Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού» Facebook Twitter
Το μυθιστόρημα του Νίκου Μάντη είναι επικεντρωμένο στο πώς διαχειρίζεται κανείς στην πιο τρυφερή του ηλικία το βάρος των μυστικών που οι ενήλικοι προσπαθούν να κρατήσουν απροσπέλαστα, με φόντο την «παπανδρεϊκή» δεκαετία του ’80. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0


ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΟΥ 1983,
σ’ ένα χωριό της Πελοποννήσου, ο οχτάχρονος Λεωνίδας δέχεται στα γενέθλιά του το μόνο δώρο που δεν περίμενε: η μητέρα του, έπειτα από πολύμηνη απουσία, επιστρέφει ξαφνικά στο σπίτι, δίνοντας την εικόνα μιας γυναίκας γερασμένης πριν την ώρα της. Το πέπλο μυστηρίου που σκέπαζε τη φυγή της, το τηλέφωνο που σιγούσε όλο το προηγούμενο διάστημα, είχαν κουράσει το παιδί, το είχαν κάνει «αργό στα αισθήματα». Και με μια σκληρότητα που μόνο οι πληγωμένοι επιδεικνύουν, ο Λεωνίδας αρνείται ν’ αναγνωρίσει τη μητέρα του, αποφεύγει να ξαναπιάσει το νήμα της οικειότητας μαζί της, ενώ τρέμει μέσα του μήπως εξαφανιστεί απ’ τον ορίζοντά του άλλη μια φορά…

Αυτό είναι το πλαίσιο μέσα από το οποίο αναδύεται το πρώτο εκτενές πεζογράφημα του Νίκου Α. Μάντη «Το χιόνι του καλοκαιριού» (Καστανιώτης, 2010). Ένα μυθιστόρημα επικεντρωμένο στο πώς διαχειρίζεται κανείς στην πιο τρυφερή του ηλικία το βάρος των μυστικών που οι ενήλικοι προσπαθούν να κρατήσουν απροσπέλαστα, με φόντο την «παπανδρεϊκή» δεκαετία του ’80, όπως τη βιώνει ένα αστόπαιδο προσγειωμένο στον μικρόκοσμο της επαρχίας, ένας «φλώρος» με ραγισμένη καρδιά.

Έναυσμα για το «Χιόνι του καλοκαιριού» στάθηκε ένα περιστατικό που διηγήθηκαν στον συγγραφέα σε ανύποπτο χρόνο, μ’ ένα κοριτσάκι που επίσης αρνιόταν ν’ αναγνωρίσει τη μητέρα του, έπειτα από μόλις δύο εβδομάδων απουσία από το οικογενειακό σκηνικό.

Καρπός του έρωτα ενός εισοδηματία, φερέλπιδος συγγραφέα, και μιας Πόντιας φυγόδικης από τη Σοβιετική Ένωση, ο ήρωας του Μάντη αφηγείται την ιστορία του πότε με τα μάτια του παιδιού που υπήρξε και πότε ως ενήλικας, επιφυλάσσοντάς μας κάμποσες εκπλήξεις – όχι πάντα πειστικές. Ωστόσο, όσο χοντροκομμένες κι αν είναι κάποιες παράμετροι της πλοκής κι όσο απότομα κι αν μεταλλάσσονται ορισμένοι από τους χαρακτήρες, η ατμόσφαιρα που δημιουργεί ο Μάντης σε κρατά δέσμιο ως το τέλος.

ΧΙΟΝΙ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Νίκος Μαντής, Το Χιόνι του Καλοκαιριού, Εκδ. Καστανιώτη. 

Σε αντίθεση με τον Λεωνίδα που με μεγάλη καθυστέρηση ανακαλύπτει το παρελθόν της μητέρας του, ο συγγραφέας σπέρνει το βιβλίο με αποσπάσματα που εκείνη κρατούσε κατά την πρώτη απουσία της, αρκούντως διαφωτιστικά και για τη μετέπειτα εξαφάνισή της. Κι έτσι, πλάι στους κατοίκους και τους παραθεριστές του χωριού, στους ανέμελους συμμαθητές του Λεωνίδα και την κοπελίτσα με την οποία είναι ερωτευμένος, έρχονται να προστεθούν σταδιακά φιγούρες Ελληνοπόντιων καταδικασμένων σε γκουλάγκ της Σιβηρίας, ένας μυστηριώδης Ρώσος (κατάσκοπος;) και δύο ετεροθαλή αδέλφια εγκλωβισμένα σ’ έναν ανίερο και αδιέξοδο δεσμό.

Καταξιωμένος πλέον πεζογράφος, ικανός να στήσει ογκώδεις πολιτικές και κοινωνικές τοιχογραφίες αντλώντας ενίοτε στοιχεία από τη λογοτεχνία του φανταστικού (βλ. «Οι τυφλοί», «Αδύνατες πόλεις») ο Νίκος Α. Μάντης πρωτοεμφανίστηκε το 2007 με τη συλλογή διηγημάτων «Ψευδώνυμο», όπου με αφηγηματική άνεση και λεπτή ειρωνεία ψυχογραφούσε μια πληθώρα διαφορετικών ηρώων, θίγοντας θέματα όπως η άνοια, τα γηρατειά, η συντροφικότητα, η μοναξιά αλλά και το κυνήγι της φήμης και της γρήγορης επιτυχίας. 

Γεννημένος το 1973, απόφοιτος της Νομικής Αθηνών και βιοποριζόμενος ως δημόσιος υπάλληλος, ο Μάντης έχει αποφασίσει να μην υπογράφει τα πεζά του με το αληθινό του όνομα. «Καθώς στην πεζογραφία είναι μεγάλος ο βαθμός της προσωπικής έκθεσης, ένιωσα την ανάγκη να βρω έναν τρόπο ν’ αποστασιοποιηθώ…» Ωστόσο, δεν κρύβεται. Πρόκειται για τον Νίκο Λαμπρόπουλο, που έχοντας περάσει την εφηβεία του «ζωγραφίζοντας μανιωδώς», στράφηκε αργότερα στην ποίηση («Το μάτι του άνθους», Ροές) αλλά και στο θέατρο (βλ. το «Τραστ», που ανέβηκε το 2005 στο Εθνικό Θέατρο υπό τις ευλογίες του Λιβαθινού) για να καταλήξει στη μυθοπλασία. 

Έναυσμα για το «Χιόνι του καλοκαιριού» στάθηκε ένα περιστατικό που του διηγήθηκαν σε ανύποπτο χρόνο, μ’ ένα κοριτσάκι που επίσης αρνιόταν ν’ αναγνωρίσει τη μητέρα του, έπειτα από μόλις δύο εβδομάδων απουσία από το οικογενειακό σκηνικό. Κι αυτό ακριβώς θέλησε ν’ αναπτύξει στο πρώτο μυθιστόρημά του, προσπερνώντας τα προβλήματα αληθοφάνειας που προέκυψαν καθ’ οδόν: «το πώς μπορεί ν’ αυτοπαγιδευτεί ένα παιδί σε μια κατάσταση αποξένωσης από τους οικείους του και το πώς καταφέρνει να επιβιώσει και να εξελιχθεί». 

Όσο για τις πολλές αναφορές στη Ρωσία, αυτές οφείλονται στο γεγονός ότι η Ρωσία αποτελούσε έναν μόνιμο πόλο έλξης για τον ίδιο, ίσως λόγω της λογοτεχνίας της που ανακάλυψε από μικρός. Πέρα πάντως απ’ τους Ρώσους κλασικούς και τη «Λολίτα» του Ναμπόκοφ που του χάρισε ένα γερό εφηβικό «πατατράκ», ο Μάντης παρακολουθεί την αγγλοσαξονική λογοτεχνική σκηνή με μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τις «φορμαλιστικές αναζητήσεις των Κεντροευρωπαίων συγγραφέων», ενώ από τους Έλληνες προτιμά μακράν τον Αλέξη Πανσέληνο.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Νίκος Μάντης έγραψε ένα από τα πιο φιλόδοξα ελληνικά μυθιστορήματα των τελευταίων ετών

Βιβλίο / Ο Νίκος Μάντης έγραψε ένα από τα πιο φιλόδοξα ελληνικά μυθιστορήματα των τελευταίων ετών

Μια συζήτηση με τον νέο συγγραφέα για την Αθήνα, τις νευρώσεις των Nεοελλήνων και τις θεωρίες συνωμοσίας με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Οι Τυφλοί»
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΨΑΣΚΗΣ
ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια»

Το πίσω ράφι / Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

Στηριγμένο σε πραγματικά γεγονότα, το μυθιστόρημα «Αμανίτα μουσκάρια» του Παύλου Μεθενίτη εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρκ Τουέιν, «Οι περιπέτειες του Χακ Φιν»

Το πίσω ράφι / Το μυθιστόρημα του Μαρκ Τουέιν που έθαψαν οι κριτικοί και το αποθέωσε ο Χέμινγουεϊ

Στις «Περιπέτειες του Χακ Φιν» ο Μαρκ Τουέιν έπλασε τον πιο ελεύθερο ήρωα της αμερικανικής λογοτεχνίας, που αρνήθηκε τους κανόνες της κοινωνίας του και ένωσε την τύχη του με έναν σκλάβο δραπέτη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ