Τζέντλεμαν είναι κάποιος που ξέρει να παίζει ακορντεόν, αλλά δεν το κάνει!

Τζέντλεμαν είναι κάποιος που ξέρει να παίζει ακορντεόν, αλλά δεν το κάνει! Facebook Twitter
0

 

1. Φρέαρ. Με ολοένα και πιο συγκροτημένη ύλη μας προσφέρεται το περιοδικό του Δημήτρη Αγγελή και της εκλεκτής συντροφιάς του, το «Φρέαρ», ήδη στο έκτο τεύχος του. Ο στοχασμός συναντάει την ποίηση, ο Στέλιος Ράμφος και ο Αλαίν Μπαντιού ανταμώνουν με τον Χρίστο Ρουμελιωτάκη και την Ούρσουλα Φωσκόλου. Δεσπόζει η Ζέφη Δαράκη με την εσκεμμένα απορρυθμισμένη θέαση του κατακερματισμένου κόσμου μας και με την παλλόμενη φιλοσοφική ευαισθησία της: «Πετιούνται από / δω από κει πετιούνται οι χειραψίες// Και μοναχοί τρεις στίχοι / με τα μάτια χυμένα σε λάμψη βαθιά / γυρνούν το πρόσωπο / μην τους αγγίξεις». Προβληματισμούς υψηλής εντάσεως που καλό είναι να συζητηθούν επειγόντως και ευρέως εκθέτει η πάντα ενδιαφέρουσα πένα της Αλεξάνδρας Δεληγιώργη στο κείμενο «Ελληνική και Παγκόσμια Λογοτεχνία» (προδημοσίευση από το πόνημα Μικρό εγχειρίδιο λογοτεχνίας). «Στην Ελλάδα», τονίζει η Δεληγιώργη, «καθώς αμελούμε τη βαρύτητα της λογοτεχνίας, αναθέσαμε την υπόθεση στους δημοσιογράφους. Συγγραφείς όπως ο Μπέρνχαρντ, η Γέλινεκ, αλλά και άλλοι παλαιότεροι, όπως ο Μούζιλ ή ο Μπροχ, δεν είναι εύκολοι ούτε τόσο ευχάριστοι. Ο αναγνώστης δεν θα τους διάβαζε αν ήταν στο χέρι του να επιλέξει τα εύκολα. Αν όμως τους βρίσκει στις Εθνικές Βιβλιοθήκες κι αν τους διαβάζει, είναι με τη μεσολάβηση των κριτικών που αναδεικνύουν ποιοι συγγραφείς είναι το συμβολικό κεφάλαιο της χώρας τους. Στο Δουβλίνο, στις προθήκες των βιβλιοπωλείων, εικονίζονται όλοι οι κλασικοί Ιρλανδοί συγγραφείς, από τον Τζόναθαν Σουίφτ ως τον Μπέκετ. Εμείς δεν βλέπουμε στις προθήκες των βιβλιοπωλείων μας τον Ροΐδη, τον Παπαδιαμάντη, τον Βιζυηνό, την Αξιώτη». Και καταλήγει, με μια διπλή επισήμανση/παρότρυνση: «Οι επαρχιακές κοινωνίες, κλειστές ακόμα και στον ίδιο τον εαυτό τους, βγάζουν μικρούς συγγραφείς και αποκλείουν αυτούς που, αν τους έστεργαν, θα μπορούσαν να γίνουν μεγάλοι, οικουμενικοί δηλαδή. Αλλά το ίδιο μικρόψυχες είναι και οι παγκοσμιοποιημένες κουλτούρες, που χωνεύουν αμάσητο τον κοσμοπολιτισμό ως αντίδοτο».

2. «Φαρφουλάς». Code name: Δημοσθένης Βουτυράς / Special χαρακτηριστικά: χιούμορ, αντισυμβατικότητα, γλέντια, υπαρξιστικός υπερλεξισμός, αντιδογματικός υπερρεαλισμός / Σούπερ εξώφυλλο: Richard Brautigan (τριάντα χρόνια από το Μεγάλο Φευγιό), ίσως πρώτη φορά γίνεται εξώφυλλο αυτός ο υπέροχα χαμηλότονος συγγραφέας και ποιητής / Μεγαλειώδες το Αφιέρωμα Αλητεία / Σελίδες 39-43: Λίαν διαφωτιστική έρευνα (ενίοτε και ξεκαρδιστική!) των Μπάμπη Κοσοβίτσα και Διαμαντή Καράβολα περί της αλητείας ως λήμματος στις ελληνικές εγκυκλοπαίδειες. Στο Κοινωνιολογικόν και Πολιτικόν Λεξικόν (Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν Εκλαϊκεύσεως των πολιτικών, οικονομικών και κοινωνικών επιστημών) της καθημερινής εφημερίδας «Ανεξάρτητος» (1938) διαβάζουμε το εξής νόστιμο: «Αλητείας και Αλητισμός: Το ομαδικόν φαινόμενον ανθρώπων εξαθλιωμένων. Έλαβε τρομακτικάς διαστάσεις εις την αρχαίαν Ρώμην, τον μεσαίωνα μέχρι προ των αρχών του βιομηχανισμού και είναι γνωστόν με την λέξιν παουπερίσμους (pauperismus) και με τας λέξεις μιζεραμπιλίσμ και λουμπενπρολεταριάτ εις την νεωτέραν εποχήν [...] Οικονομικώς, ο αλητισμός περιλαμβάνει τας ακαθορίστους και πάντοτε αβεβαίας οικονομικής υποστάσεως ομάδας πληθυσμού, αι οποίαι δεν αποζούν από ωρισμένην και σταθεράν τινά πρόσοδον. Αύται, λόγω της διαρκούς των παραζάλης μέσα εις την κατάστασιν την προϊούσης εξαθλιώσεως, ευρίσκονται πάντοτε και εις ψυχολογικήν έντασιν που γεμίζει αγωνίαν και παραισθήσεις τα πάντα [...] Δι' αυτό ο αλητισμός θεωρείται κοινωνική πληγή και μάλιστα επικίνδυνος [...] Ο αλητισμός είναι πάνθεον διά την ατομικήν και κοινωνικήν ψυχολογίαν, δεδομένου ότι είναι πνευματικώς και ψυχικώς αθεμελίωτος ή ξεριζωμένος και δεν έχει ή δεν αναγνωρίζει προορισμόν εις τον εαυτόν του, ή έννοιαν εις τη ζωήν του, ζη μοιραίως και τυχαίως εκ των προσευχόντων ή επαιτών και συνεπώς δεν παραδέχεται ιδανικά ή τακτοποιημένην ζωήν» / Εύγε, και πάλι εύγε, στους εκδότες του «Φαρφουλά» τον οποίο βρίσκετε στο βιβλιοπωλείο των εκδόσεων, Μαυρομιχάλη 18, στο κέντρο της Αθήνας, και επίσης στο www.farfoulas.gr.

radiobookspotting.blogspot.gr/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ