Οι απαρχές του σιωνισμού

Οι απαρχές του Σιωνισμού Facebook Twitter
Ο Χερτσλ και πολλοί άλλοι σιωνιστές προέρχονταν από κοσμικό περιβάλλον, αλλά το κίνημα περιλάμβανε και ευσεβείς Εβραίους.
0


ΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΣΙΩΝΙΣΤΙΚΟ κίνημα ξεκίνησε πριν από 128 χρόνια, τον Αύγουστο του 1897, με ένα συνέδριο περίπου 200 ατόμων σε μια αίθουσα συναυλιών στη Βασιλεία της Ελβετίας. Επικεφαλής των Εβραίων ηγετών που συγκάλεσαν τη συνάντηση ήταν ο Ούγγρος δικηγόρος και δημοσιογράφος Τέοντορ Χερτσλ, του οποίου η μακριά γενειάδα και η χαρισματική προσωπικότητα τού προσέδιδαν μια μεσσιανική αύρα. Η κεντρική ιδέα που συζητήθηκε ήταν ταυτόχρονα απλή και ριζοσπαστική: οι Εβραίοι, που τότε ζούσαν κυρίως στην Ευρώπη, θα έπρεπε να οικοδομήσουν μια νέα κοινωνία στην τότε Οθωμανική Παλαιστίνη.

Πολλοί Εβραίοι αναγνώριζαν την Παλαιστίνη ως την πατρίδα των προγόνων τους. Κάποτε ήταν η έδρα ενός εβραϊκού κράτους, αλλά οι Ρωμαίοι το καθαίρεσαν σε μια σειρά πολιορκιών που έγιναν από τον 1ο αιώνα π.Χ. έως τον 2ο αιώνα μ.Χ., εκδιώκοντας σταδιακά την εβραϊκή πλειοψηφία της περιοχής μέχρι τον 4ο αιώνα περίπου. Την εποχή της Σιωνιστικής Διάσκεψης της Βασιλείας, το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της Παλαιστίνης αποτελούσαν Άραβες μουσουλμάνοι και χριστιανοί, αν και οι Εβραίοι διατηρούσαν μια πλειοψηφία στην ιερή πόλη της Ιερουσαλήμ.

Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, τα Ηνωμένα Έθνη επικύρωσαν τη δημιουργία ενός εβραϊκού κράτους στην Παλαιστίνη. Έτσι, το 1948, μισό αιώνα μετά τη Βασιλεία, ιδρύθηκε το Κράτος του Ισραήλ. 

Η ιδέα ότι οι Εβραίοι της Ευρώπης θα μπορούσαν να «επιστρέψουν» στην Παλαιστίνη δεν ήταν καινούργια. Εβραίοι ακτιβιστές, όπως ο Γερμανός σοσιαλιστής Μωυσής Ες, την υποστήριζαν ήδη από τα μέσα του 19ου αιώνα. Τον 17ο αιώνα, ο Εβραίο-ολλανδός φιλόσοφος Μπαρούχ Σπινόζα είχε προβλέψει ότι τελικά θα δημιουργούνταν ένα εβραϊκό κράτος. Διάφοροι επιφανείς ηγέτες, όπως ο Ναπολέων Βοναπάρτης της Γαλλίας και ο λόρδος Πάλμερστον της Βρετανίας, είχαν επίσης εκφράσει την ιδέα αυτή σε διάφορες χρονικές στιγμές. Το 1881, ως αντίδραση στα πογκρόμ στη Ρωσία, εβραϊκές ομάδες που αυτοαποκαλούνταν «Εραστές της Σιών» άρχισαν να οργανώνουν τη μετανάστευση στην Παλαιστίνη και βοήθησαν στην ίδρυση αγροτικών οικισμών εκεί.

Οι συμμετέχοντες στη Διάσκεψη της Βασιλείας προέρχονταν από περίπου 20 χώρες, σχεδόν όλες ευρωπαϊκές, παρότι ένας σύνεδρος προερχόταν από τη γαλλική Αλγερία, πέντε από την Αμερική και τέσσερις από την Παλαιστίνη. Ο Χερτσλ πέθανε λίγα χρόνια μετά το συνέδριο. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία θα κατέρρεε μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ωστόσο, ο πραγματισμός του Χερτσλ θα συνέχιζε να επηρεάζει τις μεθόδους του κινήματος, καθώς η Παλαιστίνη περνούσε στα χέρια των Βρετανών.

Ως εθνικιστικό κίνημα, ο σιωνισμός ήταν στο πνεύμα της εποχής –της Ευρώπης στα τέλη του 19ου αιώνα– από την οποία προέκυψε. Μια ομάδα ανδρών συγκεντρώνονται σε μια αίθουσα με την ελπίδα να ιδρύσουν μια νέα χώρα. Η ιδέα ακούγεται εξωφρενική σήμερα, ωστόσο το πνεύμα της εποχής ήταν γεμάτο από τέτοια σχέδια – εθνικά κινήματα που επιδίωκαν να κερδίσουν αυτοδιάθεση και να αποσπάσουν κυρίαρχους χώρους από τις παλιές αυτοκρατορίες. Την εποχή της Διάσκεψης της Βασιλείας, το σιωνιστικό κίνημα περιλάμβανε μια ποικιλία απόψεων. Μια πρώιμη διαίρεση έθεσε τους «πολιτικούς» σιωνιστές –που πίστευαν ότι οι Εβραίοι έπρεπε να εγκατασταθούν μαζικά στην Παλαιστίνη– ενάντια στους «πρακτικούς», που πίστευαν ότι οι μετανάστες έπρεπε απλώς να πάνε εκεί ατομικά και σταδιακά να ριζώσουν.

Ένα άλλο κρίσιμο θέμα συζήτησης ήταν το είδος του πολιτεύματος που θα εγκαθίδρυαν οι Εβραίοι στην Παλαιστίνη. Οι σιωνιστές διαφωνούσαν ως προς το αν η δημιουργία κράτους ήταν απαραίτητη ή σημαντική. Στη Βασιλεία, ούτε καν ο Χερτσλ, ο οποίος είχε γράψει ένα μανιφέστο με τίτλο «Το Εβραϊκό Κράτος» τον προηγούμενο χρόνο, δεν επέμενε σε αυτό. Ακόμη και στη δεκαετία του 1930, τα σιωνιστικά συνέδρια απέρριπταν τις προτάσεις για τη δημιουργία ενός εβραϊκού κράτους. Οι πρώτοι σιωνιστές επίσης είχαν διαφορετικές απόψεις σχετικά με τη θρησκεία. Ο Χερτσλ και πολλοί άλλοι σιωνιστές προέρχονταν από κοσμικό περιβάλλον, αλλά το κίνημα περιλάμβανε και ευσεβείς Εβραίους. Ένα θέμα στο οποίο οι σιωνιστές στη Βασιλεία δεν έδωσαν μεγάλη προσοχή ήταν το γεγονός ότι ο αραβικός πληθυσμός της Παλαιστίνης δεν ήταν πιθανό να υποδεχτεί με ανοιχτές αγκάλες εκατομμύρια Εβραίους μετανάστες.

Ο σιωνισμός δεν ήταν το μόνο εβραϊκό κίνημα της εποχής του. Το γεγονός ότι θα γινόταν το πιο επιτυχημένο είχε να κάνει τόσο με την ιστορία όσο και με το ίδιο το κίνημα. Λίγες εβδομάδες μετά το Πρώτο Σιωνιστικό Συνέδριο, μια ομάδα σοσιαλιστών Εβραίων συγκεντρώθηκε στο σημερινό Βίλνιους της Λιθουανίας για να ιδρύσει τη Γενική Εβραϊκή Εργατική Ομοσπονδία, η οποία, όπως και οι σιωνιστές, θεωρούσε τους Εβραίους ως ξεχωριστή εθνότητα, αντιτάχθηκε ωστόσο στη μετανάστευση στην Παλαιστίνη και υποστήριξε ότι οι Εβραίοι έπρεπε να αγωνιστούν για πολιτισμική αυτονομία στα κράτη όπου ζούσαν. Οι δύο αυτές τάσεις συνεργάστηκαν σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα στην καταπολέμηση του αντισημιτισμού στην Πολωνία. Ωστόσο, η ναζιστική κατοχή της Ευρώπης και η «Τελική Λύση» κατέστησαν τελικά αδύνατο το πρόγραμμα της Ομοσπονδίας, πολλά από τα μέλη της οποίας βρήκαν τελικά καταφύγιο στην Παλαιστίνη.

Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, τα Ηνωμένα Έθνη επικύρωσαν τη δημιουργία ενός εβραϊκού κράτους στην Παλαιστίνη. Έτσι, το 1948, μισό αιώνα μετά τη Βασιλεία, ιδρύθηκε το Κράτος του Ισραήλ. Ο πρώτος πρωθυπουργός του νέου κράτους, ο Νταβίντ Μπεν Γκουριόν, χαρακτήρισε την επέτειο του σιωνιστικού συνεδρίου του 1897 ως «τη σημαντικότερη στην ιστορία μας». Η Διάσκεψη της Βασιλείας ανέδειξε έναν πραγματισμό και μια πολυμορφία που συνέβαλε στη δυναμική της χώρας. Ωστόσο, ανέδειξε και κάτι πιο σκοτεινό: την τάση πολλών σιωνιστών να αγνοούν τις ανησυχίες, τις αγωνίες, ακόμη και την ίδια την ύπαρξη των Παλαιστίνιων γειτόνων τους, των οποίων η εθνική ταυτότητα θα διαμορφωνόταν σε αντίθεση με τη δική τους.

Η ιστορική προσέγγιση του σιωνισμού βοηθά στην κατανόησή του όχι ως μιας μονολιθικής καρικατούρας αλλά ως ενός εθνικιστικού κινήματος όπως τόσα άλλα. Ο Βρετανός διανοούμενος Πέρι Άντερσον έβλεπε την πορεία του Ισραήλ ως παρόμοια με εκείνη της Ινδίας και της Ιρλανδίας – ως κινήματα που ιδρύθηκαν από κοσμικούς ηγέτες, οι οποίοι υποσκελίστηκαν από τα πιο θρησκευτικά και πιο ακραία στοιχεία. Η Σιωνιστική Οργάνωση που ιδρύθηκε στη Βασιλεία εξακολουθεί να υπάρχει και θα πραγματοποιήσει το επόμενο παγκόσμιο συνέδριό της τον Οκτώβριο στην Ιερουσαλήμ. Εκεί, σιωνιστές όλων των αποχρώσεων θα συζητήσουν, όπως έκαναν και το 1897. Οι προοδευτικοί σιωνιστές της Αμερικής, για παράδειγμα, θα υποστηρίξουν «μια διπλωματική οδό που θα εξασφαλίζει ελευθερία, ασφάλεια και κυριαρχία τόσο για τους Ισραηλινούς όσο και για τους Παλαιστίνιους». Άλλοι σιωνιστές θα υποστηρίξουν ακόμα και την άμεση ίδρυση παλαιστινιακού κράτους.

Με στοιχεία από The Atlantic 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ