«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Frank, in the Shower, 2015

Wolfgang Tillmans: Το έργο του ποτέ δεν έμοιαζε πιο συγκινητικό

0

Το Centre Pompidou στο Παρίσι κλείνει αυτό το καλοκαίρι για την ανακαίνισή του, διαδικασία που υπολογίζεται να διαρκέσει μια πενταετία, ενώ η μόνιμη συλλογή του έχει ήδη μεταφερθεί. Οικοδεσπότης της τελευταίας μεγάλης έκθεσης του μουσείου, η οποία απλώνεται στην Βιβλιοθήκη του ιδρύματος και θα διαρκέσει μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου, είναι ο 56χρονος σήμερα Wolfgang Tillmans, ο Γερμανός φωτογράφος που έγινε διάσημος φωτογραφίζοντας τη rave κουλτούρα και την γκέι νυχτερινή ζωή της δεκαετίας του 1990, και κέρδισε το βραβείο Turner το 2000. Με τίτλο «Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει», η έκθεσή του συνδυάζει στιγμιότυπα από εκείνες τις μεθυστικές ημέρες με εικόνες που επιχειρούν να δουν μέσα από το σκοτεινό γυαλί των τελευταίων ετών. Πρόκειται για την καλύτερη έκθεση της καριέρας του.

Πολύ πριν τα smartphones ξεκινήσουν να τραβάνε δισεκατομμύρια φωτογραφίες καθημερινά, ο Tillmans πόνταρε την τέχνη του στην απεικόνιση, με την απλή συσσώρευση και την φαινομενικά τυχαία προβολή, ενός κόσμου υπερφόρτωσης εικόνων. Οι φαινομενικά περιστασιακές φωτογραφίες του, που στην πραγματικότητα ήταν σχολαστικά χορογραφημένες, λανσαρίστηκαν σε περιοδικά μόδας και μουσικής όπως το i-D. Αναμνηστικά αυτού που το Pompidou αποκαλεί «μετασχηματιστικό πνεύμα» της δεκαετίας του 1990, δίνουν στην έκθεση μια νοσταλγική, σεξουαλική φόρτιση.

«Ό,τι κάνω έχει να κάνει με την επιλογή δειγμάτων, γιατί δεν μπορείς φυσικά να απεικονίσεις όλο τον κόσμο», λέει. «Πρέπει πάντα να βρίσκεις το όλον σε ακραίες λεπτομέρειες».

Απεικονίζοντας ανθρώπους χαλαρούς που διασκεδάζουν, ο Tillmans ήθελε να μεταδώσει «ένα είδος ελευθερίας που δεν εκφράζεται με ειλικρίνεια αλλού». Στην πραγματικότητα, τέτοιες εικόνες, με τον επιτηδευμένο αυθορμητισμό τους, είναι τελειοποιημένες εκδοχές των ανεπίσημων φωτογραφιών που όλοι μας ήδη τραβούσαμε. Το καινούργιο ήταν ότι ο Tillmans τις τοποθέτησε σε μουσεία και σε φρέσκα, αέρινα σενάρια: χωρίς πλαίσιο, καρφιτσωμένες ή κολλημένες στον τοίχο, από καρτ ποστάλ μέχρι κάδρα επικής κλίμακας, θέματα, άνθρωποι, τόποι ανακατεμένοι, ιεραρχίες εγκαταλειμμένες.

«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Lagos Still Life II, 2022

Οι ίδιες οι εικόνες, ακόμη και οι αφηρημένες, δεν φιλοδοξούν να φτάσουν το εντυπωσιακό μεγαλείο άλλων Γερμανών συναδέλφων του όπως ο Andreas Gursky, ο Thomas Struth ή η Candida Höfer. Αλλά είναι εξίσου φιλόδοξες: η μνημειώδης τους ποιότητα προέρχεται από τις εκτεταμένες εγκαταστάσεις του, από την ιδέα ότι το ποικίλο, διάσπαρτο σύνολο –που σηματοδοτεί τον εκδημοκρατισμό, την ανεκτικότητα, το άνοιγμα– είναι σημαντικότερο από το άθροισμα των μερών. «Ό,τι κάνω έχει να κάνει με την επιλογή δειγμάτων, γιατί δεν μπορείς φυσικά να απεικονίσεις όλο τον κόσμο», λέει. «Πρέπει πάντα να βρίσκεις το όλον σε ακραίες λεπτομέρειες». Ο ίδιος είχε ονομάσει την αναδρομική του έκθεση στην Tate Britain το 2003, «Αν κάτι έχει σημασία, όλα έχουν σημασία».

Ο Tillmans είχε πάντα μια ακτιβιστική προδιάθεση, αλλά μέσα στον 21ο αιώνα αυτή εντάθηκε και έγινε επιβλητική. Το συνεχιζόμενο πρότζεκτ του με τίτλο «Κέντρο Μελέτης της Αλήθειας» ενσωματώνει ψευδείς ειδήσεις (όπλα μαζικής καταστροφής στο Ιράκ, ψευδείς διακηρύξεις για το AIDS στη Νότια Αφρική) την ώρα που η φιλελεύθερη γεωπολιτική τάξη κατέρρεε. «Ό,τι χάνεται, χάνεται για πάντα», προειδοποιούσαν οι αφίσες του κατά του Brexit. Αισθάνεται όμως κανείς ότι χάθηκε για πάντα και κάτι άλλο: η ιδιαιτερότητα του ίδιου του μέσου του Tillmans. Σήμερα όλοι αναρτούν εικόνες και κανείς δεν δίνει ιδιαίτερη σημασία. Η ποικιλομορφία μετατρέπεται σε ομοιομορφία. Η ψηφιακή χειραγώγηση και η τεχνητή νοημοσύνη έχουν συντρίψει την αξίωση της κάμερας να λέει την αλήθεια.

«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, The Glove that Fits, 2024
«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Tongues and Ears, 2001
«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Playing Cards, Hong Kong, 2018

Η τέχνη του Tillmans βάλλεται τόσο από την τεχνολογία –«η ιδέα ότι η φωτογραφία μπορεί να μην είναι ποτέ ξανά απόδειξη αυτού που έγινε ή αυτού που γίνεται, αλλά κάτι εντελώς διαφορετικό»– όσο και από την πολιτική: «ο πολιτισμός είναι πάντα το πρώτο πράγμα που οι αυταρχικοί ηγέτες προσπαθούν να ελέγξουν». Ο ίδιος δηλώνει σήμερα για τις σκηνές στα κλαμπ στις παλιές του φωτογραφίες: «Ήθελα να τεκμηριώσω για το μέλλον ότι αυτό που έδειχνα υπήρξε, ότι δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένο και ότι υπάρχουν πολύ λίγα μέρη στον κόσμο όπου είναι δυνατός ένας τόσο έντονος τρόπος συνύπαρξης, τόσο ρευστά και τόσο ελεύθερα». Το έργο του ποτέ δεν έμοιαζε πιο συγκινητικό ή πιο ελεγειακό από ό,τι εδώ, στην άδεια βιβλιοθήκη του Pompidou.

«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Power Station (Low Clouds), 2023
«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Suzanne & Lutz, White Dress, Army Skirt, 1993
«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Argonaut, 2017
«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Anders Stretching on the Carpet, 2022
«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Lagos Night Drive, 2022
«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, In Flight Astro (II), 2010
«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Army, Moscow 2005

Με στοιχεία από The Financial Times

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ