Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν Facebook Twitter
Η Τζένιφερ Ίγκαν θίγει με εντυπωσιακή οξυδέρκεια καίρια για την εποχή μας ερωτήματα. Φωτ.: Anthony Pidgeon/Redferns/Getty Images/Ideal Image
0


ΣΤΟ ΚΛΑΣΙΚΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ
«Χάνσελ και Γκρέτελ» των αδελφών Γκριμ τα δύο παιδιά παρασύρονται από τις λαχταριστές λιχουδιές ενός σπιτιού από ζαχαρωτά. Τα παιδιά του 21ου αιώνα, πάλι, είναι έτοιμα να πέσουν στην παγίδα που τους στήνει η κακιά μάγισσα-τεχνολογία, η οποία προσπαθεί με πολλούς τρόπους να τα δελεάσει. «Μην εμπιστεύεσαι ποτέ το σπίτι από ζάχαρη!». Ή μήπως δεν είναι τελικά η τεχνολογία η κακιά μάγισσα του παραμυθιού αλλά η ίδια η αχόρταγη ανθρώπινη περιέργεια; 

Το «Σπίτι από ζάχαρη» («The Candy House») της Αμερικανίδας Τζένιφερ Ίγκαν (γεν. 1962, Σικάγο) που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά από τις εκδόσεις Πατάκη σε μετάφραση Αύγουστου Κορτώ είναι ένα υπερφιλόδοξο μυθιστόρημα που διερευνά την έννοια της μνήμης στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή, τις συνέπειες της εξέλιξης της τεχνολογίας και τους κινδύνους που απειλούν την ιδιωτικότητα, αλλά εκτείνεται ακόμα πιο πέρα, εξερευνώντας το πολύπλοκο δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων και την ανάγκη για σύνδεση και αυθεντικότητα.

Το βιβλίο, που ανακηρύχθηκε ένα από τα δέκα καλύτερα του 2022 από τους «New York Times» και το «Publishers Weekly», αποτελεί σίκουελ του βραβευμένου με Πούλιτζερ μυθιστορήματός της Ίγκαν «A visit from the Goon Squad» του 2010, με πολλούς χαρακτήρες να επανεμφανίζονται.

Είναι γεγονός πως η Τζένιφερ Ίγκαν ενορχηστρώνει με εντυπωσιακή μαεστρία και αξιοθαύμαστο έλεγχο το αχανές υλικό της. Κάτι λείπει όμως από αυτό το ευφυέστατο και εκθαμβωτικό σε σύλληψη αφηγηματικό οικοδόμημα, παρά τα σημαντικά ερωτήματα που θέτει.

Ένας δευτερεύων χαρακτήρας του «A visit from the Goon Squad», ο Μπιξ Μπουτόν, κατέχει κεντρικό ρόλο εδώ και αποτελεί εκκίνηση για την ιστορία. Ο Μπιξ Μπουτόν είναι ένας μαύρος μεγιστάνας της τεχνολογίας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που με την εταιρεία του, τη Mandala, και τις καινοτόμες ιδέες που εφάρμοσε άλλαξε διά παντός τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων, φέρνοντας επανάσταση: «Στον καινούργιο κόσμο που ’χε βοηθήσει να οικοδομηθεί, κανείς ποτέ δεν θα χρειαζόταν να ανοίξει έντυπη εγκυκλοπαίδεια». Ένας μαύρος Στιβ Τζομπς ή Μαρκ Ζάκερμπεργκ, γνωστός με το μικρό του όνομα και συχνός επισκέπτης στον Λευκό Οίκο, οικογενειάρχης, πατέρας τεσσάρων παιδιών, που μοιάζει να έχει κατακτήσει τα πάντα.

Στο ξεκίνημα του μυθιστορήματος, ωστόσο, τον βρίσκουμε το 2010 –καθόλου τυχαία, στο κατώφλι της δεκαετίας στην οποία τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έγιναν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας– να περιπλανιέται άσκοπα στο Ιστ Βίλατζ της Νέας Υόρκης, κρατώντας στο χέρι έναν πολυκαιρισμένο «Οδυσσέα» του Τζέιμς Τζόις και να ταλανίζεται από την απουσία ενός νέου οράματος. Η συγγραφέας αιχμαλωτίζει από τις πρώτες σελίδες την προσοχή του αναγνώστη, περιγράφοντας μια μεθυστική, σχεδόν προμηθεϊκή εμπειρία που ελάχιστοι θα ζήσουν ποτέ: τη στιγμή ακριβώς που γεννιέται ένα νέο όραμα το οποίο θα αλλάξει τη ζωή των ανθρώπων για πάντα. 

Η Τζένιφερ Ίγκαν θίγει με εντυπωσιακή οξυδέρκεια καίρια για την εποχή μας ερωτήματα,
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Τζέννιφερ Ίγκαν, «Σπίτι από ζάχαρη», εκδ. Πατάκη

Η εταιρεία του Μπιξ Μπουτόν θα κυκλοφορήσει το 2016 την επαναστατική τεχνολογία «Κάνε το ασυνείδητο δικό σου», χάρη στην οποία ο καθένας μπορεί να έχει πρόσβαση σε όλες τις αναμνήσεις του, ακόμα και σε όσες έχει οριστικά ξεχάσει. Μία από τις λειτουργίες του νέου τεχνολογικού μέσου, η «συλλογική συνειδητότητα», επιτρέπει να μοιράζεσαι τις αναμνήσεις σου και με άλλους και να έχεις πρόσβαση και στις δικές τους, μέσω μιας συσκευής που ονομάζεται «κύβος Mandala». Ποιος δεν θα ήθελε να επισκεφτεί ξανά τις χαμένες αναμνήσεις του; Ποιος δεν θα ήθελε να δει με τα μάτια των άλλων τα γεγονότα που έζησε; Το δέλεαρ είναι ακαταμάχητο. Η νέα εφεύρεση γίνεται εξαιρετικά δημοφιλής, αλλά οι κίνδυνοι είναι ορατοί και πολλοί προσπαθούν να παρακάμψουν τα ασφυκτικά όρια αυτής της νέας τεχνολογίας που μετατρέπει τη συνείδηση σε προϊόν και να αυτομολήσουν προς την ελευθερία.

Η Τζένιφερ Ίγκαν θίγει με εντυπωσιακή οξυδέρκεια καίρια για την εποχή μας ερωτήματα, όπως: σε τι επικίνδυνες ατραπούς οδηγεί η τεχνητή νοημοσύνη; Μπορούμε να θέσουμε όρια στην τεχνολογία; Τι θα συμβεί αν οι μηχανές καταφέρουν να αποκτήσουν πρόσβαση στην ανθρώπινη συνείδηση; Κατά πόσο η ποσοτικοποίηση όλων των πτυχών της ανθρώπινης δραστηριότητας πλήττει τις αξίες του ανθρωπισμού; Είμαστε υπόδουλοι στους αλγόριθμους; Πού βρίσκεται η ελεύθερη βούληση; Υπάρχει διαφυγή; 

Σε ποιον βαθμό είμαστε οι αναμνήσεις μας και σε ποιον βαθμό είμαστε οι αναμνήσεις των άλλων; Τι θα συνέβαινε αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όλα όσα ζήσαμε στο παρελθόν; Ποια αξεδιάλυτα μυστήρια θα έβρισκαν επιτέλους τη λύση τους; Θέλουμε όντως να επιστρέψουμε σε παλιότερες εκδοχές του εαυτού μας και να ζήσουμε ξανά τις καλύτερες μέρες μας;

«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν Facebook Twitter
Η συγγραφέας έχει συγκριθεί με άλλους συγγραφείς-ογκόλιθους της αμερικανικής λογοτεχνίας, γνωστούς για την απαιτητική γραφή τους και τα πολυσύνθετα μυθιστορήματά τους, όπως ο Τόμας Πίντσον, o Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας και ο Ντον ΝτεΛίλο.

Το συναρπαστικό τεχνολογικό θρίλερ που εξελίσσεται καθώς προχωρά η αφήγηση δεν είναι παρά μόνο ένα επίπεδο του πολυσύνθετου και πολυδαίδαλου «Σπιτιού από ζάχαρη». Σε ένα δεύτερο, η συγγραφέας στήνει ένα εξαιρετικά πολύπλοκο δίκτυο από αλληλένδετες ιστορίες που αναπτύσσονται προς πολλές κατευθύνσεις και η μία οδηγεί στην άλλη, σαν κρίκοι της ίδιας αλυσίδας. Αν αποτυπώναμε σε μια κάτοψη την πλοκή και τους χαρακτήρες του βιβλίου, θα διαπιστώναμε πως θυμίζει ένα δίκτυο προσώπων, γεγονότων, σχέσεων και χρονικών περιόδων που τέμνονται με όχι πάντα προφανείς συσχετισμούς. Οι αφηγηματικές φωνές εναλλάσσονται και διηγούνται τα ίδια περιστατικά από διαφορετικές οπτικές γωνίες και χρονικές αφετηρίες. Από το 1965 βρισκόμαστε στο 2010 και φτάνουμε μέχρι το 2032, αλλά χωρίς να ακολουθείται κάποια γραμμικότητα. Επιπλέον, και οι μεταμοντέρνες αφηγηματικές τεχνικές ποικίλλουν – υπάρχει ένα ολόκληρο κεφάλαιο δομημένο από σύντομα μηνύματα που θυμίζουν εγχειρίδιο οδηγιών και ένα άλλο που αποτελείται εξ ολοκλήρου από e-mails.

Κεφάλαιο το κεφάλαιο, νέα πρόσωπα προστίθενται, δημιουργώντας ένα πολυπρόσωπο μωσαϊκό χαρακτήρων. Πρόσωπα που στη μία ιστορία αναφέρονται επιγραμματικά, στην αμέσως επόμενη περιγράφονται διεξοδικά. Ένα σύντομο πέρασμα σε κάποιο σημείο της αφήγησης γίνεται πιο κάτω πρωταγωνιστικός ρόλος· ακριβώς όπως συμβαίνει και με τις ανθρώπινες σχέσεις. Ο αναγνώστης σύντομα αντιλαμβάνεται πως δεν έχει και τόση σημασία να συγκρατήσει όλα αυτά τα ονόματα και πως άλλος είναι ο στόχος της συγγραφέως εξαρχής.

Αν και το «Σπίτι από ζάχαρη» έχει στοιχεία επιστημονικής φαντασίας, στην πραγματικότητα δεν μπορεί να θεωρηθεί μελλοντολογικό. Εξάλλου, η δράση δεν τοποθετείται αποκλειστικά στο προσεχές μέλλον αλλά και σε ένα παρελθόν μόλις μερικές δεκαετίες πριν. Το μυθιστόρημα της Ίγκαν ανήκει σε μια κατηγορία έργων που, όπως η διάσημη τηλεοπτική σειρά «Black Mirror», καταλήγουν στην ανατριχιαστική διαπίστωση πως το μέλλον είναι ήδη εδώ. Από το 2022 που κυκλοφόρησε το βιβλίο, η τεχνητή νοημοσύνη έχει αναπτυχθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε η προοπτική μιας τεχνολογίας που θα δίνει πρόσβαση στις αναμνήσεις μας –ναι, γιατί όχι– δεν φαντάζει πια τόσο εξωπραγματική. Κανένα εγγύς μέλλον. Το «μέλλον» έχει ήδη εισβάλει και στρογγυλοκαθίσει στην πραγματικότητά μας και μειδιά ειρωνικά. 

Έχουμε παραδοθεί τόσο πολύ στη σαγήνη της τεχνολογίας που στο επόμενο στάδιο ενδεχομένως να πάψει να μας ανήκει η ίδια η συνείδησή μας, υποστηρίζει η Ίγκαν. Θα εκχωρήσουμε αδιαμαρτύρητα και το τελευταίο προπύργιο της ελευθερίας μας στο επόμενο τεχνολογικό εργαλείο που σαν τη δόλια μάγισσα του «Χάνσελ και Γκρέτελ» θα μας δελεάσει με τους πειρασμούς του; Και για πόσο ακόμα θα αντιστεκόμαστε; «Αν μου δίδαξε κάτι η ζωή, είναι ότι η περιέργεια κι ο ωφελιμισμός διαθέτουν μια ύπουλη, ακαταμάχητη δύναμη. Είναι εύκολο να τους αντισταθείς για ένα λεπτό –για εκατό λεπτά–, ακόμα και για έναν χρόνο. Αλλά όχι για πάντα», λέει ένας από τους ήρωες του βιβλίου. Το έχουμε δει ήδη να συμβαίνει. Πόσοι κατάφεραν να αντισταθούν στη δημοσιοποίηση και της πιο επουσιώδους λεπτομέρειας του βίου τους με την επέλαση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης; Και πόσοι ακόμα αντιστέκονται και δεν εφησυχάζουν ενώ νέοι κίνδυνοι καιροφυλακτούν; 

Μια επίσης σημαντική πτυχή του «Σπιτιού από ζάχαρη» είναι πως κατορθώνει να περιγράψει πολύ γλαφυρά την ολική μεταμόρφωση που έχει υποστεί η ζωή τις τελευταίες δεκαετίες. Αρχικά ήταν ο παγκόσμιος ιστός, τα κινητά τηλέφωνα και τα smartphones αργότερα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στη συνέχεια. Τώρα επελαύνει η τεχνητή νοημοσύνη, η virtual reality και ό,τι άλλο επίκειται. «Τη σήμερον ημέρα, ένας άνθρωπος που νιώθει αμηχανία για τον περίγυρό του θα βγάλει το κινητό του, θα ζητήσει τον κωδικό του Wi-Fi και θα επανενωθεί με μια εικονική σφαίρα, όπου η ταυτότητά του επιβεβαιώνεται αυτοστιγμεί». Το θεωρούμε δεδομένο, αλλά κάποτε ο κόσμος ήταν εντελώς άλλος. Ακόμα και την απλή αμηχανία σε μια κοινωνική συναναστροφή τη διαχειριζόμασταν με πολύ διαφορετικό τρόπο.

Όμως το κεντρικό θέμα του βιβλίου δεν είναι άλλο από αυτό που φανερώνει και το εισαγωγικό μότο του, ο στίχος της Έμιλι Ντίκινσον «Το μυαλό – είναι πιο πλατύ απ’ τον Ουρανό». Εν τέλει, αυτό που αποκομίζουμε από το βιβλίο, πέρα από την επαγρύπνηση για τις επιπτώσεις της τεχνολογίας, είναι πως δεν υπάρχει τίποτα πιο συναρπαστικό και επιβλητικό από την ίδια τη συνείδηση και τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Όπως επίσης δεν υπάρχει τίποτα πιο αινιγματικό από το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων, τους «αλγεβρικούς λογισμούς» και τις «εξισώσεις» που τις ορίζουν.

Η συγγραφέας έχει συγκριθεί με άλλους συγγραφείς-ογκόλιθους της αμερικανικής λογοτεχνίας, γνωστούς για την απαιτητική γραφή τους και τα πολυσύνθετα μυθιστορήματά τους, όπως ο Τόμας Πίντσον, o Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας και ο Ντον ΝτεΛίλο. Είναι γεγονός πως η Τζένιφερ Ίγκαν ενορχηστρώνει με εντυπωσιακή μαεστρία και αξιοθαύμαστο έλεγχο το αχανές υλικό της. Κάτι λείπει όμως από αυτό το ευφυέστατο και εκθαμβωτικό σε σύλληψη αφηγηματικό οικοδόμημα, παρά τα σημαντικά ερωτήματα που θέτει. Αν και η τεχνική της προκαλεί δέος στον αναγνώστη, λειτουργεί μάλλον εις βάρος του συγκινησιακού φορτίου που θα έπρεπε εύλογα να προκαλούν η λαχτάρα για ανθρώπινη σύνδεση και αλληλεπίδραση, οι επώδυνες αλλά και ευτυχισμένες αναμνήσεις και οι τραυματικές εμπειρίες που διατρέχουν το βιβλίο. Λείπει εκείνη η συγκολλητική ουσία που θα αναβαθμίσει αυτό το φιλόδοξο εγχείρημα σε σύγχρονο αριστούργημα εφάμιλλο ενός Πίντσον ή ενός ΝτεΛίλο. 

Πού βρίσκεται τελικά η χαμένη αυθεντικότητα μέσα στην επίπλαστη πραγματικότητα που αναζητούν διαρκώς οι ήρωες της Ίγκαν; Μοιάζει να κρύβεται σε ένα δάσος από σεκόιες και σε μια χίπικη κολεκτίβα, κάπου στη δεκαετία του 1960, σε μία από τις ιστορίες του βιβλίου, είτε, σε μια άλλη, στη φυλή των ιθαγενών στα δάση του Αμαζονίου που μελετά η ανθρωπολόγος Μιράντα Κλάιν, και λιγότερο στις αναμνήσεις αυτού του «γαλαξία από ανθρώπινες ζωές» που πυροδότησαν την περιέργεια και το όραμα του Μπιξ Μπουτόν και τελικά και τη δική μας.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ