Τζέντλεμαν είναι κάποιος που ξέρει να παίζει ακορντεόν, αλλά δεν το κάνει!

Τζέντλεμαν είναι κάποιος που ξέρει να παίζει ακορντεόν, αλλά δεν το κάνει! Facebook Twitter
0

 

1. Φρέαρ. Με ολοένα και πιο συγκροτημένη ύλη μας προσφέρεται το περιοδικό του Δημήτρη Αγγελή και της εκλεκτής συντροφιάς του, το «Φρέαρ», ήδη στο έκτο τεύχος του. Ο στοχασμός συναντάει την ποίηση, ο Στέλιος Ράμφος και ο Αλαίν Μπαντιού ανταμώνουν με τον Χρίστο Ρουμελιωτάκη και την Ούρσουλα Φωσκόλου. Δεσπόζει η Ζέφη Δαράκη με την εσκεμμένα απορρυθμισμένη θέαση του κατακερματισμένου κόσμου μας και με την παλλόμενη φιλοσοφική ευαισθησία της: «Πετιούνται από / δω από κει πετιούνται οι χειραψίες// Και μοναχοί τρεις στίχοι / με τα μάτια χυμένα σε λάμψη βαθιά / γυρνούν το πρόσωπο / μην τους αγγίξεις». Προβληματισμούς υψηλής εντάσεως που καλό είναι να συζητηθούν επειγόντως και ευρέως εκθέτει η πάντα ενδιαφέρουσα πένα της Αλεξάνδρας Δεληγιώργη στο κείμενο «Ελληνική και Παγκόσμια Λογοτεχνία» (προδημοσίευση από το πόνημα Μικρό εγχειρίδιο λογοτεχνίας). «Στην Ελλάδα», τονίζει η Δεληγιώργη, «καθώς αμελούμε τη βαρύτητα της λογοτεχνίας, αναθέσαμε την υπόθεση στους δημοσιογράφους. Συγγραφείς όπως ο Μπέρνχαρντ, η Γέλινεκ, αλλά και άλλοι παλαιότεροι, όπως ο Μούζιλ ή ο Μπροχ, δεν είναι εύκολοι ούτε τόσο ευχάριστοι. Ο αναγνώστης δεν θα τους διάβαζε αν ήταν στο χέρι του να επιλέξει τα εύκολα. Αν όμως τους βρίσκει στις Εθνικές Βιβλιοθήκες κι αν τους διαβάζει, είναι με τη μεσολάβηση των κριτικών που αναδεικνύουν ποιοι συγγραφείς είναι το συμβολικό κεφάλαιο της χώρας τους. Στο Δουβλίνο, στις προθήκες των βιβλιοπωλείων, εικονίζονται όλοι οι κλασικοί Ιρλανδοί συγγραφείς, από τον Τζόναθαν Σουίφτ ως τον Μπέκετ. Εμείς δεν βλέπουμε στις προθήκες των βιβλιοπωλείων μας τον Ροΐδη, τον Παπαδιαμάντη, τον Βιζυηνό, την Αξιώτη». Και καταλήγει, με μια διπλή επισήμανση/παρότρυνση: «Οι επαρχιακές κοινωνίες, κλειστές ακόμα και στον ίδιο τον εαυτό τους, βγάζουν μικρούς συγγραφείς και αποκλείουν αυτούς που, αν τους έστεργαν, θα μπορούσαν να γίνουν μεγάλοι, οικουμενικοί δηλαδή. Αλλά το ίδιο μικρόψυχες είναι και οι παγκοσμιοποιημένες κουλτούρες, που χωνεύουν αμάσητο τον κοσμοπολιτισμό ως αντίδοτο».

2. «Φαρφουλάς». Code name: Δημοσθένης Βουτυράς / Special χαρακτηριστικά: χιούμορ, αντισυμβατικότητα, γλέντια, υπαρξιστικός υπερλεξισμός, αντιδογματικός υπερρεαλισμός / Σούπερ εξώφυλλο: Richard Brautigan (τριάντα χρόνια από το Μεγάλο Φευγιό), ίσως πρώτη φορά γίνεται εξώφυλλο αυτός ο υπέροχα χαμηλότονος συγγραφέας και ποιητής / Μεγαλειώδες το Αφιέρωμα Αλητεία / Σελίδες 39-43: Λίαν διαφωτιστική έρευνα (ενίοτε και ξεκαρδιστική!) των Μπάμπη Κοσοβίτσα και Διαμαντή Καράβολα περί της αλητείας ως λήμματος στις ελληνικές εγκυκλοπαίδειες. Στο Κοινωνιολογικόν και Πολιτικόν Λεξικόν (Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν Εκλαϊκεύσεως των πολιτικών, οικονομικών και κοινωνικών επιστημών) της καθημερινής εφημερίδας «Ανεξάρτητος» (1938) διαβάζουμε το εξής νόστιμο: «Αλητείας και Αλητισμός: Το ομαδικόν φαινόμενον ανθρώπων εξαθλιωμένων. Έλαβε τρομακτικάς διαστάσεις εις την αρχαίαν Ρώμην, τον μεσαίωνα μέχρι προ των αρχών του βιομηχανισμού και είναι γνωστόν με την λέξιν παουπερίσμους (pauperismus) και με τας λέξεις μιζεραμπιλίσμ και λουμπενπρολεταριάτ εις την νεωτέραν εποχήν [...] Οικονομικώς, ο αλητισμός περιλαμβάνει τας ακαθορίστους και πάντοτε αβεβαίας οικονομικής υποστάσεως ομάδας πληθυσμού, αι οποίαι δεν αποζούν από ωρισμένην και σταθεράν τινά πρόσοδον. Αύται, λόγω της διαρκούς των παραζάλης μέσα εις την κατάστασιν την προϊούσης εξαθλιώσεως, ευρίσκονται πάντοτε και εις ψυχολογικήν έντασιν που γεμίζει αγωνίαν και παραισθήσεις τα πάντα [...] Δι' αυτό ο αλητισμός θεωρείται κοινωνική πληγή και μάλιστα επικίνδυνος [...] Ο αλητισμός είναι πάνθεον διά την ατομικήν και κοινωνικήν ψυχολογίαν, δεδομένου ότι είναι πνευματικώς και ψυχικώς αθεμελίωτος ή ξεριζωμένος και δεν έχει ή δεν αναγνωρίζει προορισμόν εις τον εαυτόν του, ή έννοιαν εις τη ζωήν του, ζη μοιραίως και τυχαίως εκ των προσευχόντων ή επαιτών και συνεπώς δεν παραδέχεται ιδανικά ή τακτοποιημένην ζωήν» / Εύγε, και πάλι εύγε, στους εκδότες του «Φαρφουλά» τον οποίο βρίσκετε στο βιβλιοπωλείο των εκδόσεων, Μαυρομιχάλη 18, στο κέντρο της Αθήνας, και επίσης στο www.farfoulas.gr.

radiobookspotting.blogspot.gr/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Αναγνώσεις / Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Πώς ήταν η ζωή στην αρχαία Αίγυπτο; Ένας Αμερικανός αρχαιολόγος περιγράφει το 24ωρο των ανθρώπων κάθε ιδιότητας και κοινωνικής τάξης στις Θήβες της αρχαίας Αιγύπτου μέσα από ιστορίες που θα μπορούσαν να είναι αληθινές.
THE LIFO TEAM
Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Βιβλίο / Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Η Γαλλίδα συγγραφέας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας γεφυρώνει, με τη μυθιστορηματοποίηση της μνήμης, τη μεγάλη λογοτεχνία, από τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον σύγχρονό μας Εντουάρ Λουί. Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1940.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια»

Το πίσω ράφι / Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

Στηριγμένο σε πραγματικά γεγονότα, το μυθιστόρημα «Αμανίτα μουσκάρια» του Παύλου Μεθενίτη εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Βιβλίο / Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Σε ένα νησί που μετρά λιγότερους από 300 μόνιμους κατοίκους, ένα παλιό καραβόσπιτο μεταμορφώθηκε σε ένα καταφύγιο πολιτισμού γεμάτο βιβλία, μουσικές και μικρούς θησαυρούς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ