Βενέδικτος Θ΄: Ο Πάπας «nepo baby» που ξεπούλησε τον θρόνο του

Η περίπτωση του νεαρού Πάπα που ξεπούλησε τον θρόνο του και οδήγησε στο κονκλάβιο Facebook Twitter
Ο Βενέδικτος Θ' ανέλαβε τα καθήκοντά του για πρώτη φορά το 1032. Φωτ.: Ιδιωτική Συλλογή / Bridgeman Images
0


ΑΜΕΣΩΣ ΣΧΕΔΟΝ ΜΕΤΑ
τον θάνατο του Πάπα Φραγκίσκου, οι πλατφόρμες streaming επανάφεραν στο προσκήνιο περιεχόμενο από τους καταλόγους τους που σχετίζεται με την ιστορία του παπισμού. Μια τέτοια περίπτωση είναι και η σειρά ντοκιμαντέρ Pope: The Most Powerful Man in History, παραγωγής CNN του 2018 με αφηγητή τον Λίαμ Νίσον, που αποτελείται από έξι επεισόδια και εξετάζει την ιστορία του θεσμού. Στο δεύτερο επεισόδιό της, η σειρά ασχολείται με την αμφιλεγόμενη οικειοθελή παραίτηση του Βενέδικτου ΙΣΤ' το 2013. Ο Πάτερ James M. Weiss, καθηγητής θεολογίας στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης και επισκοπικός ιερέας, εξηγεί στο ντοκιμαντέρ πώς ο Αργεντινός διάδοχός του κληρονόμησε από τον προκάτοχό του «οικονομικό και διοικητικό χάος καθώς και το στίγμα της σεξουαλικής κακοποίησης στους κόλπους της Καθολικής Εκκλησίας».

Η σειρά του CNN συνδέει την ιστορία αυτής της παραίτησης με μια πολύ πιο αμφιλεγόμενη ιστορία, αυτή του συνονόματού του, Πάπα Βενέδικτου Θ’, η οποία έδωσε το έναυσμα για τις πλέον εμβληματικές διαδικασίες εκλογής κάθε νέου ποντίφικα, όπως το κονκλάβιο και ο λευκός καπνός. Ο Βενέδικτος Θ’ ήταν ένας προνομιούχος γόνος (ή «nepo baby» σύμφωνα με την τρέχουσα ορολογία) στα χρόνια του μεσαίωνα που μάλιστα κατέλαβε το αξίωμα του Πάπα όχι μία, ούτε δύο, αλλά τρεις φορές κατά τη διάρκεια του 11ου αιώνα. Γιος του Αλμπέρικ Γ', κόμη του Τούσκουλο και ανιψιός των παπών Βενεδίκτου Η' και Ιωάννου ΙΘ’, ήταν μέλος της ισχυρότερης οικογένειας της Ρώμης, η οποία εξαγόρασε τη θέση γι' αυτόν. Ο Βενέδικτος Θ’ ανέλαβε τα καθήκοντά του για πρώτη φορά το 1032, πριν ακόμα κλείσει τα είκοσι του χρόνια.

Σύμφωνα με τις (όχι πάντα αντικειμενικές) μαρτυρίες της εποχής, ο ίδιος ζούσε ζωή έκλυτη και σκανδαλώδη και η «διεφθαρμένη» θητεία του στον παπικό θρόνο έβλαψε την εικόνα της Καθολικής Εκκλησίας σε τέτοιο βαθμό ώστε οι καρδινάλιοι αποφάσισαν να τον αναγκάσουν να παραιτηθεί.

Σύμφωνα με τις (όχι πάντα αντικειμενικές) μαρτυρίες της εποχής, ο ίδιος ζούσε ζωή έκλυτη και σκανδαλώδη και η «διεφθαρμένη» θητεία του στον παπικό θρόνο έβλαψε την εικόνα της Καθολικής Εκκλησίας σε τέτοιο βαθμό ώστε οι καρδινάλιοι αποφάσισαν να τον αναγκάσουν να παραιτηθεί. Για να τον πείσουν, του προσέφεραν ένα γενναιόδωρο χρηματικό ποσό, το οποίο ορισμένοι ιστορικοί υπολογίζουν σε 1.500 λίβρες χρυσού. Ο διάδοχός του, ο Σιλβέστρος Γ΄, άντεξε μόλις έξι μήνες στο αξίωμα. Ο Βενέδικτος Θ΄ χρησιμοποίησε τον στρατό που είχε συγκεντρώσει για λογαριασμό του η πανίσχυρη οικογένειά για να τον ανατρέψει με τη βία και να επιστρέψει ο ίδιος στην εξουσία. Λίγες ημέρες αφότου ανέλαβε ξανά τα καθήκοντά του, αποφάσισε ότι προτιμούσε να φύγει και να παντρευτεί την ξαδέρφη του, επιλέγοντας ως διάδοχό του τον νονό του, Γρηγόριο ΣΤ΄. Ο γάμος δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ κι έτσι, για μια ακόμη φορά, ο Βενέδικτος Θ΄ αποφάσισε να αναλάβει εκ νέου τον ρόλο του ως Πάπας.

Όπως υπενθυμίζει η Susan Wise Bauer, θεολόγος και συγγραφέας του βιβλίου «Η Ιστορία του Μεσαιωνικού Κόσμου», η απόφαση αυτή έθεσε την Εκκλησία ενώπιον τριών υποψηφίων που διεκδικούσαν να γίνουν διάδοχοι του Αγίου Πέτρου, μια σύγκρουση που, για άλλη μια φορά, επιλύθηκε με στρατιωτικά μέσα και την οποία, για άλλη μια φορά, κέρδισε ο Βενέδικτος Θ', με την υποστήριξη της ισχυρής οικογένειάς του. Τότε ήταν που οι καρδινάλιοι αποφάσισαν να δημιουργήσουν μια σαφή διαδικασία για την εκλογή του εκάστοτε ποντίφικα. Ήταν το πρώτο βήμα προς αυτό που γνωρίζουμε σήμερα ως κονκλάβιο. Κατά τη διάρκεια εκείνων των χρόνων, έγιναν αρκετές προσπάθειες για να συγκροτηθεί μια αδιάβλητη εκλογική διαδικασία, όλες όμως κατέληξαν να θεωρηθούν «στημένες», μέχρι που ο Πάπας Γρηγόριος Ι' έλαβε μια ρηξικέλευθη απόφαση τον 13ο αιώνα, διατάσσοντας τη σύσταση μιας συνέλευσης των καρδιναλίων πίσω από κλειστές (και κλειδωμένες) πόρτες, και χωρίς καμία επαφή με τον έξω κόσμο για τους ψηφοφόρους. Το όνομα της συνέλευσης προήλθε από το λατινικό cum-clavis («με κλειδί») και έμεινε στην ιστορία ως κονκλάβιο.

Με στοιχεία από El PAIS

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Βατικανό έκλεισε την Καπέλα Σιξτίνα εν όψει του κονκλαβίου για την εκλογή νέου Πάπα

Διεθνή / Το Βατικανό έκλεισε την Καπέλα Σιξτίνα εν όψει του κονκλαβίου για την εκλογή νέου Πάπα

Η Καπέλα Σιξτίνα, που πήρε το όνομά της από τον Πάπα Σίξτο Δ΄, κατασκευάστηκε τον 15ο αιώνα και φιλοξενεί τα έργα του Μιχαήλ Άγγελου, ο οποίος ζωγράφισε την οροφή με σκηνές από τη Γένεση και αργότερα τη «Τελική Κρίση» στον τοίχο
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ