Γιατί οι νέοι βλέπουν σειρές και ταινίες με υπότιτλους

Γιατί οι νέοι βλέπουν σειρές και ταινίες με υπότιτλους Facebook Twitter
0

Η χρήση υποτίτλων στην τηλεόραση και στις πλατφόρμες streaming δεν είναι πλέον «συνήθεια των λίγων», αλλά ολοένα και πιο διαδεδομένη επιλογή – ιδιαίτερα στις νεότερες ηλικίες. Σύμφωνα με νέα έρευνα του Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research, οι ενήλικες κάτω των 45 ετών είναι πολύ πιο πιθανό να παρακολουθούν με υπότιτλους σε σχέση με τις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες.

Τέσσερις στους δέκα ενήλικες κάτω των 45 δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν υπότιτλους «συχνά» όταν βλέπουν τηλεόραση ή ταινίες, έναντι τριών στους δέκα άνω των 45. Οι άνω των 60 είναι μάλιστα εκείνοι που πιο συχνά απαντούν ότι «ποτέ» δεν τους χρησιμοποιούν.

Οι ειδικοί αποδίδουν τη διαφορά αυτή στον τρόπο θέασης: οι νεότεροι τείνουν να παρακολουθούν περιεχόμενο ενώ κάνουν κι άλλες δραστηριότητες, όπως να χρησιμοποιούν το κινητό ή να ακούν μουσική. Έτσι, τα captions λειτουργούν ως «δίχτυ ασφαλείας» για να μη χαθεί καμία λεπτομέρεια.

Πρακτικότητα και κατανόηση

Ανεξαρτήτως ηλικίας, το 55% των χρηστών υποτίτλων δηλώνει ότι τους ενεργοποιεί απλώς για να μη χάσει καμία λέξη. Τέσσερις στους δέκα το κάνουν για να κατανοήσουν καλύτερα ξένες προφορές ή όταν παρακολουθούν ξενόγλωσσες παραγωγές.

«Αν δεν καταλαβαίνω την προφορά ή αν ο ήχος δεν είναι καθαρός, ανοίγω πάντα υπότιτλους», λέει χαρακτηριστικά η 21χρονη Αριάννα Ντέιβις. Για άλλους, όπως τον 31χρονο Αντριάν Αλανίζ, που θεωρεί ότι η ακοή του έχει επηρεαστεί από συναυλίες, οι υπότιτλοι είναι τρόπος να βεβαιωθεί ότι δεν χάνει κανένα σημείο της πλοκής.

Σύμφωνα με επαγγελματίες του χώρου, η αυξανόμενη πολυπλοκότητα του ήχου στις παραγωγές δυσκολεύει την κατανόηση των διαλόγων. Οι επίπεδες τηλεοράσεις δεν βοηθούν, καθώς τα ηχεία τους συνήθως προβάλλουν τον ήχο προς τον τοίχο. Παράλληλα, οι ηθοποιοί χρησιμοποιούν πιο εσωτερικό και χαμηλόφωνο ύφος ερμηνείας σε σχέση με παλαιότερες δεκαετίες, ενώ η μουσική και τα εφέ συχνά υπερκαλύπτουν τις φωνές.

Η έρευνα καταγράφει και ένα σαφές «γενεαλογικό χάσμα». Οι νεότεροι δηλώνουν ότι τους βοηθά να συνδυάζουν θέαση με multitasking, ενώ οι μεγαλύτεροι επικαλούνται δυσκολίες ακοής ή κατανόησης προφορών.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα μιας 67χρονης από το Τενεσί, που δεν χρησιμοποιεί υπότιτλους αλλά παρατηρεί τον εγγονό της να βλέπει πάντα με captions στο κινητό: «Αν χάσω μια ατάκα, το γυρίζω πίσω. Είμαι της παλιάς σχολής», λέει.

Το αν οι υπότιτλοι είναι αναγκαίοι ή ενοχλητικοί μένει θέμα υποκειμενικό. Όμως η έρευνα δείχνει ότι για ένα σημαντικό κομμάτι της νεότερης γενιάς αποτελούν πλέον βασικό εργαλείο κατανόησης, και ίσως σε λίγο καιρό η ερώτηση να μην είναι «αν» θα τους ανοίγουμε, αλλά «πότε».
 

TV & Media
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «Παρα Πέντε» επιστρέφει 20 χρόνια μετά

TV & Media / «Θα γράψουμε το 50ο επεισόδιο μαζί»: Το teaser Καπουτζίδη για το reunion του «Παρα Πέντε»

Στην επέτειο συμπλήρωσης των είκοσι ετών από την προβολή του πρώτου επεισοδίου του «Παρά Πέντε», ο Γιώργος Καπουτζίδης εμφανίστηκε σε ένα teaser ανακοινώνοντας την επιστροφή της σειράς
LIFO NEWSROOM
Το South Park βάζει στο στόχαστρο Νετανιάχου και Τραμπ στο νέο επεισόδιο

TV & Media / Το South Park βάζει στο στόχαστρο Νετανιάχου και Τραμπ στο νέο επεισόδιο

Με φρενήρη ρυθμό και σκηνές που θυμίζουν Looney Tunes, το επεισόδιο βάζει στο στόχαστρο τόσο τις ΗΠΑ όσο και το Ισραήλ, αποτυπώνοντας με τον καυστικό τρόπο του South Park την ένταση που επικρατεί διεθνώς
LIFO NEWSROOM
Τζίμι Κίμελ: «Γεια σου όμορφε» - Το καυστικό σκετς με τον Ρόμπερτ ντε Νίρο κατά Τραμπ και FCC

TV & Media / Τζίμι Κίμελ: «Γεια σου όμορφε» - Το καυστικό σκετς με τον Ρόμπερτ ντε Νίρο κατά Τραμπ και FCC

Ο Τζίμι Κίμελ, κατά την έναρξη της εκπομπής, επιτέθηκε στην Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών των ΗΠΑ (FCC) και τον διορισμένο πρόεδρό της, από τον Ντόναλντ Τραμπ, Μπρένταν Καρ, που ζήτησε την απομάκρυνσή του
LIFO NEWSROOM
Ο Πύρρος Δήμας μετά τα σχόλια για την πώληση της Ολυμπιακής δάδας: «Εφάρμοσα στην πράξη το ολυμπιακό ιδεώδες»

TV & Media / Ο Πύρρος Δήμας μετά τα σχόλια για την πώληση της Ολυμπιακής δάδας: «Εφάρμοσα στην πράξη το ολυμπιακό ιδεώδες»

Η δάδα δημοπρατήθηκε στο «Cash or Trash» και το ποσό διατέθηκε στα Παιδικά Χωριά SOS - Η ΕΟΕ μιλά για «εμπορευματοποίηση ενός ιστορικού και συμβολικού αντικειμένου»
LIFO NEWSROOM