Ένα άλμπουμ για τη βία και τα κλειστά στόματα στη Νέα Ιωνία Βόλου

Όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ στη Νέα Ιωνία: Ένα άλμπουμ για την ενδοοικογενειακή σιωπή στον Βόλο Facebook Twitter
Παναγιώτα Πέτση.
0



ΜΙΑ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΞΥΠΝΑ.
Φωνές από τα μπαλκόνια, το άρωμα του καφέ, οι γυναίκες στη λαϊκή. Έτσι ξεκινά το μουσικό ταξίδι «Στη Νέα Ιωνία», ο πρώτος δίσκος της Παναγιώτας Πέτση, ένας περίπατος μέσα από σπίτια με μισάνοιχτα παράθυρα και ιστορίες που δεν ειπώθηκαν ποτέ.

Η μουσικός και ερμηνεύτρια Παναγιώτα Πέτση και ο σύζυγός της, ο στιχουργός Νίκος Νούκουτος, από τη Νέα Ιωνία Βόλου, έδωσαν τα χρήματα από τα δώρα του γάμου τους γι' αυτόν τον δίσκο που αποτελεί το ντεμπούτο της Παναγιώτας στη δισκογραφία. Θυμίζει την ιστορία της Μαρίνας Σάττι, που για να καταφέρει να κυκλοφορήσει το βίντεο κλιπ της, πούλησε ένα χωράφι.

«Ήταν μια πράξη επανάστασης», λέει ο Νούκουτος. «Να επενδύεις σε κάτι που δεν θα σου φέρει χρήματα, μόνο αλήθεια». Η «Νέα Ιωνία» δεν είναι απλώς ο τίτλος του άλμπουμ, είναι μια περιοχή με πλούσια ιστορία, –οι πρώτοι κάτοικοι ήταν πρόσφυγες από τη Σμύρνη– και το πεδίο αναμέτρησης με τη μνήμη, τη βία, το φύλο, την πατρότητα, τη μικρή ζωή. Και όλα ξεκίνησαν όταν η Παναγιώτα ήταν έγκυος στο πρώτο τους παιδί. «Έγραφα τρία τραγούδια την ημέρα», θυμάται. «Δεν ήξερα τι με είχε πιάσει. Κρατήσαμε μερικά από τα 150».

Όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ στη Νέα Ιωνία: Ένα άλμπουμ για την ενδοοικογενειακή σιωπή στον Βόλο Facebook Twitter
Η Νέα Ιωνία Βόλου.

Μουσικά η Παναγιώτα έχει ακολουθήσει τον δρόμο των λιτών μελοποιήσεων, πράγμα που ενισχύει την τρυφερότητα, την ευαισθησία και την αφηγηματικότητα των τραγουδιών, ενώ το πάντρεμα του θεωρητικά «underground» στίχου με τη λυρικότητα της φωνής της δημιουργεί κάτι που, κατά την ταπεινή μου γνώμη, δεν έχουμε ξανακούσει. 

Η  παραγωγή και η δημιουργική, ενορχηστρωτική πλαισίωση του δίσκου, έγινε από τους Νίκο Βογιατζάκη και Θωμά Στρατάκη και, χαρακτηρίζεται από μια ισορροπημένη μείξη ακουστικών, ηλεκτρικών αλλά και ηλεκτρονικών στοιχείων. Καταφέρνουν έτσι να δημιουργήσουν ένα ηχητικό τοπίο που αντικατοπτρίζει την πολυμορφία του άλμπουμ. Στον δίσκο συμμετέχουν ερμηνευτικά ο Γιώργος Γκέκας, η Χριστίνα Μπαλτζή (Καρλότα) και ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης.

Στο εξώφυλλο του δίσκου, η κόρη της Παναγιώτας και του Νίκου στέκεται στη Νέα Ιωνία, με φόντο μια παλιά γειτονιά. «Το καγκουρό είναι το μόνο αστείο σύμβολο. Όλα τα άλλα είναι μνήμη». Για εκείνον και την Παναγιώτα δεν έχει σημασία το αν θα κάνουν live ή θα μπουν στα ραδιόφωνα. «Προτεραιότητά μας είναι το σπίτι μας να είναι χαρούμενο. Αυτό είναι η επανάσταση».

Το «ταξίδι» της ενδοοικογενειακής σιωπής μέσα από τους στίχους

Όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ στη Νέα Ιωνία: Ένα άλμπουμ για την ενδοοικογενειακή σιωπή στον Βόλο Facebook Twitter
Νίκος Νούκουτος και Καρλότα.

Το «Στη Νέα Ιωνία» ανοίγει την πόρτα σε μια γειτονιά όπου «ο ήλιος βγαίνει παρόλο που ίδια έχει μείνει τόσα χρόνια». Μια ακίνητη κοινωνία, όπου οι άντρες πίνουν «δυο τσίπουρα προτού τελειώσει η μέρα» και οι γυναίκες κουβαλούν τη Δευτέρα στην πλάτη. Ήταν το πρώτο τραγούδι που γράφτηκε, ένα σκηνικό ζωής σαν παλιό ημερολόγιο, «για τον κύριο Γιάννη και τον μπογιατζή τον Στίβι», αλλά και για τον πατέρα του Ν. Νούκουτου.

Η «Κομπόστα» είναι ένα γράμμα, μια εξομολόγηση, μια απολογία για το bullying κατά την παιδική του ηλικία. Ο στιχουργός απευθύνεται στην αδελφή του. «Ζητώ συγγνώμη», λέει, «δεν το έκανα ποτέ μου με σκοπό». Παραδέχεται το σφάλμα του – τον αυταρχισμό, τον φόβο του για τη διαφορετικότητα, όλα όσα του κληροδότησε μια οικογένεια με «παππού που έλεγε να κρατάω τα χαλινάρια σφιχτά». Ένα τραγούδι που γεννήθηκε για να επουλώσει πληγές.

Η «Ιστορία της Δημητρούλας» έχει το όνομα της μητέρας του και θέλει να μιλήσει για όλες τις κακοποιημένες γυναίκες των Βαλκανίων. Είναι η ιστορία ενός κοριτσιού απ’ την Καρδίτσα που παντρεύτηκε στα δεκάξι, χτυπήθηκε, βιάστηκε, σώπασε. Μέχρι που μια μέρα, «ό,τι έπιανε του πέταγε απ’ τα σκεύη» και έφυγε. «Ήθελα να μιλήσω για όλες τις γυναίκες των Βαλκανίων που κουβαλούν τέτοιες σιωπές», μας λέει ο Ν. Νούκουτος.

Όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ στη Νέα Ιωνία: Ένα άλμπουμ για την ενδοοικογενειακή σιωπή στον Βόλο Facebook Twitter
O στιχουργός Νίκος Νούκουτος από τη Νέα Ιωνία Βόλου και η σύζυγός του Παναγιώτα Πέτση, μουσικός και ερμηνεύτρια, έδωσαν τα χρήματα από τα δώρα του γάμου τους γι' αυτόν τον δίσκο.

Το «Με σιδερολοστό», το οποίο ερμηνεύει η τρανς καλλιτέχνις Καρλότα (Χριστίνα Μπαλτζή), αφηγείται με ωμότητα τη βία απέναντι στα τρανς παιδιά μέσα στο ίδιο τους το σπίτι. «Είναι ένα τραγούδι για μια φίλη μου, που στάθηκε όρθια παρ' όλα όσα πέρασε» αναφέρει ο Ν. Νούκουτος. Ένας πατέρας που χτυπά, η Συγγρού που γίνεται καταφύγιο, ένας κόσμος που δεν αντέχει τη διαφορά. Κι όμως, ο ήρωας του τραγουδιού στο τέλος λέει: «Μα εγώ αλήθεια ακόμη σ’ αγαπώ».

Το «Στον Α.» αναφέρεται σε έναν χρήστη που αυτοκτόνησε. Η φωνή του Γεράσιμου Σκιαδαρέση αφηγείται την κατάρρευση. «Έγραψα αυτό το τραγούδι για να μη νιώθει μόνη η Λίνα, που τον αγαπούσε» λέει ο Νίκος Νούκουτος. Το φως που φέρνει το σκοτάδι και μια θηλιά που κρέμεται από το πολύφωτο. Ένα τραγούδι θρήνος αλλά και μνημόσυνο.

Το «Ηλία, ρίχ' το» είναι ένα νοσταλγικό άγγιγμα σε μια άλλη Ελλάδα. Ένας άντρας που ήθελε να είναι πρωταγωνιστής σε μια ταινία του Βούλγαρη. Δεν πρόλαβε. Μόνο «ένα άφιλτρο Καρέλια» και μια «καραμπόλα». Ένα τραγούδι για τον θάνατο, για εκείνους που ζουν μες στο Rex και το παράπονο.

Η «Μάριον» είναι μια σπαρακτική ωδή στον έρωτα που σώζει πριν χαθεί. Εμπνευσμένο από ένα επεισόδιο της της παλιάς σειράς κινουμένων σχεδίων της ΕΡΤ «Ρομπέν των Δασών», του 1993, με τον σκοτεινό ιππότη που θυσιάζεται για την κυρία του. «Μάριον, σαν με κοιτάς, ο κόσμος γύρω μου μικραίνει». Είναι η πιο λυρική στιγμή του δίσκου – και ίσως η πιο προσωπική.

Το «Μαζόχα» είναι η αφήγηση της ενοχής. Του ανθρώπου που ερωτεύεται τοξικά, που «θέλει να τον διώχνουν διαρκώς». Ο Νίκος Νούκουτος το έγραψε σαν μια ομολογία. «Ήταν μια ψυχολογική αυτοδιάγνωση – σαν να εξηγούσα στον εαυτό μου γιατί πάντα πονάω» λέει. Η ήττα στα χαρτιά γίνεται νίκη στην αγάπη – αλλά μόνο αν αντέξεις να τη δεις.

Το «Απόγευμα στη Λάρισα» είναι το πιο τρυφερό τραγούδι του δίσκου. Δύο άνθρωποι που έχουν χωρίσει προσπαθούν να καταλάβουν ο ένας τον άλλον μέσα από αναμνήσεις. «Να ήταν σήμερα τα πράγματα αλλιώς». Μια συγγνώμη που ειπώθηκε, έστω και αργά.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ