ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης από την ατομική έκθεση του Sammy Baloji: Echoes of Progress, Shadows of History / Απόηχοι της ιστορίας, σκιές της προόδου, 2025. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Imane Farès, Παρίσι. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
0

Εγκαίνια για το ΕΜΣΤ με τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες: δύο ατομικές εκθέσεις, του Sammy Βaloji με τίτλο «Απόηχοι της Ιστορίας, σκιές της προόδου» και της Τζάνις Ράφα με τίτλο «Εμείς που προδώσαμε τα άλογα», και δύο in situ αναθέσεις, μία τοιχογραφία του Kasper Bosmans με τίτλο «Το θολό βλέμμα» και η γιγαντιαίων διαστάσεων ζωγραφική εγκατάσταση «Human/Nature» και το βίντεο που τη συνοδεύει από την Emma Talbot.

Αφετηρία υπήρξαν τα φιλοζωικά αισθήματα της καλλιτεχνικής διευθύντριας του μουσείου Κατερίνας Γρέγου και το σημαντικό φιλοσοφικό βιβλίο του Βρετανού Τζον Μπέργκερ από το 2009, «Why look at animals?» («Γιατί να κοιτάμε τα ζώα;») που δανείζει και τον τίτλο του στη μεγάλη θεματική έκθεση «Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή», η οποία εγκαινιάζεται στις 15 Μαΐου με τη συμμετοχή περισσότερων από εξήντα καλλιτεχνών.

Οι δύο ατομικές εκθέσεις, η τοιχογραφία και η εγκατάσταση που εγκαινιάζονται σήμερα στις 3 Απριλίου, αποτελούν προπομπό της έκθεσης με θέμα τα δικαιώματα των ζώων, κάτι που δεν έχει γίνει ποτέ σε άλλο μουσείο διεθνώς μέχρι σήμερα. Και φυσικά η έκθεση δεν επικεντρώνεται στην αναπαράσταση των ζώων στην τέχνη αλλά στην ηθική και πολιτική διάσταση της εκμετάλλευσής τους από τον άνθρωπο, από τη βιομηχανική επανάσταση μέχρι σήμερα.

«Οι εκθέσεις αυτές δεν μιλάνε μόνο για τα ζώα αλλά θεωρήσαμε ότι είναι μια πάρα πολύ καλή στιγμή να μιλήσουμε για ένα θέμα που είναι πάρα πολύ παραγκωνισμένο στις δυτικές κοινωνίες, ειδικά μετά τη βιομηχανική επανάσταση. Για το πώς συνυπάρχουμε σε αυτόν τον πλανήτη με τη χλωρίδα και την πανίδα».

Όπως είπε η Κατερίνα Γρέγου στην πρώτη δημοσιογραφική παρουσίαση: «Οι εκθέσεις αυτές δεν μιλάνε μόνο για τα ζώα αλλά θεωρήσαμε ότι είναι μια πάρα πολύ καλή στιγμή να μιλήσουμε για ένα θέμα που είναι πάρα πολύ παραγκωνισμένο στις δυτικές κοινωνίες, ειδικά μετά τη βιομηχανική επανάσταση. Για το πώς συνυπάρχουμε σε αυτόν τον πλανήτη με τη χλωρίδα και την πανίδα.

Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης από το έργο του Kasper Bosmans, The Fuzzy Gaze / Το Θολό Βλέμμα, 2025. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

Κι έτσι ξεκινάμε αυτόν τον κύκλο ως ένα προοίμιο, ένα πρελούδιο, με δύο μεγάλες εκθέσεις και δύο παρουσιάσεις. Μια ηθικο-φιλοσοφική συζήτηση που έχει να κάνει με τα δικαιώματα των ζώων, με την ηθική και πολιτική συζήτηση γύρω από τα ζώα, λαμβάνοντας υπόψη τα τεράστια άλματα που γίνονται τα τελευταία 20 χρόνια με τις επιστημονικές μελέτες που αποδεικνύουν περίτρανα ότι τα ζώα δεν είναι μηχανές, όπως τα είχε βαφτίσει ο Ντεκάρτ, αλλά όντα με ενσυναίσθηση και νοημοσύνη».

Η 30 μέτρων τοιχογραφία του ισογείου, ανάθεση του ΕΜΣΤ στον Kasper Bosmans, έναν καλλιτέχνη που φημίζεται για το πολυδιάστατο έργο του, το οποίο περιλαμβάνει γλυπτική, ζωγραφική, εγκαταστάσεις και σχέδιο, απεικονίζει τα ζώα σε κατάσταση εγκλεισμού, είτε πίσω από κάγκελα, είτε πίσω από γυαλί, αλλά και ως σύμβολα.

Ο καλλιτέχνης μελέτησε τα ελληνικά μουσεία, οπότε δανείστηκε μοτίβα από την αρχαιοελληνική τέχνη και τα λαϊκότροπα κεντήματα, αποδίδοντάς τα μέσα από πολύχρωμες ζωγραφικές συνθέσεις που συνδυάζουν την υψηλή τέχνη, τη λογοτεχνία, τη λαογραφία και την queer αισθητική. Μια πομπή όπου απεικονίζεται η σχέση ανθρώπων και ζώων, αλλά φυσικά όπως τα παρατηρούμε και τα ερμηνεύουμε μέσα από το ανθρώπινο βλέμμα. Παρελαύνουν λούτρινα αρκουδάκια, άλογα, σκαντζόχοιροι, βάτραχοι, μόνο που όλα βρίσκονται σε κατάσταση φυλάκισης κάτω από την ανθρώπινη επιτήρηση ενός ζωολογικού κήπου ή ενός τσίρκο.

Ο Sammy Βaloji, που κατάγεται από τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό και ζει στο Βέλγιο (τη χώρα που εκμεταλλεύτηκε όσο καμία άλλη την πατρίδα του) είναι γνώριμός μας, αφού έργο του είχε παρουσιαστεί και πάλι στους χώρους του ΕΜΣΤ κατά την Documenta 14 του 2017 στην Αθήνα, ενώ θεωρείται από τους επιδραστικότερους καλλιτέχνες διεθνώς. Έχει αφιερώσει τα τελευταία χρόνια της δραστηριότητάς του στην έρευνα της ιδιαίτερα πολύπλοκης σχέσης μεταξύ Κονγκό και Βελγίου, τόσο σε πολιτισμικό όσο και οικονομικό επίπεδο.

Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης: Emma Talbot, Human/Nature, Άνθρωπος/ Φύση, 2025. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

Η πρώτη του ατομική στην Ελλάδα με τίτλο «Απόηχοι της Ιστορίας, σκιές της προόδου» έχει ως αντικείμενο την ιστορία της χώρας του από τον 15ο αιώνα μέχρι την περίοδο της αποικιοκρατίας αλλά και τη σύγχρονη μορφή της νεοαποικιοκρατίας. Εξετάζει το πώς η βίαιη εκμετάλλευση και η εξόρυξη πόρων που υπέστη από την εποχή της βελγικής κυριαρχίας επηρέασε την εξέλιξη του Κονγκό, γεγονός που έφτασε στη σύγχρονη εποχή μέσα από τον ανταγωνισμό ΗΠΑ και Σοβιετικής Ένωσης μεταξύ 1940 και 1950 για τον έλεγχο του κογκολέζικου ουρανίου, και φυσικά τις οικολογικές επιπτώσεις μέχρι σήμερα που οι εξορύξεις συνεχίζονται.

Παράλληλα, το έργο με τίτλο «The Meandering», ανάθεση και παραγωγή του ΕΜΣΤ, διερευνά πώς η τέχνη της χώρας «μετοίκισε» στην Ευρώπη όταν οι Ευρωπαίοι έφευγαν από το προαποικιοκρατικό Βασίλειο του Κονγκό με διπλωματικά δώρα που κατέληγαν στα περίφημα cabinet de curiosités και όχι μόνο.

Πρόκειται για αντικείμενα που η καλλιτεχνική τους αξία αμφισβητήθηκε και μόνο πολύ αργότερα θεωρήθηκαν ένα εθνολογικό είδος τέχνης, όταν το 1922 στην Μπιενάλε της Βενετίας έγινε η πρώτη έκθεση με θέμα την «Arte Negra».  

Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες, αρχειακό υλικό, βίντεο, εγκαταστάσεις, ενώ ένα χαλί 88 μέτρων με μοτίβα προερχόμενα από τα γεωμετρικά σχέδια που έφεραν τέσσερις πολύτιμες και περίτεχνα σκαλισμένες στρατιωτικές σάλπιγγες από φίλντισι, οι οποίες έφτασαν στην Ευρώπη τον 15ο και τον 16ο αιώνα, απλώνεται σε ολόκληρη την κύρια αίθουσα.

Η μνημειώδης υφαντουργική εγκατάσταση από μετάξι με τίτλο «Human/Nature» της Emma Talbot, ύψους 9 μέτρων, έχει ζωηρά χρώματα και μηνύματα ανάμεσα σε μυθολογικά και ρυθμικά μοτίβα δανεισμένα από απεικονίσεις ζώων του Μεσαίωνα και της κλασικής αρχαιότητας, όπου η Χίμαιρα εκπροσωπεί το ανθρώπινο «Εγώ» απέναντι στο άγνωστο της φύσης.

Συνοδεύεται από ένα γλυπτό/τρισδιάστατη υφασμάτινη «Χίμαιρα» με χαρακτηριστικά λύκου-γυναίκας-πουλιού-φιδιού. Το βίντεο με τίτλο «Δεν είσαι το επίκεντρο (μέσα στο μυαλό του ζώου)» είναι ένας καταιγισμός εικόνων και κινούμενων σχεδίων όπου η πρωταγωνίστρια/οικοφεμινίστρια και alter ego της καλλιτέχνιδας προσπαθεί να κατανοήσει τον κόσμο μέσα από το βλέμμα ενός μη ανθρώπινου όντος. Τα σχόλια χαρακτηρίζονται από χιούμορ αλλά και από ιδιαίτερο εκπαιδευτικό ενδιαφέρον.

Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης από την ατομική έκθεση της Janis Rafa: We Betrayed the Horses / Εμείς που προδώσαμε τα άλογα, 2025. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

Τέλος, η Τζάνις Ράφα, μια καλλιτέχνιδα η οποία έχει κατακτήσει μια αξιόλογη θέση στη διεθνή εικαστική σκηνή χάρη ακριβώς στο μαχητικό της ενδιαφέρον για τα ζώα, ιδιαιτέρως τα άλογα, δίπλα στα οποία έχει διανύσει μια πορεία ως αθλήτρια, υπογράφει τη μεγάλη πολυμεσική εγκατάσταση με τίτλο «Εμείς που προδώσαμε τα άλογα». Δύο χώροι στον τελευταίο όροφο του ΕΜΣΤ μετατρέπονται σε χώρους ιππασίας με σέλες, στομίδες, βραβεία από αγώνες, μια κουρτίνα από τρίχωμα αλόγου. Η υποβλητική και αισθησιακή ατμόσφαιρα του χώρου που παραπέμπει στην «ερωτική» σχέση του ιππέα με το σώμα του αλόγου περιέχει και μια νέον εγκατάσταση που «μιλάει» εκ μέρους των αλόγων για τις συνέπειες της ανθρώπινης δραστηριότητας επάνω τους.

Η καλλιτέχνιδα βλέπει μέσα από τη σχέση μας με τα άλογα τη βίαιη απαίτηση του ανθρώπου και την απουσία συναίνεσης εκ μέρους του υποταγμένου ζώου, που φυσικά δεν έχει άλλη επιλογή απέναντι στην ανθρώπινη υπεροπλία. Έτσι, η έκθεση, που την αφιερώνει στο αγαπημένο άλογο της νιότης της, απέναντι στο οποίο ομολογεί ότι νιώθει ενοχές, καλεί τους επισκέπτες να αναθεωρήσουν την αντίληψη της ανθρώπινης υπεροχής απέναντι στα ζώα που η ανθρώπινη ματαιοδοξία και απληστία καθυποτάσσει. Το βίντεο που συμπληρώνει την έκθεση αποτελείται από εικόνες ενός παροπλισμένου και απόκοσμου ιπποδρόμου, όπου η απουσία των αλόγων κυριαρχεί.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τις τέσσερις εκθέσεις του ΕΜΣΤ εδώ. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ