξύ των δύο δυνάμεων και η ανατολική Πολωνία παρέμεινε στα χέρια των Σοβιετικών. Αυτό ανακούφισε, όπως ήταν φυσικό, τους Εβραίους της μικρής πόλης και της ευρύτερης επαρχίας, έτσι κάποιοι από αυτούς έσπευσαν να ενταχθούν στη στρατονομία του Κόκκινου Στρατού, κίνηση που λίγο αργότερα θα στρεφόταν εναντίον τους. Ανέλαβαν διάφορα πόστα και σύμφωνα με τη μαρτυρία τουλάχιστον ενός ντόπιου συνεισέφεραν στην απέλαση χιλιάδων εθνικιστών Πολωνών, που οι Σοβιετικοί εξόρισαν στη Σιβηρία. Παρ' όλα αυτά, οι τελευταίοι, ως στρατός κατοχής, δεν έκαναν διακρίσεις μεταξύ Εβραίων και Χριστιανών στην αντιμετώπιση του άμαχου πληθυσμού. Σε καθημερινή βάση τρομοκρατούσαν τους ανθρώπους, διαρπάζοντας υλικά αγαθά και τρόφιμα για ιδία χρήση και κατανάλωση. Η μυστική αστυνομία συνελάμβανε πολίτες, τους οποίους άλλοτε εκτελούσε και άλλοτε βασάνιζε. Αυτή ήταν η κατάσταση μέχρι τον Ιούνιο του 1941. Στις 22 του ίδιου μήνα η Γερμανία εισέβαλε στη Σοβιετική Ένωση και ανακατέλαβε ολόκληρη την Πολωνία. Αμέσως ξεκίνησε μια ανελέητη προπαγάνδα εναντίον του εβραϊκού πληθυσμού, διαδίδοντας ότι οι Εβραίοι συμμετείχαν στα εγκλήματα των Σοβιετικών και ενθαρρύνοντας τους ντόπιους σε πράξεις βίας εις βάρος τους.

Τουλάχιστον 40 άρρενες Πολωνοί συμμετείχαν στο έγκλημα, αλλά το υπόλοιπο χωριό κράτησε ουδέτερη και παθητική στάση απέναντι στο συμβάν. Πάντως, ο ισχυρισμός ότι το μισό χωριό δολοφόνησε το άλλο μισό δεν ευσταθούσε.


Στις 10 Ιουλίου του 1941 με διαταγή του δημάρχου Μαριάν Κάρολακ μια ομάδα Πολωνών, με τη συνεργασία Γερμανών παραστρατιωτικών, συγκέντρωσε στην κεντρική πλατεία του Γεντβάμπνε όλους τους Εβραίους της πόλης, καθώς και όσους από τα γύρω χωριά είχαν αναζητήσει καταφύγιο σε αυτήν, τους οποίους εξανάγκασε σε πράξεις εξευτελισμού. Και όχι μόνο, καθώς υβρίζονταν και ξυλοκοπούνταν, όπως ακριβώς συνέβη στην περίφημη συγκέντρωση αρρένων Εβραίων στην πλατεία Ελευθερίας στη Θεσσαλονίκη. Στη συνέχεια ανάγκασαν 40 από αυτούς με επικεφαλής τον ραβίνο να μεταφέρουν ένα άγαλμα του Λένιν σε παρακείμενο αχυρώνα, όπου εντέλει τους εκτέλεσαν. Στον ίδιο αχυρώνα όπου οδήγησαν και τους υπόλοιπους περίπου 300 Εβραίους, τους κλείδωσαν, άναψαν φωτιά με κηροζίνη από ρωσικά αποθέματα και τους έκαψαν ζωντανούς. Οι δράστες ήταν κυρίως Πολωνοί, ενώ οι Γερμανοί στρατιώτες απλώς παρακολουθούσαν και σκότωναν επιτόπου όσους αποπειρόνταν να ξεφύγουν. Ο Ράινχαρντ Χάιντριχ, βασικό στέλεχος του Ναζιστικού Κόμματος και πρωτεργάτης του Ολοκαυτώματος, είχε δώσει σαφείς εντολές στους αξιωματικούς που τοποθετήθηκαν στην Πολωνία να «καθαρίσουν» τη χώρα από τους Εβραίους και γι' αυτό μεγάλωσε σε αριθμό το τάγμα των «Einsatzkommandos». Ο Αρθούρος Νέμπε, άνθρωπος-κλειδί της γερμανικής Κεντρικής Ασφάλειας, ο οποίος ανέλαβε να φέρει εις πέρας το εγχείρημα, βασίστηκε στην ένθερμη συμμετοχή των ίδιων των Πολωνών, των οποίων τα αντισημιτικά αισθήματα ήταν ιδιαιτέρως υψηλά, πράγμα θετικό για τους Γερμανούς, καθώς δεν ήθελαν τα Ες-Ες να αφήσουν τα ίχνη της συνενοχής τους. Τα πτώματα εντοπίστηκαν χρόνια αργότερα σε δύο ομαδικούς τάφους.

«Η τάξη μας»: Αυτή είναι η συγκλονιστική αληθινή ιστορία της παράστασης που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
Φωτογραφίες Εβραίων που ζούσαν στο Γεντβάμπνε


Το 1949 η κομμουνιστική κυβέρνηση της Πολωνίας αναζήτησε τους ενόχους και συνεργάτες των Γερμανών σε αυτή την κτηνώδη πράξη, οδηγώντας σε δίκη 22 κατηγορούμενους. Παρ' όλα αυτά, η υπόθεση δεν έτυχε φυσιολογικής εξέλιξης. Κάποιοι από τους κατηγορούμενους υπέστησαν βία κατά την ανάκριση, με αποτέλεσμα στο δικαστήριο να αρνηθούν τα εγκλήματα που είχαν «ομολογήσει» κάτω από μη νόμιμες συνθήκες. Εφόσον, λοιπόν, οι ομολογίες είχαν αποσπαστεί με βία, δεν μπορούσαν να θεωρηθούν αληθείς. Συμπληρωματικά, κανένας Πολωνός απ' όσους έκρυψαν Εβραίους δεν κλήθηκε να καταθέσει, ούτε Γερμανοί που ενδεχομένως ήταν παρόντες στο συμβάν, ούτε έγινε προσπάθεια να βρεθεί ο φυγόδικος δήμαρχος Κάρολακ. Το δικαστήριο δέχτηκε ότι το πογκρόμ έγινε υπό την απειλή και την τρομοκρατία των δυνάμεων κατοχής και τελικά μόνο 12 κρίθηκαν ένοχοι για εσχάτη προδοσία, ενώ ένας καταδικάστηκε σε θάνατο.


Οι έρευνες που διεξήγαγαν οι γερμανικές Αρχές το 1960 κατέληξαν στο ότι ηθικός και φυσικός αυτουργός των πογκρόμ στην Πολωνία ήταν ο παραστρατιωτικός Ειδικών Υπηρεσιών της Γκεστάπο και των Ες-Ες Χέρμαν Σάπερ. Κατά την ακροαματική διαδικασία του 1964 ψευδόρκησε και μετά από διάφορες αναβολές και άλλες δικαστικές πλάνες μόνο το 1976 κατάφεραν να τον καταδικάσουν σε μόλις έξι χρόνια φυλάκιση, ποινή την οποία δεν εξέτισε, καθώς πήρε εξιτήριο λόγω προβλημάτων υγείας. Ο φάκελος σήμερα θεωρείται χαμένος και το πιθανότερο είναι ότι καταστράφηκε.

«Η τάξη μας»: Αυτή είναι η συγκλονιστική αληθινή ιστορία της παράστασης που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
Στους ομαδικούς τάφους η ιατροδικαστική έρευνα υπολόγισε τα θύματα σε 300 με 400.


Στην Πολωνία η έρευνα για εγκλήματα των ναζί ήταν επίσης λογοκριμένη για περισσότερα από 40 χρόνια και μόνο μετά την κατάρρευση της ΕΣΣΔ ξεκίνησε επίσημα από την πολωνική κυβέρνηση, η οποία την ανέθεσε στο Ινστιτούτο Εθνικής Μνήμης (Instytut Pamięci Narodowej – IPN). Εξετάστηκαν περί τους 111 μάρτυρες από την Πολωνία, το Ισραήλ και τις ΗΠΑ, παρόλο που είχαν περάσει κοντά 60 χρόνια από το συμβάν και οι λίγοι επιζώντες ήταν πολύ μικρής ηλικίας κατά τη διάρκεια του πολέμου. Στους ομαδικούς τάφους η ιατροδικαστική έρευνα υπολόγισε τα θύματα σε 300 με 400. Το ΙΡΝ σταδιακά από το 2001 και ύστερα κατέθετε τα συμπεράσματά του στο πολωνικό Κοινοβούλιο: επρόκειτο για μια θηριωδία στην οποία συμμετείχαν Πολωνοί πολίτες.


Τα χρόνια που ακολούθησαν η δημόσια συζήτηση έφερε σε αντιπαράθεση κάποιους από τους σημαντικότερους ιστορικούς και διανοούμενους της χώρας, ιδιαίτερα μετά το 2001, με την έκδοση του βιβλίου του Αμερικανού, πολωνοεβραϊκής καταγωγής, ιστορικού Γιαν Γκρος με τον τίτλο «Γείτονες» (πολωνικός τίτλος: Sąsiedzi). Ο Γκρος, βασισμένος στη μαρτυρία του επιζώντος Szmul Wasersztajn, ο οποίος κατέθεσε το 1945 αλλά δεν ήταν παρών στα φοβερά γεγονότα του 1941, καθώς είχε προλάβει να κρυφτεί, ισχυριζόταν ότι η μισή πόλη εναντιώθηκε της άλλης μισής. Το βιβλίο κατάφερε να προσελκύσει το δημόσιο ενδιαφέρον για το ιστορικό συμβάν, ωστόσο ο Γκρος κατέδειξε τη χειρότερη πλευρά της πολωνικής κοινωνίας.

«Η τάξη μας»: Αυτή είναι η συγκλονιστική αληθινή ιστορία της παράστασης που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
Ο Γιαν Γκρος και το βιβλίο του "Γείτονες"


Στις 9 Ιουλίου του 2002 εκδόθηκε το τελικό επίσημο πόρισμα, σύμφωνα με το οποίο η αποτρόπαιη εκείνη πράξη έγινε υπό την καθοδήγηση και την απειλή του γερμανικού κατοχικού στρατού και τα θύματα αριθμούσαν περί τα 340 και όχι τα 1.600, όπως ισχυριζόταν στο βιβλίο του ο Γκρος. Τουλάχιστον 40 άρρενες Πολωνοί συμμετείχαν στο έγκλημα, αλλά το υπόλοιπο χωριό κράτησε ουδέτερη και παθητική στάση απέναντι στο συμβάν. Πάντως, ο ισχυρισμός ότι το μισό χωριό δολοφόνησε το άλλο μισό δεν ευσταθούσε.

Δεκάδες άρθρα είδαν το φως της δημοσιότητας έκτοτε, η συζήτηση όλα αυτά τα χρόνια δεν λέει να κλείσει. Το 2001 ο Πρόεδρος της χώρας Αλεξάντερ Κβασνιέφσκι παρευρέθηκε σε ειδική τελετή μνήμης, όπου παραδέχτηκε ότι οι εγκληματίες ήταν Πολωνοί υπό την καθοδήγηση των Γερμανών κατακτητών, που όμως διέπραξαν έγκλημα εναντίον του εβραϊκού έθνους αλλά και εναντίον της Πολωνίας. Επικεντρώνοντας την ομιλία του στην ιδέα της συλλογικής ευθύνης, ζήτησε δημόσια συγγνώμη παρουσία επιζώντων των πογκρόμ και θρησκευτικών ηγετών. Η πλειονότητα των κατοίκων απείχε. Σε γκάλοπ εφημερίδας τον Μάρτιο του 2001 μόλις το 40% των ερωτηθέντων συμφωνούσε με την απόφαση του Προέδρου να ζητήσει δημόσια συγγνώμη, αν και η πλειονότητα καταδίκασε τη θηριωδία και τη συμμετοχή των κατοίκων του Γεντβάμπνε στο πογκρόμ του 1941. Παράλληλα, τοποθετήθηκε πλάκα ιστορικής μνήμης.


Το 2011 ο Πρόεδρος Μπρόνισλαφ Κομορόφσκι ζήτησε εκ νέου δημόσια συγγνώμη με αφορμή την 70ή επέτειο της σφαγής. Κάποιοι ζωγράφισαν στους τοίχους σβάστικες και έγραψαν «Ήταν εύφλεκτοι».

«Η τάξη μας»: Αυτή είναι η συγκλονιστική αληθινή ιστορία της παράστασης που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
Σβάστικες και με σπρέι γραμμένη η φράση «Ήταν εύφλεκτοι».

Ιnfo:

Η τάξη μας
του Ταντέους Σλομποτζιάνεκ

27.04.2017 έως 28.05.2017

Εθνικό Θέατρο

Kτίριο Τσίλλερ - Κεντρική Σκηνή

Αγίου Κωνσταντίνου 22-24, τηλ. 210.5288170-171

Ημέρες και ώρες παραστάσεων

Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 20:00
Κυριακή στις 19:00

Παίζουν: Γαλανάκης Κώστας, Κωνσταντίνου Καίτη, Μαγουλιώτης Βασίλης, Μαυρόπουλος Αλέξανδρος, Οικονομίδου Ράνια, Πυρπασόπουλος Γιώργος

Θέατρο
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι συγκλονιστικές φωτογραφίες που ένα θύμα του Ολοκαυτώματος έθαψε ως αποδεικτικό στοιχείο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι συγκλονιστικές φωτογραφίες που ένα θύμα του Ολοκαυτώματος έθαψε ως αποδεικτικό στοιχείο

Σε ένα εβραϊκό γκέτο της Πολωνίας ένας φωτορεπόρτερ φωτογραφίζει από το 1940 μέχρι το 1944 με κίνδυνο της ζωής του για να αφήσει ένα ιστορικό αρχείο του μαρτυρίου τους
ΜΑΡΟΥΣΑ ΘΩΜΑ
Σπάνιες ηχογραφημένες μαρτυρίες του Ολοκαυτώματος για πρώτη φορά στη δημοσιότητα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σπάνιες ηχογραφημένες μαρτυρίες του Ολοκαυτώματος για πρώτη φορά στη δημοσιότητα

Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Akron μετά από πολύχρονες προσπάθειες αποκαθιστούν εκατοντάδες συνεντεύξεις με θύματα των στρατοπέδων συγκέντρωσης, μέρος της έρευνας ενός εργατικού ψυχολόγου
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Να το δείτε όλοι όσοι μπορείτε. Το είδα όταν παίχτηκε από το Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου (ΘΟΚ) πριν έναμισι χρόνο και ήταν ότι πιο συγκλονιστικό έχω δει τα τελευταία χρόνια στο θέατρο. Όλο το θέατρο έκλαιγε, και οι ηθοποιοί μαζί, έχει πολλά χρόνια αλήθεια να μην μπορώ να ξεπεράσω ένα θεατρικό έργο και να το συζητάμε με την παρέα μου ακόμα μετά από τόσο καιρό. Είμαι σίγουρη ότι το Εθνικό θα αποδώσει το έργο εξισου καλά με το ΘΟΚ οπότε μην το χάσετε, θεατρόφιλοικαι μη.Υγ. Δεν ευχαριστιέμαι συχνά το θέατρο, θα με έλεγες μάλλον ιδιότροπη και βαρέθηκα σε έργα που είχαν λάβει διθυραμβικές κριτικές.