Μια νέα έκθεση κι ένας νέος χώρος σε μια ξεχασμένη γειτονιά της Αθήνας

Μια νέα έκθεση στην Κυπριάδου αναρωτιέται για το κοσμοπολίτικο μέλλον της Αθήνας ή Μια νέα έκθεση κι ένας νέος χώρος σε μια ξεχασμένη γειτονιά της Αθήνας ή «…Κι όμως κινείται» η Αθήνα. Ένας νέος χώρος στην Κυπριάδου φιλοδοξεί να ταράξει τα νερά Facebook Twitter
Despina Charitonidi, Still In Time VI.
0

Σε ένα διώροφο διατηρητέο κτίριο σε μια σχετικά αφανή γειτονιά της Αθήνας, επί της οδού Αγίας Λαύρας, στην Κηπούπολη Κυπριάδου, η έκθεση με τίτλο «Ο αέρας είναι ανεπαίσθητος, κι όμως κινείται / The Air Is Subtle, Yet It Moves», εγκαινιάζει έναν νέο χώρο τέχνης, το AMA House.

Σε αυτό τον χώρο και σ’ ένα οικοδόμημα των αρχών του 20ού αιώνα, το AMA House, ένας ανεξάρτητος καλλιτεχνικός οργανισμός αφιερωμένος στην προώθηση της σύγχρονης τέχνης μέσω ενός δυναμικού εκθεσιακού προγράμματος, καλλιτεχνικών residencies και αναθέσεων έργων, ξεκινά μια νέα περίοδο προγραμματισμού. Εκεί, θα συνεχίσει να διοργανώνει εκθέσεις, performances και εκπαιδευτικές δράσεις, ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή τόσο του ειδικού όσο και του ευρύτερου κοινού. Παραμένοντας αφοσιωμένο στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης και στην ενίσχυση της καλλιτεχνικής παραγωγής, το AMA House εμπλουτίζει σταθερά τη σύγχρονη πολιτιστική ζωή, εστιάζοντας στη δύναμη της συνεργασίας και της ανοιχτής ανταλλαγής ιδεών.

Η έκθεση «The Air Is Subtle, Yet It Moves» που εγκαινιάζεται στις 25 Απριλίου πραγματοποιείται μέσα σε έναν χώρο συγκινησιακά φορτισμένο, όπου οι αποικιοκρατικές οικονομίες, η τεχνολογική αυτοματοποίηση και οι αλγοριθμικές αφαιρέσεις ρυθμίζουν σώματα, τοπία και υποκειμενικότητες με τρόπους ταυτόχρονα υλικούς και αδιάληπτους. Οι ιστορίες αυτού του χώρου κυκλοφορούν στον αέρα, διαπερνούν τις υποδομές, αντηχούν σε αρχιτεκτονικές που διαμορφώνουν την εμπειρία του. 

Στον πυρήνα της, η έκθεση οργανώνεται γύρω από σχήματα σύμπλεξης και αντιπαράθεσης: τους επαναληπτικούς βρόχους της ιστορίας, τις καταστροφικές αναβιώσεις της αποικιοκρατίας, τους μηχανισμούς που αδιάκοπα προγραμματίζουν και επαναπρογραμματίζουν σώματα και υποδομές.

Η περιοχή όπου λαμβάνει χώρα η έκθεση ξετυλίγεται ως παλίμψηστο αποικιακών φαντασιώσεων και φιλοδοξιών μετάφρασής τους∙ μια «κηπούπολη» όπου το οργανωμένο πράσινο και οι γεωμετρημένες ρυμοτομίες αποτυπώνουν την επιθυμία εξορθολογισμένης αναδιαμόρφωσης του τοπίου. Τα ιδεώδη του σχεδιασμού ρίχνουν φως στην επιμένουσα τάση εξευγενισμού, τις οικουμενικές υποσχέσεις προόδου, αλλά και την επιθυμία επικάλυψης των ετερόκλητων ιστορικών στρωμάτων. Στη σύγχρονη Αθήνα, με τον πολεοδομικό σχεδιασμό σε διαρκή διαπραγμάτευση, η σχέση με έναν οργανωμένο χώρο που δίνει έμφαση στο πράσινο προκαλεί μια αίσθηση θαλπωρής και ενεργοποιεί συναισθήματα νοσταλγίας. 

Πάνος Γιαννικόπουλος
O Πάνος Γιαννικόπουλος

«Η έκθεση όμως επιχειρεί να αποσταθεροποιήσει τέτοιου είδους μονοσήμαντες αφηγήσεις. Το ερώτημα ενός κοσμοπολίτικου μέλλοντος αιωρείται αμήχανα σε μια πόλη που κατακλύζεται από τον τουρισμό και ταυτόχρονα αποσυντίθεται, ενώ γειτονιές κάποτε ζωντανές από καλλιτεχνική ενέργεια διεκδικούνται ξανά από νέες παρεμβάσεις, χωρίς να είναι σαφές αν αυτές αμφισβητούν ή αναπαράγουν τις συνθήκες που καλούνται να μετασχηματίσουν», λέει ο επιμελητής της έκθεσης Πάνος Γιαννικόπουλος.

Από την κηπούπολη στον αστικό σχεδιασμό

Η κηπούπολη πρότεινε μια σύζευξη οργανωμένης φύσης και ανθρώπινης κατοίκησης, ενσαρκώνοντας την πίστη σε ουτοπικές αναδιαμορφώσεις του αστικού ιστού. Η έκθεση επιμένει στην ιδέα της σύζευξης σε κριτικό αναστοχασμό απέναντι σε διαδικασίες κατάτμησης και επιβολής οριοθέτησης, καθώς και απέναντι στον διαχωρισμό του περιβάλλοντος και της κατοίκησής του, της μνήμης και της διαχείρισης του μέλλοντος, του κέντρου και της περιφέρειας. Ο χώρος δράσης καθιστά τις ήδη υπάρχουσες εντάσεις προς αυτή την κατεύθυνση απτές και ορατές, το σχεδιασμένο περιβάλλον διασταυρώνεται με μνημονικά ίχνη και τον σύγχρονο πολεοδομικό ιστό αλλά και το μη ανθρωπογενές περιβάλλον, πυροδοτώντας μια αναδιεκδίκηση του χώρου. 

Μία νέα έκθεση στην Κυπριάδου αναρωτιέται για το κοσμοπολίτικο μέλλον της Αθήνας ή Μια νέα έκθεση κι ένας νέος χώρος σε μια ξεχασμένη γειτονιά της Αθήνας ή «…Κι όμως κινείται» η Αθήνα. Ένας νέος χώρος στην Κυπριάδου φιλοδοξεί να ταράξει τα νερά. Facebook Twitter
Το AMA House είναι ένα διώροφο διατηρητέο κτίριο σε μια σχετικά αφανή γειτονιά της Αθήνας, επί της οδού Αγίας Λαύρας, στην Κηπούπολη Κυπριάδου.
Μία νέα έκθεση στην Κυπριάδου αναρωτιέται για το κοσμοπολίτικο μέλλον της Αθήνας ή Μια νέα έκθεση κι ένας νέος χώρος σε μια ξεχασμένη γειτονιά της Αθήνας ή «…Κι όμως κινείται» η Αθήνα. Ένας νέος χώρος στην Κυπριάδου φιλοδοξεί να ταράξει τα νερά. Facebook Twitter
Άποψη του AMA House.
Μία νέα έκθεση στην Κυπριάδου αναρωτιέται για το κοσμοπολίτικο μέλλον της Αθήνας ή Μια νέα έκθεση κι ένας νέος χώρος σε μια ξεχασμένη γειτονιά της Αθήνας ή «…Κι όμως κινείται» η Αθήνα. Ένας νέος χώρος στην Κυπριάδου φιλοδοξεί να ταράξει τα νερά. Facebook Twitter
Η εικαστικός Εύα Παπαμαργαρίτη και η ιδρύτρια του ΑΜΑ House Άννα Μαρία Λουδάρου.

Οι εντάσεις που προσεγγίζει η έκθεση εκτείνονται και στη γενεαλογία του ονόματος της περιοχής. Η Κηπούπολη Κυπριάδου φέρει το όνομα του γεωπόνου και μηχανικού που την ίδρυσε, ενώ παράλληλα φέρνει στο προσκήνιο και τις προγονικές μεταναστεύσεις στην Αίγυπτο και το Σουδάν. Από το κυνήγι και το βαμβάκι ως τις τράπεζες και την αεροπλοΐα, η τεχνολογική και οικονομική επέκταση φαίνεται να αρθρώνεται γύρω από διαδικασίες εξόρυξης, αλλά και περίπλοκες και κάποιες φορές αντικρουόμενες πορείες. Από τον σχεδιασμό ενός πρώιμου αυτόματου πιλότου στις σύγχρονες μορφές αυτοματοποίησης και αλγοριθμικής διακυβέρνησης, από τον κήπο στον νέο συντελεστή δόμησης. 

Το ίδιο το κτίριο όπου στεγάζεται η έκθεση φέρει επάνω του τα ίχνη διαδοχικών κατοχών. Καταλήφθηκε από τον βρετανικό στρατό κατά την τελευταία φάση του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και τον Εμφύλιο, μετατράπηκε σε στρατιωτικό επιτελείο, οι τοίχοι του φέρουν μνήμες επιτήρησης, διοίκησης και σύγκρουσης αλλά και συμβίωσης και επανάκτησης. Στην έκθεση «Ο αέρας είναι ανεπαίσθητος, κι όμως κινείται», αυτά τα ίχνη ενεργοποιούνται∙ λειτουργούν ως δομικά στοιχεία που επηρεάζουν τη μορφή της παρουσίασης.

Μία νέα έκθεση στην Κυπριάδου αναρωτιέται για το κοσμοπολίτικο μέλλον της Αθήνας ή Μια νέα έκθεση κι ένας νέος χώρος σε μια ξεχασμένη γειτονιά της Αθήνας ή «…Κι όμως κινείται» η Αθήνα. Ένας νέος χώρος στην Κυπριάδου φιλοδοξεί να ταράξει τα νερά. Facebook Twitter
Adham Faramawy. The air is subtle, various and sweet.

Μέσα σε αυτό το πεδίο έντασης, οι συμμετέχοντες/ουσες καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες διερευνούν τα ασταθή όρια μεταξύ ανθρώπινου και μη ανθρώπινου, παρουσίας και εξαφάνισης, επιφάνειας και ρήξης. Μορφές αναδύονται, γλυπτικές χειρονομίες στέκονται ανάμεσα στον επιτονισμό του μύθου και την απαξίωσή του, ούτε πλήρως υλικά ούτε εντελώς φασματικά. Η αισθητική της κατανάλωσης αποδομείται, αποκαλύπτοντας την καπιταλιστική επιθυμία ως παράδοξο: φετιχοποίηση αλλά και εξάντληση, υπερέκθεση αλλά και κενότητα νοήματος. Το σώμα μετατρέπεται σε πεδίο διεκδίκησης, εκτεθειμένο μέσα από στρώσεις αφαίρεσης, κατάτμησης ή αιώρησης. Συναισθηματικά φορτισμένα στοιχεία μεταμορφώνονται υποδεικνύοντας συνθήκες πίεσης, ευθραυστότητας αλλά και κίνησης, μεταστροφής. Χώροι αναστοχασμού, ανάκλασης αλλά και ανάκλησης δεδομένων θέσεων αμφισβητούν τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε, υπενθυμίζοντάς μας ότι η όραση δεν είναι ποτέ ουδέτερη. Το σώμα γίνεται χώρος αμφισβήτησης, καλυμμένο και αποκαλυπτόμενο μέσα από χειρονομίες αφαίρεσης, υπερβολής ή επιτέλεσης. 

Στον πυρήνα της, η έκθεση «Ο αέρας είναι ανεπαίσθητος, κι όμως κινείται» οργανώνεται γύρω από σχήματα σύμπλεξης και αντιπαράθεσης: τους επαναληπτικούς βρόχους της ιστορίας, τις καταστροφικές αναβιώσεις της αποικιοκρατίας, τους μηχανισμούς που αδιάκοπα προγραμματίζουν και επαναπρογραμματίζουν σώματα και υποδομές. Από τις δομές που κατοικούμε, στα συστήματα που διαμορφώνουν την αντίληψή μας, μέχρι τις εικόνες που μας συγκινούν. Χρονικότητες δονούνται κάτω από τα συσσωρευμένα βάρη παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος, καταφθάνοντας σπονδυλωτά σαν αντίλαλος· σαν ένα τρεμόπαιγμα, μια ατμοσφαιρική μετατόπιση που δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε με ακρίβεια.

Μία νέα έκθεση στην Κυπριάδου αναρωτιέται για το κοσμοπολίτικο μέλλον της Αθήνας ή Μια νέα έκθεση κι ένας νέος χώρος σε μια ξεχασμένη γειτονιά της Αθήνας ή «…Κι όμως κινείται» η Αθήνα. Ένας νέος χώρος στην Κυπριάδου φιλοδοξεί να ταράξει τα νερά. Facebook Twitter
Rallou Panagiotou, Bridge II.
Μία νέα έκθεση στην Κυπριάδου αναρωτιέται για το κοσμοπολίτικο μέλλον της Αθήνας ή Μια νέα έκθεση κι ένας νέος χώρος σε μια ξεχασμένη γειτονιά της Αθήνας ή «…Κι όμως κινείται» η Αθήνα. Ένας νέος χώρος στην Κυπριάδου φιλοδοξεί να ταράξει τα νερά. Facebook Twitter
Jean Marie Appriou , New Mermaid.
Μία νέα έκθεση στην Κυπριάδου αναρωτιέται για το κοσμοπολίτικο μέλλον της Αθήνας ή Μια νέα έκθεση κι ένας νέος χώρος σε μια ξεχασμένη γειτονιά της Αθήνας ή «…Κι όμως κινείται» η Αθήνα. Ένας νέος χώρος στην Κυπριάδου φιλοδοξεί να ταράξει τα νερά. Facebook Twitter
Maria Georgoula, scan.

Στην έκθεση παίρνουν μέρος οι καλλιτέχνες/ιδες Rebecca Ackroyd, Jean-Marie Appriou, Adham Faramawy, Harm Gerdes, Jacopo Mazzetti, Jack McConville, Yves Scherer, Μαρία Γεωργούλα, Ραλλού Παναγιώτου, Εύα Παπαμαργαρίτη, Νάνα Σαχίνη, Δέσποινα Χαριτωνίδη.

Οι Rebecca Ackroyd, Jean-Marie Appriou, Adham Faramawy, Harm Gerdes δείχνουν για πρώτη φορά δουλειά τους στην Αθήνα. Η Rebecca Ackroyd παρουσιάζει τη δουλειά της στην Αθήνα μετά το «Mirror Stage Collateral Event of the 60th International Art Exhibition – La Biennale di Venezia», προσεγγίζοντας τη γλυπτική με παιγνιώδη τρόπο, αποδομώντας τις διαδικασίες ως την ουσία τους, μέσα από μια πολυδιάστατη γλώσσα δημιουργίας που εξετάζει τις σχέσεις ανάμεσα στο σχέδιο, την αφαίρεση και την παραστατικότητα. Γλυπτά μεγαλύτερα από το φυσικό μέγεθος, φτιαγμένα αδρά από σύρμα κοτετσιού και γύψινους επιδέσμους, ορθώνονται επιβλητικά απέναντι στον θεατή, αναδεικνύοντας την ακατέργαστη ποιότητά τους. 

Ο Jean-Marie Appriou παίρνει τον έλεγχο των γλυπτικών υλικών –αλουμίνιο, μπρούντζο, γυαλί, πηλό, κερί– για να οραματιστεί φανταστικούς κόσμους που κατοικούνται από ανθρώπινες, ζωικές και φυτικές μορφές. Τα συχνά επιβλητικά έργα του διατηρούν μια οικεία σχέση με τον θεατή, σαν να θέλουν να επικοινωνήσουν καλύτερα την παραδοξότητά τους. Βαθιά ονειρικό, το υλικό σύμπαν του Appriou διαπνέεται από τελετουργικές ανησυχίες. Η μετάβαση μεταξύ των στοιχείων –από το υδάτινο στο εναέριο, από το υπόγειο στο ορατό– είναι από τα κεντρικά θέματα του έργου του καλλιτέχνη. 

Ο Yves Scherer στην πρακτική του εξερευνά την έννοια της ταυτότητας μέσα από γλυπτά, lenticular εκτυπώσεις και εγκαταστάσεις που συνδυάζουν αυτοβιογραφικά στοιχεία, συλλογικές αναμνήσεις και φανταστικές αφηγήσεις, θολώνοντας έτσι τα όρια ανάμεσα στην πραγματικότητα και την ψηφιακή σφαίρα και εικονική διάσταση. Μέσα από τη ζωγραφική του, ο Scherer επικεντρώνεται στη δύναμη που κρύβουν οι φαινομενικά ασήμαντες στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και στον βαθύ αντίκτυπο που μπορεί να έχουν στη ζωή μας. 

Μία νέα έκθεση στην Κυπριάδου αναρωτιέται για το κοσμοπολίτικο μέλλον της Αθήνας ή Μια νέα έκθεση κι ένας νέος χώρος σε μια ξεχασμένη γειτονιά της Αθήνας ή «…Κι όμως κινείται» η Αθήνα. Ένας νέος χώρος στην Κυπριάδου φιλοδοξεί να ταράξει τα νερά. Facebook Twitter
Eva Papamargariti, lethargic mutiny.

Ο Adham Faramawy εξερευνά μέσα από την πρακτική του ερωτήματα γύρω από το τι σημαίνει να είσαι «ντόπιος» ή «ξένος», καθώς αξιοποιεί τις queer οικολογίες για να αμφισβητήσει την έννοια του «φυσικού» σε σχέση με περιθωριοποιημένες κοινότητες. Εργάζεται σε ένα ευρύ φάσμα μέσων, κινούμενη εικόνα, γλυπτική εγκατάσταση, φωτογραφία, ζωγραφική και επιτοίχιες παρεμβάσεις, δημιουργώντας μια πολυεπίπεδη και ιδιαίτερα ποιητική αφήγηση που συνδέει τον μύθο, την ιστορία και το παρόν. Αποφεύγοντας το διδακτικό ύφος, τα έργα του ξεδιπλώνονται σταδιακά για να φωτίσουν ζητήματα όπως η μετανάστευση, η αποικιακή κληρονομιά και οι οικολογικές μεταβολές.

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ


 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ