Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον: Οι περιπέτειες ενός ταξιδιώτη των ονείρων

Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον: Οι περιπέτειες ενός ταξιδιώτη των ονείρων Facebook Twitter
Ο Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον το 1888 σε ηλικία 38 ετών.
0


Ο ΡΟΜΠΕΡΤ ΛΟΥΙΣ ΣΤΙΒΕΝΣΟΝ
δεν προοριζόταν να γίνει συγγραφέας. Υποτίθεται ότι θα ακολουθούσε τα βήματα του πατέρα του ως μηχανικός, η επιχείρηση του οποίου στο Εδιμβούργο είχε φέρει ευημερία στην οικογένεια. Όμως ο μικρός δεν είχε τις μαθηματικές ικανότητες, ούτε το ενδιαφέρον, για να γίνει μηχανικός. Ταλαιπωρημένος από χρόνια πνευμονικά προβλήματα που του προκαλούσαν φρικτές αιμορραγίες, θεωρούσε τη σχολική εκπαίδευση «οργανωμένη πλήξη». Είχε όμως πολύ ζωηρό μυαλό και άκουγε με λαχτάρα τα σκωτσέζικα παραμύθια που του διάβαζαν. Ποτέ, σ' όλη του τη ζωή, δεν αισθάνθηκε τη χαρά που φέρνει η καλή σωματική υγεία, είχε γράψει όμως για τα παιδικά του χρόνια τα εξής: «Η κακή μου υγεία χρονολογείται από τότε που έμενα άγρυπνος στις τρομερές ατέλειωτες νύχτες, ταραγμένος αδιάκοπα από τον πνιχτό εξαντλητικό βήχα και το πρωί παρακαλούσα να κοιμηθώ, μέσα από τα βάθη του τσακισμένου μικρού κορμιού μου».

Ο Στίβενσον αντιμετώπιζε τα επίθετα ως εχθρούς και βασιζόταν στα ρήματα για να δημιουργήσει αυτό που ο Damrosch αποκαλεί «μια ζωηρή επίκληση κίνησης και ήχου».

Τα μάτια του είχαν μεγάλη απόσταση μεταξύ τους, έλαμπαν όμως σε ένα στενό πρόσωπο που τόνιζε τα μακριά μαλλιά του, και σε ένα αδύνατο σώμα που ντύνονταν με βελούδινα σακάκια και φανταχτερά ζωνάρια. Ήταν ένας εκπληκτικός συνομιλητής. Έστριβε διαρκώς τα δικά του τσιγάρα, απολάμβανε τις απολαύσεις του κρεβατιού (αρχικά με σεξεργάτριες και υπηρέτριες) και ήταν ένας μανιώδης επιστολογράφος.

Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον: Οι περιπέτειες ενός ταξιδιώτη των ονείρων Facebook Twitter
Προτού ξεκινήσει τη συγγραφική του σταδιοδρομία, ο Στίβενσον πέρασε από μια σειρά οδυνηρών αποστασιοποιήσεων από τις προσδοκίες της οικογένειάς του.

Προτού ξεκινήσει τη συγγραφική του σταδιοδρομία, ο Στίβενσον πέρασε από μια σειρά οδυνηρών αποστασιοποιήσεων από τις προσδοκίες της οικογένειάς του. Μεταξύ αυτών ήταν και η δήλωση ότι ήταν άθεος, προς μεγάλη λύπη των πρεσβυτεριανών γονιών του. «Εκ των υστέρων», παρατηρεί ο Leo Damsroch, συγγραφέας αυτής της νέας βιογραφίας του Στίβενσον που έχει τίτλο “Storyteller” και κυκλοφορεί από την Yale University Press, «θα λέγαμε ότι το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα ήταν μια εποχή έντονων πολιτισμικών αλλαγών, κατά την οποία πολλοί νέοι βίωσαν συγκρούσεις όπως ο Λούις». Ο Στίβενσον ήταν 25 ετών και βρισκόταν με φίλους του στη Γαλλία, έχοντας γράψει μερικά δοκίμια και ταξιδιωτικά κείμενα, όταν ερωτεύτηκε. Κοιτάζοντας από ένα παράθυρο, είδε τη Φάνι Όσμπορν και, όπως έγραψε αργότερα, ήταν τόσο έκπληκτος που του φάνηκε «σαν να μην είχε ακούσει, αισθανθεί ή δει ποτέ τίποτα μέχρι εκείνη τη στιγμή». Η Φάνι ήταν 10 χρόνια μεγαλύτερη του. Είχε έναν μικρό γιο, μια έφηβη κόρη και έναν άπιστο σύζυγο στην Καλιφόρνια.

STEVENSON
Η βιογραφία του Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον

Γνωρίζουμε ότι η Φάνι θα έπαιρνε διαζύγιο για να τον παντρευτεί. Γνωρίζουμε ότι ο Στίβενσον θα γινόταν διάσημος χάρη στα περιπετειώδη μυθιστορήματά του. Ο συγγραφέας αυτής της βιογραφίας μας υπενθυμίζει ότι η Φάνι υπήρξε καθοριστική ως επιμελήτρια, συνεργάτιδα και πρώτη κριτικός του έργου του.

Ήταν 1881, κατά τη διάρκεια των διακοπών του στη Σκωτία, όταν ο Στίβενσον συνέλαβε την ιδέα για το «Νησί των Θησαυρών». Έγραφε με «ενθουσιασμό και εργατικότητα» και διάβαζε τις σελίδες δυνατά το βράδυ δίπλα στο τζάκι στη Φάνι και τον γιο της. Ο Δρ. Τζέκιλ εμφανίστηκε στον Στίβενσον σε ένα όνειρο. Οι χαρακτήρες στην «Απαγωγή» (ή «Οι περιπέτειες του Νταίηβιντ Μπάλφουρ», όπως είχε αποδοθεί ο τίτλος στα ελληνικά) εμφανίζονταν τόσο ζωντανοί καθώς έγραφε, είχε πει ο ίδιος, ώστε η δουλειά του έγινε «στενογραφική». Για τον ίδιον, η δημιουργική εργασία «δεν ήταν μια πράξη», αλλά «μια κατάσταση». Ο Στίβενσον αντιμετώπιζε τα επίθετα ως εχθρούς και βασιζόταν στα ρήματα για να δημιουργήσει αυτό που ο Damrosch αποκαλεί «μια ζωηρή επίκληση κίνησης και ήχου».

Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον: Οι περιπέτειες ενός ταξιδιώτη των ονείρων Facebook Twitter
Ο Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον με τη γυναίκα του και ζευγάρι ιθαγενών στα νησιά Σαμόα, περ. 1890-1895.

Τον Ιούνιο του 1888, ο Στίβενσον ταξίδεψε στα νησιά Σαμόα, όπου εγκαταστάθηκε μόνιμα με τη σύζυγό του το 1890. Οι ιθαγενείς τον ονόμασαν «Τουγιτάλα», δηλαδή «παραμυθά», και τον έκαναν αρχηγό μιας φυλής. Εκεί έζησε και έγραψε επί τέσσερα χρόνια. Στις 3 Δεκεμβρίου 1894, τρεις εβδομάδες έπειτα από την 44η επέτειο των γενεθλίων του, ο Στίβενσον πέθανε ξαφνικά, όχι από την αρρώστια που καταπολέμησε σ' όλη του τη ζωή αλλά από αποπληξία. Είχε αγαπήσει με όλη του την καρδιά το όμορφο νησί και οι ιθαγενείς τον λάτρευαν. Όταν πέθανε, πομπή ιθαγενών συνόδευσε τη σορό του μέχρι την κορυφή ενός λόφου όπου και έγινε η ταφή του, σύμφωνα με την τελευταία του επιθυμία. Στην ταφόπλακα, του χάραξαν τον επιτάφιο που είχε γράψει ο ίδιος ο ίδιος:

«Κάτω απ' τον πλατύ, τον έναστρο ουρανό / σκάψετε μνήμα κι άστε με να ξεκουραστώ. / Χαρούμενα όπως έζησα/ έτσι πεθαίνω με χαρά. / Στο μνήμα να χαράξετε θέλω τα λίγα αυτά λόγια: / Κείτεται εδώ όπου τόσο λαχταρούσε / για να βρει μια μέρα τη θανή. / Και βρήκε σπίτι ο ναύτης, ο ταξιδευτής / Σπίτι ο κυνηγός και των βουνών ο εραστής».

Με στοιχεία από The Wall Street Journal

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ