Αντιστροφή της πραγματικότητας

Αντιστροφή της πραγματικότητας Facebook Twitter
Ο Κερκ δεν ήταν ένας εναλλακτικός που έπεσε θύμα των αιρετικών και θαρραλέων ιδεών του.
0


ΓΡΑΦΟΥΜΕ ΑΚΟΜΑ ΔΙΧΩΣ να ξέρουμε ποιος και με ποια αιτιολογία πυροβόλησε και σκότωσε τον ινφλουένσερ της τραμπικής Δεξιάς Τσάρλι Κερκ. Από τα σχόλια των Αρχών δίνεται η εντύπωση δράστη με σκοπευτικές γνώσεις και εμπειρία. Στις συνθήκες των ΗΠΑ, αυτό οδηγεί σε εκατομμύρια (δυνητικά) οπλοφόρους, αφού η αντίστοιχη «κουλτούρα» έχει γίνει θεμέλιος λίθος των ιδεών που υπερασπιζόταν με πάθος και το ίδιο το θύμα.

Τα στοιχεία ωστόσο του δολοφονημένου, η πολιτική του ταυτότητα και η δημόσια παρουσία του γίνονται αιτία πολέμου. Καθόλου παράξενο. Ο ίδιος ο Τραμπ αλλά και ένα παγκόσμιο διαδικτυακό κοινό (που περιλαμβάνει και πολλούς στη δική μας επικράτεια) θεωρούν πως η «ριζοσπαστική Αριστερά» όπλισε το χέρι του δολοφόνου. Το ότι ο Κερκ ήταν μια δημόσια φιγούρα απεχθής σε φιλελεύθερους αριστερούς και φυσικά στους πιο ριζοσπάστες νέους και νέες των ΗΠΑ οδηγεί στο συμπέρασμα πως η εξόντωσή του ήταν στο πρόγραμμά τους, αν όχι στη φαντασία τους.

Ξέρουμε πώς λειτουργούν τα πολιτικά πάθη και ιδίως οι αντιθέσεις σε περιβάλλοντα όπου οι μεν αμφισβητούν τις αξίες, τις περιγραφές του κόσμου και τις αποφάσεις των δε. Το γνωρίζουμε και εξ ιδίας πείρας: η αιματηρή πολιτική βία σε συνθήκες στις οποίες ο πολιτικός και ιδεολογικός ανταγωνισμός μπορεί να λάβει άλλη μορφή (ειρηνική ή έστω μη φονική) δημιουργεί την εντύπωση πως το εκάστοτε θύμα είναι αθώο. Επειδή ακριβώς υφίσταται την πιο ακραία διάκριση, την πιο ανελέητη ποινή: την αφαίρεση του δικαιώματος στη ζωή.

Μια πολύ δεξιά σφαίρα συναισθημάτων και ιδεών –βίαιη και ορμητική– κερδίζει έδαφος σε κάθε εγκώμιο της ανταγωνιστικής σκληρότητας, στη μαζική υποχώρηση των πολιτικών για το κλίμα και τη φύση και πλέον και στην αποθέωση της τεχνολογίας με αδιαφορία για το όποιο ανθρωπιστικό πλαίσιο. 

Ό,τι και αν έχει πει κανείς, όσες ιδέες ανισότητας, ιεραρχικής σκληρότητας, φυλετικής ανωτερότητας κ.λπ. και αν έχει υποστηρίξει ως «κανονικότητα» και «φυσικό νόμο της ζωής» ο εκλιπών, τη στιγμή που ο ίδιος πέφτει νεκρός από σφαίρα μεταβάλλεται σε άνθρωπο βαθιά αδικημένο. Κυρίως όμως, η δολοφονία του «νομιμοποιεί» σε ένα καινούργιο κοινό (που μπορεί και να τον αγνοούσε ή να τον αμφισβητούσε) τις αντιλήψεις του.

Αντιστροφή της πραγματικότητας Facebook Twitter
Στο ευρύτερο κοινωνικό και πολιτισμικό σύστημα, ιδέες σαν αυτές του Κερκ έχουν πολύ μεγάλα ακροατήρια. Στη φωτογραφία ο Κερκ στην χθεσινή ομιλία του στο Πανεπιστήμιο Γιούτα Βάλεϊ.

Για να το θέσουμε διαφορετικά, η δολοφονία ενός ακροδεξιού εξαγνίζει και το περιεχόμενο των παρεμβάσεών του στα δημόσια πράγματα. Και κάτι τέτοιο βλέπει κανείς να συμβαίνει. Ένας ριζοσπαστικός δεξιός λόγος (έχουν δημοσιευτεί πολλά ανατριχιαστικά αποσπάσματα ομιλιών του Κερκ) παρουσιάζεται πλέον από διαφόρους σαν μια έντιμη συντηρητική υπεράσπιση αρχών και αξιών απέναντι στην «παράνοια της Αριστεράς». Με αυτόν τον τρόπο, η δολοφονία δίνει λαβή σε μια συνηθισμένη αντιστροφή της πραγματικότητας, που είναι και αληθινή διαστροφή των δεδομένων μιας ολόκληρης ιστορικής συγκυρίας.

Ποια είναι αυτά τα δεδομένα; Ότι οι δυνάμεις της επιχειρηματικής, πολιτικής και κοινωνικής ακροδεξιάς ασκούν πολύ μεγαλύτερη εξουσία στη Δύση από όσο κάποια «ριζοσπαστική Αριστερά». Ακόμα και στα πανεπιστημιακά campus η εικόνα μιας ριζοσπαστικής ηγεμονίας που δεν επιτρέπει άλλους λόγους και προσεγγίσεις να υπάρξουν έχει μεγάλο ποσοστό μυθοποίησης. Υπάρχουν θύλακες και χώροι δικαιωματικής, αντικαπιταλιστικής, νεοφεμινιστικής κ.λπ. «πολιτιστικής κυριαρχίας».

Στο ευρύτερο κοινωνικό και πολιτισμικό σύστημα, ιδέες σαν αυτές του Κερκ έχουν πολύ μεγάλα ακροατήρια. Και πάνω από όλα ενσαρκώνονται στην πραγματική ζωή πολύ περισσότερο από τις εξισωτικές, περιβαλλοντικές, αντικαπιταλιστικές «ουτοπίες» των άλλων: μια πολύ δεξιά σφαίρα συναισθημάτων και ιδεών –βίαιη και ορμητική– κερδίζει έδαφος σε κάθε εγκώμιο της ανταγωνιστικής σκληρότητας, στη μαζική υποχώρηση των πολιτικών για το κλίμα και τη φύση και πλέον και στην αποθέωση της τεχνολογίας με αδιαφορία για το όποιο ανθρωπιστικό πλαίσιο. Είναι η λατρεία της ισχύος και η αρρενωπή φαντασίωση την οποία σέρνει μαζί της· αυτό είναι η αληθινή παράνοια της εποχής.

Με άλλα λόγια, ο άνθρωπος που δολοφονήθηκε στο Πανεπιστήμιο Γιούτα Βάλεϊ ήταν προπαγανδιστής και μαχητής ενός ρεύματος που κυριαρχεί σε πολλές πλευρές της ζωής, και –όχι βεβαίως με τον ίδιο τρόπο– σε κάποια πεδία των θεσμών, της διανόησης, της τέχνης και της ανώτατης εκπαίδευσης. Αυτό το ρεύμα έχει πλέον την εξουσία σε κράτη (Ισραήλ, Ρωσία, ΗΠΑ κ.λπ.) και την ίδια στιγμή φυσικά αναπτύσσεται στις πλατφόρμες και στην καθημερινή «ιδεολογία» ευρύτερων μαζών σε πολλές χώρες.

Ο Κερκ δεν ήταν επομένως ένας εναλλακτικός που έπεσε θύμα των αιρετικών και θαρραλέων ιδεών του. Η δολοφονία του είναι απεχθής, ηθικά απαράδεκτη και πολιτικά ηλίθια. Όπως είναι ηθικά λειψός και πολιτικά ηλίθιος κάθε αντιφασισμός που δεν μπορεί ή δεν έχει τη διάθεση να απαντήσει αξιακά, κοινωνικά και έλλογα στην άνοδο των αντιπάλων του.

Και κάτι επιπλέον: η ένοπλη πολιτική βία, ιδίως στις Ηνωμένες Πολιτείες, έχει κατά βάση και πλειοψηφικά ακροδεξιό αποτύπωμα. Είναι βία εθνικιστική και όχι αντιεθνικιστική. Βία που ακόμα και όταν στρέφεται κατά του ομοσπονδιακού κράτους και της Αστυνομίας (από ακροδεξιούς συνωμοσιολόγους και παραληρηματικούς) αποζητά κυρίως την ανάσχεση του εκδημοκρατισμού των έμφυλων ή φυλετικών σχέσεων, την παλινόρθωση παλαιών, λευκών μεγαλείων, την εκ νέου επιβεβαίωση της αμερικανικής υπεροχής. Είναι, σε μικρογραφία, η φονική βία ατόμων που αντιστοιχούν στην έξαρση των ιμπεριαλισμών και των ηγεμονικών εκβιασμών που δεσπόζουν στο μεγάλο κάδρο.

Αυτά τα σκληρά δεδομένα κανείς δεν μπορεί να τα σβήσει ή να τα αποσιωπήσει. Ακόμα και αν αποδειχθεί ότι ο Κερκ όντως δολοφονήθηκε από οργισμένο αντίφα ή αριστερό ριζοσπάστη.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Από πρώην «ριζοσπάστης μαρξιστής» ο Αλέξης Τσίπρας αυτοπαρουσιάζεται στο βιβλίο του ως ένας πολιτικός που παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις του με βάση ουρανόσταλτα σημάδια της μοίρας και την «κραυγή ενός περιστεριού». Οι παλιοί του σύντροφοι διαψεύδουν πλήθος περιστατικών που περιγράφει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Οπτική Γωνία / Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί τι κρύβεται πίσω από την πρόωρη προσμονή των Χριστουγέννων αλλά και γιατί για πολλούς η γιορτινή περίοδος γίνεται πηγή άγχους αντί χαράς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ξενάγηση στο νέο Ωνάσειο, στο πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Υγεία / Νέο Ωνάσειο: Το πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό μιλούν στη LiFO για τη λειτουργία του καινούργιου κέντρου με τα υβριδικά χειρουργεία, την υπερσύγχρονη παιδιατρική μονάδα, τα ρομποτικά συστήματα τελευταίας τεχνολογίας αλλά και το «Δωμάτιο Δύναμης», έναν διαφορετικό χώρο αναμονής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ