Οι χαμένες μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις με την Peggy Guggenheim Facebook Twitter
Στο νέο της ντοκυμαντέρ Peggy Guggenheim: Art Addict, η κινηματογραφίστρια Lisa Immordino Vreeland παρουσιάζει την Peggy ως μία σκανδαλώδη μοιραία γυναίκα του καλλιτεχνικού κόσμου και οραματίστρια που ενέπνευσε τις ζωές πολλών καλλιτεχνών...

Οι χαμένες μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις με την Peggy Guggenheim

0

Η Peggy Guggenheim, απόγονος μιας οικογένειας με αμύθητη περιουσία και περίοπτη θέση στους κοσμικούς κύκλους του 20ου αιώνα, από πολύ νεαρή ηλικία βρέθηκε στο μάτι του δημιουργικού κυκλώνα της σύγχρονης τέχνης. Ταξίδευε ανά τον κόσμο προωθώντας καλλιτέχνες στους οποίους πίστευε, ξεγλυστρώντας από τα δεινά δύο παγκοσμίων πολέμων και συνάπτοντας περιστασιακές σχέσεις όποτε και με όποιον της κάπνιζε. Ήταν η απόλυτη ενσάρκωση της σύγχρονης γυναίκας, με τα όλα της (συν μία κακή ρινοπλαστική). Η Peggy υπήρξε μια επαναστάτης που άλλαξε τον ρου της ιστορίας της τέχνης.

Στο νέο της ντοκυμαντέρ Peggy Guggenheim: Art Addict, η κινηματογραφίστρια Lisa Immordino Vreeland παρουσιάζει την Peggy ως μία σκανδαλώδη μοιραία γυναίκα του καλλιτεχνικού κόσμου και οραματίστρια που ενέπνευσε τις ζωές καλλιτεχνών όπως ο Max Ernst (τον οποίο και παντρεύτηκε), ο Jackson Pollock(τον οποίο ανακάλυψε και τον μετέτρεψε σε ίνδαλμα) και πολλών άλλων.

Η Peggy Guggenheim υπήρξε μοναδική. Από μικρή ηλικία αποφάσισε ότι ήθελε να δημιουργήσει την δική της ταυτότητα. Ξύρισε τα φρύδια της, είχε εραστές χωρίς να κρύβεται και εδραίωσε την απόλυτη ανεξαρτησία της μετακομίζοντας στο Παρίσι στα 1920's όπου μπορούσε να ζήσει όπως ήθελε. Μια πραγματικά μοντέρνα γυναίκα.

Εν έτει 1978 – 1979 η Jacqueline Bograd Weld πέρασε δύο ολόκληρα καλοκαίρια συζητώντας με την Peggy και παίρνοντας συνεντεύξεις από ακόμα 200 άτομα για να γράψει το βιβλίο της Peggy: The Wayward Guggenheim, την μοναδική βιογραφία που κυκλοφόρησε με την άδεια της ιδίας. Η Lisa Immordino Vreeland που είχε αποκτήσει τα δικαιώματα για το βιβλίο, κατά την διάρκεια της έρευνας της ανακάλυψε τις μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις στο υπόγειο της Bograd Weld. Ήταν ένας θησαυρός καθώς επρόκειτο για τις μακροσκελέστερες συνεντεύξεις που έδωσε ποτέ η Peggy και φυσικά αποτέλεσαν τον σκελετό του ντοκυμαντέρ. Εκεί η Peggy αφηγείται η ίδια πως επαναστάτησε στην αυστηρή ανατροφή και τους κανόνες που της επέβαλλαν η κοινωνική θέση και οι Γερμανίδες νταντάδες, διανθίζοντας την με ελάχιστες από τις άπειρες εκκεντρικότητες των Seligman που ήταν η οικογένεια της μητέρας της.

Η φαινομενικά ρόδινη ζωή της όμως σημαδεύτηκε από αρκετά τραγικά περιστατικά. Ο πνιγμός του πατέρα της στον Τιτανικό, ο θάνατος του εραστή της και η πτώση των δύο ανηψιών της από τον ταράτσα του Surrey Ηotel πιθανά οι αιτίες που την έκαναν να αναζητήσει παρηγοριά στην τέχνη και να διοχετεύσει την αγάπη της στα έργα και την συλλογή της.

Οι χαμένες μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις με την Peggy Guggenheim Facebook Twitter
Δεν αποχωριζόταν ποτέ τα σκυλιά της

Η Peggy Guggenheim υπήρξε μοναδική. Από μικρή ηλικία αποφάσισε ότι ήθελε να δημιουργήσει την δική της ταυτότητα. Ξύρισε τα φρύδια της, είχε εραστές χωρίς να κρύβεται και εδραίωσε την απόλυτη ανεξαρτησία της μετακομίζοντας στο Παρίσι στα 1920's όπου μπορούσε να ζήσει όπως ήθελε. Μια πραγματικά μοντέρνα γυναίκα. Όταν το 1946 κυκλοφόρησε η αυτοβιογραφία της με τίτλο Out of This Century οι συγγενείς της αναφέρονταν σε αυτή ως Out of Her Mind και προσπάθησαν να αγοράσουν κάθε αντίτυπο του βιβλίου στη Νέα Υόρκη για να βγει εκτός κυκλοφορίας. Προφανώς δεν θαύμαζαν το θάρρος της να δημοσιεύσει ένα βιβλίο οπου μαζί με τις εμπειρίες της από την σημαντικότατη αυτή περίοδο για την σύγχρονη τέχνη ανέφερε και όλους τους εραστές της.

 

Συν τω χρόνω η θέση και η προσφορά της στον χώρο της τέχνης αναγνωρίστηκε και έχει πάψει να θεωρείται μια γραφική περσόνα. Δικαίως μάλιστα, καθώς αποτελεί μία από τις ελάχιστες προσωπικότητες στον χώρο της ιστορίας της τέχνης που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στις ζωές τόσων πολλών καλλιτεχνών σε τόσες διαφορετικές χώρες. Εξερεύνησε τον κόσμο της τέχνης στο Λονδίνο, το Παρίσι, τη Νέα Υόρκη και Βενετία, ήξερε να διακρίνει τους μεγάλους καλλιτέχνες και τους στήριζε παίζοντας με τους δικούς της κανόνες. Ακριβώς όπως και στην προσωπική της ζωή.

Η Peggy έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ζωή και το έργο πολλών καλλιτεχνών όμως εκείνον που θεωρούσε πνευματικό της παιδί ήταν ο Pollock. Τον στήριξε ώστε να δημιουργήσει τα έργα του με πραγματική ελευθερία και όταν οργανώθηκε η πρώτη εκθεση του στο Museo Correr στην Βενετία είχε πει: «Θυμάμαι την υπέρτατη χαρά που ένιωθα καθώς καθόμουν στην Piazza San Marco και κοιτούσα τους πίνακες να λάμπουν μέσα από τα ανοιχτά παράθυρα του μουσείου, ήταν σαν να τοποθετείται ο Pollock ιστορικά εκεί που άνηκε, ως ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους της εποχής μας που είχε κάθε δικαίωμα να εκθέτει το έργο του σε αυτό το μεγαλειώδες σκηνικό.»

Οι χαμένες μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις με την Peggy Guggenheim Facebook Twitter
Peggy Guggenheim, φωτ.: Frank Scherschel, 1953

Στην δική της επίδραση αποδίδεται και η στροφή των ζωγράφων Lucio Fontana και Alberto Burri στους μεγάλους καμβάδες όταν με την συμβολή της εκτέθηκαν για πρώτη φορά στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1948 μεγάλα έργα του Pollock και έγχρωμα έργα του Kandinsky. Ως τότε τα είχαν δει μόνο ασπόμαυρα τυπωμένα σε περιοδικά. Πέντε χρόνια νωρίτερα στην έκθεση της Exhibition of Collage ο Robert Motherwell χρησιμοποίησε για πρώτη φορά το μέσο που θα τον καθιέρωνε. Επίσης δεν είναι ευρέως γνωστό ότι η πρώτη έκθεση στην οποία συμμετείχε ο Lucian Freud ήταν σε μία έκθεση παιδικής τέχνης στην γκαλερύ της στο Λονδίνο.

Μπορεί να μην ήταν μια παραδοσιακή φεμινίστρια αλλά η Peggy Guggenheim ενσάρκωνε τα φεμινιστικά ιδεώδη στον τρόπο που ζούσε και εργαζόταν. Με την έκθεση 31 Women το 1943 διοργάνωσε την πρώτη έκθεση αφιερωμένη αποκλειστικά σε γυναίκες καλλιτέχνες από όλη την Αμερική με έργα των Louise Nevelson, Leonor Fini, Frida Kahlo, Dorothea Tanning, Gypsy Rose Lee, και της κόρης της Pegeen Vail.

Στο τέλος της ταινίας ο Larry Gagosian λέει πως η συλλογή της την κατέστησε αθάνατη. Το όραμα μιας γυναίκας που λάτρευε την τέχνη ήταν να δημιουργήσει μια συλλογή για να την μοιραστεί με τον κόσμο. Κι αυτή είναι σαφώς μια πράξη αθανασίας.

Οι χαμένες μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις με την Peggy Guggenheim Facebook Twitter
Η Peggy Guggenheim με τον Jackson Pollock
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ