Γκιζέλα ΜακΝτάνιελ: «Συμπεριφερόμαστε στη Γη όπως οι άντρες στις γυναίκες»

Gisela McDaniel: «Συγκρίνω τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται οι άντρες στις γυναίκες με το πώς συμπεριφερόμαστε στη Γη» Facebook Twitter
Γκιζέλα ΜακΝτάνιελ, «Feeling things is a different kind of power», 2025
0

Έντονα χρώματα, πυκνή βλάστηση, βράχια, λέπια, δίχτυα, γυμνά γυναικεία κορμιά, διαπεραστικά βλέμματα που στοχεύουν τον θεατή, ζωγραφικά έργα διπλής όψης στα οποία τα κενά στα μάτια επιτρέπουν διπλές ερμηνείες, αλλά και προφορικές μαρτυρίες κακοποιημένων γυναικών οι οποίες ακούγονται ηχογραφημένες στην έκθεση.

Το εικαστικό σύμπαν της Γκιζέλα ΜακΝτάνιελ, που ξεκίνησε από την Πολυνησία και έφτασε στο Αιγαίο Πέλαγος και συγκεκριμένα στη Μύκονο, ξεχειλίζει από αισθησιασμό και βαθύτερα μηνύματα προς κάθε αποδέκτη. Μιλούσαμε ήδη αρκετή ώρα και είχα κάνει το λάθος να χρησιμοποιήσω πάνω από μία φορά τον χαρακτηρισμό «εξωτικό», περισσότερο για το νησί της στον μακρινό Ειρηνικό Ωκεανό και λιγότερο για τις γυναικείες φιγούρες, ώσπου κάποια στιγμή με διέκοψε: «Δεν μου πολυαρέσει ο όρος “εξωτικό”. Όταν μεγαλώνεις ως αυτόχθονας, το να σε χαρακτηρίζουν “εξωτική” είναι σαν να σε σεξουαλικοποιούν».

Ζήτησα συγγνώμη και συμφωνήσαμε να αντικαταστήσω τον όρο με τη λέξη «τροπικό». Δεν είχα συνειδητοποιήσει μέχρι τότε ότι η λέξη «εξωτικό» συνδέεται με τη γυναικεία σεξουαλικότητα. Η Γκιζέλα έχει γεννηθεί στη Νεμπράσκα των ΗΠΑ, αλλά οι γονείς της γνωρίστηκαν στο ηφαιστειογενές Γκουάμ, ένα εκ των Μαριανών Νήσων, πρώην ισπανική αποικία. Σήμερα, λόγω της μεγάλης του γεωστρατηγικής σημασίας, βρίσκεται υπό αμερικανική διοίκηση και έχει στρατιωτικές βάσεις στις οποίες εργάζονται πολλοί ντόπιοι.

«Οι γυναίκες δημιουργούν τόσο πολλά και η Γη φροντίζει για εμάς, ενώ εμείς πολλές φορές δεν της δίνουμε τίποτα».

Ο πατέρας της είναι Αμερικανός που υπηρετούσε στην αμερικανική ναυτική βάση και η μητέρα της αυτόχθονας. Στο Γκουάμ ο κοινωνικός ρόλος των γυναικών είναι ιδιαίτερα σημαντικός και η ίδια μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον στο οποίο ποτέ δεν ένιωσε περιθωριοποιημένη. Η μητέρα της, δυναμική γυναίκα, καθηγήτρια Κοινωνιολογίας στο πανεπιστήμιο, την έπαιρνε μαζί της στη δουλειά μέχρι τα 6 της, ενώ ο πατέρας της, αν και στρατιωτικός, δεν την έκανε να νιώσει λιγότερο σημαντική. Έτσι, όταν αποφάσισε ότι θα γίνει ζωγράφος, είχε την πλήρη υποστήριξη και των δυο. Άλλωστε, είχε δείξει την κλίση της από μικρή και στα 17 της ήταν ήδη κατασταλαγμένη.

Gisela McDaniel: «Συγκρίνω τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται οι άντρες στις γυναίκες με το πώς συμπεριφερόμαστε στη Γη» Facebook Twitter
«Είδα τη Μύκονο μέσα από τη δική μου οπτική».

Η πρώτη της έκθεση, στο Ντιτρόιτ του Μίσιγκαν, εγκαινιάστηκε όταν ήταν 23 ετών και αμέσως ακολούθησε μία ακόμα, στο Λονδίνο. Η πορεία της έκτοτε είναι ανοδική. Στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Μύκονο βρέθηκε ως προσκεκλημένη της γκαλερί Δύο Χωριά για να δημιουργήσει μια σειρά έργων και να τα παρουσιάσει στην Αθήνα. Το διάστημα που έμεινε εκεί, εκτός από τον άνεμο, το νερό και το βραχώδες τοπίο, ανακάλυψε όλα όσα συνδέουν τον τόπο της με το αιγαιοπελαγίτικο νησί αλλά και κοινά σημεία μεταξύ της ελληνικής μυθολογίας και εκείνης της Πολυνησίας.

Γοητεύτηκε από τους μύθους της Δήμητρας και της Περσεφόνης, της Κίρκης, της Αριάδνης, της Γαλάτειας και ανακάλεσε την ιστορία ενός νεαρού κοριτσιού της δικής της κουλτούρας που μεταμορφώθηκε σε γοργόνα.

«Η σχέση μας με τη γη στην κουλτούρα των αυτοχθόνων του Γκουάμ έχει ιδιαίτερη σημασία για εμάς κι έτσι του συμπεριφερόμαστε ανάλογα. Σε αντίθεση με τη συμπεριφορά του αμερικανικού στρατού, που το μολύνει και το κλέβει. Μεγάλωσα με δυνατές αξίες της κουλτούρας μας, όπως ο σεβασμός για τη ζωή, οι οποίες αποτελούν μέρος των προσωπικών μου πρακτικών. Παρατηρώντας εικόνες άλλων νησιών του Ειρηνικού, αυτό που ήθελα πολύ συνειδητά να κάνω ήταν να ζωγραφίσω γυναίκες και τις ιστορίες τους χρησιμοποιώντας μια συγκεκριμένη παλέτα χρωμάτων που μου θυμίζει την πατρίδα μου» λέει, καθώς παρατηρώ ότι συχνά χρησιμοποιεί το ροζ, το οποίο, όπως μου εξηγεί, είναι αναφορά στο γυναικείο σώμα.

Η γυναικεία της συνείδηση, επηρεασμένη από κάποιες τραυματικές εμπειρίες της –έχει πέσει θύμα κακοποίησης–, την οδήγησε σε συγκεκριμένες πρακτικές. Εννέα χρόνια πριν, στο Ντιτρόιτ, ξεκίνησε να παίρνει προφορικές συνεντεύξεις από κακοποιημένες γυναίκες αλλά και από άτομα που αυτοπροσδιορίζονταν ως θηλυκότητες σχετικά με τη σεξουαλική και την ενδοοικογενειακή βία. Καταγράφοντας τις μαρτυρίες τους, προσπαθούσε να διερευνήσει τον τρόπο που τα τραύματα αυτά τις καθόρισαν.

Gisela McDaniel: «Συγκρίνω τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται οι άντρες στις γυναίκες με το πώς συμπεριφερόμαστε στη Γη» Facebook Twitter
Γκιζέλα ΜακΝτάνιελ, «Saw it as a living being too» (διπλής όψης), 2025
Gisela McDaniel: «Συγκρίνω τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται οι άντρες στις γυναίκες με το πώς συμπεριφερόμαστε στη Γη» Facebook Twitter
Γκιζέλα ΜακΝτάνιελ, «My body is my soul», 2025
Gisela McDaniel: «Συγκρίνω τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται οι άντρες στις γυναίκες με το πώς συμπεριφερόμαστε στη Γη» Facebook Twitter
Γκιζέλα ΜακΝτάνιελ, «My ability to adapt», 2025

Θυμάται: «Το Ντιτρόιτ είναι μια πόλη με μεγάλο πολιτισμικό ενδιαφέρον, καθώς έχει μεγάλη εθνοτική γκάμα. Ωστόσο, με ενδιέφερε περισσότερο η βία ως γενικότερο φαινόμενο και η πρόσληψή της, καθώς ακούμε νούμερα και στατιστικές, αλλά ποτέ τα συναισθήματα των ανθρώπων που βρίσκονται πίσω από αυτά. Ήθελα πραγματικά να καταγράψω πώς επηρεάζει η βία μακροπρόθεσμα ή από γενιά σε γενιά τη σωματική και την πνευματική μας υγεία και τον τρόπο με τον οποίο πορευόμαστε στον κόσμο από κει και πέρα».

«Δεν παίζει καθοριστικό ρόλο η φτώχεια σε μέρη όπως το Ντιτρόιτ;» τη ρωτάω. «Ναι, αλλά και σε μέρη όπως το Γκουάμ τα ποσοστά βίας λόγω της στρατιωτικής παρουσίας είναι υψηλά συγκριτικά με τις ΗΠΑ. Η πατριαρχία και η αποικιοκρατία σού δίνουν την αίσθηση ότι έχεις δικαιώματα στο κορμί κάποιων. Όταν ξεκίνησα να δείχνω τη δουλειά μου, οι φωνές που ακούγονταν στις εκθέσεις μου ήταν ανώνυμες, μια μείξη στην οποία επαναλαμβάνονταν τα ίδια πράγματα. Είχε ενδιαφέρον το γεγονός ότι όλες εξέφραζαν τα ίδια συναισθήματα και περιέγραφαν τις συνέπειες των βιωμάτων τους, πληροφορίες που δεν ακούμε συχνά.

Το κουτσομπολιό είναι βασικό στοιχείο της κουλτούρας του Ειρηνικού , όμως λειτουργεί προστατευτικά. Δηλαδή ο τρόπος που μεταφέρουμε τις ιστορίες μας στην οικογένεια αλλά και οι γυναίκες μεταξύ τους γίνεται δίχτυ προστασίας. Παρουσιάζω πάντα τη ζωγραφική μου με ήχο κι έτσι η εικόνα συμπληρώνεται από αφηγήσεις. Στις εκθέσεις ανακατεύω τα ηχητικά ντοκουμέντα ώστε να έχω ένα ολοκληρωμένο κομμάτι στο οποίο οι φωνές όλων να μοιάζουν σαν να πλέκονται μεταξύ τους – φτιάχνω μια συλλογική φωνή.

Στην έκθεση της Αθήνας οι προφορικές μαρτυρίες –τρεις γυναίκες που γνώρισα εδώ αλλά και από άλλα μέρη– επικεντρώνονται στο σώμα και στο πώς είναι να νιώθεις γυναίκα όταν κυκλοφορείς, στις καλές ή τις κακές εμπειρίες. Έθεσα σε όλες έξι συγκεκριμένες ερωτήσεις. Ζητούσα να μου περιγράψουν στιγμές που ήταν καταλυτικές, ή που άλλαξαν τη ζωή τους, ή οτιδήποτε ήθελαν να μεταφέρουν μέσα από μένα, πράγματα που ο κόσμος δεν βλέπει αλλά εκείνες τα κουβαλάνε. Πάντως, όταν άρχισα να ζωγραφίζω, καθώς προσπαθούσα να αποτυπώσω τα στοιχεία του τόπου, τη γη, τη θάλασσα, τον αέρα, συχνά έπιανα τον εαυτό μου να συγκρίνει τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται οι άντρες στις γυναίκες με το πώς συμπεριφερόμαστε στη Γη. Οι γυναίκες δημιουργούν τόσο πολλά και η Γη φροντίζει για εμάς, ενώ εμείς πολλές φορές δεν της δίνουμε τίποτα. Θα έλεγα ότι ο τρόπος με τον οποίο ζωγραφίζω είναι περισσότερο εγκεφαλικός, δεν μεταφέρω απαραίτητα τις ιστορίες που ακούω».

Gisela McDaniel: «Συγκρίνω τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται οι άντρες στις γυναίκες με το πώς συμπεριφερόμαστε στη Γη» Facebook Twitter
Γκιζέλα ΜακΝτάνιελ, «Jungle 2», 2025
Gisela McDaniel: «Συγκρίνω τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται οι άντρες στις γυναίκες με το πώς συμπεριφερόμαστε στη Γη» Facebook Twitter
Γκιζέλα ΜακΝτάνιελ, «The sun doesn’t think about the shape of your body» (διπλής όψης)

Παρόλο που οι πίνακές της δεν αντανακλούν το άνυδρο τοπίο της Μυκόνου, η ίδια εμπνεύστηκε από τον νησιωτικό χαρακτήρα της και τη σύγκριση με το δικό της νησί. Λέει: «Είδα τη Μύκονο μέσα από τη δική μου οπτική. Στο Γκουάμ πιστεύουμε ότι τη ζούγκλα την κατοικούν πνεύματα, και πρέπει να πάρουμε την άδειά τους για να μπούμε σε αυτή. Οπότε, μου άρεσε η ιδέα να ζητήσω την άδεια των μοντέλων μου να εντάξω στο έργο μου προσωπικά τους αντικείμενα ζωγραφισμένα δίπλα στα πορτρέτα τους, σαν να τους συνοδεύουν. Είχα φωτογραφίσει τις γυναίκες που ποζάρουν στην Αθήνα προτού πάω στη Μύκονο. Είχα καταγράψει ηχητικά και τις αφηγήσεις τους. Η σχέση μου με ένα ζωγραφικό έργο είναι όπως με ένα πρόσωπο που μοιράστηκε μαζί μου κάτι σημαντικό κι αυτό με κάνει να θέλω να το προστατέψω. Γι’ αυτό χρησιμοποιώ και τα αντικείμενά του.

Μου αρέσουν τα κοσμήματα γιατί άλλοτε τα αγοράζουμε για να μας προστατεύσουν και άλλοτε αποτελούν δώρα, μέρος μιας ιστορίας για την οποία δεν γνωρίζουμε πολλά γιατί έχει να κάνει με προσωπικές στιγμές. Κάποια όμως σχετίζονται και με τις αφηγήσεις που μου έχουν παραχωρήσει προτού τις ζωγραφίσω». Φτηνά κοσμήματα από το Μοναστηράκι αλλά και κοχύλια και δίχτυα ψαράδων από τη Μύκονο αποτελούν μέρος της έκθεσής της στην γκαλερί Δύο Χωριά με τίτλο «Pineptran Istreyas & Akhinos». Το πρώτο μέρος, στα τσαμόρο, τη γλώσσα του Γκουάμ, σημαίνει «απολιθωμένο αστέρι», φράση που σε συνδυασμό με τη λέξη «αχινός» συνδέει λυρικά τον ουρανό με τη θάλασσα και τη μνήμη με την προστασία από την απειλή.

Gisela McDaniel: «Συγκρίνω τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται οι άντρες στις γυναίκες με το πώς συμπεριφερόμαστε στη Γη» Facebook Twitter
Γκιζέλα ΜακΝτάνιελ, «Touching my belly to the bottom of the sea», 2025

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ