Η τζαζ είναι ποίηση, και η ποίηση είναι τζαζ

Η τζαζ είναι ποίηση, και η ποίηση είναι τζαζ Facebook Twitter
Stephan Micus
0

1. Μοντάζ Ονείρων. Δεν είναι μόνο η Τέχνη αυτό, είναι και η ίδια η Ζωή: μοντάζ ονείρων. Όπου το όνειρο γίνεται ένυλο, παίρνει υπόσταση, γίνεται ο υποβολέας της πραγματικότητας. Και η Πράξη, όπως διατεινόταν υπέροχα ο Βάλτερ Μπένγιαμιν, γίνεται η Αδελφή του Ονείρου. Δεν υπάρχει μουσική που να διακόνησε με απόλυτο πάθος αυτήν τη διαλεκτική Ονείρου/Πράξης όσο η αυτοσχεδιαστική τζαζ, η κλασική μουσική του 21ου αιώνα., το αενάως ανανεωνόμενο άνοιγμα στο αίνιγμα της υπάρξεως και της καθημερινής ζωής. Δεν υπάρχει πρωτοποριακός ποιητής ή συγγραφέας ή ζωγράφος που να μην έπεσε στη δημιουργική αντίληψη κάποιου μετρ της τζαζ και θα είναι δύσκολο, αν όχι ακατόρθωτο, να βρούμε μουσικό που να έντυσε με ατίθασες νότες τα λόγια ενός τόσο εξαφανισμένου από τις βδελυρές εξουσίες ποιητή και συγγραφέα όπως ο Δανιήλ Χαρμς (τα βιβλία του, στις εκδόσεις Νεφέλη, αναζητήστε τα) ή ενός ακραιφνούς αναρχικού όπως ο Έριχ Φριντ ή ενός μεταντανταϊστή αβανγκαρντίστα όπως ο Robert Filliou, ψυχή του τελευταίου κινήματος που ένωσε όλες τις τέχνες, του Fluxus.


2. Σελίδες και βινύλια.
Εδώ και δεκαετίες ο Σάκης Παπαδημητρίου, σημαντικότατος διεθνώς πιανίστας και δημιουργός, ερωτοτροπεί με τις λέξεις, σκαλίζει αρχεία, ανακαλύπτει ποιητές, ψάχνει τζαζ αναφορές σε αστυνομικά μυθιστορήματα, παίζει ζωντανά, γράφει σε περιοδικά, κάνει εκπομπές, δίνει διαλέξεις, οργανώνει και συμμετέχει σε συναυλίες. Και τώρα, συγκεντρώνει σε έναν ζηλευτά κομψό, λιτό τόμο των λίαν προσεκτικών κι εκλεκτικών εκδόσεων ΣΑΙΞΠΗΡΙΚόΝ σκέψεις και παρατηρήσεις με αφορμή δίσκους που εμπλέκουν την τζαζ με την ποίηση. Εδώ συναντιούνται αρμονικά ποιητές όπως η Ίνγκεμπορ Μπάχμαν και ο Λάνγσκτον Χιουζ με συγγραφείς όπως ο Ουίλιαμ Σ. Μπάροουζ και ο Σάμιουελ Μπέκετ, αλλά και με ζωγράφους όπως ο Ζορζ Μπρακ ή με φιλοσόφους όπως ο Ηράκλειτος και με επαναστάτες στρατηλάτες όπως ο Χο Τσι Μινχ, όλοι ντυμένοι μουσικά από μεγάλους της τζαζ όπως ο υπεράνω όλων Steve Lacy, ο υπέροχα λυρικός François Couturier, ο υπέρτατα ερευνητικός Stephan Micus. Θα συναντήσουμε εδώ και μια αδιανόητα μεγάλη μορφή της μουσικής του 20ού αιώνα, τον Harry Partch, που, όπως και ο Louis Thomas Hardin, ο μεγαλειώδης Moondog, άλλαξε καμιά δεκαριά φορές τον τρόπο μας να δεξιωνόμαστε τη μουσική και να φτιάχνουμε μουσική.

Η τζαζ είναι ποίηση, και η ποίηση είναι τζαζ Facebook Twitter
Stephan Micus

3. Μικρό ανθολόγιο και εξώφυλλο-υπόδειγμα. Η περιπλάνηση στις σελίδες του Σάκη Παπαδημητρίου είναι λίαν γόνιμη, γίνεται με χαρακάκι και μολύβι και δίπλα το σημειωματάριο για να καταγράψεις δίσκους, ονόματα, τίτλους, σκέψεις. «Τα λόγια άγονη συναλλαγή./ Γραφή στην επιφάνεια του ανέμου [...] Η σκόνη είναι σάρκα του χρόνου./ Απολύτως, η σάρκα και το αίμα του χρόνου» γράφει ο νομπελίστας ποιητής Joseph Brodsky που τον μελοποιεί ο Simon Nabatov. Μέσω του απαράμιλλου Steve Lacy, ο Παπαδημητρίου μας συστήνει τη στοχαστική και συνάμα κατανυκτική Βουλγάρα ποιήτρια Blaga Dimitrova: «Δεν πιστεύω / στη δυσπιστία μου// ότι η ζωή μου παρέμεινε άγρυπνη / μεταξύ δύο ονείρων / ότι θα επανέλθω στο κενό / στον αέρα που αναπνέω// ότι θα αδράξω / τη στιγμή του θανάτου / όταν όλη μου η ζωή / ήταν μια στιγμή». Παραθέτω τον Robert Filliou, που τον απογείωσαν οι ήχοι του σαξοφωνίστα Christoph Gallio και η φωνή της Sara Mauer: «Η τέχνη είναι αυτή που καθιστά τη ζωή / πιο ενδιαφέρουσα από την τέχνη». Στη σελίδα 76, ακούμε/διαβάζουμε το μανιφέστο ποιητικής του Robert Creeley: «Γράφω για να νιώσω τον κόσμο, όπως κανείς έρχεται να ζήσει μέσα σ' αυτόν, ώστε να δώσω έτσι μαρτυρία. Γράφω για να κινηθώ με τις λέξεις, μια ανθρώπινη τέρψη. Γράφω όταν καμία άλλη πράξη δεν είναι δυνατή», ενώ αμέσως μετά μας συνεπαίρνει με το στοχαστικό ολιγόλεκτο: «Όπου κι αν / πάει κανείς / ποτέ δεν / θα βρίσκεται / αρκετά μακριά / απ' όπου κι αν / βρισκόταν». Πολύτιμο το πόνημα του Σάκη Παπαδημητρίου και εύγε στον εκδότη και ποιητή Γιώργο Αλισάνογλου για το επιμελώς minimal στυλ του βιβλίου! Και μια λέξη για το εξώφυλλο-υπόδειγμα: κλείνει το μάτι στο θρυλικό Κονσέρτο στην Κολωνία του Keith Jarrett και στο διαβόητο αντιφίλμ Ουρλιαχτά για χάρη του Σαντ του Γκι Ντεμπόρ.

radiobookspotting.blogspot.gr/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ