«Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη» Facebook Twitter
Από το 3ο της τεύχος η «Ανοιχτή Πόλη» υπήρξε το μοναδικό ελληνικό περιοδικό μέλος του θρυλικού Alternative Press Syndicate.
0


«ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ του ’80, μια παρέα νεαρών της περιοχής Πετραλώνων και Θησείου, μπουχτισμένη από τη μεταπολιτευτική ατμόσφαιρα της στρατευμένης έκφρασης και των ρηχών επικοινωνιακών στερεοτύπων, αποφάσισε να δημιουργήσει ένα περιοδικό αυτοέκφρασης, την “Ανοιχτή Πόλη”. Ένα έντυπο που από το τρίτο του τεύχος υπήρξε το μοναδικό ελληνικό περιοδικό μέλος του θρυλικού Alternative Press Syndicate.

Μέσα από το πνεύμα της αντικουλτούρας, της επιλεγμένης ριζοσπαστικής ροκ μουσικής και της διαφορετικής αντιεξουσιαστικής-εναλλακτικής λογικής, στα δεκατρία χρόνια της ύπαρξής της, η “Ανοιχτή Πόλη” επιχείρησε να αρθρώσει έναν άλλο λόγο απέναντι στον ξύλινο λόγο των διάφορων μεταπολιτευτικών νεολαιίστικων κομματικών παραφυάδων», γράφει ο συγγραφέας του βιβλίου «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”» Κώστας Μανδηλάς, που μαζί με τον αείμνηστο Βλάσση Ρασσιά ήταν οι βασικοί πυλώνες της.

«Γνωρίσαμε καταστάσεις από όμορφες μέχρι τραγικές και ανθρώπους από υπέροχους μέχρι χοντρομαλάκες. Μας αγαπήσανε, μας μισήσανε, μας σνομπάρανε, μας γράψανε στα παλιά τους τα παπούτσια αλλά και θυσιάστηκαν για μας».

Ήταν πράγματι από τα περιοδικά του ελληνικού underground που ξεχώρισαν και έγιναν cult, από εκείνα που, κρεμασμένα σε κάποιο περίπτερο ή στην προθήκη κάποιου βιβλιοπωλείου, μαγνήτιζαν αμέσως το βλέμμα ανήσυχων εφήβων ή και λίγο μεγαλύτερων αναγνωστών που είχαν μπουχτίσει από τον δύσκαμπτο, παλαιάς κοπής λόγο που κυριαρχούσε στα περισσότερα πολιτικοποιημένα έντυπα της εποχής, όπως το εμβληματικό «Ιδεοδρόμιο» του Λεωνίδα Χρηστάκη, με το οποίο είχε μεν κάποια κοινά σημεία αναφοράς αλλά διαφορετική φιλοσοφία.

cover
Κώστας Μανδηλάς, 
υπεύθυνος έκδοσης του περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Η «Ανοιχτή Πόλη» ήταν αφενός ένα πρωτότυπο, DIY εγχείρημα σε εποχές που αυτό, πρακτικά, απαιτούσε πολλή εφευρετικότητα και μόχθο, με ψαγμένο layout και εικονογράφηση, και αφετέρου ήταν ολοκληρωτικά αφιερωμένη στην αντικουλτούρα και στα κινήματα αμφισβήτησης.

Περιείχε ροκ, ψυχεδέλεια, πανκ, καταστασιακοί, νέα αριστερά, κοινωνική οικολογία, αντιψυχιατρική, πολιτική του σεξ, επιστημονική φαντασία, πυρηνικός τρόμος, κόμικς, αναρχία, φασισμός, διεθνισμός, χάκερ, ευρωπαϊκό, αμερικανικό αλλά και σοβιετικό underground, φεμινισμός –ήταν μάλιστα από τα πρώτα εγχώρια έντυπα που ασχολήθηκαν με το εγκληματικό έθιμο της κλειτοριδεκτομής σε περιοχές της Αφρικής, μεταφράζοντας σχετικό κείμενο γυναίκας γιατρού από την Αιθιοπία.

Και βέβαια, σαμανισμό. Οι αναφορές σε αυτόν γίνονταν ολοένα συχνότερες, όπως επίσης και οι αναφορές στον πολυθεϊσμό και στην αρχαιοελληνική θρησκεία: «Ο σαμανισμός, πρώτα και κύρια, προσφέρει μια πολύ διαφορετική μυθολογία για την προέλευσή μας καθαυτή. Η ιουδαιοχριστιανική μυθολογία δεν είναι απελευθερωτική αλλά εξιλεωτική […] παρουσιάζει τους ανθρώπους να εξορίζονται από τον Παράδεισο και να υποχρεώνονται να αποκτήσουν το δικαίωμα επιστροφής τους μέσα από μετάνοιες, ταπεινώσεις και βάσανα. Η οικολογία, που εμείς ανακαλύψαμε απελπιστικά πρόσφατα, έρχεται απόλυτα φυσικά από μόνη της στον Ινδιάνο και τον Σαμάνο, γιατί ποτέ τους δεν εκδιώχθηκαν από αυτό που τελικά είναι ο παράδεισος». Υπερβολική η διαπίστωση; Αφελής; Σίγουρα πάντως όχι εντελώς αβάσιμη.

Όσο για την «εμμονή» με την αρχαία Ελλάδα, «δεν την είδαμε μέσα από το κέλυφος των προσεγγίσεων που είχαν διαμορφωθεί από τον Ρομαντισμό του 19ου αιώνα, ούτε μέσα από στείρα παρελθοντολογία ή κάποιο θολό και αόριστο αναστοχασμό, αλλά κυρίως από τη συνειδητή προσπάθεια επαναπροσδιορισμού του ανθρώπου […] Μέσα, λοιπόν, από τον φυσιοκρατικό παγανισμό των Βορείων, των κυνικών, των στωικών και των επικούρειων επιχειρήσαμε να ανιχνεύσουμε τη σχέση τους με τον σύγχρονο ριζοσπαστικό λόγο», εξηγεί ο Μανδηλάς.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ:
Κώστας Μανδηλάς,
«Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”»,
εκδόσεις Στο Περιθώριο

O προσανατολισμός αυτός, που έγινε πολύ πιο αισθητός στις εκδόσεις της «Ανοιχτής Πόλης», ξένισε παλιότερους αναγνώστες, τους πιο πολιτικοποιημένους ειδικά, προσελκύοντας ωστόσο καινούργιους – σε κάθε περίπτωση, το περιοδικό διατήρησε τον ξεχωριστό του χαρακτήρα μέχρι τέλους.

Σε όλο αυτό το διάστημα και με τη συμβολή αξιόλογων συνεργατών, εκτός από τα μαχητικά και ταυτόχρονα οραματικά editorials, η «Ανοιχτή Πόλη» φιλοξένησε δυνατές στήλες καθώς επίσης επιλεγμένα κείμενα, ποιήματα (πρωτότυπα και μεταφράσεις), σχέδια και μεταφρασμένες (κυρίως) συνεντεύξεις «αξιοσημείωτων ανθρώπων» όπως οι: Ουίλιαμ Μπάροουζ, Άλεν Γκίνσμπεργκ, Γκρέγκορι Κόρσο, Άλντους Χάξλεϊ, Τσαρλς Μπουκόφσκι, Μάρσαλ ΜακΛούαν, Σ. Κλέι Γουίλσον, Λεό Φερέ, Ζαν-Ζακ Λεμπέλ, Γκάρι Σνάιντερ, Ίβαν Ίλιτς, Άμπι Χόφμαν, Άλαν Γουότς, Ντέιβιντ Κούπερ, Βίλχελμ Ράιχ, Μάρεϊ Μπούκτσι, Χένρι Ρόλινς, Τζιμ Μόρισον, Γκρέις Σλικ, Τζέλο Μπιάφρα, Psychic TV, Ουμπέρτο Έκο, Λίντια Λαντς, αλλά και Κατερίνα Γώγου, Νώντας Σκιαδάς, Σταύρος Μίχας, Κώστας Αρκουδέας, Ισμήνη Λιόση, Διονύσης Ανδρώνης, Δημήτρης Δημητριάδης, Σώτη Τριανταφύλλου, Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης, Ζωρζ Πιλαλί…

CHECK ΕΠΕΞ Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη» Facebook Twitter
O Κώστας Μανδηλάς στο Άμστερνταμ.

«Ο κομματικός ψυχαναγκασμός δεν ήταν συμβατός με τον δικό μας νεανικό ψυχισμό, ούτε μπορούσε να χειραγωγήσει τη νεανική ορμή που ζητούσε ελευθερία και αυτονομία… Η πρώτη υποχρέωση που έχουμε απέναντι στην Ιστορία είναι να την ξαναγράψουμε!» διακήρυττε ο Βλάσσης Ρασσιάς στην προσωπική του ιστοσελίδα, που παραμένει ενεργή, ούσα ταυτόχρονα ένα ψηφιακό αρχείο της «Ανοιχτής Πόλης». Τις αναζητήσεις και τη διαδρομή των ίδιων, του περιοδικού που ίδρυσαν, της υποδοχής που αυτό έτυχε αλλά και τη σχέση του με τα πολιτισμικά και πολιτικά δρώμενα της περιόδου, τα οποία επίσης σκιαγραφούνται, αφηγείται με λυρισμό και απολογιστικό πνεύμα ο συγγραφέας του βιβλίου.

Δίνει, ταυτόχρονα, πολλές ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τυπογραφεία, βιβλιοπωλεία, στέκια, για το πώς στηνόταν και διανεμόταν μια έκδοση, για το πώς μπορούσε κανείς να εντοπίσει πηγές, να συνευρεθεί με ανθρώπους που μοιράζονταν κοινά ενδιαφέροντα και να μοιραστεί μια πληροφορία σε εποχές που οι πρωτόγονοι, ακόμα, οικιακοί υπολογιστές σπάνιζαν και το ίντερνετ βρισκόταν ακόμη σε νηπιακή ηλικία, τα δε smartphones και τα κοινωνικά δίκτυα ήταν ακόμα επιστημονική φαντασία.

Αλλά, ω του θαύματος, δεν ήταν τελικά τόσο παράδοξο να κινηθείς, να επικοινωνήσεις, να συνευρεθείς και να δημιουργήσεις χωρίς αυτά: «Οι συζητήσεις στις πρώτες μας συναντήσεις ήταν απέραντες και απολαυστικές, και συνάμα διδακτικές. Η εμπειρία του ενός ήταν η πληροφόρηση του άλλου. Η δυνατότητα του ενός κάλυπτε την αδυναμία του άλλου». Παρατίθενται, επιπλέον, οι πηγές έμπνευσης, οι επιρροές και τα σημεία αναφοράς των συντελεστών της, ενώ στο τέλος υπάρχει παράρτημα με όλα τα εξώφυλλα του περιοδικού σε ιλουστρασιόν χαρτί.

Παρότι μη εμπορική έκδοση, η «Ανοιχτή Πόλη» απέκτησε φανατικό κοινό και κάθε νέο της τεύχος γινόταν ανάρπαστο – «every issue an extra», όπως αναγραφόταν στο εξώφυλλο. Αποτελούσε, άλλωστε, πολύτιμη πηγή πληροφόρησης, καθώς πράγματα τα οποία σήμερα μπορείς να βρεις με ένα απλό «κλικ» απαιτούσαν πολύ χρόνο, πολύ κόπο, γνώσεις και «άκρες», δεδομένου ότι και η σχετική ελληνική βιβλιογραφία ήταν τότε περιορισμένη, ενώ ακόμα και τα ταξίδια στο εξωτερικό δεν ήταν προσιτά σε όλους.

cover
Βλάσσης Ρασσιάς,
υπεύθυνος έκδοσης του περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Κι αυτό με τη δέουσα σοβαρότητα αφενός, με μπόλικο ανατρεπτικό χιούμορ αφετέρου, που «δεν γινόταν πάντα εύκολα αντιληπτό»: «Γάμα τις καλόγριες, ω γέρο γίππι», «Είμαστε νεαροί και μάγοι», «Πετάξτε μας από την πόρτα και θα μπούμε από το παράθυρο», ήταν μερικά από τα σλόγκαν, το πνεύμα των οποίων ξεχώριζε από τα συνηθισμένα τότε στον ελευθεριακό χώρο. Υπήρξαν μάλιστα, διαβάζω, τουλάχιστον δύο προσπάθειες εξαγοράς του τίτλου, ωστόσο οι εκδότες της απέρριψαν τις προτάσεις.

Μέσα από το εγχείρημα αυτό, εκδόθηκαν επίσης δεκάδες βιβλία «για ελεύθερες ψυχές», όπως έγραφε ο Βλάσσης Ρασσιάς. Αρκετά από αυτά τα υπογράφει ο ίδιος («Υπέρ της των Ελλήνων νόσου», «Εορτές και ιεροπραξίες των Ελλήνων», «Θεοίς συζήν: Εισαγωγή στον στωικισμό» κ.ά.) και εστιάζουν στη διαπάλη της αρχαίας ελληνικής θρησκείας με τον ιουδαιοχριστιανισμό, στην αρχαιοελληνική φιλοσοφία και μυθολογία, στον ευρωπαϊκό πολυθεϊσμό και στον μυστικισμό. Συναντάμε, ακόμα, βιβλία Ελλήνων και ξένων συγγραφέων με ανάλογη θεματολογία. Ανάμεσά τους τα Γεώργιος Γεμιστός Πλήθων και Ο Θεόφιλος Καΐρης και ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός του Κώστα Μανδηλά, Η ποίηση του James Douglas Morrison του Θεοδόση Μίχου, Η ηθική αντίληψη της μουσικής στην αρχαία Ελλάδα του Edward A. Lippman, Περί Θεών και κόσμου του Σαλλούστιου και το εξαντλημένο Θεοί και ήρωες στην Ιλιάδα της Ουρανίας Τουτουντζή.

«Ανοιχτή Πόλη»: Η ιστορία του underground περιοδικού Facebook Twitter
Εκτός από τα μαχητικά και ταυτόχρονα οραματικά editorials, η «Ανοιχτή Πόλη» φιλοξένησε δυνατές στήλες καθώς επίσης επιλεγμένα κείμενα, ποιήματα (πρωτότυπα και μεταφράσεις), σχέδια και μεταφρασμένες (κυρίως) συνεντεύξεις «αξιοσημείωτων ανθρώπων».

«Γνωρίσαμε καταστάσεις από όμορφες μέχρι τραγικές και ανθρώπους από υπέροχους μέχρι χοντρομαλάκες. Μας αγαπήσανε, μας μισήσανε, μας σνομπάρανε, μας γράψανε στα παλιά τους τα παπούτσια αλλά και θυσιάστηκαν για μας. Ακούσαμε να μας κοσμούν με τα πιο απίθανα ονόματα, χαρακτηρισμούς και ετικέτες: φρικιά, εγωκεντρικοί, ρομαντικοί, κολλημένοι, μετασιτουασιονιστές, ειδωλολάτρες, ροκάδες, φιλόσοφοι του κώλου, πλαγιαριστές, ψυχοπαθείς, χίπηδες, γίππηδες, μάγοι, προγονόπληκτοι, εξτρεμιστές της πολυθρόνας, ελιτιστές, πασιφιστές, αιρετικοί οικολόγοι, μπουκτσικοί, μανιχαϊστές, πορνογράφοι, εωσφοριστές, χάκερ, ψώνια, αναρχικοί, μεταμοντέρνοι άθεοι, γεροπάνκηδες, παρανοημένοι, σεξιστές, πιονέροι του αντεργκράουντ, μυστικιστές, ιδιόρρυθμοι εθνικιστές, αιθεροβάμονες και πολλά άλλα», γράφει ο Κώστας Μανδηλάς που δεν φαίνεται να έχει μετανιώσει για τίποτα.

Αντίθετα, περηφανεύεται για όλη αυτήν τη δεκατριάχρονη διαδρομή των ανθρώπων της «Ανοιχτής Πόλης»: «Μπορεί σε εκείνο το ταξίδι να μη βρήκαμε τα περάσματα που ψάχναμε, αλλά τουλάχιστον χαρήκαμε τις περιπέτειες του εγχειρήματος […] Η “Ανοιχτή Πόλη”, που έκλεισε οριστικά το 1993 έχοντας καταθέσει 33 τεύχη, δεν έκλεισε γιατί υπήρχαν διαφωνίες, αλλά γιατί απλώς είχε κάνει τον κύκλο της. Οι εποχές είχαν αλλάξει και μαζί είχαμε αλλάξει κι εμείς […] Μια ζορισμένη συνέχεια του περιοδικού θα αναιρούσε ίσως την ταυτότητά του. Το έντυπο αντιθέαμα που πρόσφερε κινδύνευε να ξεπέσει σε θέαμα. Έτσι, ο καθένας πήρε ό,τι πήρε και τράβηξε το δικό του ταξίδι, “για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ”».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

www.rassias.gr

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

The Boy Is Beautiful

Lgbtqi+ / The Boy Is Beautiful: Ένα περιοδικό που ξετυλίγει το νήμα των ελληνικών queer χρονικών

Στο εξαμηνιαίο περιοδικό του Λεωνίδα Λιόλιου queer και queer friendly αναγνώστες στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο μπορούν να ανακαλύψουν κομμάτια της ελληνικής ιστορίας που έχουν θαφτεί κάτω από τα μπάζα της ετεροκανονικότητας και του μεσσιανισμού.
M. HULOT
Βλάσης Γ. Ρασσιάς: ο ένθερμος υποστηρικτής της «Εθνικής Κοσμοαντίληψης» και του «Πατρίου Τρόπου»

Απώλειες / Βλάσης Γ. Ρασσιάς: ο ένθερμος υποστηρικτής της «Εθνικής Κοσμοαντίληψης» και του «Πατρίου Τρόπου»

Ο ιδρυτής του Ύπατου Συμβουλίου Ελλήνων Εθνικών που πέθανε πρόσφατα υπήρξε διακεκριμένη μορφή της αθηναϊκής εναλλακτικής κουλτούρας στη δεκαετία του ’80, βασικά μέσω του περιοδικού Ανοιχτή Πόλη
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Αναγνώσεις / Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Πώς ήταν η ζωή στην αρχαία Αίγυπτο; Ένας Αμερικανός αρχαιολόγος περιγράφει το 24ωρο των ανθρώπων κάθε ιδιότητας και κοινωνικής τάξης στις Θήβες της αρχαίας Αιγύπτου μέσα από ιστορίες που θα μπορούσαν να είναι αληθινές.
THE LIFO TEAM