Ο Τζέιμς Γκαντολφίνι ήταν πολύ περισσότερα από τον Τόνι Σοπράνο

Ο Τζέιμς Γκαντολφίνι ήταν πολύ περισσότερα από τον Τόνι Σοπράνο Facebook Twitter
Ανάλογα με το πού ή πότε συναντούσες τον Γκαντολφίνι, ήταν ο Τζέιμς, ο Τζέιμι, ο Τζίμι, ακόμη και ο «Μπάκι».
0


ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΜΑΤΙΑ
, το πρόσωπό του μοιάζει ανώνυμο, σχεδόν αυτοκαταργούμενο. Θα μπορούσε να είναι το πρόσωπο του κουρέα της γειτονιάς σας ή του τύπου που σας δίδαξε γεωγραφία στο σχολείο ή του πωλητή που πούλησε στον πατέρα σας το πρώτο του αυτοκίνητο. Χρειάζεται να ρίξει κανείς άλλη μία ή δύο ματιές για να προσέξει τα μάτια, τα οποία αρχικά εμφανίζονται ως πηγάδια μελαγχολίας ώσπου ξαφνικά το βλέμμα γίνεται σπινθηροβόλο και αντανακλά ευθυμία ή αποπλάνηση ή απορία ή μια παγωμένη οργή που σου κόβει την ανάσα γιατί κάτι τέτοιο ήταν το τελευταίο πράγμα που θα περίμενες. Τελικά, δεν υπήρχε τίποτα το ανώνυμο στον Τζέιμς Γκαντολφίνι – αν και ο ίδιος θα ήθελε ίσως να υπήρχε. Ο Γκαντολφίνι ακολούθησε τα μονοπάτια του Πολ Μιούνι, του Έντουαρντ Τζ. Ρόμπινσον και του Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ: ηθοποιοί χαρακτήρων με ειδικότητα στους «σκληρούς» ρόλους, που αναδείχθηκαν, απροσδόκητα, σε σταρ. Τι γίνεται όμως αν το κόστος αυτής της περίεργης συναλλαγής το πληρώνει ο ίδιος ο «σκληρός» τύπος; Αυτό είναι το κύριο θέμα του «Gandolfini», της βιογραφίας που έγραψε ο ιστορικός και κριτικός κινηματογράφου Τζέισον Μπέιλι, επιχειρώντας να διαχωρίσει τον αείμνηστο ηθοποιό από τον μεγαλύτερο ρόλο του, αυτόν του Τόνι Σοπράνο.

Ανάλογα με το πού ή πότε συναντούσες τον Γκαντολφίνι, ήταν ο Τζέιμς, ο Τζέιμι, ο Τζίμι, ακόμη και ο «Μπάκι». Ο βιογράφος μας καταλήγει στο Τζιμ, ένα όνομα που περικλείει τόσο το αγόρι από το Τζέρσεϊ που διέπρεψε στο μπάσκετ στο Λύκειο όσο και τον δραστήριο νεαρό ηθοποιό που ήρθε στη Νέα Υόρκη με όλη τη γοητεία, τη δύναμη και το ταλέντο που είχε μέσα του. Η επιτυχία δεν άργησε να έρθει. Πρώτα με έναν δευτερεύοντα ρόλο στην αναβίωση του «Λεωφορείο ο Πόθος» στο Μπρόντγουεϊ το 1992, και ακολούθως από την εμφάνισή του στο στο «True Romance» του Τόνι Σκοτ – μια κινηματογραφική στιγμή που έκανε θραύση, όπου ο χαμογελαστός εκτελεστής που υποδύεται τρομοκρατεί μεθοδικά και σαδιστικά την Πατρίσια Αρκέτ. Ακόμα και τότε, ανησυχούσε για τον κίνδυνο της τυποποίησης. «Αν με βάλεις ποτέ ξανά να παίξω γκάνγκστερ», είχε πει τότε στον ατζέντη του, «θα σε σκοτώσω».

Η θλιβερή αλήθεια όμως ήταν ότι όσες ώρες ψυχοθεραπείας κι αν έκανε ο Τόνι Σοπράνο, όσες επιφοιτήσεις κι αν είχε στην πορεία, δεν έγινε ποτέ καλύτερος άνθρωπος.

Πιστός στις αρχές του, απέρριψε τον δεύτερο ρόλο στη βιογραφική ταινία του HBO «Gotti» για τον διάσημο Νεοϋρκέζο μαφιόζο. Ούτε στην τηλεόραση ήθελε να παίξει, αλλά ήταν αδύνατον να αρνηθεί την επόμενη πρόταση που του έκανε το HBO: ένας πρωταγωνιστικός ρόλος ως αφεντικό του εγκλήματος στο Βόρειο Τζέρσεϊ, που πηγαίνει κρυφά σε συνεδρίες με ψυχίατρο, ενώ προσπαθεί να στηρίξει την παραπαίουσα αυτοκρατορία του, την οικογένεια και την ψυχή του. Πρόκειται για μια ιστορία που, όπως απέδειξε η ταινία «Ανάλυσέ το» που είχε κυκλοφορήσει ταυτόχρονα σχεδόν με την πρεμιέρα των Sopranos, θα μπορούσε εύκολα να μετατραπεί σε κωμωδία. Αλλά ο δημιουργός της σειράς Ντέιβιντ Τσέις είχε κάτι άλλο στο μυαλό του: την καθημερινή φθορά της ψυχής ενός ανθρώπου.

Gandolfini
Jason Bailey, Gandolfini: Jim, Tony, and the Life of a Legend, Goodreads

Η θλιβερή αλήθεια όμως ήταν ότι όσες ώρες ψυχοθεραπείας κι αν έκανε ο Τόνι Σοπράνο, όσες επιφοιτήσεις κι αν είχε στην πορεία, δεν έγινε ποτέ καλύτερος άνθρωπος. Αντιθέτως, γράφει ο Μπέιλι, «ο Τόνι επέστρεφε πάντα στη ζώνη άνεσης του εγκλήματος, αναζητώντας και αποκτώντας με αδίστακτες μεθόδους όλο και περισσότερη εξουσία, ακόμη και αν αυτό απαιτούσε όλο και περισσότερη αιματοχυσία. Αυτός ο προβληματικός μεσήλικας δεν επρόκειτο να διορθωθεί, και κανείς δεν επρόκειτο να τον διορθώσει».

Το φοβερό είναι πόσοι πολλοί από εμάς στήθηκαν μπροστά στις οθόνες τους για να παρακολουθήσουν αυτό το δυσάρεστο θέαμα. Στα μέσα του πρώτου κύκλου, το «The Sopranos» ήταν το πρόγραμμα με την υψηλότερη τηλεθέαση στην καλωδιακή τηλεόραση, με 10 εκατομμύρια θεατές ανά επεισόδιο, και κατά τη διάρκεια της οκταετούς διαδρομής του, τα νούμερα συνέχισαν να ανεβαίνουν. Δεν το ξέραμε τότε, αλλά οι Sopranos είχαν, σύμφωνα με την καθομιλουμένη της σειράς, «ξεπαστρέψει» το ίδιο το τηλεοπτικό μέσο – είχε αλλάξει ριζικά το πώς αντιλαμβανόμαστε την τηλεόραση. Ο αντιήρωας ήταν επίσημα πλέον ο ήρωας. 

Ο Τζέιμς Γκαντολφίνι ήταν πολύ περισσότερα από τον Τόνι Σοπράνο Facebook Twitter
Ο Τζέιμς Γκαντολφίνι στον αέρα σε αγώνα κολεγιακού μπάσκετ.

Αν λοιπόν αγαπάτε τον Ντέξτερ της ομώνυμης σειράς, τον Ντον Ντρέιπερ του Mad Men ή τον Γουόλτερ Γουάιτ του Breaking Bad, πείτε μια μικρή ευχαριστήρια προσευχή για τον νονό τους. Κάντε ίσως και μια μικρή επιμνημόσυνη δέηση για τον ίδιο τον Γκαντολφίνι, ο οποίος, κατά γενική ομολογία, δεν ήταν ο χαρακτήρας που υποδυόταν στη σειρά. Ο Μπέιλι πήρε συνεντεύξεις από πλήθος οικείων του και συναδέλφων του, σύμφωνα με τις οποίες ο Τζιμ ήταν ένας «γλυκός, ήπιος, καλόκαρδος άνθρωπος», «ένας αξιαγάπητος και τρελά ταλαντούχος ηθοποιός».

Ήταν, επίσης, για πολλά χρόνια, ένας «σκληρός» χρήστης ναρκωτικών ουσιών με απρόβλεπτες διαθέσεις, καταναλώνοντας υπερβολικές ποσότητες αλκοόλ και κοκαΐνης. Κάτω από την πίεση ενός υπό κατάρρευση γάμου και ενός πιεστικού προγράμματος παραγωγής, οι καταχρήσεις γίνονταν όλο και πιο έντονες, και από τον τρίτο κύκλο της σειράς και μετά, ο Γκαντολφίνι εμφανιζόταν συχνά αργοπορημένος στη δουλειά ή μερικές φορές καθόλου. «Θα έπρεπε να γυμνάζομαι«, έλεγε, «αλλά είμαι πια πολύ μεγάλος γι’ αυτό».

Ο Τζέιμς Γκαντολφίνι ήταν πολύ περισσότερα από τον Τόνι Σοπράνο Facebook Twitter
O Gandolfini και η Edie Falco στα Emmy Awards του 2004.

Ένας δεύτερος γάμος και ένα δεύτερο παιδί τού προσέφεραν κάποια σταθερότητα, αλλά ο θάνατός του στα 51 του χρόνια από καρδιακή προσβολή αποτέλεσε, για όποιον τον είχε δει να κακοποιεί το σώμα του, περισσότερο σοκ παρά έκπληξη. Εν ολίγοις, είναι το είδος του θανάτου που θα μπορούσε να είχε συμβεί στον Τόνι Σοπράνο, αν υποθέσουμε ότι βγήκε τελικά ζωντανός από το αινιγματικό φινάλε της σειράς. Ο Γκαντολφίνι είχε αφήσει κατά καιρούς διάφορα υπονοούμενα για την επικάλυψη μεταξύ του ίδιου και του alter ego του. «Νομίζω ότι μερικά από τα ελαττώματα (του Τόνι) είναι και δικά μου ελαττώματα», δήλωνε στο περιοδικό GQ. «Κι ενώ προσπαθείς να ξεφύγεις από αυτά, στη συνέχεια, κατά κάποιο τρόπο ο ρόλος σε τραβάει ξανά κοντά τους».

Η Δρ. Μέλφι, η ψυχίατρος που έβλεπε τον Τόνι Σοπράνο στη σειρά, θα απαιτούσε ίσως από το βιβλίο μια ενδελεχή εξέταση της παιδικής ηλικίας του ηθοποιού. Από τα λίγα που μαθαίνουμε είναι ότι είχε έναν πατέρα παραδόπιστο και αθυρόστομο και μια μητέρα που ήταν «εσωστρεφής, καταθλιπτική, λίγο επικριτική». Ίσως είναι πιο γόνιμη η εξέταση της καριέρας του μετά το τέλος της σειράς που τον έκανε διάσημο. Τα αποτελέσματα είναι ανάμικτα αλλά η χαρά που έπαιρνε από το γεγονός ότι ήταν και πάλι ηθοποιός χαρακτήρων ήταν μεταδοτική. «Δεν χρειάζεται να είμαι ο σταρ», είχε δηλώσει λίγο πριν τον πρόωρο θάνατό του. «Πλέον το έχω κάνει. Δεν χρειάζεται να το ξανακάνω».

Με στοιχεία από The Washington Post

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ