H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον Facebook Twitter
Ο Νίκος Καραθάνος αρνούμενος την αυστηρή εσωτερικότητα της τραγωδίας, παίζει μελόδραμα, προικίζοντάς το όσο μπορεί με το παραπονιάρικο «ράγισμα» της φωνής του. Ετούτο το ακατάσχετο, επιδεικτικό συναίσθημα καταστρατηγεί τον εαυτό του: είναι θεατράλε και όχι θεατρικό. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
0

Μεγάλη κινητικότητα παρατηρείται ξάφνου σε τούτο το νεκροταφείο που βρίσκεται ενώπιόν μας, καταλαμβάνοντας τον χώρο της ορχήστρας. Πέντε νεανικές φιγούρες εισέρχονται και αρχίζουν να συγυρίζουν, να καθαρίζουν τους τάφους με σκουπάκια, να τοποθετούν αντικείμενα επάνω στις επιφάνειες, όλα ενδείξεις μιας προετοιμασίας για κάτι που θα συμβεί οσονούπω, άγνωστο ακόμη τι. Κατανυκτική μουσική, προερχόμενη από το παλιό εκκλησιαστικό όργανο στο βάθος, πλημμυρίζει την ατμόσφαιρα. Σιγά-σιγά καταφθάνουν και τα υπόλοιπα μέλη του θιάσου, ακολουθώντας ένα φορείο-σαρκοφάγο με τον Οιδίποδα σε «κώμα»: μια οικογενειακή πομπή που καταλήγει στην εναπόθεση του νεκρού στην προδιαγεγραμμένη κατοικία του, υποθέτουμε.

«Είναι μια ώρα προσευχής για τους θνητούς/του δειλινού η ώρα», ανακοινώνει ο Αρχαιοφύλακας (Νίκος Χατζόπουλος), ο οποίος υπόσχεται να παρακολουθεί «από διακριτική απόσταση» τα δρώμενα. Η αίσθηση ενός υπό εξέλιξη αλλόκοτου ταφικού τελετουργικού προκαλεί την περιέργεια του θεατή: τα βικτοριανής έμπνευσης κοστούμια των ηθοποιών, οι μακριές πορτοκαλί πλεξούδες των κοριτσιών του Χορού, τα ροζ σατέν φορέματά τους με τους δαντελωτούς γιακάδες συνδυάζονται απρόσμενα με μουσική που παραπέμπει στο λατρευτικό τυπικό των Καθολικών, αλλά και με οικεία ήθη των Ορθοδόξων (το κομποσκοίνι του Αρχαιοφύλακα, τα κόλλυβα που μοιράζει αργότερα ο Κρέων κ.ά.).

Τα αλληλοσυγκρουόμενα ύφη των ερμηνευτών σε συνδυασμό με τα αλληλοσυγκρουόμενα ύφη των θεατρικών ειδών ωθούν τον θεατή σε σύγχυση: από το ένα χέρι τον τραβούν στην τραγωδία, από το άλλο στο θρησκευτικό δράμα, από τα πόδια τον σέρνουν στο μιούζικαλ, ενώ η αίσθηση μιας ιστορίας μυστηρίου με βικτοριανή gothic αισθητική τον διαπερνά και αυτή διαρκώς.

Ταυτόχρονα, όλα μοιάζουν να εκτυλίσσονται σε μια άλλη επικράτεια, εκείνη του γοτθικού μυθιστορήματος (και των κινηματογραφικών μεταφορών του), έτσι όπως διαρκώς επιστρατεύεται η σημειολογία του είδους, οι κεραυνοί, τα σκυλιά που αλυχτούν, οι vintage λάμπες αερίου που φωτίζουν τα πρόσωπα, οι τάφοι που ανοιγοκλείνουν, οι νεκροζώντανοι που αναδύονται κ.ο.κ.

H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον Facebook Twitter
Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, ένας αρσενικοθήλυκος Κρέων, υιοθετεί μια άγρια, επιθετική περσόνα, κάτι μεταξύ κακιάς μάγισσας και φανατισμένου ιερέα, με μαύρα «ράσα» και χρυσό σταυρό, που εκτοξεύει «κατάρες» ή μαγειρεύει στο καζάνι της, με τα μακριά κορακί μαλλιά της ν’ ανεμίζουν ξέπλεκα. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Βρισκόμαστε, συνεπώς, εξαρχής σ’ ένα σύνθετο, «τεχνητό» σύμπαν, πλασμένο από το υλικό περασμένων αιώνων, ξένων χωρών και θρησκειών, ποικίλων αισθητικών αναφορών που ξενίζουν, εκ πρώτης όψεως, τον θεατή: τι σχέση έχει ο Οιδίποδας με τον καθολικισμό, τους βικτοριανούς, τον κόσμο του Δράκουλα και του Φρανκενστάιν; 

Αναμένουμε καλοπροαίρετα να το ανακαλύψουμε... Ξαφνικά, ο Οιδίπους βγάζει έναν (επιθανάτιο) ρόγχο, το σώμα του συσπάται, αρχίζει να μιλά: «Βλέπω το τέλος μου / βλέπω / Και τίποτα / πια / δεν μπορεί / Ναι / και τίποτα / δεν το αποτρέπει». Κρέμονται όλοι από τα χείλη του, οι κόρες του τον ρωτούν αν είδε κάποιο σημάδι, ο Χορός ακούει τον Θεό να πλησιάζει, λέει. Ο Οιδίπους καλεί επίμονα δίπλα του την Ιοκάστη, που τη συγχέει, στο παραλήρημά του, με τον βασιλιά Θησέα: θα τους οδηγήσει στον Τόπο όπου «όλα τα απόκρυφα θα εμφανιστούν / και τα μυστήρια όλα θ’ αποκαλυφθούν». Ένα εναγώνιο ερώτημα ηλεκτρίζει το ταλαιπωρημένο σώμα του: Γιατί; «Πώς και γιατί / όλα έγιναν λάθος;/ Γιατί υποφέραμε όλοι;». 

Ένας μόνο τρόπος υπάρχει να μάθουν την απάντηση: «Πρέπει όλοι ξανά απ’ την αρχή / να υποφέρουμε / Όλοι μαζί». Η αναβίωση και η δραματοποίηση του παλαιού τραύματος θα επιφέρει τη σωτηρία. Ο Οιδίπους ανασηκώνεται με δυσκολία. Αφού περιπλανηθεί για λίγο με τη συνδρομή των οικείων του, θα εισέλθει τελικά σ’ ένα ορθογώνιο κτίσμα, στο πίσω μέρος της ορχήστρας και ως διά μαγείας θα εξαφανιστεί. 

H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον Facebook Twitter
Η Στεφανία Γουλιώτη δίπλα στον Καραθάνο δεν παρασύρεται ποτέ σε εντυπωσιασμούς: εκφράζει το συναίσθημά της μέσα από μια πειθαρχημένη, χειρουργικά σμιλεμένη φόρμα, παραδίδοντας μια πραγματικά σύγχρονη και συγκινητική ερμηνευτική πρόταση ως Ιοκάστη/Θησέας. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Από τον Κολωνό στη Θήβα, λίγες αστραπές δρόμος. Οι φροντιστές των τάφων θα γίνουν τώρα οι γέροντες του Χορού που προσπέφτουν στα πόδια του βασιλιά, ικετεύοντάς τον να τους απαλλάξει από τον λοιμό. Οι δύο κόσμοι, του παρελθόντος και του παρόντος, της Θήβας και του Κολωνού, του εύκρατου και του ετοιμοθάνατου Οιδίποδα, θα συναρμοστούν αψηφώντας τη γραμμικότητα, αντανακλώντας την ατίθαση, συνειρμική περιδίνηση της μνήμης στα βάθη του τόπου και του χρόνου.

Κι έτσι, με άλματα, βουτιές και παύσεις, θα πορευτούμε μέχρι τέλους. Η ιδέα της συνένωσης των δύο τραγωδιών, παίρνει εδώ, διά χειρός Χουβαρδά, τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνειδήτου: ο γέρων Οιδίπους, καθώς ψυχορραγεί, επιζητά τη λύτρωση, την άρση των παλαιών αμαρτημάτων, που μόνον η συλλογική νοηματοδότησή τους, μέσα από τον λόγο των στομάτων και το affect των σωμάτων, μπορεί να προσφέρει. Και είναι η ίδια η πράξη του θεάτρου που επωμίζεται το βαρύ αυτό έργο, με τα πρόσωπα της ευρύτερης οικογένειας του ήρωα να επιτελούν τους ρόλους τους για μια τελευταία (;) φορά, όσο πιο πειστικά μπορούν, προκειμένου να βιώσουν ξανά, «σκηνοθετημένα» πλέον, τα κρίσιμα γεγονότα του βίου τους και ν’ αφομοιώσουν τη βασανιστική περίσσεια της εμπειρίας τους − να συλλάβουν το νόημα που τους διαφεύγει.

Media vita in morte sumus: ζωή και θάνατος ανταγωνίζονται και συναγωνίζονται μεταξύ τους, ωθώντας στη μεγιστοποίηση της επιθυμίας, στην αύξηση της συνειδητότητας, στην αγωνιώδη παραγωγή της διαφοράς. Ποτέ δεν αγαπάει περισσότερο, ποτέ δεν αισθάνεται περισσότερο, ποτέ δεν επικοινωνεί περισσότερο με τους θεούς ο Οιδίπους απ’ ό,τι τις τελευταίες ώρες του επάνω στη γη, δίπλα από τον ίδιο του τον τάφο.  

H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον Facebook Twitter
Ήρεμη και με καταπραϋντική επίδραση εμφανίζεται η Ισμήνη της Πηνελόπης Τσιλίκα. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον Facebook Twitter
«Είναι μια ώρα προσευχής για τους θνητούς/του δειλινού η ώρα», ανακοινώνει ο Αρχαιοφύλακας (Νίκος Χατζόπουλος), ο οποίος υπόσχεται να παρακολουθεί «από διακριτική απόσταση» τα δρώμενα. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Πρόκειται για μια γοητευτική σύλληψη, πράγματι. Κάπου, όμως, μέσα στην παραφορά της αναπαράστασης, στον υπέρμετρο ζήλο για την επίτευξη ενός υψηλού βαθμού θεατρικότητας, τα πράγματα μπερδεύονται, ή, ακριβέστερα, δεν εναρμονίζονται, η συνοχή καταστρατηγείται και το οικοδόμημα καταρρέει. 

Καταρχάς διαπιστώνεται έντονη ασυμφωνία μεταξύ των υποκριτικών κατευθύνσεων των ηθοποιών. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Νίκος Καραθάνος, υπερταλαντούχος και έμπειρος, παραδίδεται με λαχτάρα στον Οιδίποδά του: σείεται, κλοτσάει, πατάει, χοροπηδάει, πασχίζει, υψώνει τα χέρια στον ουρανό, αγωνίζεται μέχρι τελικής πτώσης. Όμως ξεκινάει από το ύψιστο σημείο έντασης και δεν έχει πού να πάει. Δεν χαρτογραφεί ένα ταξίδι, αλλά δηλώνει φωναχτά το πάθος του· το ανεμίζει σαν σημαία: «απελπίζεται», «θρηνεί», «οργίζεται». Αρνούμενος την αυστηρή εσωτερικότητα της τραγωδίας, παίζει μελόδραμα, προικίζοντάς το όσο μπορεί με το παραπονιάρικο «ράγισμα» της φωνής του. Ετούτο το ακατάσχετο, επιδεικτικό συναίσθημα καταστρατηγεί τον εαυτό του: είναι θεατράλε και όχι θεατρικό. 

Αντιθέτως, η Στεφανία Γουλιώτη δίπλα του δεν παρασύρεται ποτέ σε εντυπωσιασμούς: εκφράζει το συναίσθημά της μέσα από μια πειθαρχημένη, χειρουργικά σμιλεμένη φόρμα, παραδίδοντας μια πραγματικά σύγχρονη και συγκινητική ερμηνευτική πρόταση ως Ιοκάστη/Θησέας. Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, ένας αρσενικοθήλυκος Κρέων, υιοθετεί μια άγρια, επιθετική περσόνα, κάτι μεταξύ κακιάς μάγισσας και φανατισμένου ιερέα, με μαύρα «ράσα» και χρυσό σταυρό, που εκτοξεύει «κατάρες» ή μαγειρεύει στο καζάνι της, με τα μακριά κορακί μαλλιά της ν’ ανεμίζουν ξέπλεκα. 

Ο Τειρεσίας του Ορέστη Χαλκιά καλύπτει έντρομος τ’ αυτιά του με τις παλάμες του (για την ακρίβεια, με τις παλάμες ενός μέλους του Χορού), σαν να δέχεται εξωγήινα σήματα από το υπερπέραν ή σαν μια νεαρή ερμαφρόδιτη καλόγρια που παλεύει με τους δαίμονες − ένα ποπ-κωμικό αποτέλεσμα.

H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον Facebook Twitter
Ο Τειρεσίας του Ορέστη Χαλκιά καλύπτει έντρομος τ’ αυτιά του με τις παλάμες του, σαν να δέχεται εξωγήινα σήματα από το υπερπέραν ή σαν μια νεαρή ερμαφρόδιτη καλόγρια που παλεύει με τους δαίμονες − ένα ποπ-κωμικό αποτέλεσμα. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Ήρεμη και με καταπραϋντική επίδραση εμφανίζεται λίγο αργότερα η Ισμήνη της Πηνελόπης Τσιλίκα, ενώ μέσα από ακραίες εναλλαγές και ξεσπάσματα εκτυλίσσεται η σκηνή πατέρα - γιου, με τον Κωνσταντίνο Μπιμπή να προσπαθεί ευσυνείδητα να αγγίξει κάτι από το τραγικό συναίσθημα του Πολυνείκη, μόνο και μόνο για να το δει να υπονομεύεται από την κοντή, προσκοπική βερμούδα του.

Τα αλληλοσυγκρουόμενα ύφη των ερμηνευτών σε συνδυασμό με τα αλληλοσυγκρουόμενα ύφη των θεατρικών ειδών ωθούν τον θεατή σε σύγχυση: από το ένα χέρι τον τραβούν στην τραγωδία, από το άλλο στο θρησκευτικό δράμα, από τα πόδια τον σέρνουν στο μιούζικαλ, ενώ η αίσθηση μιας ιστορίας μυστηρίου με βικτοριανή gothic αισθητική τον διαπερνά και αυτή διαρκώς. Είναι υπέροχο να συνδυάζονται τα είδη, κάτι τέτοιο, όμως, προϋποθέτει μια σχετική εναρμόνιση των υλικών και των μορφών· ειδαλλιώς καταλήγουμε σ’ ένα άγαρμπο, αλλοπρόσαλλο θέαμα που εμποδίζει κάθε εμβύθιση και απόλαυση. 

Δεν αρκεί η επιμονή του εκκλησιαστικού οργάνου, οι σταυροί και τα κόλλυβα, προκειμένου να ενεργοποιηθεί η μεταφυσική διάσταση, πράγμα που αποδεικνύεται αδύνατο όταν παρεμβαίνουν τα γλυκερά τραγούδια του Χορού, οι δαιμονισμένες καλόγριες/μάγισσες, όταν όλα γίνονται σόου και όχι ουσία, όμορφα δάνεια από εδώ κι από εκεί, το καθένα σφυρίζοντας τον δικό του σκοπό. Ούτε η επιδιωκόμενη νοσηρότητα ανθίζει εδώ (ο Οιδίπους περιγράφεται στο πρόγραμμα ως «ο πατριάρχης μιας κλειστής αιμομικτικής κοινότητας» με τα μέλη του Χορού ως «ίσως νόθα παιδιά του»), κι ας καθοδηγεί ο σκηνοθέτης τους ηθοποιούς του ν’ ανταλλάσσουν φιλιά και σεξουαλικές στάσεις πάνω στους τάφους. Θα μπορούσε, ίσως, όλο αυτό να συνιστά ένα σχόλιο για τη μετάλλαξη της τραγωδίας σε μελόδραμα: ακόμη κι έτσι, όμως, ακόμη κι αν κριθεί με όρους φαντασμαγορίας και ποπ θεάματος, πάλι το εγχείρημα δεν αναλαμβάνει την ευθύνη μιας τέτοιας ρήξης, αλλά εξαντλείται σε ημίμετρα και σπασμωδικές κινήσεις, από το σοβαρό στο φαιδρό, ένα σχιζοφρενικό πέρα-δώθε στο έλεος της κάθε παρόρμησης. Καμία συγκίνηση, δυστυχώς, πουθενά: η ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον...

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ