O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

ΕΠΕΞ Jean Tinguely: Γιορτάζοντας τα 100 χρόνια από τη γέννηση ενός επαναστατικού καλλιτέχνη του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Οι κινητικές μηχανές του Jean Tinguely, με τα δεκάδες εξαρτήματα σε περίπλοκες κατασκευές και σχήματα, υποδηλώνουν την ξεχωριστή δουλειά ενός καλλιτέχνη που ξεπέρασε τα όρια των επιρροών του. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Αυτόν τον μήνα το Μουσείο Tinguely στη Βασιλεία γιορτάζει με πολλές εκδηλώσεις τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του πρωτοπόρου γλύπτη Jean Tinguely, ενός αδέσμευτου καλλιτέχνη, που έδωσε νέα πνοή στην παράδοση του νταντά με τις κινητικές μηχανές του, τα περίφημα «Métamatics», που σατίριζαν τον αυτοματισμό και την τεχνολογική υπερπαραγωγή υλικών αγαθών.

Όποιος δει τα έργα του, παράξενα μηχανικά γλυπτά με δεκάδες εξαρτήματα σε περίπλοκες κατασκευές και σχήματα, δεν μπορεί παρά να αναγνωρίσει την ξεχωριστή δουλειά ενός καλλιτέχνη που ξεπέρασε τα όρια των επιρροών του, είχε αχαλίνωτη φαντασία και μας παρέδωσε μια μοναδική δουλειά γεμάτη ευρηματικότητα και χιούμορ. Θα αντιληφθεί επίσης ότι ο καλλιτέχνης, όταν δρα χωρίς περιορισμούς και συμβάσεις, βρίσκεται μπροστά από την εποχή του, συνομιλεί με τις επόμενες, και το έργο του, ακόμα και δεκαετίες μετά τη δημιουργία του, μπορεί να διαβαστεί με πολλούς και επίκαιρους τρόπους. 

Το έργο του Jean Tinguely ήταν μέρος του κινήματος του «Νέου Ρεαλισμού», που εμφανίστηκε τη δεκαετία του 1960 και αναζητούσε μια εναλλακτική έκφραση της νέας παγκόσμιας τάξης. Οι καλλιτέχνες που συνδέθηκαν με αυτό το καλλιτεχνικό ρεύμα έτειναν να παίρνουν κομμάτια της καθημερινότητας και να τα συνδυάζουν με νέους τρόπους, προκειμένου να εμπλουτίσουν την τέχνη με νέες σημασίες. Στάθηκαν κριτικά απέναντι στην εικονιστική τέχνη αλλά και την αφαίρεση και επηρέασαν το κίνημα Fluxus, γνωστό για τη σύνθεση μιας σειράς μέσων με νέους, καινοτόμους και σταθερά ενεργητικούς τρόπους. Το έργο του Tinguely έχει επηρεάσει καλλιτέχνες όπως ο Arthur Ganson και ο Michael Landy, που με τη σειρά του έχει πάει τα περίφημα «αυτοκαταστροφικά έργα» του Tinguely ένα βήμα παραπέρα, δίνοντας αφορμή για νέες συνομιλίες και χώρο στη διάδρασή τους με τον θεατή.

Ο Tinguely επηρεάστηκε αρχικά από καλλιτέχνες όπως ο Kurt Schwitters και ο Marcel Duchamp και γοητεύτηκε από τη χρήση των objets trouvés, βασικό συστατικό του κινήματος νταντά.

Ο Tinguely ανανέωσε την πρακτική του νταντά, μηχανοποιώντας γλυπτικά σύνολα από ευρεθέντα αντικείμενα, συνήθως άχρηστα παλιοσίδερα. Έκανε όμως και ένα επαναστατικό βήμα δίνοντας τους πνοή με την κίνηση, κάτι που έγινε γνωστό ως Κινητική Τέχνη. Οι μηχανοποιημένες δημιουργίες του Tinguely είχαν ως στόχο να χλευάσουν τις «βελτιώσεις» της βιομηχανικής επανάστασης και τη εξάρτηση των σύγχρονων ανθρώπων από την τεχνολογία. Αμφισβητώντας την υπόθεση του μονοπωλίου του καλλιτέχνη στη δημιουργία, με τα «Metamatics» παρουσίασε μια σειρά από μηχανοποιημένα σύνολα εξοπλισμένα με μια γραφίδα σχεδίασης, επιτρέποντας στον θεατή να τη χρησιμοποιήσει και να δημιουργήσει το δικό του έργο τέχνης.

ΕΠΕΞ Jean Tinguely: Γιορτάζοντας τα 100 χρόνια από τη γέννηση ενός επαναστατικού καλλιτέχνη του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Οι μηχανοποιημένες δημιουργίες του Tinguely είχαν ως στόχο να χλευάσουν τις «βελτιώσεις» της βιομηχανικής επανάστασης και την εξάρτηση των σύγχρονων ανθρώπων από την τεχνολογία. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Τα νέα αυτά έργα τέχνης που προέκυπταν αποκτούσαν ξεχωριστή σημασία από αυτήν της αρχικής κατασκευής. Μια άλλη σειρά έργων του, τα «Self-destruct», σύνολα που πέρασαν την τέχνη του σε ένα άλλο επίπεδο, σε εκείνο της διαδραστικής τέχνης, πρόσφεραν ένα πραγματικό θέαμα στους θεατές, μια μοναδική εμπειρία με καθορισμένη αρχή και τέλος που δεν προοριζόταν απλώς για να τη δουν αλλά ήθελε να προκαλέσει και την αντίδρασή τους.

Τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Tinguely γιορτάζονται σε όλη την Ευρώπη και τις ΗΠΑ με εκθέσεις και εκδηλώσεις που τιμούν το έργο ενός καλλιτέχνη, τα έργα του οποίου, όπως το σιντριβάνι Στραβίνσκι ή «La Fontaine des Automates» δίπλα στο Μουσείο Πομπιντού στο Παρίσι ή μια εγκατάσταση που ονομάζεται «Φανταστικός Παράδεισος» στο πάρκο έξω από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Στοκχόλμης, συνήθως βρίσκονται σε αρμονικό συνδυασμό με τα έργα της συντρόφου του και καλλιτεχνικής του συνομιλήτριας, Niki De Saint Phalle, μεταλλάσσοντας και επηρεάζοντας το περιβάλλον τους.

Η μόνη σταθερά της ζωής του Tinguely ήταν η μεταμόρφωση και η κίνηση. Το αποδεικνύει το περίπλοκο σύνολο έργων που άφησε πίσω του, μέσα από μια οικογενειακή κληρονομιά που, όπως αποδεικνύεται από αρκετές από τις φετινές εκθέσεις, ήταν εξίσου περίπλοκη. Μια έκθεση στο Μουσείο Lehmbruck στο Ντούισμπουργκ της Γερμανίας (μέχρι τις 24 Αυγούστου) επικεντρώνεται στην καλλιτεχνική του σχέση με την Ελβετίδα καλλιτέχνιδα Eva Aeppli, με την οποία ήταν παντρεμένος μεταξύ 1951 και 1960. Η Aeppli έπαιξε σημαντικό ρόλο όχι μόνο στην απόφαση του Tinguely να μετακομίσει στο Παρίσι το 1952, αλλά και στην επακόλουθη σχέση του με την καλλιτέχνιδα Niki de Saint Phalle, την οποία παντρεύτηκε το 1971.

ΕΠΕΞ Jean Tinguely: Γιορτάζοντας τα 100 χρόνια από τη γέννηση ενός επαναστατικού καλλιτέχνη του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Jean Tinguely, Homage to New York (1960)
ΕΠΕΞ Jean Tinguely: Γιορτάζοντας τα 100 χρόνια από τη γέννηση ενός επαναστατικού καλλιτέχνη του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Jean Tinguely, Meta-mechanical sculpture untitled (1954) Private Collection Potsdam. Φωτ.: Christian Baur, c/o Pictoright Amsterdam, 2016
ΕΠΕΞ Jean Tinguely: Γιορτάζοντας τα 100 χρόνια από τη γέννηση ενός επαναστατικού καλλιτέχνη του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Jean Tinguely, My Wheels (1960-61)

Το έργο που προέκυψε από τη συνεργασία του με την De Saint Phalle αποτελεί τη βάση για δύο μεγάλες εκθέσεις στο Hauser and Wirth Somerset στο Bruton της Αγγλίας (17 Μαΐου-1 Φεβρουαρίου 2026) και στο Grand Palais στο Παρίσι (20 Ιουνίου-4 Ιανουαρίου 2026). Η εγγονή της De Saint Phalle λέει ότι «η Eva τον παρακίνησε πραγματικά να γίνει καλλιτέχνης. Και όταν ένιωσε αυτοπεποίθηση ως καλλιτέχνης, η Niki τον προκάλεσε με έναν τρόπο που θα γινόταν ένα είδος καλλιτεχνικού παιχνιδιού μεταξύ τους».

Παράλληλα με τη μόνιμη έκθεση, τη μεγαλύτερη που υπάρχει παγκοσμίως των έργων του, το Μουσείο Tinguely στη Βασιλεία ανέθεσε στη Βρετανίδα καλλιτέχνιδα Rebecca Moss και στον Ελβετό γλύπτη Augustin Rebetez να δημιουργήσουν μια εγκατάσταση με τίτλο «Scream Machines: Art Ghost Train» εμπνευσμένη από ένα έργο του Tinguely, ένα τρένο-φάντασμα μήκους 30 μέτρων που έμοιαζε με δράκο, το οποίο εγκαταστάθηκε στο λόμπι του νέου τότε Κέντρου Πομπιντού το 1977 για τα εγκαίνιά του. Έξι μήνες αργότερα, το έργο αυτοκαταστράφηκε σε μια φανταχτερή περφόρμανς.

Ένας καλλιτέχνης που φαντάστηκε τα έργα τέχνης ως σχόλιο για την κοινωνία

Ο Tinguely γεννήθηκε το 1925 στο Fribourg, αλλά μεγάλωσε στη Βασιλεία. Μοναχοπαίδι δύο ανθρώπων της εργατικής τάξης, περνούσε πολύ χρόνο εξερευνώντας το βουκολικό περιβάλλον γύρω του. Το 1940, σε ηλικία δεκαπέντε ετών, άρχισε να σχεδιάζει βιτρίνες καταστημάτων ως μαθητευόμενος. Την επόμενη χρονιά ξεκίνησε τις σπουδές του στο Kunstgewerbeschule (Σχολή Τεχνών και Χειροτεχνίας) που διήρκεσαν μέχρι το 1945. Ο Tinguely επηρεάστηκε αρχικά από καλλιτέχνες όπως ο Kurt Schwitters και ο Marcel Duchamp και γοητεύτηκε από τη χρήση των objets trouvés, βασικό συστατικό του κινήματος νταντά. Έδωσε έμφαση στη χρήση των objets trouvés σε εγκαταστάσεις που είχαν αναπτυχθεί στη Σχολή Bauhaus από καλλιτέχνες όπως ο Paul Klee, από τις οποίες εμπνεύστηκε για να δημιουργήσει τη δική του προσωπική αισθητική.

Το 1951, όντας παντρεμένος με την Ελβετίδα ζωγράφο και γλύπτρια Eva Aeppli, μετακόμισε στο Παρίσι με σκοπό να προωθήσει την καριέρα του. Γνώρισε μεγάλη επιτυχία με την πρώτη του ατομική έκθεση το 1954 στην Galerie Arnaud και κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου συμμετείχε σε μια σειρά από εκθέσεις που οργανώθηκαν γύρω από πρωτοποριακές ομάδες. Η πρώτη ήταν το 1951, όταν συμμετείχε σε μια ανεξάρτητη έκθεση με το έργο «International Happenings».

ΕΠΕΞ Jean Tinguely: Γιορτάζοντας τα 100 χρόνια από τη γέννηση ενός επαναστατικού καλλιτέχνη του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
ΕΠΕΞ Jean Tinguely: Γιορτάζοντας τα 100 χρόνια από τη γέννηση ενός επαναστατικού καλλιτέχνη του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Tο σιντριβάνι Στραβίνσκι ή «La Fontaine des Automates» δίπλα στο Μουσείο Πομπιντού στο Παρίσι. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Λίγο αργότερα άρχισε να εκθέτει με την ομάδα ZERO, η οποία ιδρύθηκε από τον Otto Piene στη Γερμανία και συνδεόταν αισθητικά με την έννοια του μινιμαλισμού. Οι καλλιτέχνες της ZERO προσπάθησαν να αποστασιοποιηθούν από τα γεγονότα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και αντ' αυτού να βρουν ένα πλαίσιο για την τέχνη τους βασισμένο στη σύγχρονη κοινωνία. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο Tinguely παρουσίασε επίσης έργα με τους «Nouveaux Réalistes», μια ομάδα που σχηματίστηκε από τους Pierre Restany και Yves Klein και περιλάμβανε έργα μοντέρνων καλλιτεχνών όπως οι Christo, Raymond Haines, Martial Raysse και Niki de Saint Phalle.

Σταδιακά, ο Tinguely άρχισε να ενσωματώνει αυτόματα και στοιχεία που αυτοκαταστρέφονταν στο έργο του, ως ένα είδος performance art. Ένα παράδειγμα αυτού του σκεπτικού ήταν μια μηχανή που παρήγαγε μαζικά αφηρημένους πίνακες, την οποία παρουσίασε στην Μπιενάλε του Παρισιού το 1959. Στόχος του Tinguely ήταν να εκφράσει την ένταση που υπήρχε στη βιομηχανοποιημένη κοινωνία και τη σύγκρουσή της με τη δημιουργικότητα και την ανθρώπινη έκφραση. Οι κριτικοί και οι σύγχρονοι αφηρημένοι εξπρεσιονιστές αποκαλούσαν αυτά τα έργα «σαρδόνια».

ΕΠΕΞ Jean Tinguely: Γιορτάζοντας τα 100 χρόνια από τη γέννηση ενός επαναστατικού καλλιτέχνη του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Jean Tinguely, Méta-Matic No. 10 (1959) Museum Tinguely, Basel, Donation Niki de Saint Phalle

Επηρεασμένος από το πάθος του για τους αγώνες αυτοκινήτων, ο Tinguely άρχισε να ενσωματώνει την ιδέα της απρόβλεπτης φύσης του υψηλού κινδύνου στα έργα του. Το «Homage to New York», που έκανε πρεμιέρα στις 18 Μαρτίου 1960 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα και ήταν αυτό που έθεσε τις βάσεις για άλλα αυτοκαταστρεφόμενα έργα, όπως η «Μελέτη για το Τέλος του Κόσμου» (1962) και η «Βιτόρια» (1970). Αν και αποτελούνταν από φαινομενικά τυχαία αντικείμενα, παράξενα διαμορφωμένους μηχανισμούς και κακόφωνα ηχητικά εφέ, αυτά τα έργα ήταν εντυπωσιακά εφευρετικά, με μια αίσθηση χιούμορ και ειρωνείας. Ο καλλιτέχνης έβλεπε κάθε έργο ως μια ζωντανή οντότητα που μιλούσε, ανέπνεε και κινούνταν από μόνη της. Ήταν περήφανος όταν οι θεατές μπορούσαν να διασκεδάσουν με το άμεσο χιούμορ και τα παιγνιώδη στοιχεία που χρησιμοποιούσε για να καλύψει τα σκοτεινά σχόλιά του για τη μαζική παραγωγή και τη εκβιομηχάνιση της κοινωνίας.

Ενθουσιασμένος με τις παιχνιδιάρικες φιγούρες του και το επαναστατικό τους πνεύμα, ο Tinguely συμμετείχε στο Kuttlebutzer, μια συλλογικότητα καλλιτεχνών που λειτουργούσε ως η ανεπίσημη δημιουργική επιτροπή για το μεγαλύτερο ετήσιο καρναβάλι Fasnacht στη Βασιλεία, του οποίου ανέλαβε την καλλιτεχνική επιμέλεια για είκοσι χρόνια.

Μια θυελλώδης σχέση και μια ισότιμη καλλιτεχνική συνομιλία

Ο Tinguely γνώρισε τη Niki de Saint Phalle μέσω κοινών φίλων στους καλλιτεχνικούς κύκλους που σύχναζαν. Εκείνη την εποχή ήταν και οι δύο παντρεμένοι με άλλους. Παρά το διαφορετικό κοινωνικό τους υπόβαθρο –αυτός προερχόταν από την εργατική τάξη και εκείνη από μια γαλλική αριστοκρατική οικογένεια–, η φιλία τους έγινε έρωτας και οδήγησε σε γάμο. Σε σύγκριση με άλλα ζευγάρια καλλιτεχνών της εποχής, ο καθένας τους είχε μια έντονη αίσθηση ατομικότητας, ένα μεγάλο «εγώ», η οποία φαινόταν καθαρά στις περιπτώσεις που συνεργάζονταν. Τους αποκαλούσαν «Μπόνι και Κλάιντ» της μοντέρνας τέχνης. Η σχέση τους ήταν αρκετά διαφορετική από τις ανδροκρατούμενες συνεργασίες μεταξύ των περισσότερων ζευγαριών καλλιτεχνών της εποχής, όπως ο Diego Rivera και η Frida Kahlo, ο Christo και η Jeanne Claude, ο Jackson Pollock και η Lee Krasner.

ΕΠΕΞ Jean Tinguely: Γιορτάζοντας τα 100 χρόνια από τη γέννηση ενός επαναστατικού καλλιτέχνη του 20ού αιώνα Facebook Twitter
H Niki de Saint Phalle και ο Jean Tinguely. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Το αταίριαστο φαινομενικά αυτό ζευγάρι ήταν καλλιτεχνικά ισότιμο και αυτό ήταν το σημείο επαφής που κράτησε τη σχέση τους ζωντανή μέχρι το τέλος. Η εγγονή της Niki De Saint Phalle λέει: «Η Νίκι ήταν ωραία και μαγνητική, ο Ζαν ήταν εκρηκτικός, αλλά είχαν αληθινή επικοινωνία».

Μία από τις πρώτες μεγάλες συνεργασίες τους, που εκτέθηκε στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, αποτελούνταν από την τεράστια ξαπλωμένη φιγούρα μιας γυναίκας –μια από τις περίφημες «Nanas» που δημιούργησε η De Saint Phalle– με τα πόδια αρκετά ανοιχτά, που ήταν η είσοδος των επισκεπτών. Μέσα στη φιγούρα υπήρχε ένα κινητικό γλυπτό σχεδιασμένο από τον Tinguely, το οποίο περιέγραψε ως «μηχανή οργασμού». Το ζευγάρι συνεργάστηκε και σε αρκετές άλλες μνημειώδεις εγκαταστάσεις γλυπτικής, ενώ όταν δεν συνεργάζονταν, βοηθούσαν ο ένας τον άλλον στην παραγωγή και την εγκατάσταση των έργων τους.

ΕΠΕΞ Jean Tinguely: Γιορτάζοντας τα 100 χρόνια από τη γέννηση ενός επαναστατικού καλλιτέχνη του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Μία από τις πρώτες μεγάλες συνεργασίες τους, που εκτέθηκε στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, αποτελούνταν από την τεράστια ξαπλωμένη φιγούρα μιας γυναίκας –μια από τις περίφημες «Nanas» που δημιούργησε η De Saint Phalle– με τα πόδια αρκετά ανοιχτά, που ήταν η είσοδος των επισκεπτών.

Τη δεκαετία του 1970, ο Tinguely επέστρεψε μόνος του στην Ελβετία, ενώ η De Saint Phalle συνέχισε να ζει στη Γαλλία. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, και μέχρι τον θάνατό του το 1991, συνέχισε να δημιουργεί αυτοκαταστρεφόμενα καθώς και μεγάλα δημόσια έργα. Το 1970 κατασκεύασε έναν γιγάντιο φαλλό τον οποίο ανατίναξε έξω από τον καθεδρικό ναό του Μιλάνου. Η σχέση του με τη De Saint Phalle, ακόμα και όταν είχαν χωρίσει, εξελίχθηκε σε στενή καλλιτεχνική συνεργασία και στη βεβαιότητα ότι ο ένας ήταν ο καλύτερος φίλος του άλλου και πνευματικός κληρονόμος του έργου του.

Όταν ο Tinguely πέθανε το 1991 η De Saint Phalle επέβλεψε την ολοκλήρωση του έργου του «Ο Κύκλωπας», ενός τεράστιου συλλογικού έργου του οποίου η κατασκευή διήρκεσε είκοσι πέντε χρόνια, ενώ ήταν υπεύθυνη για τη δωρεά αρκετών έργων του σε μεγάλα μουσεία και συλλογές, συνεχίζοντας την κληρονομιά ενός από τους πιο επαναστατικούς καλλιτέχνες του κινήματος της σύγχρονης τέχνης, μέχρι το τέλος της ζωής της το 2002.

Η έκθεση «Μηχανική και Ανθρωπότητα: Eva Aeppli και Jean Tinguely» στο Μουσείο Lehmbruck στο Ντούισμπουργκ, θα διαρκέσει έως τις 24 Αυγούστου· η έκθεση «Niki de Saint Phalle & Jean Tinguely: Μύθοι & Μηχανές» στο Hauser & Wirth Somerset στο Bruton της Αγγλίας από 17 Μαΐου έως τις1 Φεβρουαρίου 2026· και η έκθεση «Niki de Saint Phalle, Jean Tinguely, Pontus Hultén» στο Grand Palais στο Παρίσι θα διαρκέσει από 20 Ιουνίου έως 4 Ιανουαρίου 2026.

Με πληροφορίες από Μουσείο Jean Tinguely, Μουσείο Lehmbruck

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στην πρώτη έκθεση με έργα του Μarcel Duchamp στην Ελλάδα

Εικαστικά / Στην πρώτη έκθεση με έργα του Μarcel Duchamp στην Ελλάδα

Η έκθεση «Re(a)Duchamp» μας προσκαλεί σε μια διανοητική συζήτηση με τα έργα του Duchamp, που περισσότερο από κάθε άλλου καλλιτέχνη του 20ού αιώνα επηρέασαν και συνεχίζουν να επηρεάζουν τους σύγχρονους δημιουργούς σε ένα ευρύ και σύνθετο πνευματικό πεδίο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ