Η φωτογραφική ιστορία αγάπης του Masahisa Fukase για τη σύζυγό του, Yoko

Το τρυφερό αφιέρωμα του Masahisa Fukase στη σύζυγό του, Yoko Facebook Twitter
Συχνά καταλογίζεται στον Fukase ότι φωτογράφιζε εμμονικά τη Yoko για να εξερευνήσει τα βάθη της ίδιας του της ύπαρξης, αλλά, από την άλλη, ποιος δεν φωτογραφίζει για να βρει τον εαυτό του; Φωτ.: Masahisa Fukase Archives/ Courtesy of Akaaka
0

Η απεικόνιση της ζωής του φωτογράφου Masahisa Fukase, που πέθανε το 2012, στη μεγάλη οθόνη, στη βιογραφική ταινία «Ravens» του Mark Gill, συμπίπτει με την επανέκδοση των δύο αριστουργημάτων του για πρώτη φορά μετά από σχεδόν μισό αιώνα. Το «Homo Ludens» εκδόθηκε αρχικά το 1971, ενώ το «Yoko» κυκλοφόρησε το 1978, 15 χρόνια αφότου ο Fukase γνώρισε τη γυναίκα της ζωής του, στην οποία αφιέρωσε αυτό το βιβλίο. Η ίδια η Yoko Miyoshi συμμετείχε στην επανέκδοση του βιβλίου, ενώ ο εκδοτικός οίκος Akaaka αναβίωσε το πρωτότυπο με ένα πολυτελές και φρέσκο, σύγχρονο εξώφυλλο.

«Εμφανίστηκε μπροστά μου μια ζεστή ανοιξιάτικη μέρα», θυμάται η Yoko. «Ήταν κοντοκουρεμένος και φορούσε ένα φαρδύ βυσσινί πόλο μπλουζάκι. Τα μάγουλά μου έλαμπαν από τη φρεσκάδα της νιότης και δεν είχα ιδέα από καλλυντικά και θεραπείες ομορφιάς». Οι πρώτες σελίδες του «Yoko» εξιστορούν τη ζωή του νεαρού ζευγαριού, που ερωτεύτηκε, παντρεύτηκε και μετακόμισε σε ένα νέο συγκρότημα πολυκατοικιών στη Soka, το οποίο έγινε ένας τόπος ονείρων για εκείνους και τις δύο γάτες τους.

«Στα δέκα χρόνια που ζήσαμε μαζί, με κοίταζε μόνο μέσα από τον φακό της φωτογραφικής μηχανής και οι φωτογραφίες που με έβγαζε ήταν αναμφισβήτητα απεικονίσεις του εαυτού του», έχει δηλώσει η Yoko, η οποία στη συνέχεια αποκάλεσε τον σύζυγό της «αθεράπευτο εγωιστή».

Καθώς ξεφυλλίζεις το βιβλίο, οι εικόνες αποκαλύπτουν το πνεύμα του δεσμού τους −προκλητικό, άγριο και διασκεδαστικό− ενώ ταυτόχρονα αποτυπώνουν το αργό πέρασμα του χρόνου. Το καθημερινό συναντά το θεατρικό, από τα χαρτάκια των χρησμών που δίνουν οι γιαπωνέζικοι ναοί και το πρωτοχρονιάτικο χιόνι μέχρι τους δυο τους να χορεύουν γυμνοί πάνω στον πάγκο της κουζίνας.

Το τρυφερό αφιέρωμα του Masahisa Fukase στη σύζυγό του, Yoko Facebook Twitter
Φωτ.: Masahisa Fukase Archives/ Courtesy of Akaaka
Το τρυφερό αφιέρωμα του Masahisa Fukase στη σύζυγό του, Yoko Facebook Twitter
Φωτ.: Masahisa Fukase Archives/ Courtesy of Akaaka

Το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους το περνούν στο Τόκιο και γύρω από αυτό, αλλά υπάρχουν επίσης στιγμιότυπα από τα ταξίδια τους στη γενέτειρα του καθενός τους. Υπάρχει ένα κεφάλαιο που αποτυπώνει το ταξίδι τους στη Νέα Υόρκη το 1974, όταν τα έργα του Fukase συμπεριλήφθηκαν στην έκθεση «Νέα Ιαπωνική Φωτογραφία» στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης. Εδώ, η Yoko απεικονίζεται γονατισμένη κάτω από το πορτρέτο της μέσα στην γκαλερί και αργότερα στην παραλία Montauk Beach με τον αέρα να φυσάει δυνατά.

Το βιβλίο κορυφώνεται με τη σειρά τελετουργικών λήψεων που τραβούσε ο Fukase από το παράθυρο, με τη Yoko να φεύγει για τη δουλειά κάθε πρωί. Τοποθετημένες η μια μετά την άλλη, απηχούν τη σιωπηλή απελπισία του φωτογράφου, μια ολοένα και πιο πιεστική επιθυμία να αποτυπώσει κάθε της κομμάτι – φωτογραφίες-τρόπαια σε περίπτωση που εκείνη δεν επέστρεφε ποτέ.

«Στα δέκα χρόνια που ζήσαμε μαζί, με κοίταζε μόνο μέσα από τον φακό της φωτογραφικής μηχανής και οι φωτογραφίες που με έβγαζε ήταν αναμφισβήτητα απεικονίσεις του εαυτού του», έχει δηλώσει η Yoko, η οποία στη συνέχεια αποκάλεσε τον σύζυγό της «αθεράπευτο εγωιστή». Συχνά καταλογίζεται στον Fukase ότι φωτογράφιζε εμμονικά τη Yoko για να εξερευνήσει τα βάθη της ίδιας του της ύπαρξης, αλλά, από την άλλη, ποιος δεν φωτογραφίζει για να βρει τον εαυτό του; Σε κάθε περίπτωση, είναι λογικό να βλέπει η Yoko την εικόνα της παραμορφωμένη μέσα από τον φακό του Fukase, ο οποίος πράγματι λειτουργούσε περισσότερο σαν καθρέφτης. Παρ’ όλο που φαίνεται ευχαριστημένη από την προσοχή, ασφυκτιούσε όλο και περισσότερο κάτω από το αμείλικτο βλέμμα του Fukase και από την επιτελεστική πίεση που προκύπτει από τη σχέση μούσας - καλλιτέχνη. Κάποτε περιέγραψε τον γάμο τους ως «στιγμές ασφυκτικής ανίας που τις διαδέχονταν βίαιες και σχεδόν αυτοκτονικές αναλαμπές ενθουσιασμού».

Το τρυφερό αφιέρωμα του Masahisa Fukase στη σύζυγό του, Yoko Facebook Twitter
Υπάρχει ένα κεφάλαιο που αποτυπώνει το ταξίδι τους στη Νέα Υόρκη το 1974, όταν τα έργα του Fukase συμπεριλήφθηκαν στην έκθεση «Νέα Ιαπωνική Φωτογραφία» στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης. Εδώ, η Yoko απεικονίζεται γονατισμένη κάτω από το πορτρέτο της μέσα στην γκαλερί. Φωτ.: Masahisa Fukase Archives/ Courtesy of Akaaka
Το τρυφερό αφιέρωμα του Masahisa Fukase στη σύζυγό του, Yoko Facebook Twitter
Φωτ.: Masahisa Fukase Archives/ Courtesy of Akaaka
Το τρυφερό αφιέρωμα του Masahisa Fukase στη σύζυγό του, Yoko Facebook Twitter
Φωτ.: Masahisa Fukase Archives/ Courtesy of Akaaka
Το τρυφερό αφιέρωμα του Masahisa Fukase στη σύζυγό του, Yoko Facebook Twitter
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’60 και στις αρχές της δεκαετίας του ’70, το ζευγάρι γλεντούσε, έπινε, τσακωνόταν, χώριζε, συμφιλιωνόταν και τσακωνόταν ξανά. Φωτ.: Masahisa Fukase Archives/ Courtesy of Akaaka

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’60 και στις αρχές της δεκαετίας του ’70, το ζευγάρι γλεντούσε, έπινε, τσακωνόταν, χώριζε, συμφιλιωνόταν και τσακωνόταν ξανά. Και οι δυο είχαν πολλές εξωσυζυγικές σχέσεις. Νιώθοντας ότι ο γάμος τους είχε φτάσει σε οριακό σημείο, η Yoko κατέθεσε αίτηση διαζυγίου το 1976. Ο Fukase ταξίδεψε μόνος του στο Hokkaido, τη γενέτειρά του, όπου θα κυνηγούσε αδιάκοπα κοράκια την επόμενη δεκαετία. Η τελευταία εικόνα του βιβλίου είναι ένα κοράκι, η ζοφερή σκιά του οποίου μοιάζει να καταπίνει την αλληλένδετη μοίρα των εραστών. Στη συνέχεια ο Fukase βυθίστηκε σε παραλυτική κατάθλιψη και λίγο πριν από τα 60ά γενέθλιά του, το 1992, έπεσε από τις σκάλες στο αγαπημένο του στέκι στο Τόκιο. Έπεσε σε κώμα για τα επόμενα 20 χρόνια. Η Yoko τον επισκεπτόταν κάθε μήνα, αν και, δυστυχώς, ο ίδιος δεν αντιλαμβανόταν την παρουσία της.

Είναι ξεκάθαρο ότι ο Fukase παραμένει μέρος της ταυτότητας της Yoko. «Στην αρχή υπήρχαν μερικές φωτογραφίες που επιθυμούσα να μη συμπεριληφθούν σε αυτή την ανατύπωση», γράφει η Yoko στο κείμενό της που συμπληρώνει την έκδοση. «Όμως από σεβασμό προς τις προθέσεις του Fukase, αποφασίστηκε η ανατύπωση να διατηρήσει τη σύνθεση του πρωτοτύπου».

Τόσα χρόνια μετά, αυτό που μας χαρίζουν αυτές οι φωτογραφίες είναι μια μεγαλειώδη, ειλικρινή ιστορία για το τι σημαίνει να αγαπάς έναν άλλο άνθρωπο και να ζεις τη φωτογραφία στο έπακρο.

Το τρυφερό αφιέρωμα του Masahisa Fukase στη σύζυγό του, Yoko Facebook Twitter
Φωτ.: Masahisa Fukase Archives/ Courtesy of Akaaka
Το τρυφερό αφιέρωμα του Masahisa Fukase στη σύζυγό του, Yoko Facebook Twitter
Φωτ.: Masahisa Fukase Archives/ Courtesy of Akaaka
Το τρυφερό αφιέρωμα του Masahisa Fukase στη σύζυγό του, Yoko Facebook Twitter
Φωτ.: Masahisa Fukase Archives/ Courtesy of Akaaka
Το τρυφερό αφιέρωμα του Masahisa Fukase στη σύζυγό του, Yoko Facebook Twitter
Φωτ.: Masahisa Fukase Archives/ Courtesy of Akaaka
Το τρυφερό αφιέρωμα του Masahisa Fukase στη σύζυγό του, Yoko Facebook Twitter
Φωτ.: Masahisa Fukase Archives/ Courtesy of Akaaka
Το τρυφερό αφιέρωμα του Masahisa Fukase στη σύζυγό του, Yoko Facebook Twitter
Φωτ.: Masahisa Fukase Archives/ Courtesy of Akaaka
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ