"Ο Μπομπ είναι μια παρακαταθήκη εξαιρετικά αφιερωμένη στον γιο μου"

Facebook Twitter
0

 

Από τον Αλέξανδρο Διακοσάββα

 

Ο Μπομπ είναι το πρώτο σας βιβλίο. Τι ήταν αυτό που σας ώθησε να το γράψετε και τι νιώθετε ότι κερδίσατε από τη διαδικασία συγγραφής του;

Όταν γέννησα τον γιο μου ήταν η περίοδος που τα έντυπα άρχιζαν να κλείνουν το ένα μετά το άλλο, οπότε αποφάσισα να αφοσιωθώ σε αυτόν. Είχα ικανοποιήσει και το εγώ μου, τη ματαιοδοξία μου στη Vogue και στο Symbol.

Περνάμε όλοι δύσκολα και ακούμε συνέχεια δυσάρεστα. Ένα βράδυ άκουσα για μια μαμά, συνομήλική μου, που πέθανε και άφησε πίσω τρία μικρά παιδιά. Έφαγα φλας μες στη νύχτα και είπα: «Αν αύριο κάτι γίνει, τι θα θυμάται ο μικρός από σένα; Τις συνεντεύξεις σου;». Και αποφάσισα να κάτσω να του γράψω ένα βιβλίο, χωρίς καμία αρχική προσδοκία να το εκδώσω. Έγραφα τις νύχτες, όταν ο Γιάννος κοιμόταν χωρίς να το έχω πει ούτε στον άντρα μου. Δεν ήξερα καν αν θα το τελειώσω, ήθελα απλά να έχει δικό του, από τη μαμά. Ήθελα να του περάσω ότι δεν πρέπει να κλεινόμαστε ποτέ στον εαυτό μας, αλλά να αφήνουμε ανοιχτή την πόρτα στην αγάπη. Ότι αν δεν σε πάρει ο άλλος αγκαλιά, δεν μαλακώνεις. Το κίνητρο ήταν να το διαβάσει σε μεγαλύτερη ηλικία. Έτσι προέκυψε ο Μπομπ.

Είναι βιβλίο με ατέλειες, αλλά πιστεύω ότι σου μιλάει κατευθείαν με την αλήθεια του. Όταν το τελείωσα και το διάβασα, γιατί ως τότε δεν έκανα διορθώσεις, σκέφτηκα ότι μπορεί να αφορά κι άλλους. Το έστειλα λοιπόν στην Όλια (σ.σ. Λαζαρίδου, αδερφή της συγγραφέα) και σε έναν φίλο μου, τον συγγραφέα Γιώργο Ψάλτη και μου είπαν «Goforit»! Το είδε και ο ο Χρήστος Ζαμπούνης και θεώρησε ότι είναι βιβλίο της κρίσης, ότι ήταν η κατάλληλη περίοδος για να εκδοθεί. 

Ο κεντρικός χαρακτήρας του βιβλίου, ο Μπόμπ, είναι ένας σκύλος που περιγράφει τη ζωή του με δύο ανθρώπους. Λέει αυτά που σκέφτεται και αισθάνεται, αλλά και όσα θεωρεί υποχρέωση του να κάνει γι’ αυτούς - να τους κρατήσει συντροφιά, να τους κάνει να χαμογελούν. Πιστεύετε ότι όντως οι σκύλοι βλέπουν τους ανθρώπους με αυτό τον τρόπο;

Ο Μπομπ δεν είναι αμιγώς σκύλος. Είναι η ενέργεια του καλού που ήθελα να περάσω στον γιο μου, η έννοια της άδολης αγάπης. Για να το καταλάβει ένα παιδί θεώρησα ότι το βιβλίο έπρεπε να γραφτεί με αυτόν τον τρόπο. Ο Γιώργος Χαδούλης που έκανε το εξώφυλλο θεώρησε ότι ο πρωταγωνιστής είναι στην ουσία άγγελος, γι’ αυτό και του έβαλε φτερά.

Είμαι σκυλομάνα, έχουν περάσει πολλά σκυλιά από τα χέρια μου και με έχουν βοηθήσει κατά καιρούς. Αρκεί μόνο να σε κοιτάξουν στα μάτια. Θυμάμαι μια φορά που έκλαιγα, ο σκύλος μου πήδηξε πάνω στον καναπέ και άρχισε να με γλείφει. Αυτό για μένα ήταν μια αγκαλιά. Αυτό θα έκανε και ο Μπομπ. Αν είσαι σε κακό mood και ρίξεις μια κλωτσιά στον σκύλο σου, εκείνος θα γυρίσει και θα σε γλείψει. Τα καταλαβαίνουν όλα ανά πάσα στιγμή και είναι έτοιμοι να συγχωρήσουν. Δεν υπάρχει άλλο ζώο που να συμπεριφέρεται έτσι και σίγουρα δεν υπάρχουν τέτοιοι άνθρωποι.

«Οι άνθρωποι είμαστε ικανοί για πίστη, τρυφερότητα και καλοσύνη. Οι σκύλοι έχουν ασύγκριτη υπεροχή: είναι φτιαγμένοι απ' αυτά τα υλικά. Έτσι, όταν ψάχνω να βρω έναν τρόπο να ζω, θυμάμαι πάντα αυτό: “Θέλω να γίνω ο άνθρωπος που ο σκύλος μου νομίζει ότι είμαι”.» Με αυτή την παράγραφο ολοκληρώνει το σημείωμα του στο οπισθόφυλλο του βιβλίου ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης. Το πιστεύετε αυτό; Δηλαδή πως η επαφή μας με τα ζώα μπορεί να μας κάνει καλύτερους ανθρώπους;

Αν μπορούσαμε να παρατηρήσουμε πώς συμπεριφέρονται αυτά τα ζώα θα μαθαίναμε πολλά. Θυμάμαι όταν ήμουν μικρότερη, είχα φύγει για ένα τριήμερο και είχα αφήσει τον σκύλο μου σπίτι. Γύρισα και εκείνος δεν είχε λερώσει πουθενά. Με το που τον έβγαλα βόλτα, φάνηκε πόσο ανακουφίστηκε και εγώ ένιωσα τόσο άσχημα… Είχε το βλέμμα του «υπάρχω κι εγώ εδώ». Από εκείνη τη μέρα πήρα φοβερό μάθημα και κατάλαβα ότι δεν μπορώ να είμαι τόσο ανεύθυνη και εγωκεντρική, ότι ο σκύλος μου με σέβεται και είναι πιο σωστός από εμένα.

Θα κάνει την εμφάνιση του ο Μπομπ και σε κάποιο επόμενο βιβλίο σας;

Αυτό μου θυμίζει τα σχόλια που μου έλεγαν μόλις γέννησα. «Να σου ζήσει, άντε και το κοριτσάκι τώρα». Δεν έχω ιδέα! Δεν είχα καμία προσδοκία από τον Μπομπ. Προς το παρόν ξαναγυρνάω στον γιο μου. Πιθανόν να συνεχίσει η έμπνευση. Ας μένουμε όμως καλύτερα σε αυτά που κάνουμε τώρα.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ