Συνηθίζοντας τον μαζικό θάνατο

Συνηθίζοντας τον θάνατο Facebook Twitter
Το να αφήνουμε να περάσουν στη λήθη τέτοιες ιστορίες είναι το χειρότερο που μπορεί να συμβεί. Και θα συνεχίσει να συμβαίνει κάθε φορά που θα επιχειρούμε να αλλάξουμε κανάλι, όταν βλέπουμε στην οθόνη μας μια νέα βαρβαρότητα. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΛΙΓΕΣ ημέρες, σε ένα εστιατόριο από αυτά που διαθέτουν τεράστιες οθόνες υψηλής ευκρίνειας για να μπορούν οι πελάτες του να βλέπουν αθλητικούς αγώνες, μια μεγάλη παρέα έτρωγε, συζητούσε και περίμενε να ξεκινήσει ένας αγώνας στο Άμπου Ντάμπι – αργούσε ακόμα.

Ως τότε η τηλεόραση ήταν συντονισμένη σε ένα ειδησεογραφικό κανάλι το οποίο έδειχνε εικόνες από τη διαλυμένη Γάζα – ο δημοσιογράφος περιέγραφε σκηνές φρίκης που μετέδιδαν ανταποκριτές μεγάλων διεθνών μέσων, στην οθόνη εμφανίζονταν πτώματα τυλιγμένα σε λευκά σεντόνια, γυναίκες πλάι τους έκλαιγαν και εκστόμιζαν οργισμένα λόγια ανάμεσα σε συντρίμμια που είχε αφήσει ένας ακόμα βομβαρδισμός του ισραηλινού στρατού. Οι θαμώνες, ανάμεσα σε συζητήσεις για την ομάδα τους και φαγητό, έριχναν κλεφτές ματιές, κάποιων τα βλέμματα στέκονταν περισσότερο στο τραγικό θέαμα, κάποιοι άλλοι, λες και ήταν εξοικειωμένοι με τέτοιες εικόνες, συνέχιζαν αυτό που έκαναν σαν να μην τους έκανε ιδιαίτερη εντύπωση. Έμοιαζε να το έχουν συνηθίσει.

Δεν έχει σημασία αν ένα τραγικό γεγονός συμβαίνει κοντά ή μακριά από την γειτονιά μας, μέσα σε ελάχιστο χρόνο οι εικόνες του είναι παντού εξαιτίας των μέσων ενημέρωσης και των κοινωνικών δικτύων. Μπαίνουν στα σπίτια μας, στις δουλειές μας, στους χώρους όπου βρισκόμαστε κάθε φορά, τις βλέπουμε όπου στρέφουμε το βλέμμα μας.

Συνηθίζονται οι μαζικοί θάνατοι άραγε; Ιδιαίτερα αυτοί που ξεπερνάνε τα όρια της βαρβαρότητας και δεν βρίσκουμε τις κατάλληλες λέξεις για να τους χαρακτηρίσουμε; Οι θάνατοι μωρών και παιδιών που είχαν την ατυχία να γεννηθούν στη Λωρίδα της Γάζας· οι μαζικοί άγριοι θάνατοι νέων παιδιών που συμμετείχαν σε μια γιορτή στο Ισραήλ· οι θάνατοι από τους βομβαρδισμούς των Ρώσων εισβολέων σε ένα νοσοκομείο στην Ουκρανία· οι θάνατοι από τους πολέμους που κάθε φορά είναι, ή νομίζουμε ότι είναι, πιο άγριοι από τους προηγούμενους. Φαίνεται ότι αυτό συμβαίνει στην εποχή μας, η οποία διαφέρει από κάθε άλλη εποχή πολέμων γιατί η τεχνολογία φέρνει σε ελάχιστο χρόνο τον θάνατο στις οθόνες μας. Μεταδίδεται πια ελάχιστα λεπτά από τη στιγμή που συμβαίνει, αναπαράγεται και κοινοποιείται μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα σε ολοένα περισσότερους ανθρώπους.

Δεν έχει σημασία αν ένα τραγικό γεγονός συμβαίνει κοντά ή μακριά από την γειτονιά μας, μέσα σε ελάχιστο χρόνο οι εικόνες του είναι παντού εξαιτίας των μέσων ενημέρωσης και των κοινωνικών δικτύων. Μπαίνουν στα σπίτια μας, στις δουλειές μας, στους χώρους όπου βρισκόμαστε κάθε φορά, τις βλέπουμε όπου στρέφουμε το βλέμμα μας. Kυρίως μπαίνουν στο μυαλό μας και επηρεάζουν τη συνείδησή μας, τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα, την οπτική μας. Εδώ και χρόνια (περισσότερα από τρία), από τότε που άρχισε ο πόλεμος στην Ουκρανία έως πρόσφατα, που η φρίκη έχει μεταφερθεί πιο κοντά μας, στην πολύπαθη Γάζα, οι μικρές ή μεγάλες οθόνες μεταφέρουν συνεχώς μπροστά μας ιστορίες φρίκης που προέρχονται από πολέμους.

Αυτές που προέρχονται από τη Γάζα είναι πιο έντονες, μας απασχολούν περισσότερο, προκαλούν πολύ πιο έντονα συναισθήματα επειδή είναι ένας πόλεμος που αποκτά ολοένα περισσότερο χαρακτηριστικά μιας γενοκτονίας. Λίγα εικοσιτετράωρα πριν είδαμε στις οθόνες μας, τυλιγμένα σε λευκά σεντόνια, εννιά πτώματα που από το μέγεθός τους ήταν φανερό ότι ήταν μικρών παιδιών.

Το επιβεβαίωσαν οι πληροφορίες που συνόδευαν τις φωτογραφίες που είδαμε: ήταν θύματα ενός πρόσφατου βομβαρδισμού του ισραηλινού στρατού στον οποίο έχασαν τις ζωές τους εννέα από τα δέκα παιδιά μιας οικογένειας, ενώ ο πατέρας τραυματίστηκε πολύ σοβαρά.

Τα πτώματα των παιδιών τα είδε η μητέρα τους να μεταφέρονται στο νοσοκομείο Αλ-Τάχριρ, όπου η ίδια εργάζεται ως παιδίατρος, προσπαθώντας να σώσει άλλα παιδιά. Έφεραν στο νοσοκομείο νεκρά τα εννιά από τα δέκα παιδιά της, και τα είδε εκεί. Λίγες μέρες αργότερα βομβαρδίστηκε, στη Γάζα πάλι, ένα σχολείο – τουλάχιστον τριάντα ήταν τα θύματα, κάποια από αυτά παιδιά.

Το γεγονότα αυτά αντικειμενικά συνιστούν μια μεγάλη τραγωδία, είναι ασύλληπτα, πρωτοφανή, ανείπωτα, δεν είναι εύκολο να τα χωρέσει ο ανθρώπινος νους, χρειάζεται τεράστια δύναμη και αντοχές για να συνειδητοποιήσουμε ότι συνέβησαν. Και όμως, μετά από καιρό θα αποτελούν παρελθόν, θα ξεπεραστούν από τα νέα γεγονότα, μια νέα βαρβαρότητα, απ’ όπου κι αν έρθει, θα τα μετατρέψει σε ιστορίες που συνέβησαν και τελείωσαν, και αυτόματα θα μειωθεί η ένταση των συναισθημάτων που μας προκαλούν. Το ίδιο συνέβη με τη δολοφονία 1.200 νέων κυρίως ανθρώπων στο Ισραήλ από τη Χαμάς, με τους βιασμούς, τις απαγωγές, και λίγο νωρίτερα με τις δολοφονίες αμάχων –ανάμεσά τους και παιδιά– στην Ουκρανία.

Το να αφήνουμε να περάσουν στη λήθη τέτοιες ιστορίες είναι το χειρότερο που μπορεί να συμβεί. Και θα συνεχίσει να συμβαίνει κάθε φορά που θα επιχειρούμε να αλλάξουμε κανάλι, όταν βλέπουμε στην οθόνη μας μια νέα βαρβαρότητα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το αίμα των αθώων της Γάζας και το παλαιστινιακό αδιέξοδο

LiFO politics / Το αίμα των αθώων της Γάζας και το παλαιστινιακό αδιέξοδο

Ο Σωτήρης Ρούσσος, καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, με ειδίκευση σε θέματα Εγγύς και Μέσης Ανατολής, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για το παλαιστινιακό αδιέξοδο, τους στόχους του Ισραήλ και τις κινήσεις του Τραμπ στην περιοχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Από πρώην «ριζοσπάστης μαρξιστής» ο Αλέξης Τσίπρας αυτοπαρουσιάζεται στο βιβλίο του ως ένας πολιτικός που παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις του με βάση ουρανόσταλτα σημάδια της μοίρας και την «κραυγή ενός περιστεριού». Οι παλιοί του σύντροφοι διαψεύδουν πλήθος περιστατικών που περιγράφει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Οπτική Γωνία / Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί τι κρύβεται πίσω από την πρόωρη προσμονή των Χριστουγέννων αλλά και γιατί για πολλούς η γιορτινή περίοδος γίνεται πηγή άγχους αντί χαράς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ξενάγηση στο νέο Ωνάσειο, στο πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Υγεία / Νέο Ωνάσειο: Το πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό μιλούν στη LiFO για τη λειτουργία του καινούργιου κέντρου με τα υβριδικά χειρουργεία, την υπερσύγχρονη παιδιατρική μονάδα, τα ρομποτικά συστήματα τελευταίας τεχνολογίας αλλά και το «Δωμάτιο Δύναμης», έναν διαφορετικό χώρο αναμονής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ